Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERE GÖRE OKUL YÖNETİCİLERİNİN KRİZ YÖNETİM BECERİLERİ VE UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 66 - 79, 02.01.2025

Öz

Bu araştırma, öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin kriz yönetimine yönelik becerileri ve öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin algıları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Nicel yöntem kullanılarak yapılan çalışmanın evreni, Çanakkale ilindeki merkez ilçedeki okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise eğitim kurumlarında görev yapmakta olan ve gönüllü katılım sağlayan öğretmenlerden oluşmaktadır. Örneklemi ise 2020-2021 eğitim-öğretim yılında basit örnekleme yöntemiyle seçilen 2074 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler Aksu ve Deveci (2009) tarafından geliştirilen İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kriz Yönetimi Becerileri Ölçeği ve Kurnaz, Kaynar, Şentürk Barışık ve Doğrukök (2020) tarafından geliştirilen Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Algıları Ölçeği ile toplanmıştır. Öğretmenler tarafından cevaplanan “Kriz Yönetimi Becerileri Ölçeği” ve “Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Algıları Ölçeği” veri sonuçları SPSS 26.0 programında analiz edilmiştir. Kriz yönetim becerileri türünün alt boyutlarıyla ve uzaktan eğitim algı düzeyleri alt boyutlarının ilişkisi için Pearson korelasyon ve etkisini ortaya koymak için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin kriz yönetim becerisi ile uzaktan eğitim algıları arasında pozitif yönde yüksek anlamlı bir ilişki olduğu söylenebilir. Ayrıca bu çalışma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından desteklenmiştir.

Etik Beyan

Araştırmanın tamamında etik kurallara uygun hareket ettiğimizi ve yazarlar arasında çıkar çatışması olmadığını beyan ve teyit ederim.

Destekleyen Kurum

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Birimi tarafından Proje No: 3680 ile desteklenmiştir.

Proje Numarası

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Birimi tarafından Proje No: 3680

Teşekkür

Bu makalede yürütülen bilimsel araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Birimi tarafından Proje No: 3680 ile desteklenmiştir. BAP birimine desteklerinden dolayı teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Adıgüzel, S. (2007). İlköğretim okul müdürlerinin deprem ile ilgili kriz yönetimine ilişkin yeterlikleri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Akdemir, O. (2011). Yükseköğretimimizde uzaktan eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), 69-71.
  • Aksu, A., & Deveci, S. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin kriz yönetimi becerileri. E-Journal off New World Sciences Acedemy, 4(2), 448-464
  • Aksu, A. (2008). Toplam kalite yönetimi ve vizyoner liderlik. Araştırma Raporu, İzmir.
  • Aksu, A. (2009). Kriz yönetimi ve vizyoner liderlik. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 4(15), 2435-2450
  • Alpago, H., & Osuncu Alpago, D. (2020). Koronavirüs salgınının sosyoekonomik sonuçları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 99-114.
  • Barış, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Allen, I. E., & Seaman, J. (2016). Online Report Card: Tracking Online Education in the United States. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED572777.pdf Erişim: 02.04.2020
  • Antalyalı, Ö. L. (2004). Uzaktan eğitim algısı ve yöneylem araştırması dersinin uzaktan eğitim ileverilebilirliği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6.Baskı), Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Benson, R., & Samarawickrema, G. (2009). Addressing the context of e-learning: Using transactional distance theory to inform design. Distance Education, 30(1), 5-21.
  • Ballıoğlu, E., & Fırat, M. (2022). İlkokul öğretmenleri covid-19 pandemi deneyimlerine dayalı olarak uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitimi nasıl karşılaştırıyorlar?, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, Sayı:2,
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., & Şahin, E. (2020), Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma, Acesemia Araştırma Dergisi, 5(2), 368-397
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç, E. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi
  • Çiçek, İ., Tanhan, A., & Tanrıverdi, S. (2020). Covid-19 salgını ve eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 2020 Özel sayı 1, 1091-1104.
  • Çivril, H., Aruğaslan, E., & Özkara, B. Ö. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algilari: bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59.
  • Çoban, S. (2013). Uzaktan ve Teknoloji Destekli Eğitimin Gelişimi, XVI. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildiri Kitabı. İstanbul.
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar University Journal of Social Science/Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(39), 203-211
  • Düzgün, S., & Sulak, S. E. (2020). Öğretmenler adaylarının covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 2020 Özel sayı 1, 619-633.
  • Eken, Ö., Tosun, N., & Eken, D. T. (2020). Covid-19 salgini ile acil ve zorunlu uzaktan eğitime geçiş: genel bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128.
  • Erçetin, Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Erdoğan, İ. (2000). Okul yönetimi ve öğretim liderliği. İstanbul: Sistem Yayınevi.
  • Kadıbeşegil, S. (2001). Kriz Geliyorum Der “ Kriz İletişimi ve Yönetimi”. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Fidan, M. (2020). Covid-19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Kışla, T. (2016). Uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 258-271.
  • Kocatürk Kapucu, N., & Uşun, S. (2020). Üniversitelerde ortak zorunlu derslerin öğretiminde uzaktan eğitim uygulamaları. AUAd, 6(1), 8-27.
  • Kurnaz, A., Kaynar H., Şentürk Barışık C., & Doğrukök B. (2020). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 2020 Özel sayı 1, 293-322.
  • Maya, İ. (2014). Kamu ilkokullarında yöneticilerin sergiledikleri kriz yönetimi beceri düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri. Yönetim Bilimleri Dergisi, 12(23), 209-235
  • Sarı, E., & Sarı, B. (2020). Kriz Zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Çalışma, 3(2)49 -63
  • Sözen, S. (2020). Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim uygulamaları üzerine bir inceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Paydar, S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarınayönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Polat, H. (2016). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında sınıf yönetiminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlamamış Doktara Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 12(23), 209-235
  • Polat H., & Öz An M. B. (2018). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında gerçekleştirilen sınıf yönetimi stratejilerinin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Electronic Studies, 13(11) ,1094-1112
  • Salman, U. A. (2020). Türkiye’de Koronavirüsün Eğitime Etkileri-V, Dijital Uçurumu Öğrenciler Anlatıyor.
  • Savçı S. (2008). Orta öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin kriz yönetimine ilişkin algıları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli,
  • Uysal, Ö., & Kuzu, A. (2011). Çevrimiçi eğitimde kalite standartları: Amerika örnekleri, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1). 49-75.
  • Yamamoto, G. T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ. (2020). Okul yöneticilerinin kriz yönetim tutumları ile duygusal zekaları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

ÖĞRETMENLERE GÖRE OKUL YÖNETİCİLERİNİN KRİZ YÖNETİM BECERİLERİ VE UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 66 - 79, 02.01.2025

Öz

Proje Numarası

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Birimi tarafından Proje No: 3680

Kaynakça

  • Adıgüzel, S. (2007). İlköğretim okul müdürlerinin deprem ile ilgili kriz yönetimine ilişkin yeterlikleri, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Akdemir, O. (2011). Yükseköğretimimizde uzaktan eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(2), 69-71.
  • Aksu, A., & Deveci, S. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin kriz yönetimi becerileri. E-Journal off New World Sciences Acedemy, 4(2), 448-464
  • Aksu, A. (2008). Toplam kalite yönetimi ve vizyoner liderlik. Araştırma Raporu, İzmir.
  • Aksu, A. (2009). Kriz yönetimi ve vizyoner liderlik. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 4(15), 2435-2450
  • Alpago, H., & Osuncu Alpago, D. (2020). Koronavirüs salgınının sosyoekonomik sonuçları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 99-114.
  • Barış, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi: Namık Kemal Üniversitesi örneği. Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Allen, I. E., & Seaman, J. (2016). Online Report Card: Tracking Online Education in the United States. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED572777.pdf Erişim: 02.04.2020
  • Antalyalı, Ö. L. (2004). Uzaktan eğitim algısı ve yöneylem araştırması dersinin uzaktan eğitim ileverilebilirliği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6.Baskı), Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Benson, R., & Samarawickrema, G. (2009). Addressing the context of e-learning: Using transactional distance theory to inform design. Distance Education, 30(1), 5-21.
  • Ballıoğlu, E., & Fırat, M. (2022). İlkokul öğretmenleri covid-19 pandemi deneyimlerine dayalı olarak uzaktan eğitim ve yüz yüze eğitimi nasıl karşılaştırıyorlar?, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, Sayı:2,
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., & Şahin, E. (2020), Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma, Acesemia Araştırma Dergisi, 5(2), 368-397
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç, E. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara, Pegem Akademi
  • Çiçek, İ., Tanhan, A., & Tanrıverdi, S. (2020). Covid-19 salgını ve eğitim. Milli Eğitim Dergisi, 2020 Özel sayı 1, 1091-1104.
  • Çivril, H., Aruğaslan, E., & Özkara, B. Ö. (2018). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik algilari: bir metafor analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 39-59.
  • Çoban, S. (2013). Uzaktan ve Teknoloji Destekli Eğitimin Gelişimi, XVI. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildiri Kitabı. İstanbul.
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar University Journal of Social Science/Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(39), 203-211
  • Düzgün, S., & Sulak, S. E. (2020). Öğretmenler adaylarının covid-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri, Milli Eğitim Dergisi, 2020 Özel sayı 1, 619-633.
  • Eken, Ö., Tosun, N., & Eken, D. T. (2020). Covid-19 salgini ile acil ve zorunlu uzaktan eğitime geçiş: genel bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 113-128.
  • Erçetin, Ş. (2000). Lider sarmalında vizyon (2.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Erdoğan, İ. (2000). Okul yönetimi ve öğretim liderliği. İstanbul: Sistem Yayınevi.
  • Kadıbeşegil, S. (2001). Kriz Geliyorum Der “ Kriz İletişimi ve Yönetimi”. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Fidan, M. (2020). Covid-19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Kışla, T. (2016). Uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 258-271.
  • Kocatürk Kapucu, N., & Uşun, S. (2020). Üniversitelerde ortak zorunlu derslerin öğretiminde uzaktan eğitim uygulamaları. AUAd, 6(1), 8-27.
  • Kurnaz, A., Kaynar H., Şentürk Barışık C., & Doğrukök B. (2020). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 2020 Özel sayı 1, 293-322.
  • Maya, İ. (2014). Kamu ilkokullarında yöneticilerin sergiledikleri kriz yönetimi beceri düzeylerine ilişkin öğretmen görüşleri. Yönetim Bilimleri Dergisi, 12(23), 209-235
  • Sarı, E., & Sarı, B. (2020). Kriz Zamanlarında eğitim yönetimi: Covid-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Çalışma, 3(2)49 -63
  • Sözen, S. (2020). Covid-19 sürecinde uzaktan eğitim uygulamaları üzerine bir inceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Paydar, S., & Doğan, A. (2019). Öğretmen adaylarının açık ve uzaktan öğrenme ortamlarınayönelik görüşleri. Eğitim ve Teknoloji, 1(2), 154-162.
  • Polat, H. (2016). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında sınıf yönetiminin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlamamış Doktara Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 12(23), 209-235
  • Polat H., & Öz An M. B. (2018). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında gerçekleştirilen sınıf yönetimi stratejilerinin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi. Electronic Studies, 13(11) ,1094-1112
  • Salman, U. A. (2020). Türkiye’de Koronavirüsün Eğitime Etkileri-V, Dijital Uçurumu Öğrenciler Anlatıyor.
  • Savçı S. (2008). Orta öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin kriz yönetimine ilişkin algıları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli,
  • Uysal, Ö., & Kuzu, A. (2011). Çevrimiçi eğitimde kalite standartları: Amerika örnekleri, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(1). 49-75.
  • Yamamoto, G. T., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8.baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ. (2020). Okul yöneticilerinin kriz yönetim tutumları ile duygusal zekaları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç)
Bölüm Research Article
Yazarlar

Betül Kübra Demir 0000-0002-9277-6417

Nejat İra 0000-0002-2271-9353

Proje Numarası Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Proje Birimi tarafından Proje No: 3680
Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2024
Kabul Tarihi 13 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, B. K., & İra, N. (2025). ÖĞRETMENLERE GÖRE OKUL YÖNETİCİLERİNİN KRİZ YÖNETİM BECERİLERİ VE UZAKTAN EĞİTİME İLİŞKİN ALGILARININ İNCELENMESİ. International Journal of Su-Ay Development Association (IJOSDA), 3(2), 66-79.

Creative Commons Licenses

mceclip0.png

All articles published in INTERNATIONAL JOURNAL OF SUAY DEVELOPMENT ASSOCIATION (IJOSDA) are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International.

mceclip1.png     mceclip2.png    mceclip3.png

Free counters!