Kültür, ortaya çıktığı ulusun tarih boyunca ortaya koyduğu, kuşaktan kuşağa aktardığı tüm maddi ve manevi özellikleri kapsar. Dil de kültürün temeli ve aktarıcısı; ulusal yaşantıların, duygu ve düşüncelerin, tüm maddi ve manevi değerlerin ortak bohçasıdır. Dil ve kültürün varlıkları, devam edebilmeleri ve gelişimleri birbirlerine bağlıdır. Dil ve kültür bu bağlamda birbirinden ayrı düşünülemez iki olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Kültürün aktarımı dil ile sağlanırken dil de bünyesinde barındığı kültürel ögelerle gelişimini devam ettirir.
2019 yılında hedef kitlenin istifadesine sunulan, ders kitaplarına yardımcı materyal olarak hazırlanan ‘Anadolu Hikayeleri Dizisi’ bu bağlamda çalışmamızın merkezinde yer almaktadır. Çalışmamızın amacı; yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılmak üzere hazırlanan bahsi geçen yardımcı materyaldeki kültürel değerlerimizi yansıtan ögeleri tespit etmektir. Çalışma nitel araştırma modellerinden temel nitel araştırma deseni ile gerçekleştirilmiştir. Veriler doküman incelemesi yöntemi ile toplanmış, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Tespit edilen ögeler, gruplandırılan başlıklar dahilinde frekans ve yüzde değerleri şeklinde görselleştirilmiştir. Nicelik olarak kültürel unsurlar en çok ‘Bayramlık’ hikayesinde yer alırken ‘Bir Bardak Çay’ hikayesi bu anlamda en az unsuru barındıran eser olmuştur. Kategoriler bağlamında ise en çok kullanılan kültürel unsur “Gelenekler ve Folklor” başlığına ait iken “Sosyal Yaşam”a ait unsurlar sette en az kullanılan kategori olmuştur.
yabancılara Ttürkçe öğretimi Anadolu Hikayeleri Dizisi kültürel unsurlar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: