Günümüzde teknoloji sayesinde zaman ve mekân ile ilgili tüm sınırlılıklar ortadan kalkmıştır ve bu durum, her türlü öğrenme becerisine ulaşmayı oldukça kolaylaştırmıştır. Ayrıca küreselleşmenin etkisiyle bireylerin ana dillerinin yanında bir, hatta iki yabancı dil öğrenmeleri de zorunlu hâle gelmiştir. Bu nedenle küresel dijital toplum olma yolunda ilerleyen dünyamızda, toplumlar 21.yüzyıl becerilerini nitelikli bir şekilde vatandaşlarına kazandırmaya çalışmaktadırlar. Bu becerilerin başında da bilgi ve teknoloji alanındaki gelişmeler doğrultusunda geleneksel okuryazarlık anlayışının yerini alan görsel okuryazarlık, medya okuryazarlığı, bilgi okuryazarlığı ve elektronik okuryazarlık gibi 21.yüzyıl okuryazarlık becerileri gelmektedir. Bu doğrultuda yabancılara Türkçe öğretimi için gerekli olan anlama ve anlatma becerisini kazandırmak için öğretim programlarının 21.yüzyıl okuryazarlık becerileri kapsamında hazırlanması büyük önem arz etmektedir. Bu noktadan hareketle çalışmada, Türkiye Maarif Vakfı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Programının A1-A2 temel dil düzeyleri dinleme/izleme ve okuma/anlama kazanımlarında, 21.yüzyıl okuryazarlık becerilerine ne oranda yer verildiği tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu araştırmada, yazılı belgelerin veri kaynağı olarak titizlikle ve sistematik olarak incelenmesinde nitel araştırma yöntemlerinden “doküman analizi” yöntemi benimsenmiştir. Veri toplamak için araştırma konusu hakkında bilgi içeren yazılı materyallerin çözümlenmesini içeren doküman incelemesi (içerik analizi) tekniği kullanılmıştır. Yapılan alanyazın taramasında, 21.yüzyıl okuryazarlık becerileri kapsamında Türkiye Maarif Vakfı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Programını değerlendiren herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Sonuç olarak; Türkiye Maarif Vakfı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Programı dinleme/izleme ve okuma/anlama A1-A2 temel dil düzeyleri kazanımlarında, 21.yüzyıl okuryazarlık becerilerine yer verildiği, ancak bu becerilerin kazanımlara yeteri kadar dâhil edilmediği belirlenmiştir.
Türkçe Öğretim Programı 21.Yüzyıl Okuryazarlık Modelleri Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi
Today, thanks to technology, all limitations related to time and space have been removed, and this has made it very easy to reach all kinds of learning skills. In addition, with the effect of globalization, it has become compulsory for individuals to learn one or even two foreign languages besides their mother tongue. For this reason, in our world, which is on the way to become a global digital society, societies are trying to provide their citizens with 21st century skills in a qualified way. At the forefront of these skills are 21st century literacy skills such as visual literacy, media literacy, information literacy and electronic literacy, which have replaced traditional literacy in line with the developments in information and technology. In this direction, it is of great importance that curriculums are created within the scope of 21st century literacy skills in order to provide foreigners with the ability to understand and explain, which is necessary for teaching Turkish. From this point of view, in this study, it has been tried to determine how much 21st century literacy skills are included in the A1-A2 basic language levels listening/watching and reading/comprehension acquisitions of the the Turkish Maarif Foundation Curriculum for Teaching Turkish as a Foreign Language. In this research, "document analysis" method, one of the qualitative research methods, was adopted in the careful and systematic examination of written documents as a data source. The document analysis (content analysis) technique, which includes the analysis of written materials containing information about the research topic, was used to collect data. In the literature review, no study was found that evaluated the Turkish Maarif Foundation's Curriculum for Teaching Turkish as a Foreign Language within the scope of 21st century literacy skills. As a result; it has been determined that 21st century literacy skills are included in the acquisitions of listening/watching and reading/understanding A1-A2 basic language levels in the Turkish Maarif Foundation Turkish as a Foreign Language Program, but these skills are not sufficiently included in the acquisitions.
Teaching Turkish as a foreign language Turkish education programs literacy skills of the 21st century.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim, Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: