The aim of this study was to investigate the relationship between the level of language teaching anxiety experienced by pre-service EFL teachers and their language teaching self-efficacy beliefs. The participants of the study were 117 pre-service EFL teachers completing their teaching practicum as a requirement for graduation at Anadolu University, Turkey. A Foreign Language Student Teacher Anxiety Scale (FLSTAS) and a Self-Efficacy Questionnaire (SEQ) together with semi-structured interviews were used as research instruments. The results of the analyses showed that student teachers experienced a relatively low level of anxiety in general and their perceived self-efficacy was high in their overall scores. Although gender and type of practicum school were not predictors of anxiety and self-efficacy beliefs, certain correlations were found among the components of the anxiety and self-efficacy beliefs.
Foreign language teaching anxiety teacher self-efficacy pre-service EFL teachers teacher education
Bu çalışmanın amacı İngilizce öğretmen adaylarının yaşadığı yabancı dil öğretme kaygısı ile yabancı dil öğretimine ilişkin öz yeterlik inançları arasındaki ilişkiyi saptamaktır. Çalışmaya Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğretmenlik uygulaması yapan 117 öğretmen adayı katılmıştır. Verilerin toplanması için Öğretmen Adayı Yabancı Dil Öğretme Kaygı Ölçeği, Öz Yeterlik Anketi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi sonucunda öğretmen adaylarının genel olarak düşük düzeyde öğretme kaygısı yaşadığı, öz yeterlik algılarının ise yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır. Cinsiyet ve uygulama okulu türü kaygı ve öz yeterlik inancının nedenleri olarak ortaya çıkmamasına rağmen bu iki değişkenin belirli öğeleri arasında bazı ilişkiler bulunmuştur
Yabancı dil öğretme kaygısı öğretmen öz yeterliği İngilizce öğretmen adayları öğretmen yetiştirme
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 3 |