The writing of art history came from ignoring the works of female
artists under the rule of patriarchal sovereignty. The purpose of feminist art
history research is to investigate the reasons why women are not involved in
history, as well as to investigate whether women are reflected in art works as
a universal fiction or category. The surrealist art movement ignore women as
both artists, and the concepts of women and children are also fictional objects
of their works. Hence, sociological and psychological factors have been taken
into consideration while addressing the passive position of the woman in the
surrealist movement. The works performed by surrealist female artists are
called feminist art and are considered in this context. From here it is
emphasized the reasons why women who come from ignorance in art history do not
take part in the writing of history, although they work actively with men in
the surrealist movement. The fact that women are consenting to be in a passive
position in the surrealist movement, their work under the control of male
artists, or their preference to be seen
as lovers constitute the basis for a questionable inquiry that can be read as a
'visibility policy' in an indirect and different way. The aim of the research
is to examine female artists who have not been included in the Surrealist
movement as merely peer, but also in the production of surrealist art, and to
reveal the causes of their lost voices. To this end, it has been suggested that
women artists do not want to be called "feminist", and this
assumption has been made.
Sanat tarihi yazımı, ataerkil egemenliğin hükmünde kadın sanatçıların
eserlerini görmezden gelmiştir. Feminist sanat tarihi araştırmasının amacı ise,
kadınların tarih yazımında yer almamalarının nedenlerini araştırmanın yanında,
kadınlığın evrensel bir kurgu ya da kategori olarak sanat yapıtlarına yansıyıp
yansımadığını araştırmaktır. Sürrealist sanat akımı ise, kadını hem sanatçı
olarak görmezden gelmiş, hem de kadın ve çocuk kavramları eserlerinin fetiş
nesnesi olarak kurgulanmıştır. Dolayısıyla, Sürrealist akım içerisinde kadının
edilgen konumunu ele alırken sosyolojik ve psikolojik etmenler göz önüne
alınmıştır. Sürrealist kadın sanatçıların yaptığı işler feminist sanat olarak
adlandırılmakta ve bu bağlamda ele alınmaktadır. Buradan yola çıkılarak sanat tarihi
içinde zaten görmezden gelinen kadınların sürrealist akım içerisinde erkeklerle
birlikte etkin olarak çalışmalarına rağmen, tarih yazımında yer almamalarının
nedenleri üzerinde durulmuştur. Kadınların sürrealist harekette edilgen bir
konumda kalmaya rıza göstermesi, erkek sanatçıların hükmü altında ürettikleri
işleri veya sevgili olarak görünür olmayı tercih etmeleri, dolaylı ve farklı
bir yoldan ‘görünürlük politikası’ olarak okunabilir mi sorusu araştırmanın
temelini oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı, sürrealist akım içerisinde
yalnızca esin perileri olarak yer almamış, aynı zamanda sürrealist sanat
üretiminde bulunmuş kadın sanatçıları incelemek ve onların kayıp seslerinin
nedenlerini ortaya koymaktır. Makalede bu amaç doğrultusunda, kadın sanatçıların
“feminist” olarak anılmak istemedikleri öngörüsünde bulunulmuş olup, bu
varsayım üzerinden gidilmiştir.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |