The aim of this study is to analyze the level of Turkish language pre-service teachers metacognitive reading strategy use by various variables. Relational screening model is used in the study. Participants are 342 Turkish language pre-service teachers studying in the Turkish Language Education Program of a university located in the Western part of Turkey. The “Metacognitive Reading Strategy Scale,” adapted to Turkish by Çöğmen and Saracaloğlu (2010), is used in the study. T-test analysis is used for the bivariate data and one-way analysis of variance is used for the data with more than three variables. The analyses demonstrate that there is no significant relationship between the class level (seniority) of pre-service teacher and their metacognitive reading strategies, that there is a significant difference between pre-service teachers gender and their learning and guessing strategies, and that there is a significant difference between their education types and guessing strategies. Pre-service teachers report viewing themselves effective in imagining descriptions, re-reading texts when they have difficulty in understanding them, having an idea about the reading difficulty or ease of a text, activating their background knowledge about the subject to help their reading comprehension, and assessing texts while reading them.
Metacognitive reading strategies Turkish language pre-service teachers reading
Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının üstbiliş okuma stratejilerini kullanma düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Türkiye’nin batısındaki bir üniversitede Türkçe Eğitimi Bölümünde öğrenim gören 342 Türkçe öğretmeni adayı katılmıştır. Araştırmada Çöğmen ve Saracaloğlu (2010) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Üst Bilişsel Okuma Stratejileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada iki değişkenli veriler için t-testi analizi, üçten fazla değişkene sahip veriler içinse tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Yapılan analizlere göre öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri sınıf düzeyleriyle üstbiliş okuma stratejileri arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı; Türkçe öğretmeni adaylarının cinsiyetleriyle öğrenme ve tahmin etme stratejileri arasında anlamlı bir farklılığın olduğu; öğretim şekilleriyle tahmin etme stratejileri arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmektedir. Öğretmen adayları; betimlemeleri kafalarında canlandırma, anlamada zorluk çektiklerinde metinleri tekrar okuma, metnin zorluğu ve kolaylığıyla ilgili bilgi sahibi olma, okuduklarını anlamalarına yardımcı olmaları açısından konuyla ilgili ön bilgilerini harekete geçirme, okurken metni değerlendirme konusunda kendilerini etkili olarak gördükleri ifade edilmektedir
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 6 Sayı: 3 |