Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Derslerinde Dil Bilgisi Öğretiminde Hareketli Resim (GIF) Kullanımı Ve Öğrenmeye Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 385 - 401

Öz

Bu çalışmanın amacı yabancı dil olarak Türkçe öğretimi dil bilgisi öğretiminde hareketli resimler aracılığıyla öğretmenin başarıya etkisini ölçmektir. Günümüzde sosyal hayatın getirdiği yeni öğrenme yolları, insanın odak alanlarının değişimi teknolojik faaliyetlere göre değişiklik göstermeye başlamıştır. Bu anlamda kurumlarca veya üniversiteler bünyesinde farklı ders şekilleri, VR gözlükler, dil öğretiminde kullanılabilir web siteleri bu ihtiyaçları karşılama şekilleridir. Dil bilgisi öğretiminde ise bu tür teknolojilerin kullanılmasının sıklığı çok azdır. Dil öğretimi bazı kitaplarda tablolar ve kurallar yoluyla, bazı kitaplarda sezdirme yoluyla verilmiştir. Dil bilgisi öğretiminde her ne kadar sezdirme öncelik olsa da dil bilgisi kurallarının net şekilde verilmesi ve bununla beraber dil bilgisinin hangi durumlarda kullanıldığının örneklerle gösterilmesi gerekir. Bunun için dil bilgisi kitaplarında birçok örnek bulunmaktadır. Fakat, sadece yazı yoluyla verilen örnekler öğrencide bir karşılık bulamamaktadır. Bu sebeple verilecek örneklere görseller yoluyla netlik kazandırılması gerekir. Bu çalışma dil bilgisi öğretiminde GIF kullanımının öğrencinin öğrenmesine katkısını ve sosyal hayatın getirdiği ihtiyaçlarını karşılaması üzerine bir araştırmayı kapsamaktadır. Bu çalışma, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Dil Eğitim-Öğretim Uygulama ve Araştırma Merkezi'nde yer alan B1 seviyesindeki öğrencilerin, Yeni İstanbul kitabındaki belirli bir dil bilgisi konusunu GIF kullanarak yapılan anlatım ile geleneksel anlatım yöntemi arasındaki farkı incelemiştir. Deney grubu öğrencilerine; kurum öğretmenince tasarlanan hareketli resimler aracılığıyla, kontrol grubu öğrencilerine ise geleneksel yöntemle dil bilgisi öğretimi yapılmıştır. Daha sonra her iki anlatım yöntemiyle öğrenim gören öğrenci gruplarının performanslarını değerlendiren bir test uygulanmıştır. Bunun yanında öğrencilerin görüşlerini almak üzere anket uygulanmıştır.

Destekleyen Kurum

Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Dil Eğitim Öğretim Uygulama ve Araştırma Merkezi

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. I. Uluslararası Türkçe eğitimi ve öğretimi sempozyumu, 37-48. Gazimağusa, Kıbrıs (Kktc). Erişim adresi: https://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/fatma_acik_yabancilara_turkce_ogretimi.pdf
  • Akcaoğlu, C. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde hareketli resimlerle a1 düzeyinde eylem öğretimi. Uluslararası Dergi Dil Akademisi, 6(5), 571-581.
  • Avcı, Y. ve Küçük, S. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil bilgisi öğretimi. Turkish Studies (Elektronik), 12(35), 49-67.
  • Aykaç, N. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin genel tarihçesi ve bu alanda kullanılan yöntemler. Türk Araştırmaları Uluslararası Türk veya Türk Dilleri, Edebiyatı ve Tarihi Dergisi, 10(3), 161-173.
  • Bakhshi, S., Shamma, D.A., Kennedy, L., Song, Y., De Juan, P. ve Kaye, J.J. (2016). Fast, cheap, and good: Why animated gıfs Engage Us. CHI Conference On Human Factors İn Computing Systems. ACM. 575-586.
  • Dale, E. (1969). Audiovisual methods in teaching (3rd Ed.). New York: Dryden Press.
  • Durmuş, M. (2013). Türkçenin yabancılara öğretimi: sorunlar, çözüm önerileri ve yabancılara Türkçe öğretiminin geleceğiyle ilgili görüşler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 207-228. https://doi.org/10.14520/adyusbd.488
  • Eppink, J. (2014). A brief history of the GIF (so far). Journal of Visual Culture, 13(3), 298-306. Erişim adresi http://Journals.Sagepub.Com/Doi/Pdf/10.1177/1470412914553365
  • Er, O., Biçer, N. ve Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Göçen, G. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yöntem. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 18, 23-48. https://doi.org/10.29000/rumelide.705499
  • Gökçen, N. K. (2020). Yayın İllüstrasyonlarında Görsel Hikâye Anlatımı. Yüksek lisans tezi, Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Güçlü, B., Arslan, M. ve Üstünyer, İ. (2017). Teaching vocabulary in turkish language for foreigners at beginner level using suggestopedia. Uluslararası Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 7(11), 36-43.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karadoğan, A. ve Uyumaz, F. (2022). 12. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğretici yeterliklerinin belirlenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 31, 174-196.
  • Karadoğan, S. ve Arslan, H. (2004). Coğrafya eğitiminde etkileşimli çoklu ortam (Mm) uygulamaları, animasyonlar ve önemi. East Geography Magazine, 11, 247-260.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Memiş, N. Y. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Hareketli Resimlerle (Gıf) Deyim Öğretimi ve Uygulaması, Yüksek lisans tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Memiş, M. R. ve Erdem, M. D. (2013). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler, kullanım özellikleri ve eleştiriler. Türk Araştırmaları Uluslararası Türk veya Türk Dilleri, Edebiyatı ve Tarihi Dergisi, 8(9), 297-318.
  • Nuhoğlu, M. M, Özsoy, T. ve Aydın, A, (2008). Türkçe öğretiminde materyal tasarımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Saraçoğlu, H. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde sessiz filmlerle fiil öğretimi. Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Sezen, Y. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde TV dizisi kullanmanın atasözü ve deyim öğretmedeki etkisi (aslan ailem tv dizisi örneği). Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Uşak.
  • Şahin, Ç. ve Karaman, P. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirmeye ilişkin inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 394-407.
  • Şahin, M. (2015). The analysıs of the vıews of teachers related to the functıons of teachıng materıals durıng the teachıng-learnıng process. Kastamonu Education Journal, 23(3), 995-1012.
  • Şahin, S. (2016). Eğitimde bilişim teknolojileri I-II. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünlü, H. (2011). Türkiye’de ve dünyada Türkçenin yabancılara öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 1(1), 108-116.
  • Yalın, H. İ. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yavuz, S. (2013). Yabancı dil Türkçe öğreten İngilizce öğretmenleri ile bir durum incelemesi: “Türkçe balta girmemiş orman”. Türk Araştırmaları Uluslararası Türk veya Türk Dilleri, Edebiyatı ve Tarihi Dergisi, 8(8), 1463-1474.

The Use of Moving Images (GIF) in Grammar Teaching in Turkish as a Foreign Language Courses and Its Effect on Learning

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 3, 385 - 401

Öz

The purpose of this study is to measure the effect of teaching grammar through moving pictures on academic success in teaching Turkish as a foreign language. Today, new learning methods brought by social life and the differentiation of people's focus areas have started to change according to technological activities. In this sense, different lesson methods applied within institutions or universities, VR glasses, websites that can be used in language teaching are aimed at meeting these needs. However, the frequency of using such technologies in grammar teaching is very low. Language teaching is given in some books with tables and rules, and in some books with intuition. Although intuition is the priority in grammar teaching, grammar rules should be given clearly and in which situations grammar is used should be shown with examples. For this, there are many examples in grammar books. However, examples given only through writing do not find a response in the student. For this reason, the examples to be given should be clarified through visuals and moving pictures. This study covers research on the contribution of GIF usage in grammar teaching to the academic success of the student and meeting the needs of social life. In the study, the difference between the narration of the subject of imperative mood grammar using GIF and the traditional narration method was examined by 40 students at B1 level in Sakarya University of Applied Sciences Language Education-Teaching Application and Research Center. In this study, a pre-test-post-test control group experimental design was used, which is one of the quantitative research methods. The experimental group students were taught grammar using animated pictures designed by the institution teacher, while the control group students were taught grammar using the traditional method. Then, a performance test was applied to the student groups who were taught with both narration methods. In this test, it was revealed that animated pictures were an effective tool in teaching grammar. It was observed that the students in the experimental group were more successful and understood the subject better than the students in the control group after the grammar narration using GIF. In order to make grammar teaching more effective and efficient in teaching Turkish as a foreign language, the use of GIF in teaching Turkish as a foreign language should be increased.

Kaynakça

  • Açık, F. (2008). Türkiye’de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. I. Uluslararası Türkçe eğitimi ve öğretimi sempozyumu, 37-48. Gazimağusa, Kıbrıs (Kktc). Erişim adresi: https://turkoloji.cu.edu.tr/YENI%20TURK%20DILI/fatma_acik_yabancilara_turkce_ogretimi.pdf
  • Akcaoğlu, C. (2018). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde hareketli resimlerle a1 düzeyinde eylem öğretimi. Uluslararası Dergi Dil Akademisi, 6(5), 571-581.
  • Avcı, Y. ve Küçük, S. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil bilgisi öğretimi. Turkish Studies (Elektronik), 12(35), 49-67.
  • Aykaç, N. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin genel tarihçesi ve bu alanda kullanılan yöntemler. Türk Araştırmaları Uluslararası Türk veya Türk Dilleri, Edebiyatı ve Tarihi Dergisi, 10(3), 161-173.
  • Bakhshi, S., Shamma, D.A., Kennedy, L., Song, Y., De Juan, P. ve Kaye, J.J. (2016). Fast, cheap, and good: Why animated gıfs Engage Us. CHI Conference On Human Factors İn Computing Systems. ACM. 575-586.
  • Dale, E. (1969). Audiovisual methods in teaching (3rd Ed.). New York: Dryden Press.
  • Durmuş, M. (2013). Türkçenin yabancılara öğretimi: sorunlar, çözüm önerileri ve yabancılara Türkçe öğretiminin geleceğiyle ilgili görüşler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 207-228. https://doi.org/10.14520/adyusbd.488
  • Eppink, J. (2014). A brief history of the GIF (so far). Journal of Visual Culture, 13(3), 298-306. Erişim adresi http://Journals.Sagepub.Com/Doi/Pdf/10.1177/1470412914553365
  • Er, O., Biçer, N. ve Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Göçen, G. (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yöntem. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 18, 23-48. https://doi.org/10.29000/rumelide.705499
  • Gökçen, N. K. (2020). Yayın İllüstrasyonlarında Görsel Hikâye Anlatımı. Yüksek lisans tezi, Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Güçlü, B., Arslan, M. ve Üstünyer, İ. (2017). Teaching vocabulary in turkish language for foreigners at beginner level using suggestopedia. Uluslararası Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 7(11), 36-43.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karadoğan, A. ve Uyumaz, F. (2022). 12. Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde öğretici yeterliklerinin belirlenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 31, 174-196.
  • Karadoğan, S. ve Arslan, H. (2004). Coğrafya eğitiminde etkileşimli çoklu ortam (Mm) uygulamaları, animasyonlar ve önemi. East Geography Magazine, 11, 247-260.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Memiş, N. Y. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Hareketli Resimlerle (Gıf) Deyim Öğretimi ve Uygulaması, Yüksek lisans tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Memiş, M. R. ve Erdem, M. D. (2013). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler, kullanım özellikleri ve eleştiriler. Türk Araştırmaları Uluslararası Türk veya Türk Dilleri, Edebiyatı ve Tarihi Dergisi, 8(9), 297-318.
  • Nuhoğlu, M. M, Özsoy, T. ve Aydın, A, (2008). Türkçe öğretiminde materyal tasarımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Saraçoğlu, H. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde sessiz filmlerle fiil öğretimi. Yüksek lisans tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Sezen, Y. (2020). Yabancılara Türkçe öğretiminde TV dizisi kullanmanın atasözü ve deyim öğretmedeki etkisi (aslan ailem tv dizisi örneği). Yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Uşak.
  • Şahin, Ç. ve Karaman, P. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirmeye ilişkin inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 394-407.
  • Şahin, M. (2015). The analysıs of the vıews of teachers related to the functıons of teachıng materıals durıng the teachıng-learnıng process. Kastamonu Education Journal, 23(3), 995-1012.
  • Şahin, S. (2016). Eğitimde bilişim teknolojileri I-II. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ünlü, H. (2011). Türkiye’de ve dünyada Türkçenin yabancılara öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 1(1), 108-116.
  • Yalın, H. İ. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yavuz, S. (2013). Yabancı dil Türkçe öğreten İngilizce öğretmenleri ile bir durum incelemesi: “Türkçe balta girmemiş orman”. Türk Araştırmaları Uluslararası Türk veya Türk Dilleri, Edebiyatı ve Tarihi Dergisi, 8(8), 1463-1474.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinem Çeken 0000-0002-3619-7402

Fatih Zahmacioğlu 0000-0002-8896-7261

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 31 Mart 2024
Kabul Tarihi 5 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çeken, S., & Zahmacioğlu, F. (2024). Yabancı Dil Olarak Türkçe Derslerinde Dil Bilgisi Öğretiminde Hareketli Resim (GIF) Kullanımı Ve Öğrenmeye Etkisi. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 7(3), 385-401.

Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: