Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ SANAT TARİHİ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE ETKİLEŞİMLİ TAHTA UYGULAMALARININ ETKİSİ

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 49 - 61, 29.04.2017

Öz

Kitle iletişim
araçlarının da etkisiyle kültürler arasındaki etkileşimler artış göstermiştir.
Bu da öğrencilerin başka kültürlere ait sanat nesnesi ve kültürel unsurlar
hakkında daha fazla bilgi edinmelerini zorunlu kılmaktadır. Loschert (2004);
Etkileşimli tahtaların etkileşimli olması ve görsel, işitsel materyallerin
çeşitliliği sayesinde öğrencilerin kavrama hızları artmaktadır demektedir. Bu
nedenle sanat tarihi öğretiminde etkileşimli tahtanın önemli olduğu
düşünülmektedir.
Bu araştırmada;
İlköğretim Görsel Sanatlar dersinde sanat tarihi öğretimine yönelik etkileşimli
tahta kullanımının öğrencinin başarısına ve öğrenilenlerin kalıcılığına
etkisini belirlemektir.  Araştırmada; ön
test – son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılarak nicel verilere
ulaşılmıştır.  Ayrıca öğrencilerden resim
yapmaları istenmiştir. Uygulama başlamadan önce deneysel desene bağlı
olarak
seçkisiz bir yolla deney grubu ve kontrol grubu
oluşturulmuştur. Çalışma grubunu Ankara ilinde eğitim gören ve
sınıflarında etkileşimli tahta bulunan 8. sınıfa devam eden 50 öğrenci
oluşturmaktadır. Deney grubuna Sürrealizm konusu ile ilgili kısa bir sunum
yapılmış, çok sayıda sanatçıdan örnekler gösterilmiş ve internet aracılığı ile
sanal müze ziyareti yapılmış, sanatçıların kullandıkları malzemeler ve
yöntemlerine dair beyin fırtınası yapılmıştır. Kontrol grubunda ise konu
merkezli program anlayışına uygun içerik sunulmuştur. Araştırmada elde edilen
verilerin çözümlenmesinde, Bağımsız Grup t-testi (2 Independent Samples t Test,
Related Samples t Test ve Paired Samples t Test) analizleri uygulanmıştır.
Araştırmanın kapsamındaki deney ve kontrol grupları üzerinde elde edilen
veriler SPPS (Version 20.0) paket programı ile çözümlenmiştir. Sonuçların
yorumlanmasında .05 anlamlılık düzeyi olarak kabul edilmiştir. Görsel sanatlar
dersi alan çocukların sanat tarihi konularına yönelik ilgilerinin etkileşimli tahta
kullanımı ile arttığı söylenebilmektedir. Deney ve kontrol gruplarında yer alan
öğrencilerin derse başlanmadan önce konuya ilişkin görüşleri benzerlik
gösterirken, dersten sonra konuya ilişkin görüşlerinde anlamlı bir fark olduğu
görülmektedir. Deney grubundaki öğrencilerin derse aktif katılımlarının yüksek
olduğu görülmüştür. Bunun yanında kontrol grubundaki öğrencilerin derse
ilgilerinin daha az olduğu gözlenmiştir. 

Kaynakça

  • Alakuş, A. O. (2005). Çok Alanlı Sanat Eğitimi, İlköğretim Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Varan Matbaacılık.
  • Allen, B. (2005). Analysis of the IWB Baseline Survey. Unpublished report in Annex C. http://www.pgce.soton.ac.uk/ict/NewPGCE/pdfs%20IWBs/ (E.T:20.12.2015)
  • Artut, K. (2001). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ateş, M. (2010). Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Akıllı Tahta Kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, (22), 409-427.
  • Beydoğan, H. Ö. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Blue, E. & Tirotta, R. (2011). Cloud computing and ınteractive whiteboards in teacher preparation. Tech Trends, 55(3), 31-37.
  • Büyüköztürk, Ş. , Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (10. Basım). Pegem Akademi: Ankara.
  • Çelen, F. K., Çelik, A., Seferoğlu, S. S. (2011). Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları, XIII. Akademik Bilişim Konferansı, 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Fer, S. (2004). İngilizce Öğretmenliği Aday Öğretmenlerinin Meslek Yaşamlarında Kullanacakları ile Üniversitedeki Öğretim Elemanlarının Kullandığı Öğretim Materyalleri Arasındaki İlişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(17), 147-163.
  • Glover, D. and Miller, D. (2001). Running with technology: the pedagogic impact of the large-scale introduction of interactive whiteboards in one secondary school. Journal of Information Technology for Teacher Education,10 (3), 257–278. doi:10.1080/14759390100200115.
  • Gökay, M. (2005). İlköğretim Resim-İş Eğitiminde Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yönteminin Uygulanması, İlköğretim Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Varan Matbaacılık.
  • Gündoğdu, T. (2014). Bir Öğretme-Öğrenme Aracı Olarak Akıllı Tahta. ASOS-Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 392-401.
  • Loschert, K. (2004). Bye bye blackboard. National Education Association of the United States, 23, 1, 30-42.
  • Kayaduman, H., Sırakaya M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim, 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kılıç Türel, Y. (2012). Öğretmenlerin Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Olumsuz Tutumları: Problemler ve İhtiyaçlar, Elementary Education Online, 11(2), 423-439, 2012. İlköğretim Online, 11(2), 423-439, 2012. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Korucu A. T., Usta E., Toraman L. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Etkileşimli Tahta Kullanımına Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5(3), 690-717.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2010), Akıllı Tahta Tanıtım Toplantısı, İstanbul.
  • Mülayim, S. (1994). Sanata Giriş. İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Öztürk, M. (2007). Öğretimi Planlama-Uygulama ve Değerlendirme. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3. Edition). Sage Publication, Inc.
Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 49 - 61, 29.04.2017

Öz

Kaynakça

  • Alakuş, A. O. (2005). Çok Alanlı Sanat Eğitimi, İlköğretim Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Varan Matbaacılık.
  • Allen, B. (2005). Analysis of the IWB Baseline Survey. Unpublished report in Annex C. http://www.pgce.soton.ac.uk/ict/NewPGCE/pdfs%20IWBs/ (E.T:20.12.2015)
  • Artut, K. (2001). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ateş, M. (2010). Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Akıllı Tahta Kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, (22), 409-427.
  • Beydoğan, H. Ö. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Blue, E. & Tirotta, R. (2011). Cloud computing and ınteractive whiteboards in teacher preparation. Tech Trends, 55(3), 31-37.
  • Büyüköztürk, Ş. , Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (10. Basım). Pegem Akademi: Ankara.
  • Çelen, F. K., Çelik, A., Seferoğlu, S. S. (2011). Türk Eğitim Sistemi ve PISA Sonuçları, XIII. Akademik Bilişim Konferansı, 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Fer, S. (2004). İngilizce Öğretmenliği Aday Öğretmenlerinin Meslek Yaşamlarında Kullanacakları ile Üniversitedeki Öğretim Elemanlarının Kullandığı Öğretim Materyalleri Arasındaki İlişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(17), 147-163.
  • Glover, D. and Miller, D. (2001). Running with technology: the pedagogic impact of the large-scale introduction of interactive whiteboards in one secondary school. Journal of Information Technology for Teacher Education,10 (3), 257–278. doi:10.1080/14759390100200115.
  • Gökay, M. (2005). İlköğretim Resim-İş Eğitiminde Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yönteminin Uygulanması, İlköğretim Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Varan Matbaacılık.
  • Gündoğdu, T. (2014). Bir Öğretme-Öğrenme Aracı Olarak Akıllı Tahta. ASOS-Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 392-401.
  • Loschert, K. (2004). Bye bye blackboard. National Education Association of the United States, 23, 1, 30-42.
  • Kayaduman, H., Sırakaya M. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Eğitimde FATİH projesinin öğretmenlerin yeterlik durumları açısından incelenmesi. Akademik Bilişim, 2-4 Şubat 2011, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Kılıç Türel, Y. (2012). Öğretmenlerin Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Olumsuz Tutumları: Problemler ve İhtiyaçlar, Elementary Education Online, 11(2), 423-439, 2012. İlköğretim Online, 11(2), 423-439, 2012. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Korucu A. T., Usta E., Toraman L. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Etkileşimli Tahta Kullanımına Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5(3), 690-717.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2010), Akıllı Tahta Tanıtım Toplantısı, İstanbul.
  • Mülayim, S. (1994). Sanata Giriş. İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Öztürk, M. (2007). Öğretimi Planlama-Uygulama ve Değerlendirme. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3. Edition). Sage Publication, Inc.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ceren Tekin Karagöz Bu kişi benim

İbrahim Karagöz

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tekin Karagöz, C., & Karagöz, İ. (2017). GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ SANAT TARİHİ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE ETKİLEŞİMLİ TAHTA UYGULAMALARININ ETKİSİ. International Journal of Eurasian Education and Culture, 2(2), 49-61.
AMA Tekin Karagöz C, Karagöz İ. GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ SANAT TARİHİ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE ETKİLEŞİMLİ TAHTA UYGULAMALARININ ETKİSİ. International Journal of Eurasian Education and Culture. Nisan 2017;2(2):49-61.
Chicago Tekin Karagöz, Ceren, ve İbrahim Karagöz. “GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ SANAT TARİHİ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE ETKİLEŞİMLİ TAHTA UYGULAMALARININ ETKİSİ”. International Journal of Eurasian Education and Culture 2, sy. 2 (Nisan 2017): 49-61.
EndNote Tekin Karagöz C, Karagöz İ (01 Nisan 2017) GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ SANAT TARİHİ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE ETKİLEŞİMLİ TAHTA UYGULAMALARININ ETKİSİ. International Journal of Eurasian Education and Culture 2 2 49–61.
IEEE C. Tekin Karagöz ve İ. Karagöz, “GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ SANAT TARİHİ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE ETKİLEŞİMLİ TAHTA UYGULAMALARININ ETKİSİ”, International Journal of Eurasian Education and Culture, c. 2, sy. 2, ss. 49–61, 2017.
ISNAD Tekin Karagöz, Ceren - Karagöz, İbrahim. “GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ SANAT TARİHİ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE ETKİLEŞİMLİ TAHTA UYGULAMALARININ ETKİSİ”. International Journal of Eurasian Education and Culture 2/2 (Nisan 2017), 49-61.
JAMA Tekin Karagöz C, Karagöz İ. GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ SANAT TARİHİ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE ETKİLEŞİMLİ TAHTA UYGULAMALARININ ETKİSİ. International Journal of Eurasian Education and Culture. 2017;2:49–61.
MLA Tekin Karagöz, Ceren ve İbrahim Karagöz. “GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ SANAT TARİHİ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE ETKİLEŞİMLİ TAHTA UYGULAMALARININ ETKİSİ”. International Journal of Eurasian Education and Culture, c. 2, sy. 2, 2017, ss. 49-61.
Vancouver Tekin Karagöz C, Karagöz İ. GÖRSEL SANATLAR DERSİNDEKİ SANAT TARİHİ KONULARININ ÖĞRETİMİNDE ETKİLEŞİMLİ TAHTA UYGULAMALARININ ETKİSİ. International Journal of Eurasian Education and Culture. 2017;2(2):49-61.