BibTex RIS Kaynak Göster

SOCIAL STUDIES COURSE STUDENT VIEWS ON ENVIRONMENTAL AWARENESS GAINING MEDIA PRODUCTS TO EXPLOIT

Yıl 2010, Cilt: 2010 Sayı: 1, 76 - 93, 01.03.2010

Öz

One of the main goals of Social Science course is to gain students a social personality. Hence, one of the important feature of a social personality is to be a good citizen and thus to have an environmental awareness. In this context, this study used media products to gain the students the environmental awareness through “Let’s know our Region” unit at the 5th grade Social Science course. Through questionnaire with open-ended questions, 12 girls and 10 boys; totally 22 students’ opinions about the use of media products to gain the environment awareness were examined and the obtained findings were supported with direct quotations. Consequently, most of the students enjoyed the activities and found them as beneficial. Additionally, they explained that using media products to gain the environmental awareness contributed to attain information about issue related to environment, gain environmental awareness; improve the research skills; realize environmental problems; keep up with the agenda; have interesting teaching process and increase their environmental conscience.

Kaynakça

  • Alım, M. (2006). “Avrupa Birliği Üyelik Sürecinde Türkiye’de Çevre ve İlköğretimde Çevre Eğitimi” Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 14-2, (599-616).
  • Ayva, Ö. (2010), “Sosyal Bilgiler Dersi Öğrenme Öğretme Süreci İle İlgili Öğrenci Görüşleri”, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 Kasım, Antalya.
  • Ayvaz, Z. (1998). Çevre Eğitimine Giriş. İzmir: Çevre Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Barbas, A. T., Paraskevopaulos, S., Stamou, G. A. (2007). “The Effect of Nature Documentaries on Students’ Environmental Sensitivity A Case Study” Learning Media and Technology, 3-1, (61-69).
  • Barkan, M., Eroğlu, E. (2004). “Eğitim İletişiminde Çağdaş Ortamlar: İletişim Bir Sorun Kaynağı mı Yoksa Çözüm Seçeneği mi?..” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3-3, (115-123).
  • Bilgin, A., Ökten, K., Sanin, S. (2007). “Çağdaş Yaşamda Çevre Bilinci ve Çevresel Riskin Yeri”, 7. Ulusal Çevre Mühendisliği Kongresi Yaşam Çevre Teknoloji, 24-27 Ekim, İzmir.
  • Demirbaş, M., Pektaş, M. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinin Çevre Sorunu İle İlişkili Temel Kavramları Gerçekleştirme Düzeyleri” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3- 2, (195-211).
  • Demirkaya, H. (2006). “Çevre Eğitiminin Türkiye’deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 -1, (207-222).
  • Deveci, H. (2005). “Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Kullanımı” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4-3, (159-166).
  • Deveci H., Çengelci, T. (2008) “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarından Medya Okuryazarlığına Bir Bakış” Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5-2, (25-43).
  • Flores Koulish, S. A. (2006) “Media literacy: an entree for pre-service teachers into critical pedagogy”. Teacher Education, 17 -3, (239-249).
  • Gökçe, N. (2009). “Çevre Eğitiminde Gazetelerden Yararlanma” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2-6, (251-265).
  • Güç, E., Aycan, Ş. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinde Karikatürler Yardımıyla Çevresel Farkındalık Yaratma”, Uluslararası 5. Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, 1-3 Ekim, Edirne.
  • Hobbs, R. (1998). “The Seven Great Debates In The Media Literacy Movement” Journal of Communication, 48- 1, (16-32).
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. (2nd ed.). California: Sage Publication.
  • Özdemir, O. (2010). “Doğa Deneyimine Dayalı Çevre Eğitiminin İlköğretim Öğrencilerinin Çevrelerine Yönelik Algı Ve Davranışlarına Etkisi” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, (125-138).
  • Öztürk, C., Otluoğlu, R. (2005). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller. Ankara: Pegema Yayıncılık
  • Scrogan, L. (1995) Tools for Change Restructuring Technology in Our Schools, USA: The İnstitue For Effective Educational Pratice.
  • Seçgin, F., Yalvaç, G., Çetin, T. (2010) “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Karikatürler Aracılığıyla Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları”, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 Kasım, Antalya.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal Bilgiler Programının Amaçları, İlkeleri ve Temel Özellikleri, (Editör Gürhan Can), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Şimşek, A. (2006). “İlköğretim Öğrencilerine Göre Sosyal Bilgiler Dersinde Neler Olmalıdır?”, 15. Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül, Muğla.
  • Şimşekli, Y. (2004). “Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı” Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17-1, (83-92).
  • Tanrıverdi, B. (2009). “Sürdürülebilir Çevre Eğitimi Açısından İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi” Eğitim ve Bilim, 34-151, (89-103).
  • Türküm, S., (1998). Çağdaş Toplumda Çevre Sorunları ve Çevre Bilinci, (165-181), (Editör Gürhan Can), Çağdaş Yaşam Çağdaş İnsan, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi İlköğretim Öğretmenliği Lisans Tamamlama Programı.
  • Uslu, H. (2007). “Eğitimde Karikatür” Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 84-7, (15-18).
  • Ünlüer, G. (2008) Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMADA MEDYA ÜRÜNLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2010, Cilt: 2010 Sayı: 1, 76 - 93, 01.03.2010

Öz

Sosyal Bilgiler dersinin en önemli amaçlarından biri öğrencilere toplumsal kişilik kazandırmaktır. Toplumsal kişiliğin en önemli özelliklerinden biri ise iyi yurttaş olmak ve buna bağlı olarak çevre bilincine sahip olmaktır. Bu araştırmada ilköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersi “Bölgemizi Tanıyalım” ünitesinde öğrencilere çevre bilinci kazandırmak amacıyla medya ürünlerinden yararlanılmış, uygulama sonunda veri toplama aracı olarak kullanılan açık uçlu anket yoluyla çevre bilinci kazanmada medya ürünlerinden yararlanmaya ilişkin öğrenci görüşleri belirlenmiştir. Öğrenci görüşlerinden doğrudan alıntılara yer verilmiştir. Araştırmada yer alan katılımcılar 12 kız, 10 erkek olmak üzere toplam 22 kişidir. Araştırma sonucunda öğrencilerin çoğunun yapılan etkinliklerden hoşlandığı ve yararlı bulduğu belirlenmiştir. Öğrenciler çevre bilinci kazanmada medya ürünlerinden yararlanmanın; çevre ile ilgili konularda bilgi edinmelerine, çevre bilinci kazanmalarına, araştırma yapma yeteneklerinin gelişimine, çevre sorunlarını fark etmelerine, gündemi takip etmelerine, öğretim sürecinin ilgi çekici hale gelmesine, çevreye ilişkin duyarlılıklarının artmasına katkı sağlayan bir çalışma olduğunu ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Alım, M. (2006). “Avrupa Birliği Üyelik Sürecinde Türkiye’de Çevre ve İlköğretimde Çevre Eğitimi” Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 14-2, (599-616).
  • Ayva, Ö. (2010), “Sosyal Bilgiler Dersi Öğrenme Öğretme Süreci İle İlgili Öğrenci Görüşleri”, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 Kasım, Antalya.
  • Ayvaz, Z. (1998). Çevre Eğitimine Giriş. İzmir: Çevre Eğitimi Merkezi Yayınları.
  • Barbas, A. T., Paraskevopaulos, S., Stamou, G. A. (2007). “The Effect of Nature Documentaries on Students’ Environmental Sensitivity A Case Study” Learning Media and Technology, 3-1, (61-69).
  • Barkan, M., Eroğlu, E. (2004). “Eğitim İletişiminde Çağdaş Ortamlar: İletişim Bir Sorun Kaynağı mı Yoksa Çözüm Seçeneği mi?..” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3-3, (115-123).
  • Bilgin, A., Ökten, K., Sanin, S. (2007). “Çağdaş Yaşamda Çevre Bilinci ve Çevresel Riskin Yeri”, 7. Ulusal Çevre Mühendisliği Kongresi Yaşam Çevre Teknoloji, 24-27 Ekim, İzmir.
  • Demirbaş, M., Pektaş, M. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinin Çevre Sorunu İle İlişkili Temel Kavramları Gerçekleştirme Düzeyleri” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3- 2, (195-211).
  • Demirkaya, H. (2006). “Çevre Eğitiminin Türkiye’deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 -1, (207-222).
  • Deveci, H. (2005). “Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Kullanımı” The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4-3, (159-166).
  • Deveci H., Çengelci, T. (2008) “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarından Medya Okuryazarlığına Bir Bakış” Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5-2, (25-43).
  • Flores Koulish, S. A. (2006) “Media literacy: an entree for pre-service teachers into critical pedagogy”. Teacher Education, 17 -3, (239-249).
  • Gökçe, N. (2009). “Çevre Eğitiminde Gazetelerden Yararlanma” Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2-6, (251-265).
  • Güç, E., Aycan, Ş. (2009). “İlköğretim Öğrencilerinde Karikatürler Yardımıyla Çevresel Farkındalık Yaratma”, Uluslararası 5. Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, 1-3 Ekim, Edirne.
  • Hobbs, R. (1998). “The Seven Great Debates In The Media Literacy Movement” Journal of Communication, 48- 1, (16-32).
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. (2nd ed.). California: Sage Publication.
  • Özdemir, O. (2010). “Doğa Deneyimine Dayalı Çevre Eğitiminin İlköğretim Öğrencilerinin Çevrelerine Yönelik Algı Ve Davranışlarına Etkisi” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, (125-138).
  • Öztürk, C., Otluoğlu, R. (2005). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller. Ankara: Pegema Yayıncılık
  • Scrogan, L. (1995) Tools for Change Restructuring Technology in Our Schools, USA: The İnstitue For Effective Educational Pratice.
  • Seçgin, F., Yalvaç, G., Çetin, T. (2010) “İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Karikatürler Aracılığıyla Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları”, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13 Kasım, Antalya.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal Bilgiler Programının Amaçları, İlkeleri ve Temel Özellikleri, (Editör Gürhan Can), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Şimşek, A. (2006). “İlköğretim Öğrencilerine Göre Sosyal Bilgiler Dersinde Neler Olmalıdır?”, 15. Eğitim Bilimleri Kongresi, 13-15 Eylül, Muğla.
  • Şimşekli, Y. (2004). “Çevre Bilincinin Geliştirilmesine Yönelik Çevre Eğitimi Etkinliklerine İlköğretim Okullarının Duyarlılığı” Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17-1, (83-92).
  • Tanrıverdi, B. (2009). “Sürdürülebilir Çevre Eğitimi Açısından İlköğretim Programlarının Değerlendirilmesi” Eğitim ve Bilim, 34-151, (89-103).
  • Türküm, S., (1998). Çağdaş Toplumda Çevre Sorunları ve Çevre Bilinci, (165-181), (Editör Gürhan Can), Çağdaş Yaşam Çağdaş İnsan, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi İlköğretim Öğretmenliği Lisans Tamamlama Programı.
  • Uslu, H. (2007). “Eğitimde Karikatür” Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 84-7, (15-18).
  • Ünlüer, G. (2008) Sosyal Bilgiler Dersinde Gazete Kullanımının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Selanikay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 2010 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Selanikay, T. (2010). SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMADA MEDYA ÜRÜNLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. International Journal Of Eurasia Social Sciences, 2010(1), 76-93.
AMA Selanikay T. SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMADA MEDYA ÜRÜNLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. International Journal Of Eurasia Social Sciences. Mart 2010;2010(1):76-93.
Chicago Selanikay, Tuğba. “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMADA MEDYA ÜRÜNLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ”. International Journal Of Eurasia Social Sciences 2010, sy. 1 (Mart 2010): 76-93.
EndNote Selanikay T (01 Mart 2010) SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMADA MEDYA ÜRÜNLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. International Journal Of Eurasia Social Sciences 2010 1 76–93.
IEEE T. Selanikay, “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMADA MEDYA ÜRÜNLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ”, International Journal Of Eurasia Social Sciences, c. 2010, sy. 1, ss. 76–93, 2010.
ISNAD Selanikay, Tuğba. “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMADA MEDYA ÜRÜNLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ”. International Journal Of Eurasia Social Sciences 2010/1 (Mart 2010), 76-93.
JAMA Selanikay T. SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMADA MEDYA ÜRÜNLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. International Journal Of Eurasia Social Sciences. 2010;2010:76–93.
MLA Selanikay, Tuğba. “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMADA MEDYA ÜRÜNLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ”. International Journal Of Eurasia Social Sciences, c. 2010, sy. 1, 2010, ss. 76-93.
Vancouver Selanikay T. SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE ÇEVRE BİLİNCİ KAZANDIRMADA MEDYA ÜRÜNLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ. International Journal Of Eurasia Social Sciences. 2010;2010(1):76-93.