Kitle iletişim
araçlarının da etkisiyle kültürler arasındaki etkileşimler artış göstermiştir.
Bu da öğrencilerin başka kültürlere ait sanat nesnesi ve kültürel unsurlar
hakkında daha fazla bilgi edinmelerini zorunlu kılmaktadır. Loschert (2004);
Etkileşimli tahtaların etkileşimli olması ve görsel, işitsel materyallerin
çeşitliliği sayesinde öğrencilerin kavrama hızları artmaktadır demektedir. Bu
nedenle sanat tarihi öğretiminde etkileşimli tahtanın önemli olduğu
düşünülmektedir. Bu araştırmada;
İlköğretim Görsel Sanatlar dersinde sanat tarihi öğretimine yönelik etkileşimli
tahta kullanımının öğrencinin başarısına ve öğrenilenlerin kalıcılığına
etkisini belirlemektir. Araştırmada; ön
test – son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılarak nicel verilere
ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerden resim
yapmaları istenmiştir. Uygulama başlamadan önce deneysel desene bağlı olarak
seçkisiz bir yolla deney grubu ve kontrol grubu oluşturulmuştur. Çalışma grubunu Ankara ilinde eğitim gören ve
sınıflarında etkileşimli tahta bulunan 8. sınıfa devam eden 50 öğrenci
oluşturmaktadır. Deney grubuna Sürrealizm konusu ile ilgili kısa bir sunum
yapılmış, çok sayıda sanatçıdan örnekler gösterilmiş ve internet aracılığı ile
sanal müze ziyareti yapılmış, sanatçıların kullandıkları malzemeler ve
yöntemlerine dair beyin fırtınası yapılmıştır. Kontrol grubunda ise konu
merkezli program anlayışına uygun içerik sunulmuştur. Araştırmada elde edilen
verilerin çözümlenmesinde, Bağımsız Grup t-testi (2 Independent Samples t Test,
Related Samples t Test ve Paired Samples t Test) analizleri uygulanmıştır.
Araştırmanın kapsamındaki deney ve kontrol grupları üzerinde elde edilen
veriler SPPS (Version 20.0) paket programı ile çözümlenmiştir. Sonuçların
yorumlanmasında .05 anlamlılık düzeyi olarak kabul edilmiştir. Görsel sanatlar
dersi alan çocukların sanat tarihi konularına yönelik ilgilerinin etkileşimli tahta
kullanımı ile arttığı söylenebilmektedir. Deney ve kontrol gruplarında yer alan
öğrencilerin derse başlanmadan önce konuya ilişkin görüşleri benzerlik
gösterirken, dersten sonra konuya ilişkin görüşlerinde anlamlı bir fark olduğu
görülmektedir. Deney grubundaki öğrencilerin derse aktif katılımlarının yüksek
olduğu görülmüştür. Bunun yanında kontrol grubundaki öğrencilerin derse
ilgilerinin daha az olduğu gözlenmiştir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |