Bu araştırmada yükseköğretimin planlanmasında kullanılan toplumsal talep, insangücü ve getiri oranları yaklaşımlarına ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 'Kolay Ulaşılabilir Örneklem' yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş ili Türkoğlu ilçesinde bulunan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 16 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmada verileri toplamak için; araştırmacılar tarafından uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verilerinin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; okul yöneticilerinin her üç modele de olumlu ve olumsuz yönleriyle yaklaştıkları görülmüş, toplumsal talep yaklaşımının, toplum ile yükseköğretimin bütünleşmesinde önemli bir yeri olabileceği, bu yaklaşımın kullanımıyla toplumsal talebin tam olarak karşılanamayabileceği ve toplumsal talep yaklaşımının ekonomik göstergelerle birlikte ele alınması gerektiği ifade edilmiştir. Okul yöneticilerinin insangücü yaklaşımına ise ülke ekonomisini dikkate alma noktasına olumlu, fırsat ve imkân eşitliğini sağlama noktasında ise olumsuz yaklaştıkları görülmüştür. Ayrıca okul yöneticilerinin toplumsal talep ve insangücü yaklaşımlarından farklı olarak getiri oranları yaklaşımına, geleceği tahmin etme, iş ve işgücü açığı ve bazı alanlarda aşırı yoğunlaşma açısından daha olumsuz yaklaştıkları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Toplumsal talep yaklaşımı, insangücü planlaması, getiri oranları yaklaşımı
Toplumsal talep yaklaşımı insangücü planlaması getiri oranları yaklaşımı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Yasamda Liderlik |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Kasım 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 15 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |