Yapılan bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarında görevli olan öğretmenlerin sınıf ortamında karşılaştıkları istenilmeyen türden öğrenci davranışlarının ve bu davranışları ortadan kaldırmak için öğretmenlerin başvurdukları yöntemlerin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara- Gölbaşı ilçesinde bulunan 7 farklı ortaöğretim kurumunda görevli bulunan ve benzeşik örnekleme yöntemi ile çalışmaya katılan 205 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri ölçek kullanılarak toplanmış ve SPSS 24 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda derslerde en sık karşılaşılan istenilmeyen öğrenci davranışları; derste sebepsiz olarak yere sınıfta dolaşma, arkadaşlarının araç gereçlerine zarar verme, sınıfta gizli bir biçimde bir şeyler yeme içme, ders esnasında kendi aralarında not yazma, verme, derste abartılı gülme olarak bulunmuştur. Biraz önemli davranışlar ile önemli derecesi yüksek davranışların gözlenme sıklığı, daha az öneme sahip davranışların gözlenme sıklığına oranla daha yüksek görülmektedir. Ayrıca, istenilmeyen türden davranış gruplarının tamamında cinsiyete göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir (p<0,05). Erkekler, kadın öğretmenlere göre az önemli davranışlarla daha sık karşılaşmaktadırlar. Biraz önemli davranışlar, çok önemli davranışlar ve genel istenilmeyen davranışlar ile ise kadın öğretmenler erkeklere oranla daha fazla karşılaşmaktadırlar. Diğer taraftan; öğrenci ile yaptığı davranış hakkında konuşma, öğrenciye sınıf içerisinde uyması gereken kuralları hatırlatma ve sınıfta bulunan tüm öğrencileri uyararak sınıfın kurallarını vurgulama en sıklıkla başvurulan yöntemler olarak tespit edilmiştir. Bunun yanında öğretmenlerin kısa süreli müdahalede bulunma yöntemlerini, orta ve uzun süreli stratejilere göre çok daha az sıklıkta tercih ettikleri anlaşılmıştır. Öte taraftan uzun süreli stratejiler açısından kadın öğretmenlerin davranışta bulunma sıklık ortalaması erkek öğretmenlerinkinden anlamlı ölçüde farklılaşmış olup erkek öğretmenlerin uzun süreli stratejileri kadın öğretmenlere kıyasla daha çok kullandıkları görülmektedir. (p<0,05).
Erol SÖNMEZ hocama her türlü destek ve anlayışı için teşekkürü bir borç biliyorum. Ayrıca, Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisine akademik camiaya vermiş oldukları katkılar nedeniyle teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Yasamda Liderlik |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 28 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 5 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: I |