Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE FEN ETKİNLİKLERİNDE YAPILAN DENEYLER HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2021, Cilt: I Sayı: I, 56 - 70, 03.06.2021

Öz

Çalışma, okul öncesi öğrencilerinin ebeveynlerinin fen deneyleri hakkında ki görüşlerini belirlemeyi ve okul öncesi yıllarda fen ve çevre konularıyla ilgili bu deneylerde kullanılan materyaller hakkında ki düşüncelerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın diğer bir amacı da okul öncesi çocukların ebeveynlerinin fen deneylerinin etkililiği hakkındaki görüşlerini incelemektir. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Okul öncesi çocuklardan evde anneleri ile bir dönem boyunca fen deneyleri yapmaları istenmiş ve ardından annelerle görüşmeler yapılmıştır. Fen deneyleri anaokulu çocukları tarafından ebeveynlerinin yardımıyla uygulanmış ve bu uygulamalar sırasında ebeveynlerden çocuklarının video ve fotoğraflarını çekmeleri istenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu beş ve altı yaşındaki okul öncesi çocuklar ve bu çocukların anneleridir. Çalışma, iki farklı ilde bulunan üç farklı okulda 8 okul öncesi çocuğu ve anneleri ile gerçekleştirildi. Annelerin sorulara verdikleri cevaplar analiz edilerek yedi tema altında toplandıkları tespit edilmiştir. Araştırmanın bulguları ebeveynlerin fen eğitiminin yaparak öğrenmeyi sağladığını düşündükleri için okul öncesi yıllarda fen eğitimine ağırlık verdiklerini göstermiştir. Çoğunlukla bilimsel deneyler ve okul gezileri olmak üzere fen etkinliklerinin okul öncesi çocuklara ilginç gelmesi ve somut öğrenme sağlaması, öğrencilerin bu etkinliklere katılmaya daha istekli hale gelmesi sağlamakta, dolayısıyla da kazanımlara ulaşmada oldukça etkili olduğu düşünülmüştür. Ayrıca araştırmaya katılan ebeveynler, fen uygulamalarının okul öncesi çocuklarda uzun süreli öğrenmeyi sağlama, dikkat ve algılama düzeyini artırma, öğrenme fırsatları sunarak yaşam deneyimlerini ve özgüvenini artırma gibi olumlu etkileri olduğunu ifade etmişlerdir. Çalışma ayrıca ebeveynlerin fen deneylerinde kullanılan materyalleri ilgi çekici ve kolay temin edilebilir materyaller olarak gördüklerini belirlemiştir. 

Teşekkür

Sayın hocam makalemizin derginizin misyonuna uygun olduğunu düşünerek sisteme yükledik. Teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Aktamış, A., Ünal, A. ve Ergin, P. (2008). Öğrencilerin fene yönelik tutumlarına ailelerinin etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(14), 39-48. https://dergipark.org.tr/en/pub/ spcd/issue/21109/22734
  • Aktaş, Y. (2002). Okulöncesi Dönemde Fen Eğitimi. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, Ankara:76 ,5.
  • Aktaş, Y. (2002). Okulöncesi Dönemde Fen Eğitiminin Amaçları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 6,7 Haziran-Aralık, 1-6.
  • Albayrak, H. (2000), “Okulöncesi Eğitimde Fen-Doğa Çalışmaları”, Selçuk Üniversitesi Anaokulu/Anasınıfı Öğretmen El Kitabı. İstanbul :Ya-Pa Yayınları.
  • Andaç, D. (2003). Fen eğitiminde güncel yaklaşımlar. Çoluk Çocuk, (22), 24-25.
  • Aşılıoğlu, G. (2004). Özel Okullarda ve Devlet Okullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Çevre Eğitimi Düzeylerinin Karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ayvacı, H. Ş., Devecioğlu,Y., & Yiğit, N. (2002). Okulöncesi Öğretmenlerinin Fen ve Doğa Etkinliklerindeki Yeterliliklerinin Belirlenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. 16-18 Eylül 2002. ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara.
  • Bahar, M., & Aksüt, P. (2006). Okulöncesi dönemde fen bilgisi etkinlikleri. Ankara: Nobel.
  • Baltürk, M. (2006). Fen Bilgisi öğretmen ve öğretmen adaylarının laboratuar kullanımında karşılaştıkları zorluklar ve çözüm önerileri (Trabzon ili örneği), Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kars.
  • Çapan, A. S. (2019) Matematik nedir? (Ed.) Gonca Uludağ. Erken Çocukluk Döneminde Matematik Eğitimi. Akademik Basım.
  • Demiriz, S. , Karadağ, A., ve Ulutaş, İ. (2003). Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı ve Donanım. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dere, H ve Ömeroğlu, E. (2001). Okulöncesi dönemde Fen ve Matematik Çalışmaları, Ankara: Anı Yayıncılık. http://ecrp.illinois.edu/beyond/seed/worth.html
  • Kesicioğlu, O., Alisinanoğlu, F. (2009). Ebeveynlerin okul öncesi dönemdeki çocuklarına (60-72 ay) yaşattıkları doğal çevre deneyimlerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(29), 1-14. https://dergipark.org.tr/en/pub/esosder/issue/6143/82441
  • MEB, (1993). On dördüncü Milli Eğitim Şurası, 27-29 Eylül, İstanbul.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özbek, S. (2009). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine ilişkin görüşleri ve uygulamalarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi. Seçkin Yayınevi.
  • Serin, G. (2002). Fen Eğitiminde Laboratuar, Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, 403-406
  • Şahin, F. (2000). Okulöncesinde Fen Bilgisi Öğretimi ve Aktivite Örnekleri, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Şahin, R, Sanalan, V., Bektaş, Ö., Kaygısız, Y. (2010). Ebeveynlerin fen okuryazarlık düzeylerinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi başarılarına etkisi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(1), 125-143. https://dergipark.org.tr/ en/pub/erzifbed/issue/6020/80645
  • Telli, A., Yıldırım, H. İ., Şensoy, Ö., & Yalçın, N. (2004). İlköğretim 7. sınıflarda basit makineler konusunun öğretiminde laboratuar yönteminin öğrenci başarısına etkisinin araştırılması, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3),291-305.
  • Ulcay, S. (1989). Okulöncesi Eğitimde Fen Bilgisi Eğitim Programları. 6. Ya-pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri İstanbul, Seminer Kitabı, Ya-pa Yayınları, İstanbul:36-40.
  • Ünal, M. & Akman, B. (2006). Okulöncesi öğretmenlerinin fen eğitimine karşı gösterdikleri tutumlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 21-30.
  • Worth, K. (2010). Science in Early Childhood Classrooms: Content and Process
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri . Ankara:
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Yasamda Liderlik
Yazarlar

Duygu Bişkin 0000-0002-6741-7375

Ufuk Güven Bu kişi benim 0000-0003-1977-6426

Yayımlanma Tarihi 3 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2021
Kabul Tarihi 22 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: I Sayı: I

Kaynak Göster

APA Bişkin, D., & Güven, U. (2021). OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE FEN ETKİNLİKLERİNDE YAPILAN DENEYLER HAKKINDA VELİ GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, I(I), 56-70.