Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CONCEPT-FUNCTION HARMONY IN RE-DESIGNED BUILDINGS: ADAPTATION OF HISTORICAL BUILDINGS AND GALLERY SPACE

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 177 - 208, 31.12.2021

Öz

Historical areas should be protected as a part of cultural heritage, buildings should be kept alive by preserving their original textures and transferred to future generations. Since reuse is considered an integral part of conservation, it is very important to preserve the social and cultural characteristics of the building. Indicators; It is a communication tool that technology provides us. The new function given to the buildings in order to preserve and keep alive the vitality of the historical buildings is generally the space that provides an environment for mutual communication between individuals. It is important to reshape the building in a way that preserves its traditional position, composition and balance without disturbing its connection with the environment. However, while doing this, the harmony of the new concept and the building may not overlap. The incompatibility of some unchangeable equipment of the historical building or the materials belonging to the period and today's contemporary preferences can create a handicap. In this research, two sample buildings are used to test how modern and dynamic display concepts can be combined with historical buildings. For this reason, the Tate Modern and Orsay Museum examples were chosen because they are similar in scale and have been recently renovated.

Kaynakça

  • Atasoy, S. (1993). “Müzecilik Y. Lisans Yayınlanmamıs Ders Notları”, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Dean, C., Donnellan, C., & Pratt, A. C. (2010). Tate Modern: Pushing The Limits of Regeneration. City,Culture and Society, 1(2),7987.
  • Deniz, M. (2008). Müze Sergileme Mekânlarında Güncel Gösterim Tek-nikleri ile Mimari Tasarım İlişkisi Üzerine Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Dönmezoğlu, D. (2013). Günümüz Müzeciliğinde Sergileme Tekniklerinin Sanal Teknolojiler ile Desteklenmesi ve Uygulama Örnekleri. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Eldek Güner, H . (2017). Liseden Müzeye, Eğitimden Tüketime; Kayseri Lisesi’nin Milli Mücadele Müzesi’ne Dönüşümü. Tüba-Ked Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi , (16) , 13-34. DOI: 10.22520/tubaked.2017.16.003. Erişim Tarihi: 07.04.2021
  • Erbay, M. (2011).Müzelerde Sergileme Ve Sunum Tekniklerinin Planlan-ması. Beta Yayın, İstanbul.
  • Hasol, D. (1989).Bir Çağdaş Mimarlık Öyküsü “Gar”dan “Müze’ye. Yapı Dergisi, Sayı 94
  • Kürşad, D, Pehlivan, S. (2017). Yeniden İşlevlendirilen Kamusal Mekân-ların Markalaşması Kapsamında Görsel Kimlik Tasarımı Oluşturmanın Önem Ve Süreci. Art-Sanat Dergisi, (7) , 291-308. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/iuarts/issue/47768/603416, Erişim Tarihi: 07.04.2021
  • Madran, B. (1999). ‟Müze Türleri’’, Müzeciği Yeniden Düşünmek, Der-leyen: Prof. Tomur Atagök, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitü-sü, İstanbul, 4.
  • Mendilcioğlu, R. F. (2007). Türkiye’de ve Dünyada Sanayi Yapılarının Yeniden İşlevlendirilmesinin Nedenleri ve Diğer Yapılardan Farklarının Analizi. Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım Mimarlık Fakültesi, Ankara.
  • Sert, F. (2018). Paris’te Orsay Müzesi İzlenimleri. Uluslararası Tarih Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,19, s. 269‐286. Erişim Tarihi: 07.04.2021
  • Stratton, M. (ed.) (2000). Industrial Buildings: Conservation and Regene-ration, E&FN Spon, London.
  • Uysal, M. (2013). Müze Tasarımında Ortaya Çıkan Kriterler. Gazi Üni-versitesi, Mimarlık Fakültesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Image 1. Venedik Mimarlık Bienali, dış cephe kaplama malzemeleri bölü-mü, (2014). Kişisel Arşiv
  • Image 2. Londra Bilim Müzesi,https://www.ensonhaber.com/galeri/londra-bilim-muzesinde-winton-galerisi-acildi, Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 3. Tate Modern Ön Cephe, https://www.timeout.com/london/art/the-100-best-paintings-in-london-tate-modern, Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 4. Yeniden işlevlendirilmeden önce istasyonun görünümü, www.tate.org.uk, Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 5. Tribün Salonu, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tate_modern.jpg,Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 6. Tate Modern Genişleme Adımları, www.tate.org.uk, Erişim tari-hi: 07.04.2021.
  • Image 7. Orsay Gar’ı henüz müzeye dönüştürülmemişken, (1910), https://sightseekersdelight.com/3884/, Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 8. Orsay Müzesi’nin Seine Nehri’nden görüntüsü, http://www.pariste.net, Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 9. Orsay Müzesi’nin sergileme alanı, https://www.gezihalesi.com/node/24, Erişim tarihi: 07.04.2021.

YENİDEN TASARLANAN BİNALARDA KONSEPT-FONKSİYON UYUMU: TARİHİ YAPILAR VE GALERİ MEKANI ADAPTASYONU

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 177 - 208, 31.12.2021

Öz

Tarihi alanlar kültürel mirasın bir parçası olarak korunmalı, yapılar özgün dokularını koruyarak yaşatılmalı ve gelecek nesillere aktarılmalıdır. Yeniden kullanım, korumanın ayrılmaz bir parçası olarak kabul edildiğinden, yapının sosyal ve kültürel özelliklerinin korunabilmesi oldukça önemlidir. Göstergeler; teknolojinin bize sağladığı bir iletişim aracıdır. Tarihi yapıların canlılığını korumak ve yaşatmak için yapılara verilen yeni işlev, genellikle bireyler arasında karşılıklı iletişim için bir ortam sağlayan mekandır. Binanın çevre ile olan bağlantısını bozmadan geleneksel konumunu, kompozisyonunu ve dengesini koruyacak şekilde yeniden şekillendirilmesi önemlidir. Ancak bunu yaparken yeni konsept ile yapının uyumu örtüşmeyebilir. Tarihi yapının değişemez bazı donanımları ya da döneme ait malzemeler ile günümüz çağdaş tercihlerin uymayışı handikap oluşturabilmektedir. Bu araştırmada, modern ve dinamik sergileme kavramlarının tarihi yapılarla nasıl birleştirilebileceğini test etmek için iki örnek bina kullanılmıştır. Bu nedenle Tate Modern ve Orsay Müzesi örnekleri, ölçek olarak benzer oldukları ve yakın zamanda yenilenmiş oldukları için seçilmiştir.

Kaynakça

  • Atasoy, S. (1993). “Müzecilik Y. Lisans Yayınlanmamıs Ders Notları”, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Dean, C., Donnellan, C., & Pratt, A. C. (2010). Tate Modern: Pushing The Limits of Regeneration. City,Culture and Society, 1(2),7987.
  • Deniz, M. (2008). Müze Sergileme Mekânlarında Güncel Gösterim Tek-nikleri ile Mimari Tasarım İlişkisi Üzerine Bir İnceleme. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Dönmezoğlu, D. (2013). Günümüz Müzeciliğinde Sergileme Tekniklerinin Sanal Teknolojiler ile Desteklenmesi ve Uygulama Örnekleri. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Eldek Güner, H . (2017). Liseden Müzeye, Eğitimden Tüketime; Kayseri Lisesi’nin Milli Mücadele Müzesi’ne Dönüşümü. Tüba-Ked Türkiye Bilimler Akademisi Kültür Envanteri Dergisi , (16) , 13-34. DOI: 10.22520/tubaked.2017.16.003. Erişim Tarihi: 07.04.2021
  • Erbay, M. (2011).Müzelerde Sergileme Ve Sunum Tekniklerinin Planlan-ması. Beta Yayın, İstanbul.
  • Hasol, D. (1989).Bir Çağdaş Mimarlık Öyküsü “Gar”dan “Müze’ye. Yapı Dergisi, Sayı 94
  • Kürşad, D, Pehlivan, S. (2017). Yeniden İşlevlendirilen Kamusal Mekân-ların Markalaşması Kapsamında Görsel Kimlik Tasarımı Oluşturmanın Önem Ve Süreci. Art-Sanat Dergisi, (7) , 291-308. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/iuarts/issue/47768/603416, Erişim Tarihi: 07.04.2021
  • Madran, B. (1999). ‟Müze Türleri’’, Müzeciği Yeniden Düşünmek, Der-leyen: Prof. Tomur Atagök, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitü-sü, İstanbul, 4.
  • Mendilcioğlu, R. F. (2007). Türkiye’de ve Dünyada Sanayi Yapılarının Yeniden İşlevlendirilmesinin Nedenleri ve Diğer Yapılardan Farklarının Analizi. Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım Mimarlık Fakültesi, Ankara.
  • Sert, F. (2018). Paris’te Orsay Müzesi İzlenimleri. Uluslararası Tarih Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,19, s. 269‐286. Erişim Tarihi: 07.04.2021
  • Stratton, M. (ed.) (2000). Industrial Buildings: Conservation and Regene-ration, E&FN Spon, London.
  • Uysal, M. (2013). Müze Tasarımında Ortaya Çıkan Kriterler. Gazi Üni-versitesi, Mimarlık Fakültesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Image 1. Venedik Mimarlık Bienali, dış cephe kaplama malzemeleri bölü-mü, (2014). Kişisel Arşiv
  • Image 2. Londra Bilim Müzesi,https://www.ensonhaber.com/galeri/londra-bilim-muzesinde-winton-galerisi-acildi, Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 3. Tate Modern Ön Cephe, https://www.timeout.com/london/art/the-100-best-paintings-in-london-tate-modern, Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 4. Yeniden işlevlendirilmeden önce istasyonun görünümü, www.tate.org.uk, Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 5. Tribün Salonu, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tate_modern.jpg,Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 6. Tate Modern Genişleme Adımları, www.tate.org.uk, Erişim tari-hi: 07.04.2021.
  • Image 7. Orsay Gar’ı henüz müzeye dönüştürülmemişken, (1910), https://sightseekersdelight.com/3884/, Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 8. Orsay Müzesi’nin Seine Nehri’nden görüntüsü, http://www.pariste.net, Erişim tarihi: 07.04.2021.
  • Image 9. Orsay Müzesi’nin sergileme alanı, https://www.gezihalesi.com/node/24, Erişim tarihi: 07.04.2021.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cansın İlayda Çetin Bu kişi benim 0000-0003-4895-0411

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çetin, C. İ. (2021). CONCEPT-FUNCTION HARMONY IN RE-DESIGNED BUILDINGS: ADAPTATION OF HISTORICAL BUILDINGS AND GALLERY SPACE. International Journal of Social And Humanities Sciences, 5(3), 177-208.
AMA Çetin Cİ. CONCEPT-FUNCTION HARMONY IN RE-DESIGNED BUILDINGS: ADAPTATION OF HISTORICAL BUILDINGS AND GALLERY SPACE. IJSHS. Aralık 2021;5(3):177-208.
Chicago Çetin, Cansın İlayda. “CONCEPT-FUNCTION HARMONY IN RE-DESIGNED BUILDINGS: ADAPTATION OF HISTORICAL BUILDINGS AND GALLERY SPACE”. International Journal of Social And Humanities Sciences 5, sy. 3 (Aralık 2021): 177-208.
EndNote Çetin Cİ (01 Aralık 2021) CONCEPT-FUNCTION HARMONY IN RE-DESIGNED BUILDINGS: ADAPTATION OF HISTORICAL BUILDINGS AND GALLERY SPACE. International Journal of Social And Humanities Sciences 5 3 177–208.
IEEE C. İ. Çetin, “CONCEPT-FUNCTION HARMONY IN RE-DESIGNED BUILDINGS: ADAPTATION OF HISTORICAL BUILDINGS AND GALLERY SPACE”, IJSHS, c. 5, sy. 3, ss. 177–208, 2021.
ISNAD Çetin, Cansın İlayda. “CONCEPT-FUNCTION HARMONY IN RE-DESIGNED BUILDINGS: ADAPTATION OF HISTORICAL BUILDINGS AND GALLERY SPACE”. International Journal of Social And Humanities Sciences 5/3 (Aralık 2021), 177-208.
JAMA Çetin Cİ. CONCEPT-FUNCTION HARMONY IN RE-DESIGNED BUILDINGS: ADAPTATION OF HISTORICAL BUILDINGS AND GALLERY SPACE. IJSHS. 2021;5:177–208.
MLA Çetin, Cansın İlayda. “CONCEPT-FUNCTION HARMONY IN RE-DESIGNED BUILDINGS: ADAPTATION OF HISTORICAL BUILDINGS AND GALLERY SPACE”. International Journal of Social And Humanities Sciences, c. 5, sy. 3, 2021, ss. 177-08.
Vancouver Çetin Cİ. CONCEPT-FUNCTION HARMONY IN RE-DESIGNED BUILDINGS: ADAPTATION OF HISTORICAL BUILDINGS AND GALLERY SPACE. IJSHS. 2021;5(3):177-208.