The aim of this research is to examine preservice preschool teachers’ level of problem solving and social skills and to investigate relationship between level of problem solving and social skills of preservice preschool teachers. The study was conducted in the “İlişkisel Tarama” model. The population of the study consists of undergraduate students that are studying in preschool teaching program of universities in İstanbul. The sample of the study consists of 140 undergraduate students that are studying in preschool teaching program of İstanbul Sabahattin Zaim University in 2014-2015 spring period. The sample was selected by random sampling method. The tool used for data collection were “Personal Information Form” that is developed by the researcher, “Social Skills Inventory” that is developed by Riggio (1986) and adopted to Turkish language by Yüksel (2004) and “Problem Solving Inventory” that is developed by Heppner ve Petersen (1982) and adopted to Turkish language by Şahin, Şahin ve Heppner (1993). In the analysis of the data, SPSS 20 package program was applied. At the end of the research, it was found that there is a significant difference between preservice preschool teachers’ social skills and age, grade, place stayed during education and income level. Different from that, there is not a significant difference between preservice preschool teachers’ problem solving skills and age, grade, place stayed during education and income level, number of sibling. There is not a significant correlation between problem solving skills and social skills of precervice preschool teachers.
Keywords: Preschool education, preservice teacher, problem solving skills, social skills.Bu araştırmanın temel amacı okul öncesi öğretmen adaylarının problem çözme ve sosyal beceri düzeyleri ve bu beceriler arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini İstanbul İlindeki üniversitelerin okul öncesi öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini ise 2014-2015 bahar yarıyılında İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde okul öncesi öğretmenliği lisans programında öğrenim görmekte olan ve tesadüfi örnekleme metoduyla seçilen 140 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu, Riggio (1986) tarafından geliştirilmiş ve Yüksel (2004) tarafından Türkçeye uyarlanmış olan “Sosyal Beceri Envanteri (SBE)” ve Heppner ve Petersen (1982) tarafından geliştirilmiş ve Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından Türkçe ’ye uyarlanmış olan “Problem Çözme Envanteri (SBE)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS.20 paket programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şöyledir: okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal becerileri yaş, sınıf, öğrenim görürken kalınan yer ve gelir düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Bundan farklı olarak, okul öncesi öğretmen adaylarının problem çözme becerileri ile yaş, sınıf, öğrenim görürken kalınan yer, gelir düzeyi ve ailedeki kardeş sayısı değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Okul öncesi öğretmen adaylarının problem çözme becerileri ve sosyal becerileri arasında anlamlı bir ilişki saptanmamıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.