We express
our thoughts, beliefs, traditions, emotions and cultural traits with the help
of language. Language is the most important tool for the development of any
society and human communication as well. Nowadays there is a strong demand for
foreign languages used to develop and deepen international relations. In recent
years, Turkey-Ukraine political, economic, cultural and educational
relationships have been growing rapidly. Thus, the teaching of Turkish as a
foreign language has become more important practice in Ukraine than ever.
Because there is much need for the experts who know Turkish as a communication
language in various fields. Although there are many different methods in
foreign language teaching, there are still some difficulties in the Turkish
language teaching process. The aim of this study is to provide information
about the characteristics of Turkish and Ukrainian languages, the history of
teaching Turkish as a foreign language, the difficulties faced by Ukrainian
students while learning Turkish, and the opinions of the students participating
in the surveys towards the Turkish language. In this study, after giving the
theoretical information, the data obtained from the questionnaires are examined
and information is given about the various problems faced by the Ukrainian
students according to gender, age and learning process. Also, Ukrainian
students’ causes of learning Turkish, the most difficult topics encountered in
the Turkish learning process, the opinions about set lesson time for Turkish,
the opinions about activities expected to be made at the Turkish language
lesson and their attitudes towards Turkish and Turkey are examined and found
out by analyzing the surveys. The target audience of this study is the teachers
who want to give Turkish education to Ukrainian students.
Turkish as a foreign language Turkology in Ukraine problems in Turkish teaching process
Düşüncelerimizi,
inançlarımızı, geleneklerimizi, duygularımızı, kültürümüzü dil ile anlatırız.
Dil, toplumun gelişmesi ve insan iletişimi için en önemli araçtır. Günümüzde
uluslararası ilişkileri geliştirmek ve derinleştirmek amacıyla kullanılan
yabancı dillere güçlü bir talep vardır. Son yıllarda, Türkiye-Ukrayna siyasal,
ekonomik, kültürel ve eğitim ilişkileri hızla artmaktadır. Böylece Ukrayna’da
yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi daha fazla önem kazanmıştır. Çünkü
çeşitli alanlarda Türkçeyi iletişim dili olarak bilen uzmanlara fazla ihtiyaç
duyulmaktadır. Yabancı dil öğretiminde birçok farklı yöntem olmasına rağmen,
Türkçe öğretim sürecinde hala birtakım zorluklar ortaya çıkmaktadır. Bu
çalışmanın amacı, Türk ve Ukrayna dillerinin özellikleri başta olmak üzere,
yabancı dil olarak Türkçe öğretimi tarihçesi, Ukraynalı öğrencilerin Türkçeyi
öğrenirken karşılaştıkları zorluklar, anketlere katılan öğrencilerin Türkçeye
yönelik görüşleri hakkında bilgi sunmaktır. Bu çalışmada, teorik bilgileri
verildikten sonra anketlerden elde edilen verileri incelenmiş, Ukraynalı
öğrencilerin cinsiyete, yaşa, öğrenim sürecine göre karşılaştıkları çeşitli
sorunlar hakkında bilgiler verilmektedir. Ayrıca Ukraynalı öğrencilerin Türkçe
öğrenme nedenleri, Türkçe öğrenme sürecinde karşılaşılan en zor konular, Türkçe
ders saatleri, Türkçe iletişim kurabilme becerisi veTürkçe dersinde yapılması
beklenilen etkinlikler ile ilgili görüşleri incelendiğinde Türkiye’ye ve
Türkçeye karşı tutumları öğrenmek, aynı zamanda karşılaşılan sorunları daha
derin bir şekilde analiz etmek mümkündür. Bu çalışmanın hedef kitlesini,
Ukraynalı öğrencilere Türkçe eğitimi vermek isteyen öğretmenler
oluşturmaktadır.
Yabancı dil olarak Türkçe Ukrayna’da Türkoloji Türkçe öğretiminde sorunlar.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: