Araştırmada
ana dili ve yabancı dil olarak Türkçe eğitimi üzerine eylem araştırması
yöntemiyle yapılmış çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Türkçe eğitimine yönelik
eylem araştırmalarını kapsayan bu çalışma, sistematik inceleme yöntemiyle
desenlenmiştir. Araştırmada ana dili ve yabancı dil olarak Türkçe eğitimi
üzerine eylem araştırması yöntemiyle yapılmış makaleler, yüksek lisans ve
doktora tezleri taranmıştır. Çalışmaların türü, konusu, yılı, çalışma grubu,
uygulama süresi, veri toplama araçları, yöntem-teknikleri, sonuçları ve
önerileri incelenmiştir. Araştırmada 22 makale, 19 yüksek lisans tezi ve 21
doktora tezine ulaşılmıştır.
Araştırma
kapsamında incelenen 62 çalışmanın 35’i sınıf eğitimi, 27’si Türkçe eğitimi
alanında yapılmış, Türk dili ve edebiyatı eğitimi ile ilgili bir çalışmaya
rastlanmamıştır. Araştırmada konuyla ilgili 2009 -2019 yılları arasındaki
çalışmalara ulaşılmış, 2009’dan önceki yıllarda ve 2011 yılında konuyla ilgili
çalışmaya rastlanmamıştır. Ulaşılan araştırmalar 33 farklı üniversitede
yapılmış, Türkçe eğitimiyle ilgili en fazla eylem araştırması Gazi Üniversitesi
ve Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada
dört temel dil becerisinden en fazla çalışmanın yazma ve okuma üzerine
yapıldığı görülmüştür. Çalışmalarda yapılan uygulamaların çoğunlukla olumlu sonuçlandığı
belirlenmiştir. Çalışmaların öne çıkan önerileri eğitimcilere, araştırmacılara,
yetkililere ve velilere yönelik öneriler olmak üzere dört başlık altında
incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030