The aim of this research is to examine the relationship between value
preferences and life satisfaction of primary schools teachers. The research was
conducted in accordance with the correlational model. The universe of the
research is teachers who work in state and private schools in the province of
Istanbul Anatolia region. The sample consists of 305 class teachers who work in
17 schools selected by randomized cluster sampling method in this class. A survey for personal information was used in
the study, the “Schwartz Value Scale” for value preferences and the “Life Satisfaction
Scale”. As a result of the analyses, it was determined that there is a
significant positive correlation between the value preferences and life
satisfaction scores of the class teachers for all the sub-dimensions (rmin=.119; p<,05 / rmax=.208;
p<,001). As life satisfaction scores increased, scores of all subscales
of the Schwartz value scale were found to increase. On the other hand, it was
also found that there were significant differences in terms of demographic
variables such as gender and branch for the total scores of life satisfaction
scale scores and also some subscales scores of the Schwartz value scale of the
class teachers.
Value Preferences Primary School Teacher Classroom Teacher Life satisfaction
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin değer tercihleri ile yaşam
doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modeline uygun
olarak yapılan araştırmanın evreni İstanbul ili, Anadolu yakasında devlet
okulları ve özel okullarında görev yapan öğretmenlerdir. Örneklem ise bu
evrenden tesadüfi oransız küme örnekleme yöntemiyle seçilen 17 okulda görev
yapan 305 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada kişisel bilgiler için
bir anket, değer tercihleri için “Schwartz Değerler Ölçeği” ve “Yaşam Doyumu
Ölçeği” kullanılmıştır. Analizler sonucunda sınıf öğretmenlerinin değer
tercihleri ve yaşam doyumu puanları arasında tüm alt boyutlar için anlamlı
pozitif yönde ilişkilerin bulunduğu ortaya konmuştur (rmin=.119;p<,05 / rmax=.208; p<,001).
Yaşam doyumu arttıkça değer ölçeğinin tüm alt boyutlarının puanları yükselmekte
olduğu saptanmıştır. Öte yandan sınıf öğretmenlerinin değerler ölçeğinin bazı
alt boyutları ve yaşam doyumu ölçeği toplam puanları için cinsiyet, branş gibi
demografik değişkenler açısından anlamlı farklılıklar olduğu da saptanmıştır.
Değer Tercihleri İlkokul Öğretmen Sınıf Öğretmeni Yaşam Doyumu
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |