Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Job satisfaction in terms of social gender equality in employees and its effect on the corporate reputation: The sample of ERU academicians

Yıl 2017, , 508 - 518, 02.02.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.271081

Öz




Corporate reputation consists of the total
of emotions, opinions and perceptions of all the shareholders of the
institution. Company employees, who has an important place within these
shareholders also play an effective role in success and continuity of the
company by being affected from the activities, directly or indirectly. At this
point, in the forming of the emotions, opinions and perceptions of employees,
job satisfaction that is achieved in time has the key importance. Thus, the
employees who are the internal shareholders contribute to the corporate
reputation through job satisfaction. In this study, job satisfaction, which is
created via the effect of many variables, is evaluated through “social gender
equality”. Such that, gender equality and how the company carries this variable
will contribute to the corporate reputation by differing positively in the
trust in the company, sense of justice and job satisfaction of the employees.
In the Erciyes University Example, which is found in the application part of
the study, perceptions of academicians, who are a profession group that have an
important place in society, on corporate reputation and job satisfaction levels
will be analyzed through social gender equality by survey scanning as an
empirical method and some evaluation and suggestions will be made.




Kaynakça

  • Akdağ, M. (2010). İnsan Kaynakları ve Halkla İlişkiler. Konya: Literatürk Press.
  • Barnett, M.L., Jermier, J. M. & Lafferty B.A. (2006). Corporate Reputation: The Definitional Landscape. Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38.
  • Baybora, D. (2011). Kurumsal İtibar ve Çalışanlar. In A.Nurhan Şakar (Eds.), Kurumsal İtibar ve Paradigmalar, (pp. 101-124). İstanbul: Beta Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz Ş., and Demirel, F., (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Akademi Press.
  • Camara, N. Z. (2011). Identity, Image and Reputation., In Sabrina Helm, Kerstin Liehr Gobbers, Christopher Storck (Eds.), Reputation Management, (pp. 47-58). Berlin Heidelberg, Springer.
  • Chun, R. (2005), Corporate Reputation: Meaning and Measurement. International Journal of Management Reviews, 7 (2), 91-109.
  • Çekmecelioğlu, H. G. & Dinçel, G. (2013). Çalışanların İş Tutum ve Davranışlarının Kurumsal İtibar Üzerindeki Etkileri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi- Electronic Journal of Social Sciences, 12(47), 125-139.
  • Connell, R.W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Press.
  • Dursun, Ç., Öztürk R., Evliyaoğlu, G., Becerikli, S. Y., Poyraz, B., & Memiş, E. (2013). Ankara Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İklimi ve Kültürü Araştırma Raporu. Ankara Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İklimi Ve Kültürü Araştırması. Retrieved from (http://kasaum.ankara.edu.tr/files/2013/02/GENOVATE-Raporu.pdf).
  • Eren, E. (1998). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Press.
  • Fombrun C. (1996). Reputation. Boston:Harvard Business School Press.
  • Fombrun, C. and van Riel, C. B. M. (2003). Fame and Fortune. New Jersey: Prentice Hall.
  • Giddens, A. (2005). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Press.
  • Gobbers, L. K. and Storck C. (2011). How to Approach Reputation. In Sabrina Helm, Kerstin Liehr Gobbers, Christopher Storck (Eds.), Reputation Management, (pp 27-30). Berlin Heidelberg, Springer.
  • Hon, L. C.; Gruning, L. A. and Dozier, D. M. (2005). Halkla İlişkiler ve Kadın: Sorunlar ve Fırsatlar. In James E.Grunig (Eds.), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, (pp.441-462). İstanbul, Rota Press.
  • Kadıbeşegil, S. (2013). İtibar Yönetimi. İstanbul: Media Cat Press.
  • Kahraman, L., Kahraman, B. A., Ozansoy, N., Akıllı, H., Kekillioğlu, A., & Özcan, A. (2014). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Algısı Araştırması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 9(2), 811-831.
  • Keller, F. (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. İstanbul: Metis Press.
  • Kocacık, F. & Gökkaya, V. B. (2005). Türkiye’de Çalışan Kadınlar ve Sorunları. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 195-219.
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Press.
  • Negiz, N., Oksay, A. & Akman, E. (2011). İşe Bağlılık ve İşten Tatmin Açısından Cinsiyet ve Sektörel Farklılık: Kamu ve Özel Sektör Kuruluşlarında Karşılaştırmalı Bir İnceleme (Isparta Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi- Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 2(14), 207-229.
  • Oakley, M. J. (1998). Kadın ve Eşitlik. İstanbul:Pencere Press.
  • Özkaplan, N. (2013). Kadın Akademisyenler: Cam Tavanlar Hâlâ Çok Kalın!. Kadın Araştırmaları Dergisi, 2013(12), 1-23.
  • Peltekoğlu, F.B. (2009). Halkla İlişkiler Nedir. İstanbul: Beta Basım Press.
  • Poyraz, B. (2013). Akademi Kadınların Cenneti mi? Ankara Üniversitesi Örneği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 1-18.
  • Reed, E. (2003). Bilim ve Cinsiyet Ayrımı. İstanbul: Payel Press.
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2012). Essentials of Organizational Behavior. USA: Pearson.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2004). İşletmelerde Halkla İlişkiler. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Serinkan, C. & Bardakçı, A. (2007). Pamukkale Üniversitesi’nde Çalışan Öğretim Elemanlarının İş Tatminlerine İlişkin Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İİBF Dergisi, 12(9), 152-163.
  • Turban, D.. B. and Cable, D. M. (2003). Firm Reputation and Applicant Pool Characteristics. Journal of Organizational Behavior, 24(6), 733-751.
  • Türk, M. S. (2007). Örgüt Kültürü ve İş Tatmini. Ankara: Gazi Press.
  • National Action Plan, (2008, September, 01) Retrieved from http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce/SayfaDosya/TCEUlusaleylemplani.pdf
Yıl 2017, , 508 - 518, 02.02.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.271081

Öz

Kaynakça

  • Akdağ, M. (2010). İnsan Kaynakları ve Halkla İlişkiler. Konya: Literatürk Press.
  • Barnett, M.L., Jermier, J. M. & Lafferty B.A. (2006). Corporate Reputation: The Definitional Landscape. Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38.
  • Baybora, D. (2011). Kurumsal İtibar ve Çalışanlar. In A.Nurhan Şakar (Eds.), Kurumsal İtibar ve Paradigmalar, (pp. 101-124). İstanbul: Beta Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz Ş., and Demirel, F., (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Akademi Press.
  • Camara, N. Z. (2011). Identity, Image and Reputation., In Sabrina Helm, Kerstin Liehr Gobbers, Christopher Storck (Eds.), Reputation Management, (pp. 47-58). Berlin Heidelberg, Springer.
  • Chun, R. (2005), Corporate Reputation: Meaning and Measurement. International Journal of Management Reviews, 7 (2), 91-109.
  • Çekmecelioğlu, H. G. & Dinçel, G. (2013). Çalışanların İş Tutum ve Davranışlarının Kurumsal İtibar Üzerindeki Etkileri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi- Electronic Journal of Social Sciences, 12(47), 125-139.
  • Connell, R.W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Press.
  • Dursun, Ç., Öztürk R., Evliyaoğlu, G., Becerikli, S. Y., Poyraz, B., & Memiş, E. (2013). Ankara Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İklimi ve Kültürü Araştırma Raporu. Ankara Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Eşitliği İklimi Ve Kültürü Araştırması. Retrieved from (http://kasaum.ankara.edu.tr/files/2013/02/GENOVATE-Raporu.pdf).
  • Eren, E. (1998). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Press.
  • Fombrun C. (1996). Reputation. Boston:Harvard Business School Press.
  • Fombrun, C. and van Riel, C. B. M. (2003). Fame and Fortune. New Jersey: Prentice Hall.
  • Giddens, A. (2005). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Press.
  • Gobbers, L. K. and Storck C. (2011). How to Approach Reputation. In Sabrina Helm, Kerstin Liehr Gobbers, Christopher Storck (Eds.), Reputation Management, (pp 27-30). Berlin Heidelberg, Springer.
  • Hon, L. C.; Gruning, L. A. and Dozier, D. M. (2005). Halkla İlişkiler ve Kadın: Sorunlar ve Fırsatlar. In James E.Grunig (Eds.), Halkla İlişkiler ve İletişim Yönetiminde Mükemmellik, (pp.441-462). İstanbul, Rota Press.
  • Kadıbeşegil, S. (2013). İtibar Yönetimi. İstanbul: Media Cat Press.
  • Kahraman, L., Kahraman, B. A., Ozansoy, N., Akıllı, H., Kekillioğlu, A., & Özcan, A. (2014). Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet Algısı Araştırması. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 9(2), 811-831.
  • Keller, F. (2007). Toplumsal Cinsiyet ve Bilim Üzerine Düşünceler. İstanbul: Metis Press.
  • Kocacık, F. & Gökkaya, V. B. (2005). Türkiye’de Çalışan Kadınlar ve Sorunları. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 6(1), 195-219.
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Press.
  • Negiz, N., Oksay, A. & Akman, E. (2011). İşe Bağlılık ve İşten Tatmin Açısından Cinsiyet ve Sektörel Farklılık: Kamu ve Özel Sektör Kuruluşlarında Karşılaştırmalı Bir İnceleme (Isparta Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi- Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences, 2(14), 207-229.
  • Oakley, M. J. (1998). Kadın ve Eşitlik. İstanbul:Pencere Press.
  • Özkaplan, N. (2013). Kadın Akademisyenler: Cam Tavanlar Hâlâ Çok Kalın!. Kadın Araştırmaları Dergisi, 2013(12), 1-23.
  • Peltekoğlu, F.B. (2009). Halkla İlişkiler Nedir. İstanbul: Beta Basım Press.
  • Poyraz, B. (2013). Akademi Kadınların Cenneti mi? Ankara Üniversitesi Örneği. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 1-18.
  • Reed, E. (2003). Bilim ve Cinsiyet Ayrımı. İstanbul: Payel Press.
  • Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2012). Essentials of Organizational Behavior. USA: Pearson.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2004). İşletmelerde Halkla İlişkiler. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Serinkan, C. & Bardakçı, A. (2007). Pamukkale Üniversitesi’nde Çalışan Öğretim Elemanlarının İş Tatminlerine İlişkin Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İİBF Dergisi, 12(9), 152-163.
  • Turban, D.. B. and Cable, D. M. (2003). Firm Reputation and Applicant Pool Characteristics. Journal of Organizational Behavior, 24(6), 733-751.
  • Türk, M. S. (2007). Örgüt Kültürü ve İş Tatmini. Ankara: Gazi Press.
  • National Action Plan, (2008, September, 01) Retrieved from http://www.huksam.hacettepe.edu.tr/Turkce/SayfaDosya/TCEUlusaleylemplani.pdf
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emel Tanyeri Mazıcı

Kürşad Gölgeli

Yayımlanma Tarihi 2 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Mazıcı, E. T., & Gölgeli, K. (2017). Job satisfaction in terms of social gender equality in employees and its effect on the corporate reputation: The sample of ERU academicians. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(2), 508-518. https://doi.org/10.24289/ijsser.271081
AMA Mazıcı ET, Gölgeli K. Job satisfaction in terms of social gender equality in employees and its effect on the corporate reputation: The sample of ERU academicians. International Journal of Social Sciences and Education Research. Nisan 2017;3(2):508-518. doi:10.24289/ijsser.271081
Chicago Mazıcı, Emel Tanyeri, ve Kürşad Gölgeli. “Job Satisfaction in Terms of Social Gender Equality in Employees and Its Effect on the Corporate Reputation: The Sample of ERU Academicians”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3, sy. 2 (Nisan 2017): 508-18. https://doi.org/10.24289/ijsser.271081.
EndNote Mazıcı ET, Gölgeli K (01 Nisan 2017) Job satisfaction in terms of social gender equality in employees and its effect on the corporate reputation: The sample of ERU academicians. International Journal of Social Sciences and Education Research 3 2 508–518.
IEEE E. T. Mazıcı ve K. Gölgeli, “Job satisfaction in terms of social gender equality in employees and its effect on the corporate reputation: The sample of ERU academicians”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 3, sy. 2, ss. 508–518, 2017, doi: 10.24289/ijsser.271081.
ISNAD Mazıcı, Emel Tanyeri - Gölgeli, Kürşad. “Job Satisfaction in Terms of Social Gender Equality in Employees and Its Effect on the Corporate Reputation: The Sample of ERU Academicians”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3/2 (Nisan 2017), 508-518. https://doi.org/10.24289/ijsser.271081.
JAMA Mazıcı ET, Gölgeli K. Job satisfaction in terms of social gender equality in employees and its effect on the corporate reputation: The sample of ERU academicians. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3:508–518.
MLA Mazıcı, Emel Tanyeri ve Kürşad Gölgeli. “Job Satisfaction in Terms of Social Gender Equality in Employees and Its Effect on the Corporate Reputation: The Sample of ERU Academicians”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 3, sy. 2, 2017, ss. 508-1, doi:10.24289/ijsser.271081.
Vancouver Mazıcı ET, Gölgeli K. Job satisfaction in terms of social gender equality in employees and its effect on the corporate reputation: The sample of ERU academicians. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3(2):508-1.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.