Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of Cartoons in Terms of Values Education in Turkey

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 364 - 393, 31.12.2021

Öz

Cartoons are important for equipping preschool children with values. Therefore, it is necessary to be careful and sensitive about the cartoons that children watch. The aim of this research was to determine the values implicitly included in the preschool education program and to investigate the occurrence of these values in 6 cartoons Pırıl, Canım Kardeşim, Kare, Kukuli, Elif’in Düşleri and Maceracı Yüzgeçler. In the research, content analysis was used. Preschool education program and cartoons were analyzed descriptively. The data obtained through descriptive analysis were analysed and presented in detail. Random sampling was used while selecting 5 episodes of the cartoons investigated in the study. The study identified 27 values that were implicitly in the preschool education program. In these cartoons, the values of love, cooperation, kindness, being scientific and benevolence were covered most frequently and the values of aesthetics, empathy, knowing and protecting their rights, saving, self-control, courage and obeying the rules were covered less frequently. Values of self-respect, freedom and patriotism were not mentioned in any of the cartoons. It was found that most of the values that are implicitly included in preschool education program were covered in the cartoons analysed.

Kaynakça

  • Akpınar, B. & Özdaş, F. (2013). “Teachers” values education at primary schools: A qualitative analysis. Fırat University Journal of Social Science, 23 (2), 105-113.
  • Aktepe, V. (2019). Karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen [Teacher as a role model in character and value education]. In V. Aktepe & M. Gündüz (Eds.), Karakter ve değer eğitimi [Character and value education] (298-324). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aktepe, V. & Gündüz, M. (2020). Hayat bilgisi dersinde değerler eğitimi [Values education in social sciences course]. In V. Aktepe & M. Gündüz (Eds.), Kuramdan Uygulamaya Hayat Bilgisi Öğretimi [Social Sciences Teaching from Theory to Practice] (219-247). Ankara: Pegem Akdemi Yayıncılık.
  • Aktepe, V. & Gündüz, M. (2021). Sosyal bilgilerde değerler eğitimi [Values education in social sciences]. In V. Aktepe, M. Gündüz, N. Kurtdede Fidan & E. Yalçınkaya (Eds.), Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretimi [Social Sciences Teaching from Theory to Practice] (210-233). Ankara: Pegem Akdemi Yayıncılık.
  • Aküzüm, C. & Ergenekon, Ö. (2021). Examination of studies on values education in preschool education. Electronic Journal of Education Sciences, 10 (19), 98-117.
  • Alkan, M. F. (2017). Investigation of teachers’ perceptions about hidden curriculum through metaphors. International Journal of Turkish Education Sciences, 5 (9), 204-211.
  • Alpay, N. & Okur, M. R. (2021). Okul öncesi dönemdeki 5-6 yaş çocuklarının görsel okuryazarlık durumlarının ve dijital öğrenme içeriklerinin incelenmesi [An investigation of visual literacy and digital learning of 5–6-year-old preschool children]. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7 (3), 1-34. https://doi.org/10.51948/auad.951885
  • Aral, N. & Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi [Investigation of 2013 pre-school education program in the context of values in education]. Journal of Early Childhood Studies. 2(1), 113-131. https://doi.org/10.24130/eced-jecs.196720182159
  • Arslan, A. (2018). Okul öncesi çocukluk dönemi çizgi filmlerinde mantıksal düşünme ve bilişsel beceriler: TRT çocuk kanalı [Logical thinking and cognitive skills in the cartoons in preschool children period: TRT Çocuk Channel] (Unpublished Master's Thesis). Gazi University.
  • Aydoğdu Torbacı, F. (2019). Ev kazaları konusunda okul öncesi dönemdeki çocukları eğitici ve yönlendirici bir hareketli grafik uygulaması [An educational and guiding motion graphics application for preschool children about home accidents] (Unpublished Master's Thesis). Hacettepe University.
  • Balıkcı, G. N. (2015). Erken çocukluk döneminde değerler ve ahlak eğitimimin yeri ve önemi [The place and importance of values and moral education in early childhood], Eğitimde Gelecek Arayışları: Dünden Bugüne Türkiye’de Beceri, Ahlak ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (101-113), Bartın.
  • Beil, B. (2003). İyi çocuk, zor çocuk. Doğru davranışlar çocuklara nasıl kazandırılır? [Good boy, tough boy. How to teach the right behaviors to children]. (Cuma Yorulmaz), Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Berkowitz M. V. (2011). What works in values education. International Journal of Educational Research, 50, 153–158. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2011.07.003
  • Bhave, B. B. (2016). Role of school & teacher in promoting value educatıon through positıve psychology. Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies (SRJIS). 3 (24), 2288-2294.
  • Canım Kardeşim. (n.d.) Playlist [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/c/canımkardeşimtivi/playlists
  • Cebeci, S. & Demir, R. (2018). 4-6 yaş grubu çocukların çizgi filmlerden etkilenme durumları [Influence of cartoons on children aged 4-6]. JASS Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 66 Spring II, 291-306. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7552
  • Cengiz, Ö., İlçi Küsmüş, G. & Ramazan, M. O. (2020). TRT Çocuk kanalında yayınlanan çizgi filmlerin gelişim alanlarına göre değerlendirilmesi. [Evaluation of the cartoons broadcast on TRT Çocuk channel according to their developmental areas] Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2): 271-287. https://doi.org/10.17860/mersinefd.633447
  • Demir, R. (2021). Canım kardeşim benim uzaylılar mı gelmiş? Çizgi filmine folklorik bir bakış [Canım Kardeşim, have aliens come? A folkloric look at the cartoon]. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (1), 71-83. http://dx.doi.org/10.33905/bseusbed.911912
  • Dirican, R. & Dağlıoğlu, H. E. (2014). 3-6 yaş grubu çocuklarına yönelik yayımlanan resimli hikaye kitaplarının bazı temel değerler açısından incelenmesi [An investigation of picture books published for children aged 3-6 in terms of some basic values]. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 3(2), 44-69. https://doi.org/10.30703/cije.321341
  • Doğan, A. & Göker, G. (2012). Tematik televizyon ve çocuk: ilköğretim öğrencilerinin televizyon izleme alışkanlıkları [Thematic television and children: primary school students' television watching habits]. Milli Eğitim, 194, 5-30.
  • Duman, A. E. & Koçtürk, N. (2021). Yerli yapım bir çizgi filmin toplumsal cinsiyet rolleri açısından incelenmesi: Pırıl [An Analysis of a Local Production Cartoon in Terms of Gender Roles: Pırıl]. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9:83-92.
  • Ekşi, H. & Katılmış, A. (2011). Değerler eğitimi yaklaşımları [Values education approaches]. Diyanet Aylık Dergi, 245 (May). 11-13
  • Elif’in Düşleri. (n.d.). Home [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/channel/UCydwcokzluL9RykUX3iNQgg
  • Fidan Dal, Z. (2018). Okul öncesi değerler eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi (Okul öncesi öğretmenleri üzerinde bir inceleme). [The examination of preschool values education practices (A study on preschool teachers)] (Unpublished Master's Thesis). İstanbul University.
  • Friedman, B., Kahn, P. H., Jr., Borning, A. & Huldtgren, A. (2006). Value sensitive design and information systems. In P. Zhang & D. Galletta (Eds.), Human-computer interaction in management information systems: Foundations. M. E. Sharpe: New York.
  • Güden Altmış, Z. & Altun, M. (2021). Pırıl çizgi filminin değerler eğitimi açısından değerlendirilmesi [Evaluation of Pırıl cartoon in terms of values education]. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(38), 5382-5411. https://doi.org/10.26466/opus.752885
  • Gültekin Akduman, G. (2012). Okul öncesi eğitimin tanımı ve önemi [Definition and importance of pre-school education]. In G. Uyanık Balat (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş (2-15). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Habib, K. & Soliman, T. (2015). Cartoons’ effect in changing children mental response and behavior. Open Journal of Social Sciences, 3, 248-264. https://doi.org/10.4236/jss.2015.39033.
  • Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Education. 30,169-202. https://doi.org/10.1080/713657146
  • Hong, Y. (2003)). Culturel meaning of group discussions on problematic moral stuations in Korean kindergarten classrooms. Journal of Research in Childhood Education, 18 (3), 179-192. https://doi.org/10.1080/02568540409595033
  • Kabooha, R. H. (2016). Using movies in EFL classrooms: A study conducted at the english language institute (ELI), King Abdul-Aziz University. English Language Teaching, 9 (3), 248–257. https://doi.org/10.5539/elt.v9n3p248
  • Kalaycı, N. (2015). Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: PEPEE [A cartoon analysis in terms of gender equality]. Eğitim ve Bilim, 40 (177), 243-270. https://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.3836
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya örneği) [Evaluation of the cartoons with themes appealing to the preschool period in terms of their contribution to values education (Niloya example)]. Değerler Eğitimi Dergisi, 12 (30): 251-277.
  • Kare. (n.d.). Playlists [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/c/trtcocuk/playlists
  • Kaya, E. E. & Atuk, F. G. (2020). Çocuklarda din dilinin oluşturulması: çizgi filmler örneği [Formation of religious language in children: an example of cartoons]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (12), 51-92.
  • Kirschenbaum, H. (2000). From values clarification to character education: A personal journey. The Journal of Humanistic Counseling, 39 (1), 4-20.
  • Kozan, E. (2021). Dijital animasyon ve görsel efekt teknolojilerin Türk sinemasında kullanımı [Use of digital animation and visual effects technologies in Turkish cinema]. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD, 7 (1), 78-88. https://doi.org/10.46442/intjcss.882908
  • Kukuli. (n.d.). Playlists [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/c/minika/playlists
  • Lickona, T. (1991). Educating for character: How school can teach respect and responsibility. New York: Bantam Books.
  • Lockwood, A. L. (2009). The case for character education: A developmental approach. New York, NY: Teachers College Press.
  • Maceracı Yüzgeçler. (n.d.). Playlists [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/c/minika/playlists
  • MEB (2013). Okul öncesi eğitim programı [Pre-school education program]. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf.
  • Oruç, C, Tecim, E. & Özyürek, H. (2011). Okul öncesi dönem çocuğunun kişilik gelişiminde rol modellik ve çizgi filmler [Role modeling and cartoons in the personality development of preschool children]. EKEV Akademi Dergisi, 15 (48), 303-319.
  • Özkan, R. (2011). Toplumsal yapı, değerler ve eğitim ilişkisi [The relationship between social structure, values and education]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1), 333-344.
  • Özkan, B. & Yılmaz, Ö. (2016). Okul öncesi dönem 5-6 yaş çocuklarının televizyon izleme alışkanlıkları ve televizyon programları hakkında anne görüşleri [Preschool 5-6 year-old children's television watching habits and their mother's opinions about television programs]. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (8), 118-126.
  • Özkar, M. & Aytaş, M. (2021). Okul öncesi çocuklara yönelik hazırlanan çizgi filmlerde toplumsal cinsiyet rollerinin yansıtılması: Rafadan Tayfa ve Canım Kardeşim [Reflecting gender roles in cartoons for preschool children: Rafadan Tayfa and Canım Kardeşim]. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 29(1): 37-58.
  • Öztürk Demirbaş, Ç. (2019). İnsani kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi [Value education in human cultural development], In V. Aktepe & M. Gündüz (Eds.), Karakter ve değer eğitimi (212-243). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pathania, A. (2011). Teachers’ role in quality enhancement and value education. Academe, 14 (1), 19-28.
  • Pırıl. (n.d.) Playlist [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/c/trtcocukpırıl/playlists
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York, NY: Free Press.
  • Rosen, Y. (2009). The effects of an animation-based on-line learning environment on transfer of knowledge and on motivation for science and technology learning. Journal of Educational Computing Research, 40 (4), 451–467.
  • Sadioğlu, Ö., Turan, M., Deveci Dikmen, N., Yılmaz, M. & Özkan Muhtar, Y. (2018). Cartoons in Values Education: Example of ‘Rafadan Tayfa’. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19 (3), 240-251. https://doi.org/10.17679/inuefd.333173
  • Sapsağlam, Ö. & Ömeroğlu, E. (2016). Examining the effect of social values education program being applied to nursery school students upon acquiring social skills. Educational Research and Reviews, 11(13), 1262-1271. https://doi.org/10.5897/ERR2016.2804
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri [Value preferences of pre-service teacher]. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 75-90.
  • Sevim, Z. (2013). Çizgi filmlerin değerler eğitimi bakımından karşılaştırılması [Comparison of cartoons in terms of values education] (Unpublished Master's Thesis). Uşak University
  • Şahin, R. N. (2019). TRT’nin Çocuklara yönelik çizgi filmlerinin Türkçe öğretimi ve değer aktarımı açısından incelenmesi [The investigation of TRT's cartoons for children in Turkish language teaching and value transfer] (Unpublished Doctoral Dissertation). Gazi University.
  • Thornberg, R. (2006). Hushing as a moral dilemma in the classroom. Journal of Moral Education, 35 (1), 89–104. https://doi.org/10.1080/03057240500495336
  • Toksoy, N. & Sapasağlam, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çizgi filmlerinin UNESCO yaşayan değerler eğitimi programı (LVEP) açısından incelenmesi [Examination of preschool cartoons in terms of UNESCO living values education program (LVEP)]. 6. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi (539-548), Kafkas Universty.
  • Turp Özdemir, Z. (2020). Türkiye'de çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerin değerler eğitimi açısından incelenmesi ve bu çizgi filmlerin Türkçe öğretimine katkısı. [An investigation of the cartoons broadcast on children’s channels in Turkey in terms of values education and the contribution of these cartoons to Turkish language teaching]. (Unpublished Master's Thesis). Yıldız Technical University.
  • Tüzel İşeri, E. (2019). Eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi [Character and value education in terms of educational philosophy and goals]. In V. Aktepe & M. Gündüz (Eds.), Karakter ve değer eğitimi [Character and value education] (136-156). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ulusoy, K. & Dilmaç, B. (2018). Değerler eğitimi [Values Education], Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ünsal, S. (2019). Okul öncesi döneme yönelik çizgi filmlerin değerler bağlamında incelenmesi. [Investigation of cartoons for preschool period in terms of values] (Unpublished Master's Thesis). Karabük University.
  • Üstündağ A. & Şenol F. B. (2021). Çizgi filmlerde yer alan şiddet ve korku öğelerinin incelenmesi: TRT çocuk kanalı örneği [Examining the violence and horror elements in cartoons: TRT Çocuk channel example]. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(1), 173-188.
  • Yazıcı, E., Yaman Baydar, I. & Kandır, A. (2019). Çizgi film ve çocuk: Ebeveyn görüşleri [Cartoon and child: Parent opinions]. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (1), 10-19.
  • Yel, S. ve Aladağ, S. (2009). Sosyal bilgilerde değerlerin öğretimi [Teaching values in social studies]. In M. Safran (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi (117-148). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2016). 3-6 yaş çocuklarının tercih ettikleri çizgi filmlerdeki şiddet içeriklerinin analizi [Analysis of the content of violence in the cartoons preferred by children aged 3-6]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 698-716.
  • Yorulmaz, B. (2013). Research on the animated movie “Pepee” according to religious and values education. The Journal of International Social Research, 6 (24), 438-448.
  • Zebrowski, M. (2017). Educational potential of animated films in Poland. Panoptikum, 18 (25), 106-119.
  • Zembat, R. (1994). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetici özellikleri [Management characteristics of pre-school educational institutions]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 313-323.
Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 364 - 393, 31.12.2021

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, B. & Özdaş, F. (2013). “Teachers” values education at primary schools: A qualitative analysis. Fırat University Journal of Social Science, 23 (2), 105-113.
  • Aktepe, V. (2019). Karakter ve değer eğitiminde rol model olarak öğretmen [Teacher as a role model in character and value education]. In V. Aktepe & M. Gündüz (Eds.), Karakter ve değer eğitimi [Character and value education] (298-324). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aktepe, V. & Gündüz, M. (2020). Hayat bilgisi dersinde değerler eğitimi [Values education in social sciences course]. In V. Aktepe & M. Gündüz (Eds.), Kuramdan Uygulamaya Hayat Bilgisi Öğretimi [Social Sciences Teaching from Theory to Practice] (219-247). Ankara: Pegem Akdemi Yayıncılık.
  • Aktepe, V. & Gündüz, M. (2021). Sosyal bilgilerde değerler eğitimi [Values education in social sciences]. In V. Aktepe, M. Gündüz, N. Kurtdede Fidan & E. Yalçınkaya (Eds.), Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretimi [Social Sciences Teaching from Theory to Practice] (210-233). Ankara: Pegem Akdemi Yayıncılık.
  • Aküzüm, C. & Ergenekon, Ö. (2021). Examination of studies on values education in preschool education. Electronic Journal of Education Sciences, 10 (19), 98-117.
  • Alkan, M. F. (2017). Investigation of teachers’ perceptions about hidden curriculum through metaphors. International Journal of Turkish Education Sciences, 5 (9), 204-211.
  • Alpay, N. & Okur, M. R. (2021). Okul öncesi dönemdeki 5-6 yaş çocuklarının görsel okuryazarlık durumlarının ve dijital öğrenme içeriklerinin incelenmesi [An investigation of visual literacy and digital learning of 5–6-year-old preschool children]. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7 (3), 1-34. https://doi.org/10.51948/auad.951885
  • Aral, N. & Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi [Investigation of 2013 pre-school education program in the context of values in education]. Journal of Early Childhood Studies. 2(1), 113-131. https://doi.org/10.24130/eced-jecs.196720182159
  • Arslan, A. (2018). Okul öncesi çocukluk dönemi çizgi filmlerinde mantıksal düşünme ve bilişsel beceriler: TRT çocuk kanalı [Logical thinking and cognitive skills in the cartoons in preschool children period: TRT Çocuk Channel] (Unpublished Master's Thesis). Gazi University.
  • Aydoğdu Torbacı, F. (2019). Ev kazaları konusunda okul öncesi dönemdeki çocukları eğitici ve yönlendirici bir hareketli grafik uygulaması [An educational and guiding motion graphics application for preschool children about home accidents] (Unpublished Master's Thesis). Hacettepe University.
  • Balıkcı, G. N. (2015). Erken çocukluk döneminde değerler ve ahlak eğitimimin yeri ve önemi [The place and importance of values and moral education in early childhood], Eğitimde Gelecek Arayışları: Dünden Bugüne Türkiye’de Beceri, Ahlak ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu (101-113), Bartın.
  • Beil, B. (2003). İyi çocuk, zor çocuk. Doğru davranışlar çocuklara nasıl kazandırılır? [Good boy, tough boy. How to teach the right behaviors to children]. (Cuma Yorulmaz), Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Berkowitz M. V. (2011). What works in values education. International Journal of Educational Research, 50, 153–158. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2011.07.003
  • Bhave, B. B. (2016). Role of school & teacher in promoting value educatıon through positıve psychology. Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies (SRJIS). 3 (24), 2288-2294.
  • Canım Kardeşim. (n.d.) Playlist [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/c/canımkardeşimtivi/playlists
  • Cebeci, S. & Demir, R. (2018). 4-6 yaş grubu çocukların çizgi filmlerden etkilenme durumları [Influence of cartoons on children aged 4-6]. JASS Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 66 Spring II, 291-306. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7552
  • Cengiz, Ö., İlçi Küsmüş, G. & Ramazan, M. O. (2020). TRT Çocuk kanalında yayınlanan çizgi filmlerin gelişim alanlarına göre değerlendirilmesi. [Evaluation of the cartoons broadcast on TRT Çocuk channel according to their developmental areas] Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2): 271-287. https://doi.org/10.17860/mersinefd.633447
  • Demir, R. (2021). Canım kardeşim benim uzaylılar mı gelmiş? Çizgi filmine folklorik bir bakış [Canım Kardeşim, have aliens come? A folkloric look at the cartoon]. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (1), 71-83. http://dx.doi.org/10.33905/bseusbed.911912
  • Dirican, R. & Dağlıoğlu, H. E. (2014). 3-6 yaş grubu çocuklarına yönelik yayımlanan resimli hikaye kitaplarının bazı temel değerler açısından incelenmesi [An investigation of picture books published for children aged 3-6 in terms of some basic values]. Cumhuriyet International Journal of Education-CIJE, 3(2), 44-69. https://doi.org/10.30703/cije.321341
  • Doğan, A. & Göker, G. (2012). Tematik televizyon ve çocuk: ilköğretim öğrencilerinin televizyon izleme alışkanlıkları [Thematic television and children: primary school students' television watching habits]. Milli Eğitim, 194, 5-30.
  • Duman, A. E. & Koçtürk, N. (2021). Yerli yapım bir çizgi filmin toplumsal cinsiyet rolleri açısından incelenmesi: Pırıl [An Analysis of a Local Production Cartoon in Terms of Gender Roles: Pırıl]. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9:83-92.
  • Ekşi, H. & Katılmış, A. (2011). Değerler eğitimi yaklaşımları [Values education approaches]. Diyanet Aylık Dergi, 245 (May). 11-13
  • Elif’in Düşleri. (n.d.). Home [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/channel/UCydwcokzluL9RykUX3iNQgg
  • Fidan Dal, Z. (2018). Okul öncesi değerler eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi (Okul öncesi öğretmenleri üzerinde bir inceleme). [The examination of preschool values education practices (A study on preschool teachers)] (Unpublished Master's Thesis). İstanbul University.
  • Friedman, B., Kahn, P. H., Jr., Borning, A. & Huldtgren, A. (2006). Value sensitive design and information systems. In P. Zhang & D. Galletta (Eds.), Human-computer interaction in management information systems: Foundations. M. E. Sharpe: New York.
  • Güden Altmış, Z. & Altun, M. (2021). Pırıl çizgi filminin değerler eğitimi açısından değerlendirilmesi [Evaluation of Pırıl cartoon in terms of values education]. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(38), 5382-5411. https://doi.org/10.26466/opus.752885
  • Gültekin Akduman, G. (2012). Okul öncesi eğitimin tanımı ve önemi [Definition and importance of pre-school education]. In G. Uyanık Balat (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş (2-15). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Habib, K. & Soliman, T. (2015). Cartoons’ effect in changing children mental response and behavior. Open Journal of Social Sciences, 3, 248-264. https://doi.org/10.4236/jss.2015.39033.
  • Halstead, J. M. & Taylor, M. J. (2000). Learning and teaching about values: a review of recent research. Cambridge Journal of Education. 30,169-202. https://doi.org/10.1080/713657146
  • Hong, Y. (2003)). Culturel meaning of group discussions on problematic moral stuations in Korean kindergarten classrooms. Journal of Research in Childhood Education, 18 (3), 179-192. https://doi.org/10.1080/02568540409595033
  • Kabooha, R. H. (2016). Using movies in EFL classrooms: A study conducted at the english language institute (ELI), King Abdul-Aziz University. English Language Teaching, 9 (3), 248–257. https://doi.org/10.5539/elt.v9n3p248
  • Kalaycı, N. (2015). Toplumsal cinsiyet eşitliği açısından bir çizgi film çözümlemesi: PEPEE [A cartoon analysis in terms of gender equality]. Eğitim ve Bilim, 40 (177), 243-270. https://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.3836
  • Karakuş, N. (2015). Okul öncesi döneme hitap eden tema içerikli çizgi filmlerin değerler eğitimine katkısı yönünden değerlendirilmesi (Niloya örneği) [Evaluation of the cartoons with themes appealing to the preschool period in terms of their contribution to values education (Niloya example)]. Değerler Eğitimi Dergisi, 12 (30): 251-277.
  • Kare. (n.d.). Playlists [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/c/trtcocuk/playlists
  • Kaya, E. E. & Atuk, F. G. (2020). Çocuklarda din dilinin oluşturulması: çizgi filmler örneği [Formation of religious language in children: an example of cartoons]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7 (12), 51-92.
  • Kirschenbaum, H. (2000). From values clarification to character education: A personal journey. The Journal of Humanistic Counseling, 39 (1), 4-20.
  • Kozan, E. (2021). Dijital animasyon ve görsel efekt teknolojilerin Türk sinemasında kullanımı [Use of digital animation and visual effects technologies in Turkish cinema]. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD, 7 (1), 78-88. https://doi.org/10.46442/intjcss.882908
  • Kukuli. (n.d.). Playlists [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/c/minika/playlists
  • Lickona, T. (1991). Educating for character: How school can teach respect and responsibility. New York: Bantam Books.
  • Lockwood, A. L. (2009). The case for character education: A developmental approach. New York, NY: Teachers College Press.
  • Maceracı Yüzgeçler. (n.d.). Playlists [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/c/minika/playlists
  • MEB (2013). Okul öncesi eğitim programı [Pre-school education program]. https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf.
  • Oruç, C, Tecim, E. & Özyürek, H. (2011). Okul öncesi dönem çocuğunun kişilik gelişiminde rol modellik ve çizgi filmler [Role modeling and cartoons in the personality development of preschool children]. EKEV Akademi Dergisi, 15 (48), 303-319.
  • Özkan, R. (2011). Toplumsal yapı, değerler ve eğitim ilişkisi [The relationship between social structure, values and education]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1), 333-344.
  • Özkan, B. & Yılmaz, Ö. (2016). Okul öncesi dönem 5-6 yaş çocuklarının televizyon izleme alışkanlıkları ve televizyon programları hakkında anne görüşleri [Preschool 5-6 year-old children's television watching habits and their mother's opinions about television programs]. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (8), 118-126.
  • Özkar, M. & Aytaş, M. (2021). Okul öncesi çocuklara yönelik hazırlanan çizgi filmlerde toplumsal cinsiyet rollerinin yansıtılması: Rafadan Tayfa ve Canım Kardeşim [Reflecting gender roles in cartoons for preschool children: Rafadan Tayfa and Canım Kardeşim]. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi, 29(1): 37-58.
  • Öztürk Demirbaş, Ç. (2019). İnsani kültürel kalkınma sürecinde değer eğitimi [Value education in human cultural development], In V. Aktepe & M. Gündüz (Eds.), Karakter ve değer eğitimi (212-243). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Pathania, A. (2011). Teachers’ role in quality enhancement and value education. Academe, 14 (1), 19-28.
  • Pırıl. (n.d.) Playlist [YouTube channel]. Retrieved May 05, 2021, from https://www.youtube.com/c/trtcocukpırıl/playlists
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York, NY: Free Press.
  • Rosen, Y. (2009). The effects of an animation-based on-line learning environment on transfer of knowledge and on motivation for science and technology learning. Journal of Educational Computing Research, 40 (4), 451–467.
  • Sadioğlu, Ö., Turan, M., Deveci Dikmen, N., Yılmaz, M. & Özkan Muhtar, Y. (2018). Cartoons in Values Education: Example of ‘Rafadan Tayfa’. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 19 (3), 240-251. https://doi.org/10.17679/inuefd.333173
  • Sapsağlam, Ö. & Ömeroğlu, E. (2016). Examining the effect of social values education program being applied to nursery school students upon acquiring social skills. Educational Research and Reviews, 11(13), 1262-1271. https://doi.org/10.5897/ERR2016.2804
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri [Value preferences of pre-service teacher]. Değerler Eğitimi Dergisi, 3(10), 75-90.
  • Sevim, Z. (2013). Çizgi filmlerin değerler eğitimi bakımından karşılaştırılması [Comparison of cartoons in terms of values education] (Unpublished Master's Thesis). Uşak University
  • Şahin, R. N. (2019). TRT’nin Çocuklara yönelik çizgi filmlerinin Türkçe öğretimi ve değer aktarımı açısından incelenmesi [The investigation of TRT's cartoons for children in Turkish language teaching and value transfer] (Unpublished Doctoral Dissertation). Gazi University.
  • Thornberg, R. (2006). Hushing as a moral dilemma in the classroom. Journal of Moral Education, 35 (1), 89–104. https://doi.org/10.1080/03057240500495336
  • Toksoy, N. & Sapasağlam, Ö. (2019). Okul öncesi dönem çizgi filmlerinin UNESCO yaşayan değerler eğitimi programı (LVEP) açısından incelenmesi [Examination of preschool cartoons in terms of UNESCO living values education program (LVEP)]. 6. Uluslararası Okul Öncesi Eğitimi Kongresi (539-548), Kafkas Universty.
  • Turp Özdemir, Z. (2020). Türkiye'de çocuk kanallarında yayınlanan çizgi filmlerin değerler eğitimi açısından incelenmesi ve bu çizgi filmlerin Türkçe öğretimine katkısı. [An investigation of the cartoons broadcast on children’s channels in Turkey in terms of values education and the contribution of these cartoons to Turkish language teaching]. (Unpublished Master's Thesis). Yıldız Technical University.
  • Tüzel İşeri, E. (2019). Eğitim felsefesi ve hedefleri yönünden karakter ve değer eğitimi [Character and value education in terms of educational philosophy and goals]. In V. Aktepe & M. Gündüz (Eds.), Karakter ve değer eğitimi [Character and value education] (136-156). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ulusoy, K. & Dilmaç, B. (2018). Değerler eğitimi [Values Education], Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ünsal, S. (2019). Okul öncesi döneme yönelik çizgi filmlerin değerler bağlamında incelenmesi. [Investigation of cartoons for preschool period in terms of values] (Unpublished Master's Thesis). Karabük University.
  • Üstündağ A. & Şenol F. B. (2021). Çizgi filmlerde yer alan şiddet ve korku öğelerinin incelenmesi: TRT çocuk kanalı örneği [Examining the violence and horror elements in cartoons: TRT Çocuk channel example]. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 12(1), 173-188.
  • Yazıcı, E., Yaman Baydar, I. & Kandır, A. (2019). Çizgi film ve çocuk: Ebeveyn görüşleri [Cartoon and child: Parent opinions]. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10 (1), 10-19.
  • Yel, S. ve Aladağ, S. (2009). Sosyal bilgilerde değerlerin öğretimi [Teaching values in social studies]. In M. Safran (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi (117-148). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2016). 3-6 yaş çocuklarının tercih ettikleri çizgi filmlerdeki şiddet içeriklerinin analizi [Analysis of the content of violence in the cartoons preferred by children aged 3-6]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 698-716.
  • Yorulmaz, B. (2013). Research on the animated movie “Pepee” according to religious and values education. The Journal of International Social Research, 6 (24), 438-448.
  • Zebrowski, M. (2017). Educational potential of animated films in Poland. Panoptikum, 18 (25), 106-119.
  • Zembat, R. (1994). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetici özellikleri [Management characteristics of pre-school educational institutions]. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 313-323.
Toplam 70 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Vedat Aktepe Bu kişi benim 0000-0001-5259-9340

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktepe, V. (2021). An Analysis of Cartoons in Terms of Values Education in Turkey. International Journal of Modern Education Studies, 5(2), 364-393.