Bir milletin sahip olduğu maddi ve manevi anlamların tamamına değer denmektedir. Değerler bireylere ilk olarak ailede daha sonra da eğitim kurumlarında kazandırılmaktadır. Değer eğitiminin gerçekleştirilme sürecinde önemli araçlardan birisi de kitaplardır. Çocukları etkileme gücü oldukça yüksek olan kitapların Millî Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen kök değerleri sezdirerek kazandırması beklenmektedir. Bu araştırmanın amacı Hidayet Karakuş’un Akıllı Tavşanlar adlı öykü kitabının değer eğitimi ve Türkçe öğretimine katkısının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda söz konusu eserdeki kök değerler tespit edilmiş ve eserin önemi değerler açısından ortaya konulmuştur. Araştırmada yöntem olarak temel nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın inceleme nesnesi olarak Hidayet Karakuş’un iki öyküden oluşan Akıllı Tavşanlar adlı eseri seçilmiştir. Araştırmada doküman inceleme yöntemiyle elde edilen veriler, içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmada öncelikle içerik çözümlemesinde kullanılan ana ve alt kategoriler tanımlanmış ve bu kategoriler çerçevesinde toplanan veriler ayrıntılı bir biçimde yazılarak sonuçlara nasıl ulaşıldığı açıklanmıştır. Araştırmada, incelenen kitapta yer alan kök değerlere yönelik doğrudan alıntılara da yer verilmiştir. Araştırma verilerinin analizinde frekans ve yüzde kullanılmış ve elde edilen değerler çizelgede sunulmuştur. Araştırma sonucunda Akıllı Tavşanlar adlı öykü kitabının MEB (2017) tarafından verilen on kök değerden sekiz tanesini taşıdığı sonucuna ulaşılmıştır. Eserde en çok yardımseverlik daha sonra sorumluluk, sevgi ve dostluk değerlerine yer verilmiştir. Sadece dürüstlük ve vatanseverlik değerlerine yer verilmemiştir. Elde edilen bu sonuçlardan hareketle Hidayet Karakuş’un Akıllı Tavşanlar adlı eserinin hem değer eğitiminde hem de Türkçe öğretiminde kullanılmasının öğrencilere faydalı olacağı düşünülmektedir. Araştırmanın sonunda da bazı önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: