BibTex RIS Kaynak Göster

THE EVALUATION OF WORKSHEETS IN TERMS OF STUDENTS AND THE EFFECTS OF THEM ON THEIR ACHIEVEMENTS IN THE LIFE SCIENCE COURSE

Yıl 2011, Cilt: 2011 Sayı: 2, 15 - 24, 01.06.2011

Öz

In this study, worksheets are used in teaching the concepts of “Flag” and “Republic” in “Yesterday, Today and Tomorrow” theme of 3rd grade’s “Life Science” course. In this way, the effect of worksheets on the students' academic success and the students’ views in relation to the worksheets are tried to be uncovered. The population of the study consisted of 3rd grade students in Rize, and the sample of the study consisted of the students of 3A and 3B classes in Köprüköy Elementary School in Ardeşen, Rize. An experimental model with pre-test and post-test control group was used in the study. In addition, the students have been interviewed and content analysis of the findings acquired has been conducted in order to support quantitative data. As a result of the research, it has been found out that worksheets used in “Life Science” course increased the academic success of the students. The results of the interview have revealed that students liked worksheets, and they frequently needed assistance during the activities. The research have also revealed that worksheets which have been found to be contributing in learning, reviewing, and correcting some incorrect information may contribute the course to be likeable and increase the success in the class. In accordance to the results of the study, it has been suggested to extend the use of worksheets at and the different levels and courses; enrich the contents technically by supporting them with visuals; rearrange them in color.

Kaynakça

  • Atasoy, Ş., Akdeniz, A. R. ve Başkan, Z. (2007). Çalışma Yapraklarının Öğrenme Sürecine Katkıları Yönünden Değerlendirilmesi, EDU7, 2 (2).
  • Birgin, O., Kutluca, T. (2007). 7. Sınıf Matematik Dersinde Excel Ve Coypu Programları Yardımıyla Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi, Edu 7, 2(2).
  • Büyüköztürk, Ş., (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, PegemA Yayıncılık, II. Baskı, Ankara.
  • Bulut, S., Ekici, C. ve İnan İşeri, A. (1999). Bazı Olasılık Kavramlarının Öğretimi için Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi, Hacettepe Üniv. Eğitim Fak. Dergisi, 15.
  • Coştu, B. (2002). Ortaöğretimin Farklı Seviyelerindeki Öğrencilerin Buharlaşma, Yoğunlaşma ve Kaynama Kavramlarını Anlama Düzeylerine İlişkin Bir Çalışma, YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi, KTÜ. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Coştu, B., ve Ünal, S. (2005). Le-Chatelier Prensibinin Çalışma Yaprakları ile Öğretimi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1).
  • Coştu, B., Çepni, S. & Yeşilyurt, M. (2002). Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Bilgisayar Destekli Rehber Materyallerin Kullanılması. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Coştu, B., Karataş, F.Ö., & Ayas, A. (2003). Kavram öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(4).
  • Çalık, M. (2003). Farklı Öğrenim Seviyesindeki Öğrencilerin Çözeltilerle İlgili Kavramları Anlama Seviyelerinin Karşılaştırılması, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A.P. (2004). Kavram Yanılgılarının Çalışma Yapraklarıyla Giderilmesine Yönelik Bir Çalışma, Millî Eğitim, 163, 121-131.
  • Demircioğlu, İ. H., Kaymakçı, S. (2010). Tarih Öğretmenlerinin Çalışma Yaprakları Hakkındaki Görüşleri: Trabzon Örneği, Karadeniz Araştırmaları, Sayı 27.
  • Er Nas S., Çepni, S., Yıldırım, N. ve Şenel, T. (2007). Çalışma Yapraklarının Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi: Asit-Baz Örneği, Yeditepe Üniv. Edu 7, 2(2).
  • Hand, B., Treagust, D.F. (1991). Student Achievement and Science Curriculum Development Using a Constructive Framework, School Science and Mathematics, 91(4).
  • Harrison, A.G., Treagust, D.F. (2001). Conceptual Change Using Multiple Interpretive Perspectives: Two Case Studies in Secondary School Chemistry, Instructional Science, 29, 45-85. http:/www.fbe.ktu.edu.tr/tezler, (29.05.2010 tarihinde erişilmiştir).
  • Işıksal, M., Aşkar, P. (2003). Elektronik Tablolama ve Dinamik Geometri Yazılımını Kullanarak Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi, İlköğretim-Online E-dergi, 2(2), 10-18.
  • Kurt, Ş. (2002). Fizik Öğretiminde Bütünleştirici Öğrenme Kuramına Uygun Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon
  • Kurt, Ş. ve Akdeniz, A.R. (2002). Fizik Öğretiminde Enerji Konusunda Geliştirilen Çalışma Yapraklarının Uygulanması, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • MEB, (2009). İlköğretim 1,2 ve 3. Sınıf Hayat Bilgisi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara, 11-72.
  • Saka, A., Akdeniz, A. R. (2001). Biyoloji Öğretmenlerine Çalışma Yaprağı Geliştirme Ve Kullanma Becerileri Kazandırmak İçin Bir Yaklaşım. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Saka, A., Akdeniz, A. R., Enginar, İ. (2002). Biyoloji Öğretiminde Duyularımız Konusunda Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi ve Uygulanması, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, 8.Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şen, A. (2008). Aktif Öğrenme Problem Çalışma Yapraklarının Ortaöğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Süreci Üzerine Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tan, E. (2008). İlköğretim 7. Sınıf Dil Bilgisi Öğretiminde Zarflar Konusuyla İlgili Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Hazırlanmış Çalışma Yapraklarının Öğrenci Başarısına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Uluyol Ç., Karadeniz, Ş. (2009). Bir Harmanlanmış Öğrenme Ortamı Örneği: Öğrenci Başarısı ve Görüşleri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. VI (I).
  • Ulusoy, K., Yelken, Yanpar, T. (2009) . İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin Atatürkçülük ile ilgili kavramları algılamaları. Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 215.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme. Kuram ve Uygulamalar, Ankara: PegemA Yayıncılık, 3. Baskı,
  • Ünal, S. (2003) Lise 1 ve Lise 3 Öğrencilerinin Kimyasal Bağlar Konusundaki Kavramları Anlama Seviyelerinin Karşılaştırılması, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Ünal, S., Coştu, B. (2004). Le-Chatelier Prensibinin Çalışma Yaprakları İle Öğretimi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1,1.
  • Yıldırım, A., H. Şimşek.(1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, N., Akdeniz, A.R. ve Kurt, Ş. (2001). Fizik Öğretiminde Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi. Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.

HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ ÖĞRENCİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BAŞARILARI ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2011, Cilt: 2011 Sayı: 2, 15 - 24, 01.06.2011

Öz

Bu çalışmada, ilköğretim 3. sınıf Hayat Bilgisi dersi “Dün Bugün Yarın” temasında yer alan “Bayrak” ve “Cumhuriyet” kavramlarının öğretiminde çalışma yaprakları kullanılmıştır. Böylelikle çalışma yapraklarının öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisi ve öğrencilerin çalışma yapraklarına yönelik düşünceleri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın evrenini Rize ilindeki ilköğretim 3. sınıf öğrencileri, örneklemini ise Rize ili Ardeşen ilçesi, Köprüköy İlköğretim Okulu 3-A ve 3-B sınıfı öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmada ön test son test deneme gruplu kontrol modeli kullanılmıştır. Ayrıca nicel verileri desteklemek amacı ile öğrencilerle mülakat yapılıp elde edilen bulgulara içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, Hayat Bilgisi dersinde kullanılan çalışma kâğıtlarının, öğrencilerin akademik başarılarını arttırdığı belirlenmiştir. Mülakat sonuçlarına göre öğrenciler çalışma kâğıtlarını sevmiş, etkinlik esnasında çoğunlukla yardım alma ihtiyacı duymuştur. Ayrıca, öğrenmede, tekrar etmede, yanlış bilinen bazı bilgilerin düzeltilmesinde katkı sağlar nitelikte bulunan çalışma yapraklarının, dersi sevdirebileceği ve başarıyı arttırabileceği ifade edilmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda çalışma yaprağı kullanımının farklı seviye ve derslerde yaygınlaştırılması, içeriklerinin görsellerle desteklenerek teknik açısından zenginleştirilmesi, renkli olarak düzenlenmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Atasoy, Ş., Akdeniz, A. R. ve Başkan, Z. (2007). Çalışma Yapraklarının Öğrenme Sürecine Katkıları Yönünden Değerlendirilmesi, EDU7, 2 (2).
  • Birgin, O., Kutluca, T. (2007). 7. Sınıf Matematik Dersinde Excel Ve Coypu Programları Yardımıyla Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi, Edu 7, 2(2).
  • Büyüköztürk, Ş., (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, PegemA Yayıncılık, II. Baskı, Ankara.
  • Bulut, S., Ekici, C. ve İnan İşeri, A. (1999). Bazı Olasılık Kavramlarının Öğretimi için Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi, Hacettepe Üniv. Eğitim Fak. Dergisi, 15.
  • Coştu, B. (2002). Ortaöğretimin Farklı Seviyelerindeki Öğrencilerin Buharlaşma, Yoğunlaşma ve Kaynama Kavramlarını Anlama Düzeylerine İlişkin Bir Çalışma, YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi, KTÜ. Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Coştu, B., ve Ünal, S. (2005). Le-Chatelier Prensibinin Çalışma Yaprakları ile Öğretimi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1).
  • Coştu, B., Çepni, S. & Yeşilyurt, M. (2002). Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Bilgisayar Destekli Rehber Materyallerin Kullanılması. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • Coştu, B., Karataş, F.Ö., & Ayas, A. (2003). Kavram öğretiminde çalışma yapraklarının kullanılması, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(4).
  • Çalık, M. (2003). Farklı Öğrenim Seviyesindeki Öğrencilerin Çözeltilerle İlgili Kavramları Anlama Seviyelerinin Karşılaştırılması, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A.P. (2004). Kavram Yanılgılarının Çalışma Yapraklarıyla Giderilmesine Yönelik Bir Çalışma, Millî Eğitim, 163, 121-131.
  • Demircioğlu, İ. H., Kaymakçı, S. (2010). Tarih Öğretmenlerinin Çalışma Yaprakları Hakkındaki Görüşleri: Trabzon Örneği, Karadeniz Araştırmaları, Sayı 27.
  • Er Nas S., Çepni, S., Yıldırım, N. ve Şenel, T. (2007). Çalışma Yapraklarının Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi: Asit-Baz Örneği, Yeditepe Üniv. Edu 7, 2(2).
  • Hand, B., Treagust, D.F. (1991). Student Achievement and Science Curriculum Development Using a Constructive Framework, School Science and Mathematics, 91(4).
  • Harrison, A.G., Treagust, D.F. (2001). Conceptual Change Using Multiple Interpretive Perspectives: Two Case Studies in Secondary School Chemistry, Instructional Science, 29, 45-85. http:/www.fbe.ktu.edu.tr/tezler, (29.05.2010 tarihinde erişilmiştir).
  • Işıksal, M., Aşkar, P. (2003). Elektronik Tablolama ve Dinamik Geometri Yazılımını Kullanarak Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi, İlköğretim-Online E-dergi, 2(2), 10-18.
  • Kurt, Ş. (2002). Fizik Öğretiminde Bütünleştirici Öğrenme Kuramına Uygun Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon
  • Kurt, Ş. ve Akdeniz, A.R. (2002). Fizik Öğretiminde Enerji Konusunda Geliştirilen Çalışma Yapraklarının Uygulanması, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara.
  • MEB, (2009). İlköğretim 1,2 ve 3. Sınıf Hayat Bilgisi Öğretim Programı ve Kılavuzu, Ankara, 11-72.
  • Saka, A., Akdeniz, A. R. (2001). Biyoloji Öğretmenlerine Çalışma Yaprağı Geliştirme Ve Kullanma Becerileri Kazandırmak İçin Bir Yaklaşım. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Saka, A., Akdeniz, A. R., Enginar, İ. (2002). Biyoloji Öğretiminde Duyularımız Konusunda Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi ve Uygulanması, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya, 8.Baskı, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şen, A. (2008). Aktif Öğrenme Problem Çalışma Yapraklarının Ortaöğretim Öğrencilerinin Problem Çözme Süreci Üzerine Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tan, E. (2008). İlköğretim 7. Sınıf Dil Bilgisi Öğretiminde Zarflar Konusuyla İlgili Yapılandırmacı Yaklaşıma Göre Hazırlanmış Çalışma Yapraklarının Öğrenci Başarısına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Uluyol Ç., Karadeniz, Ş. (2009). Bir Harmanlanmış Öğrenme Ortamı Örneği: Öğrenci Başarısı ve Görüşleri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. VI (I).
  • Ulusoy, K., Yelken, Yanpar, T. (2009) . İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin Atatürkçülük ile ilgili kavramları algılamaları. Sosyal Bilimler Dergisi, 22, 215.
  • Ülgen, G. (2001). Kavram Geliştirme. Kuram ve Uygulamalar, Ankara: PegemA Yayıncılık, 3. Baskı,
  • Ünal, S. (2003) Lise 1 ve Lise 3 Öğrencilerinin Kimyasal Bağlar Konusundaki Kavramları Anlama Seviyelerinin Karşılaştırılması, KTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Ünal, S., Coştu, B. (2004). Le-Chatelier Prensibinin Çalışma Yaprakları İle Öğretimi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1,1.
  • Yıldırım, A., H. Şimşek.(1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, N., Akdeniz, A.R. ve Kurt, Ş. (2001). Fizik Öğretiminde Çalışma Yapraklarının Geliştirilmesi. Yeni Binyılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yılmaz Geçit Bu kişi benim

Ayşegül Şeyihoğlu Bu kişi benim

Ayça Kartal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 2011 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Geçit, Y., Şeyihoğlu, A., & Kartal, A. (2011). HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ ÖĞRENCİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BAŞARILARI ÜZERİNE ETKİSİ. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 2011(2), 15-24.
AMA Geçit Y, Şeyihoğlu A, Kartal A. HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ ÖĞRENCİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BAŞARILARI ÜZERİNE ETKİSİ. International Journal Of Eurasia Social Sciences. Haziran 2011;2011(2):15-24.
Chicago Geçit, Yılmaz, Ayşegül Şeyihoğlu, ve Ayça Kartal. “HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ ÖĞRENCİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BAŞARILARI ÜZERİNE ETKİSİ”. International Journal Of Eurasia Social Sciences 2011, sy. 2 (Haziran 2011): 15-24.
EndNote Geçit Y, Şeyihoğlu A, Kartal A (01 Haziran 2011) HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ ÖĞRENCİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BAŞARILARI ÜZERİNE ETKİSİ. International Journal Of Eurasia Social Sciences 2011 2 15–24.
IEEE Y. Geçit, A. Şeyihoğlu, ve A. Kartal, “HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ ÖĞRENCİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BAŞARILARI ÜZERİNE ETKİSİ”, International Journal Of Eurasia Social Sciences, c. 2011, sy. 2, ss. 15–24, 2011.
ISNAD Geçit, Yılmaz vd. “HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ ÖĞRENCİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BAŞARILARI ÜZERİNE ETKİSİ”. International Journal Of Eurasia Social Sciences 2011/2 (Haziran 2011), 15-24.
JAMA Geçit Y, Şeyihoğlu A, Kartal A. HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ ÖĞRENCİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BAŞARILARI ÜZERİNE ETKİSİ. International Journal Of Eurasia Social Sciences. 2011;2011:15–24.
MLA Geçit, Yılmaz vd. “HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ ÖĞRENCİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BAŞARILARI ÜZERİNE ETKİSİ”. International Journal Of Eurasia Social Sciences, c. 2011, sy. 2, 2011, ss. 15-24.
Vancouver Geçit Y, Şeyihoğlu A, Kartal A. HAYAT BİLGİSİ DERSİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ ÖĞRENCİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ VE BAŞARILARI ÜZERİNE ETKİSİ. International Journal Of Eurasia Social Sciences. 2011;2011(2):15-24.