Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

REPRESENTATION OF THE FEMALE BODY IN INTERNET SPORTS JOURNALISM: SPORX NEWSPAPER

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 129 - 144, 27.06.2020

Öz

Sports journalism, one of the most important areas of expertise in journalism, is followed with interest in many countries. Sports newspapers, which carry out their activities through thematic publications as well as additional pages in newspapers, have moved their content to online media with the developments in internet technology and have become publishable on a global scale. Sports newspapers prepared by using the various possibilities of Internet technology reached a wide audience in a short time. However, when you look at the content of the news read by many during the day, it is seen that there are various prob-lems. One of the problems in question is the frequent reporting of women's bo-dies. From this perspective, in the study, Sporx, Turkey's most visited sports newspaper on the internet, was selected as a sample and examined on ten news with female content between 07.10.2019-14.10.2019. The study aimed to reveal that sports journalism's understanding of women's journalism is focused on “sexuality”. The study, which is important because it clearly reflects the proble-matic functioning of sports journalism published on the internet, used a method of critical discourse analysis. At the end of the study, it was seen that the sports newspaper covered used women as “sexual objects” to attract “men's attention” and put female athletes ahead with their bodies rather than their achievements.

Kaynakça

  • Arık, B. (2013). Gösteri Düzeninin Kar Getiren Metası: Spor Gazeteciliği. Ş. Çağlar (Ed.). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları içinde (s.89-114). Konya: Literatürk Yayınları.
  • Aziz, A. (2006). Türkiye’de Kadın ve Medya Çalışmaları. İletişim Çalış-maları Dergisi. 3, 165-208.
  • Alexa. (2019, 06 Ekim). Erişim adresi: https://www.alexa.com/siteinfo/sporx.com
  • Bekiroğlu, O. & Bal, E. (2006). Sanal Alemin Yerel Aktörleri: Konya Yerel Basını Üzerine Bir Analiz. Selçuk İletişim. 4, 71-85.
  • Berger, J. (2006). Görme Biçimleri. Y. Salman (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Büyükbaykal, N. G. (2004). Geçmişten Günümüze Türkiye’deki Yazılı Spor Basınında Futbolun Yeri ve Önemi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Çevikel, T. (2007). İnternette Spor Medyası: Spor Siteleri Üzerine Bir Değerlendirme. Bilgi Toplumuna Doğru. XII. Türkiye’de İnternet Konferansı. 8-10 Kasım 2007.
  • Dahlgren, P. (1996). Media Logic in Cyberspace: Repositioning Journa-lism and Its Publics. The Public. 3, 59-72.
  • Erkal, M. (1981). Sosyolojik Açıdan Spor. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Flavian, C. & Gurrea, R. (2016). Dijital Gazeteleri Seçmek-Okuyucu Amaçlarının ve Kullanıcı Deneyimlerinin Etkisi. Himmet Hülür & Cem Yaşın (Ed.). Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi içinde. (s.417-438). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Sanal Gazetecilik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • İnuğur, N. (1992). Türk Basın Tarihi. İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • İşliyen, F. (2015). Şiddet Haberlerindeki Mağdur Kadın Miti Üzerine Göstergebilimsel Bir İnceleme: Habertürk Gazetesi Ş. E. Cinayeti Örneği. Global Media Journal Edition. 6, 478-496.
  • Karaduman, S. (2017). Eleştirel Söylem Çözümlemesinin Eleştirel Haber Araştırmalarına Katkısı ve Sunduğu Perspektif. Maltepe Üniversitesi İletişim Fa-kültesi Dergisi. 4, 31-46.
  • Kaya, A. Y. (2000). Spor Basınının Kamusal Boyut ve İşlevleri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 10, 231-249.
  • Koloğlu, O. (1992). Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Basın. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Köktener, A. (2013). Spor Gazeteciliği Örneğinde İnternet Gazeteciliğinin Geleneksel Gazeteciliğe Etkisi. Selçuk İletişim. 8, 233-250.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. O. Akınhay & D. Kömürcü (Çev). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Martyn, P. H. (2009). The Mojo in the Third Millennium. Journalism Practice. 3, 196-215.
  • Özer, Ö. (2015). Teun Adrian v. Dijk’ın Örneğinde Eleştirel Söylem Çö-zümlemesi. B. Yıldırım (Ed.). İletişim Araştırmalarında Yöntemler içinde (s.197-286). Konya: Literatürk Yayınları.
  • Pavlik, J, V. (2004). A Sea-Change in Journalism: Convergence, Journa-lists, their Audiences and Sources, Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies. 10, 1-29.
  • Price, J. (1998). Advanced Studies In Media. Cheltenham: Nelson Thor-nes.
  • Rivers, W. L. (1982). The Other Government: Power and the Washington Media. New York: Universe Books.
  • Sezen, A. (2007). Bir İnternet Gazetesinin Kuruluşu ve Gazeteport Örne-ği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Sporx. (2019, 7-14 Ekim). Erişim adresi: https://www.sporx.com/
  • Tokgöz, O. (2015). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Yayınları.
  • Uzun, R. (2004). Türkiye’de Spor Basının Etik Anlayışı. İletişim Dergisi. 19, 1-23.
  • Van Dijk, T. A. (2003). Critical discourse analysis. D. Schiffrin., D. Tan-nen, & E., H. Hamilton. (Ed.). In The Handbook of Discourse Analysis (s. 352-371). Oxford: Blakwell Publishing.
  • Yanıkkaya, B. (2009, Haziran). Beden Dilimi Oku: Popüler Müzik ve Bir Metin Olarak Beden Dili. Toplumbilim, s.45-60.

İNTERNET SPOR GAZETECİLİĞİNDE KADIN BEDENİNİN TEMSİLİ: SPORX GAZETESİ

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 129 - 144, 27.06.2020

Öz

Gazeteciliğin en önemli uzmanlık alanlarından biri olan spor haberciliği, birçok ülkede ilgiyle takip edilmektedir. Gazetelerdeki ek sayfaların yanı sıra, tematik yayınlar üzerinden de faaliyetlerini sürdüren spor gazeteleri, internet teknoloji-sindeki gelişmelerle birlikte içeriğini çevrimiçi mecralara da taşımış ve küresel ölçekte yayınlanabilir hale gelmiştir. İnternet teknolojisinin çeşitli olanaklarından faydalanarak hazırlanan spor gazeteleri, kısa sürede geniş bir takipçi kitlesine ulaşmıştır. Ancak gün boyunca birçok kişi tarafından okunan haberlerin içeriği-ne bakıldığında, çeşitli sorunların olduğu görülmektedir. Söz konusu problemle-rin başında, kadınların bedenleri üzerinden sıklıkla haber yapılması gelmektedir. Bu perspektiften hareketle çalışmada, Türkiye’nin internette en çok ziyaret edilen spor gazetesi olan Sporx, örneklem olarak seçilmiş ve 07.10.2019-14.10.2019 tarihleri arasında kadın içerikli, 10 haber üzerinden incelenmiştir. Çalışmada, spor gazeteciliğinin kadın konusundaki habercilik anlayışının “cinsellik” odaklı olduğunu ortaya koymak hedeflenmiştir. İnternette yayınlanan spor gazetecili-ğindeki sorunlu işleyişi açık bir şekilde yansıtması nedeniyle önemli olan çalış-mada, eleştirel söylem analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda, ele alınan spor gazetesinin “erkeklerin ilgisini” çekmek için kadını, “cinsel obje” ola-rak kullandığı ve kadın sporcuları başarılarından ziyade bedenleriyle ön plana çıkardığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Arık, B. (2013). Gösteri Düzeninin Kar Getiren Metası: Spor Gazeteciliği. Ş. Çağlar (Ed.). Şövalyelik Mesleği Gazeteciliğin Uzmanlık Alanları içinde (s.89-114). Konya: Literatürk Yayınları.
  • Aziz, A. (2006). Türkiye’de Kadın ve Medya Çalışmaları. İletişim Çalış-maları Dergisi. 3, 165-208.
  • Alexa. (2019, 06 Ekim). Erişim adresi: https://www.alexa.com/siteinfo/sporx.com
  • Bekiroğlu, O. & Bal, E. (2006). Sanal Alemin Yerel Aktörleri: Konya Yerel Basını Üzerine Bir Analiz. Selçuk İletişim. 4, 71-85.
  • Berger, J. (2006). Görme Biçimleri. Y. Salman (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Büyükbaykal, N. G. (2004). Geçmişten Günümüze Türkiye’deki Yazılı Spor Basınında Futbolun Yeri ve Önemi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Çevikel, T. (2007). İnternette Spor Medyası: Spor Siteleri Üzerine Bir Değerlendirme. Bilgi Toplumuna Doğru. XII. Türkiye’de İnternet Konferansı. 8-10 Kasım 2007.
  • Dahlgren, P. (1996). Media Logic in Cyberspace: Repositioning Journa-lism and Its Publics. The Public. 3, 59-72.
  • Erkal, M. (1981). Sosyolojik Açıdan Spor. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Flavian, C. & Gurrea, R. (2016). Dijital Gazeteleri Seçmek-Okuyucu Amaçlarının ve Kullanıcı Deneyimlerinin Etkisi. Himmet Hülür & Cem Yaşın (Ed.). Yeni Medya Kullanıcının Yükselişi içinde. (s.417-438). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Sanal Gazetecilik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • İnuğur, N. (1992). Türk Basın Tarihi. İstanbul: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • İşliyen, F. (2015). Şiddet Haberlerindeki Mağdur Kadın Miti Üzerine Göstergebilimsel Bir İnceleme: Habertürk Gazetesi Ş. E. Cinayeti Örneği. Global Media Journal Edition. 6, 478-496.
  • Karaduman, S. (2017). Eleştirel Söylem Çözümlemesinin Eleştirel Haber Araştırmalarına Katkısı ve Sunduğu Perspektif. Maltepe Üniversitesi İletişim Fa-kültesi Dergisi. 4, 31-46.
  • Kaya, A. Y. (2000). Spor Basınının Kamusal Boyut ve İşlevleri. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 10, 231-249.
  • Koloğlu, O. (1992). Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Basın. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Köktener, A. (2013). Spor Gazeteciliği Örneğinde İnternet Gazeteciliğinin Geleneksel Gazeteciliğe Etkisi. Selçuk İletişim. 8, 233-250.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. O. Akınhay & D. Kömürcü (Çev). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Martyn, P. H. (2009). The Mojo in the Third Millennium. Journalism Practice. 3, 196-215.
  • Özer, Ö. (2015). Teun Adrian v. Dijk’ın Örneğinde Eleştirel Söylem Çö-zümlemesi. B. Yıldırım (Ed.). İletişim Araştırmalarında Yöntemler içinde (s.197-286). Konya: Literatürk Yayınları.
  • Pavlik, J, V. (2004). A Sea-Change in Journalism: Convergence, Journa-lists, their Audiences and Sources, Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies. 10, 1-29.
  • Price, J. (1998). Advanced Studies In Media. Cheltenham: Nelson Thor-nes.
  • Rivers, W. L. (1982). The Other Government: Power and the Washington Media. New York: Universe Books.
  • Sezen, A. (2007). Bir İnternet Gazetesinin Kuruluşu ve Gazeteport Örne-ği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Sporx. (2019, 7-14 Ekim). Erişim adresi: https://www.sporx.com/
  • Tokgöz, O. (2015). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Yayınları.
  • Uzun, R. (2004). Türkiye’de Spor Basının Etik Anlayışı. İletişim Dergisi. 19, 1-23.
  • Van Dijk, T. A. (2003). Critical discourse analysis. D. Schiffrin., D. Tan-nen, & E., H. Hamilton. (Ed.). In The Handbook of Discourse Analysis (s. 352-371). Oxford: Blakwell Publishing.
  • Yanıkkaya, B. (2009, Haziran). Beden Dilimi Oku: Popüler Müzik ve Bir Metin Olarak Beden Dili. Toplumbilim, s.45-60.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Göksel Basmacı

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Basmacı, G. (2020). İNTERNET SPOR GAZETECİLİĞİNDE KADIN BEDENİNİN TEMSİLİ: SPORX GAZETESİ. International Journal of Social And Humanities Sciences, 4(1), 129-144.
AMA Basmacı G. İNTERNET SPOR GAZETECİLİĞİNDE KADIN BEDENİNİN TEMSİLİ: SPORX GAZETESİ. IJSHS. Haziran 2020;4(1):129-144.
Chicago Basmacı, Göksel. “İNTERNET SPOR GAZETECİLİĞİNDE KADIN BEDENİNİN TEMSİLİ: SPORX GAZETESİ”. International Journal of Social And Humanities Sciences 4, sy. 1 (Haziran 2020): 129-44.
EndNote Basmacı G (01 Haziran 2020) İNTERNET SPOR GAZETECİLİĞİNDE KADIN BEDENİNİN TEMSİLİ: SPORX GAZETESİ. International Journal of Social And Humanities Sciences 4 1 129–144.
IEEE G. Basmacı, “İNTERNET SPOR GAZETECİLİĞİNDE KADIN BEDENİNİN TEMSİLİ: SPORX GAZETESİ”, IJSHS, c. 4, sy. 1, ss. 129–144, 2020.
ISNAD Basmacı, Göksel. “İNTERNET SPOR GAZETECİLİĞİNDE KADIN BEDENİNİN TEMSİLİ: SPORX GAZETESİ”. International Journal of Social And Humanities Sciences 4/1 (Haziran 2020), 129-144.
JAMA Basmacı G. İNTERNET SPOR GAZETECİLİĞİNDE KADIN BEDENİNİN TEMSİLİ: SPORX GAZETESİ. IJSHS. 2020;4:129–144.
MLA Basmacı, Göksel. “İNTERNET SPOR GAZETECİLİĞİNDE KADIN BEDENİNİN TEMSİLİ: SPORX GAZETESİ”. International Journal of Social And Humanities Sciences, c. 4, sy. 1, 2020, ss. 129-44.
Vancouver Basmacı G. İNTERNET SPOR GAZETECİLİĞİNDE KADIN BEDENİNİN TEMSİLİ: SPORX GAZETESİ. IJSHS. 2020;4(1):129-44.