Kosova Cumhuriyetinde yaşayan Türkler ana dillerinde eğitim alma hakkına sahiptir. Kosova Türkçe eğitimin en önemli sorunlarından biri, Türkçe eğitim materyallerine ulaşılmasında yaşanan çeşitli sorunlardır. Türkçe derslerinin başlıca eğitim materyali olarak Türkçe ders kitapları, verimli bir dil eğitimi için önem arze tmektedir. Bu çalışma, Kosova Türkçe eğitimde kullanılan, 7. Sınıf Türkçe ders kitabını inceleyen nitel bir araştırmadır. Çalışmada, 7. Sınıf Türkçe ders kitabının biçim ve içerik durumu ortaya konulmakta, Kosova Alt Seviye Yedinci Sınıf Plan ve Programıyla uyumu sorgulanmaktadır. Dolayısıyla çalışmada durum araştırması deseni kullanılmıştır. Kullanılan veri toplama teknikleri; doküman analizi ve görüşme olmuştur. Verilerin analizi, elde edilen verilerin birbiriyle ilişkilendirilmesi, örüntüler oluşturulması yoluyla gerçekleşmiştir. Bulgulara göre; Kosova 7. Sınıf Türkçe ders kitabı görünüş ve görsellik açısından kısmen yeterlidir. Öğrencinin dikkatini çekecek tasarım ve görsellere sahip olma anlamında ciddi anlamda sorunlar mevcuttur. Alt Seviye Ortaöğretim Yedinci Sınıf Öğretim Plan ve Programında yer verilen kazanımlar ya da dil bilgisi konuları ders kitabıyla kısmen uyumlu değildir. Ayrıca, sonuçları, Kosova’da Türkçe eğitimi açısından çeşitli sebeplere dayanan imkânsızlıklar bağlamında da değerlendirmek gerekmektedir. Kosova Türkçe eğitim alt seviye ortaöğretim sınıflarının Türkçe derslerinde kullanılmakta olan 7. Sınıf Türkçe ders kitabının geliştirilmesi ve 8. ve 9. sınıflarda hala kitapların basılmamış olması konularında, ilgili kişi ve kurumların üzerine düşenleri yapması gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2 |