Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yunus Emre Enstitüsünün Balkanlardaki Türkçe Öğretimi Faaliyetlerine Genel Bir Bakış

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 168 - 186, 30.06.2024

Öz

Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi gerek Türkiye’de gerekse dünyanın çeşitli bölgelerinde çeşitli kurumlarca sürdürülmektedir. Türkiye’de ve dünyada bu çalışmaları sürdüren kurumlardan biri de Yunus Emre Enstitüsüdür. Yunus Emre Enstitüsü 2009 yılından beri her düzey ve yaş grubu için Yabancılara Türkçe Öğretimi faaliyetlerini sürdürmektedir. Yunus Emre Enstitüsünün çalışmaları arasında eğitim-öğretimle birlikte materyal hazırlama, kitap basımı, z-kitap tasarımı gibi birçok çalışma bulunmaktadır. Çalışma kapsamında Yunus Emre Enstitüsüsün 2014-2020 yılları arasında Balkanlar olarak adlandırılan; Arnavutluk, Bosna-Hersek, Bulgaristan, Karadağ, Kosova, Makedonya, Yunanistan, Hırvatistan, Macaristan, Sırbistan, Slovenya’yı kapsayan bölgede yürüttüğü faaliyetler (eğitim-öğretim, kültürel çalışma, sosyal etkinlikler gibi) incelenmiştir. Ayrıca Yunus Emre Enstitüsünün Balkanlarda yaptığı eğitim-öğretim çalışmalarının karşılaştırmalı değerlendirmesi yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak sürdürülmüştür. İnceleme nesnesi olarak Yunus Emre Enstitüsünün 2014-2020 yılları arasında yaptığı çalışmalara ilişkin faaliyet raporları doküman analizi yöntemiyle incelenerek analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında Yunus Emre Enstitüsünün Balkanlardaki çalışmalarının hangi alanlara yoğunlaştığı, hangi sıklıkta yapıldığı ve hangi sonuçlara ulaştığı irdelenmiştir. Çalışma kapsamında elde edilen veriler tasnif edilip temalandırılmıştır. Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi alanında farklı coğrafyalarda, farklı kurumlarca yapılan karşılaştırmalarla kurumun bundan sonra yapacağı çalışmalara katkı sağlanması amaçlanmıştır. Çalışmanın Yunus Emre Enstitüsünün ilerleyen yıllarda yapacağı çalışmaların verimliliğine, çeşitliliğine ve planlama süreçlerine katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.

Etik Beyan

Etik izin gerektirmeyen bir çalışmadır

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Açık, F. ve Yavuz, R. İ. (2019). Balkanlarda Öğreticilerin Gözünden Türkçe Öğretimi. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 48, 299-326.
  • Altay, E. ve Akkaya, A. (2022). Kuzey Makedonya'da Türkçe Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 7(1), 147-167.
  • Artun, E. (2013). Geçmişten Günümüze Kültürel Değişim ve Gelişim Sürecinde Balkanlarda Türkçe. Beder Journal of Humanities, 4(2), 13-26.
  • Bozkurt, G. S. (2010). Tito sonrası dönemde eski Yugoslavya bölgesindeki Türkler ve Müslümanlar. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi/Journal of Turkish World Studies, 10(2), 51-95.
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Bosna-Hersek örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, M. (2014). Makedonya’da Türk İzleri. Uluslararası Türk Kültür Sempozyumu, 1(19), 1-9.
  • Çelik, M. E. (2021a). Bosna-Hersek’te Türkçe Öğretiminin Güncel Durumu. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Özel Sayı), 108-128.
  • Çelik, M. (2021b). Kuzey Makedonya’da Türkçe Eğitim ve Öğretim. I. Uluslararası Balkanlarda Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 261-268.
  • Ercan, Y. (1990). Balkan Türkleri ve Bulgarlar. Belleten, 54(209), 297-308.
  • İsen, M. (1997). Ötelerden Bir Ses: Ankara.
  • İvgen, F. (2007). 1960 Döneminde Türkiye’nin Balkan Politikası. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Ana Bilim Dalı: Eskişehir.
  • Kahtalı, B. D. ve Tay, İ. (2023). Balkanlarda Türkçe öğretimi üzerine bir inceleme. ISOEVA-2023, 54-67.
  • Karacaoğlu, M. Ö. (2024). Türkçe Öğretimi Bağlamında Balkan/Rumeli İsimli Dergiler Üzerine Bir İnceleme. Balkanlarda Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları, 6(1), 51-68.
  • Kayadibi, N. (2013). Balkanlarda Türkçe Eğitimi ve Öğretimine Genel Bir Bakiş. UTEK’13 Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Kongresi Bildiri Kitabı, 22(1), 129-138.
  • Kayadibi, N. (2017). Makedonya’da Türkçe öğretmeni, Türk dili ve edebiyatı öğretmeni yetiştirme. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 5(1), 15-25.
  • Özcan, S. ve Sallabaş, M. E. (2023). Türkçenin Balkanlardaki Gelişimi Üzerine Yapılan Çalışmaların Eğilimleri. Türkiye Eğitim Dergisi, 8(2), 211-221.
  • YEE (2014). Yunus Emre Enstitüsü 2014 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2015). Yunus Emre Enstitüsü 2015 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2016). Yunus Emre Enstitüsü 2016 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2017). Yunus Emre Enstitüsü 2017 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2018). Yunus Emre Enstitüsü 2018 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2019). Yunus Emre Enstitüsü 2019 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2020). Yunus Emre Enstitüsü 2020 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2021). Yunus Emre Enstitüsü 2021 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2022). Yunus Emre Enstitüsü 2022 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.

An Overview of Yunus Emre Institute's Turkish Teaching Activities in the Balkans

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 168 - 186, 30.06.2024

Öz

Kaynakça

  • Açık, F. ve Yavuz, R. İ. (2019). Balkanlarda Öğreticilerin Gözünden Türkçe Öğretimi. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 48, 299-326.
  • Altay, E. ve Akkaya, A. (2022). Kuzey Makedonya'da Türkçe Eğitimi. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 7(1), 147-167.
  • Artun, E. (2013). Geçmişten Günümüze Kültürel Değişim ve Gelişim Sürecinde Balkanlarda Türkçe. Beder Journal of Humanities, 4(2), 13-26.
  • Bozkurt, G. S. (2010). Tito sonrası dönemde eski Yugoslavya bölgesindeki Türkler ve Müslümanlar. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi/Journal of Turkish World Studies, 10(2), 51-95.
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Bosna-Hersek örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çelik, M. (2014). Makedonya’da Türk İzleri. Uluslararası Türk Kültür Sempozyumu, 1(19), 1-9.
  • Çelik, M. E. (2021a). Bosna-Hersek’te Türkçe Öğretiminin Güncel Durumu. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(Özel Sayı), 108-128.
  • Çelik, M. (2021b). Kuzey Makedonya’da Türkçe Eğitim ve Öğretim. I. Uluslararası Balkanlarda Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 261-268.
  • Ercan, Y. (1990). Balkan Türkleri ve Bulgarlar. Belleten, 54(209), 297-308.
  • İsen, M. (1997). Ötelerden Bir Ses: Ankara.
  • İvgen, F. (2007). 1960 Döneminde Türkiye’nin Balkan Politikası. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Ana Bilim Dalı: Eskişehir.
  • Kahtalı, B. D. ve Tay, İ. (2023). Balkanlarda Türkçe öğretimi üzerine bir inceleme. ISOEVA-2023, 54-67.
  • Karacaoğlu, M. Ö. (2024). Türkçe Öğretimi Bağlamında Balkan/Rumeli İsimli Dergiler Üzerine Bir İnceleme. Balkanlarda Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları, 6(1), 51-68.
  • Kayadibi, N. (2013). Balkanlarda Türkçe Eğitimi ve Öğretimine Genel Bir Bakiş. UTEK’13 Uluslararası Türk Dili ve Edebiyatı Kongresi Bildiri Kitabı, 22(1), 129-138.
  • Kayadibi, N. (2017). Makedonya’da Türkçe öğretmeni, Türk dili ve edebiyatı öğretmeni yetiştirme. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 5(1), 15-25.
  • Özcan, S. ve Sallabaş, M. E. (2023). Türkçenin Balkanlardaki Gelişimi Üzerine Yapılan Çalışmaların Eğilimleri. Türkiye Eğitim Dergisi, 8(2), 211-221.
  • YEE (2014). Yunus Emre Enstitüsü 2014 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2015). Yunus Emre Enstitüsü 2015 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2016). Yunus Emre Enstitüsü 2016 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2017). Yunus Emre Enstitüsü 2017 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2018). Yunus Emre Enstitüsü 2018 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2019). Yunus Emre Enstitüsü 2019 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2020). Yunus Emre Enstitüsü 2020 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2021). Yunus Emre Enstitüsü 2021 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
  • YEE (2022). Yunus Emre Enstitüsü 2022 Yılı Faaliyet Raporu, Yunus Emre Enstitüsü: Ankara.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Önder Karacaoğlu 0000-0002-4461-6021

Erken Görünüm Tarihi 2 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2023
Kabul Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karacaoğlu, M. Ö. (2024). Yunus Emre Enstitüsünün Balkanlardaki Türkçe Öğretimi Faaliyetlerine Genel Bir Bakış. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 7(1), 168-186.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: