Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CHANGE PROCESS OF ADIDAS LOGO, PRACTICE AND SURVEY OF A LOGO DESIGN

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 55 - 70, 27.06.2020

Öz

The purpose of this study; It is to examine the perception of design and change process through the Adidas brand, to measure the perceptions of consumers by making a new logo design, by this way, to determine the factors in the design and to make more accurate designs. As a method; Firstly, literature review was made and document analyzes were carried out. Primary and secondary data were collected and evaluated, and the method of comparison was used by making factual and perceptual analyzes. As a result of all data, the practice was made and the consumer perception was tried to be measured by using the survey method. Findings; The change processes of Adidas logo designs, which have been designed and changed since 1949, have been examined and interpreted within the scope of the information contained in articles, books and theses. During these change processes, it was found that the philosophy of establishment, brand-product unity, perception in sports activities and how effective the understanding of design changes over time was the logo. As a result; The design process started with the use of the spiked sneakers, which was the name of its founder, Adolf Dassler, that the brand made its name in the Amsterdam Olympics, increased its awareness in the Berlin Olympics, and which was the first product produced in 1949 with the logo, was now recognized as a group. It was concluded that the Adidas Group decided to create a new logo design in 2006 in order to gather its products under a name, basically trying to reflect the strong image of the brand and to adhere to the strategy created in the changes made.

Kaynakça

  • Ambrose Gavin ve Harris Paul, Grafik Tasarımda Renk, İstanbul: Literatür Yayınevi, 2013
  • Ambrose Gavin ve Harris Paul, Grafik Tasarımda Tipografi, İstanbul: Literatür Yayınevi, 2013
  • Ambrose Gavin ve Harris Paul, Grafik Tasarımda İmge, İstanbul: Literatür Yayınevi, 2013 Ambrose Gavin ve Harris Paul, Yaratıcı Tasarımın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayınevi, 2013
  • Türk Grafik Tasarımcıları, Logo, İstanbul: Alternatif Yayın Grubu, 2006
  • 1971 Adidas Logo Tasarımı : https://1000logos.net/adidas-logo/’ den alındı. Erişim Tarihi: 01 Mayıs 2019
  • 1990 Adidas Logo Tasarımı: https://1000logos.net/adidas-logo/’ den alındı. Erişim Tarihi: 01 Mayıs 2019
  • Adidas, “Adidas ve Nike Logolarının Olgusal ve Algısal Çözümlemeleri”, Erişim Tarihi: 01 Mayıs 2019, https://www.nike.com/tr/ ve https://www.adidas.com/us.
  • Bantmag, „Adolf Dassler’in Ürettiği İlk Çivili Ayakkabı ve Logo Tasarımı”, Erişim Tarihi: 01 Mayıs 2019, https://bantmag.com/zaman-tuneli-adidas/.
  • Gezgin Çift, “Nike – Zafer Tanrıçası Heykeli”, Erişim Tarihi: 27 Nisan 2019, https://www.gezgincift.com/zafer-tanricasi-nike
  • Tekstil Dershanesi, “Tekstil ve Hazır Giyim Sektör Raporu”, Erişim Tarihi: 17. 04. 2019, http://www.tekstildershanesi.com.tr/bilgi-deposu/tekstil-ve-hazir-giyim-sektor-raporu.html

ADİDAS LOGOSUNUN DEĞİŞİM SÜRECİ VE BİR LOGO TASARIM UYGULAMASI VE ÖLÇÜMLENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 55 - 70, 27.06.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı; Adidas markası üzerinden tasarım algısını ve değişim sürecini incelemek, yeni bir logo tasarımı yapılarak tüketicilerin algılarını ölçümlemek, bu sayede tasarımda etkenlerin saptanması ve daha doğru tasarımlar yapılmasıdır. Yöntem olarak; öncelikle literatür taraması yapılmış ve doküman analizleri gerçekleştirilmiştir. Birincil ve ikincil veriler toplanarak değerlendirilmiş, olgusal ve algısal çözümlemeler yapılarak kıyaslama yöntemi kullanılmıştır. Tüm veriler sonucunda uygulama yapılmış, anket yöntemi kullanılarak tüketici algısı ölçümlenmeye çalışılmıştır. Bulgular; 1949 yılından bu yana tasarlanan ve değişimler gösteren Adidas logo tasarımlarının makale, kitap ve tezlerde yer alan bilgiler dahilinde değişim süreçleri incelenmiş ve yorumlanmıştır. Bu değişim süreçleri içinde kuruluş felsefesi, marka-ürün birlikteliği, sportif faaliyetlerdeki algılanışı ve zaman içerisinde değişen tasarım anlayışlarının logoya ne denli etkili olduğu bulgularıyla karşılaşılmıştır. Sonuç olarak; kurucusu Adolf Dassler’in adından yola çıkılarak ismini aldığı, markanın Amsterdam Olimpiyatlarında adını duyurduğu, Berlin Olimpiyatlarında bilinirliğini artırdığı, üretmiş olduğu ilk ürün olan çivili spor ayakkabısının 1949 yılında logoda kullanılmasıyla başlayan tasarım sürecinin 1990 yılına kadar farklı tasarımlarla sürdürüldüğü, artık grup olarak tanınmaya başlaması ile birlikte Adidas Grubu ürünlerini bir isim altında toplamak adına 2006 yılında yeni bir logo tasarımı oluşturmaya karar verdiği, temel olarak markanın güçlü imajının yansıtılmaya çalışılması ve yapılan değişikliklerde oluşturulan stratejiye bağlı kalındığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Ambrose Gavin ve Harris Paul, Grafik Tasarımda Renk, İstanbul: Literatür Yayınevi, 2013
  • Ambrose Gavin ve Harris Paul, Grafik Tasarımda Tipografi, İstanbul: Literatür Yayınevi, 2013
  • Ambrose Gavin ve Harris Paul, Grafik Tasarımda İmge, İstanbul: Literatür Yayınevi, 2013 Ambrose Gavin ve Harris Paul, Yaratıcı Tasarımın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayınevi, 2013
  • Türk Grafik Tasarımcıları, Logo, İstanbul: Alternatif Yayın Grubu, 2006
  • 1971 Adidas Logo Tasarımı : https://1000logos.net/adidas-logo/’ den alındı. Erişim Tarihi: 01 Mayıs 2019
  • 1990 Adidas Logo Tasarımı: https://1000logos.net/adidas-logo/’ den alındı. Erişim Tarihi: 01 Mayıs 2019
  • Adidas, “Adidas ve Nike Logolarının Olgusal ve Algısal Çözümlemeleri”, Erişim Tarihi: 01 Mayıs 2019, https://www.nike.com/tr/ ve https://www.adidas.com/us.
  • Bantmag, „Adolf Dassler’in Ürettiği İlk Çivili Ayakkabı ve Logo Tasarımı”, Erişim Tarihi: 01 Mayıs 2019, https://bantmag.com/zaman-tuneli-adidas/.
  • Gezgin Çift, “Nike – Zafer Tanrıçası Heykeli”, Erişim Tarihi: 27 Nisan 2019, https://www.gezgincift.com/zafer-tanricasi-nike
  • Tekstil Dershanesi, “Tekstil ve Hazır Giyim Sektör Raporu”, Erişim Tarihi: 17. 04. 2019, http://www.tekstildershanesi.com.tr/bilgi-deposu/tekstil-ve-hazir-giyim-sektor-raporu.html
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gökçin Çubukcu Bu kişi benim 0000-0003-1113-3610

Kübra Nur Sarısoy Kaymak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çubukcu, G., & Sarısoy Kaymak, K. N. (2020). ADİDAS LOGOSUNUN DEĞİŞİM SÜRECİ VE BİR LOGO TASARIM UYGULAMASI VE ÖLÇÜMLENMESİ. International Journal of Social And Humanities Sciences, 4(1), 55-70.
AMA Çubukcu G, Sarısoy Kaymak KN. ADİDAS LOGOSUNUN DEĞİŞİM SÜRECİ VE BİR LOGO TASARIM UYGULAMASI VE ÖLÇÜMLENMESİ. IJSHS. Haziran 2020;4(1):55-70.
Chicago Çubukcu, Gökçin, ve Kübra Nur Sarısoy Kaymak. “ADİDAS LOGOSUNUN DEĞİŞİM SÜRECİ VE BİR LOGO TASARIM UYGULAMASI VE ÖLÇÜMLENMESİ”. International Journal of Social And Humanities Sciences 4, sy. 1 (Haziran 2020): 55-70.
EndNote Çubukcu G, Sarısoy Kaymak KN (01 Haziran 2020) ADİDAS LOGOSUNUN DEĞİŞİM SÜRECİ VE BİR LOGO TASARIM UYGULAMASI VE ÖLÇÜMLENMESİ. International Journal of Social And Humanities Sciences 4 1 55–70.
IEEE G. Çubukcu ve K. N. Sarısoy Kaymak, “ADİDAS LOGOSUNUN DEĞİŞİM SÜRECİ VE BİR LOGO TASARIM UYGULAMASI VE ÖLÇÜMLENMESİ”, IJSHS, c. 4, sy. 1, ss. 55–70, 2020.
ISNAD Çubukcu, Gökçin - Sarısoy Kaymak, Kübra Nur. “ADİDAS LOGOSUNUN DEĞİŞİM SÜRECİ VE BİR LOGO TASARIM UYGULAMASI VE ÖLÇÜMLENMESİ”. International Journal of Social And Humanities Sciences 4/1 (Haziran 2020), 55-70.
JAMA Çubukcu G, Sarısoy Kaymak KN. ADİDAS LOGOSUNUN DEĞİŞİM SÜRECİ VE BİR LOGO TASARIM UYGULAMASI VE ÖLÇÜMLENMESİ. IJSHS. 2020;4:55–70.
MLA Çubukcu, Gökçin ve Kübra Nur Sarısoy Kaymak. “ADİDAS LOGOSUNUN DEĞİŞİM SÜRECİ VE BİR LOGO TASARIM UYGULAMASI VE ÖLÇÜMLENMESİ”. International Journal of Social And Humanities Sciences, c. 4, sy. 1, 2020, ss. 55-70.
Vancouver Çubukcu G, Sarısoy Kaymak KN. ADİDAS LOGOSUNUN DEĞİŞİM SÜRECİ VE BİR LOGO TASARIM UYGULAMASI VE ÖLÇÜMLENMESİ. IJSHS. 2020;4(1):55-70.