Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nabokov and “The Luzhin Defense”: playing life with chess pieces

Yıl 2018, , 455 - 466, 01.07.2018
https://doi.org/10.24289/ijsser.425263

Öz

One
of the most original voices of Russian immigrant literature, Vladimir
Vladimirovich Nabokov composed “The Luzhin Defence” and in this Russian novel,
the real and metaphysical life, genius and insanity, game and player encounter
as on a chess plane. For Nabokov chess is a world apart from a mind game with
rigid rules and unlimited possibilities of moves. The protagonist Luzhin, is
totally closed to the outside world and faces inward. He frees up his inner
world of moves he made in chess, and by this way, he accomplishes restlessness,
oppression in own family and difficulty of life. In this wise, while in the
abstract world he can control his own truth, he is completely defenseless in normal
life, which is regarded as a dream. This paper aims to make an overall
assessment on place the novel “The Luzhin Defence” in Russian immigrant
literature and Nabokov’s perspective in game, music, abstract and concrete
world, human nature and psychological death concepts.

Kaynakça

  • Aleksandrov, V.Ye. (1999). Nabokov i Potustoronnost: Metafizika, Etika, Estetika, St. Peterburg: Aleteya.
  • Boyd, B. (2010). Vladimir Nabokov: Amerikanskiye Godı, Çev. Galina Lapina, St. Peterburg: Simpozium.
  • Çurlyayeva, T.N. (2000). “Situatsiya Otçujdeniya v Romane V. Nabokova “Zaşçita Lujina” i Situatsiya Otstavaniya v Povesti V. Makanina “Otstavşiy””, Russkaya Literatura v XX Veke: İmena, Problemı, Kulturnıy Dialog, Vıpusk 2: V. Nabokov v Kontekste Russkoy Literaturı XX Veka, Tomsk.
  • Drujinin, A.V. (1983). “Oblomov”. Roman İ.A. Gonçarova, Literaturnaya Kritika, Moskva: Sov. Rossiya. URL: http://az.lib.ru/d/druzhinin_a_w/text_0070.shtml, adresinden 03.03.2018’de alınmıştır.
  • Johnson, D.B. (2011). Mirı i Antimirı Vladimira Nabokova, Çev. T. Strelkova, St. Peterburg: Simpozium.
  • Kolotneva, L.İ. (2005). “Prostranstvennaya i Vremennaya Organizatsiya Hudojestvennogo Mira Romana V. Nabokova “Zaşçita Lujina””, Vestnik VGU, Seriya: Filologiya, Jurnalistika, No:2, Voronej. 50-56.
  • Nabokov, V. (1989). Zaşçita Lujina, Moskva: Sovremennik.
  • Nabokov, V. (2014). Lujin Savunması, Çev. Rana Tekcan, 4. Baskı, İstanbul: İletişim.
  • Pyatigorski, A.M. (1978). Çut-çut o Filosofii Vladimira Nabokova, Jurnal Kontinent, No: 15, Berlin: İzd. Kontinent. 313–322.
  • Öksüz, G. (2016). Nabokov’un Yitik Cenneti: Maşenka, Prof. Dr. Altan Aykut’a Armağan, Rus Dili ve Edebiyatının İzinde, İstanbul: Çeviribilim. 325-342.
  • Özberk, R. (2015). Nabokov’un Rusça Öykülerinde Ölüm Olgusu, International Journal of Social Sciences and Education Research (IJSSER), Volume: 1(3), 960-971.
  • Şahovskaya, Z. A. (1991). V poiskah Nabokova, Otrajeniya, Moskva: Kniga-Glagol.
  • Şrayer, M. D. (2014). Bunin i Nabokov, İstoriya Soperniçestva, Moskva: Alpina non-fikşn.
  • Tselkova, L.N. (2012). V.V. Nabokov v Jizni i Tvorçestve, 6-e izdaniye, Moskva: Russkoe Slovo.
  • Turgenyev, İ. S. (2012). Nakanune, Moskva: Azbuka.

Nabokov ve “Lujin Savunması”: satranç taşlarıyla yaşamı oynamak

Yıl 2018, , 455 - 466, 01.07.2018
https://doi.org/10.24289/ijsser.425263

Öz

Rus
göçmen edebiyatının en özgün seslerinden birisi olan Vladimir Vladimiroviç
Nabokov’un Rusça kaleme aldığı “Lujin Savunması” satranç düzleminde gerçek ile
metafizik yaşamın, dahilik ile deliliğin, oyun ile oyuncunun karşılaşmasını
konu almaktadır. Nabokov için satranç katı kuralları ve hamlelerin sınırsız
olanaklarıyla bir zihin oyunundan öte apayrı bir dünyadır. Dış dünyaya tamamen
kapalı ve kendi içine dönük başkahraman Lujin satranç tahtasında yaptığı
hamlelerle iç dünyasını özgür bırakarak yaşadığı huzursuzluğun, baskının ve
yaşam zorluğunun üstesinden gelir. Soyut dünyasında
kendi gerçeğini bu oyun sayesinde kontrol altında tutabilirken bir rüyadan
ibaret saydığı normal yaşamda tamamen savunmasız kalmaktadır. Bu çalışma,
“Lujin Savunması” romanının Rus göçmen edebiyatındaki yeri ile Nabokov’un oyun,
müzik, soyut ve somut dünya, insan doğası ve ruhsal ölüm konseptlerine bakış
açısı üzerine genel bir değerlendirme yapmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Aleksandrov, V.Ye. (1999). Nabokov i Potustoronnost: Metafizika, Etika, Estetika, St. Peterburg: Aleteya.
  • Boyd, B. (2010). Vladimir Nabokov: Amerikanskiye Godı, Çev. Galina Lapina, St. Peterburg: Simpozium.
  • Çurlyayeva, T.N. (2000). “Situatsiya Otçujdeniya v Romane V. Nabokova “Zaşçita Lujina” i Situatsiya Otstavaniya v Povesti V. Makanina “Otstavşiy””, Russkaya Literatura v XX Veke: İmena, Problemı, Kulturnıy Dialog, Vıpusk 2: V. Nabokov v Kontekste Russkoy Literaturı XX Veka, Tomsk.
  • Drujinin, A.V. (1983). “Oblomov”. Roman İ.A. Gonçarova, Literaturnaya Kritika, Moskva: Sov. Rossiya. URL: http://az.lib.ru/d/druzhinin_a_w/text_0070.shtml, adresinden 03.03.2018’de alınmıştır.
  • Johnson, D.B. (2011). Mirı i Antimirı Vladimira Nabokova, Çev. T. Strelkova, St. Peterburg: Simpozium.
  • Kolotneva, L.İ. (2005). “Prostranstvennaya i Vremennaya Organizatsiya Hudojestvennogo Mira Romana V. Nabokova “Zaşçita Lujina””, Vestnik VGU, Seriya: Filologiya, Jurnalistika, No:2, Voronej. 50-56.
  • Nabokov, V. (1989). Zaşçita Lujina, Moskva: Sovremennik.
  • Nabokov, V. (2014). Lujin Savunması, Çev. Rana Tekcan, 4. Baskı, İstanbul: İletişim.
  • Pyatigorski, A.M. (1978). Çut-çut o Filosofii Vladimira Nabokova, Jurnal Kontinent, No: 15, Berlin: İzd. Kontinent. 313–322.
  • Öksüz, G. (2016). Nabokov’un Yitik Cenneti: Maşenka, Prof. Dr. Altan Aykut’a Armağan, Rus Dili ve Edebiyatının İzinde, İstanbul: Çeviribilim. 325-342.
  • Özberk, R. (2015). Nabokov’un Rusça Öykülerinde Ölüm Olgusu, International Journal of Social Sciences and Education Research (IJSSER), Volume: 1(3), 960-971.
  • Şahovskaya, Z. A. (1991). V poiskah Nabokova, Otrajeniya, Moskva: Kniga-Glagol.
  • Şrayer, M. D. (2014). Bunin i Nabokov, İstoriya Soperniçestva, Moskva: Alpina non-fikşn.
  • Tselkova, L.N. (2012). V.V. Nabokov v Jizni i Tvorçestve, 6-e izdaniye, Moskva: Russkoe Slovo.
  • Turgenyev, İ. S. (2012). Nakanune, Moskva: Azbuka.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Özberk

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Özberk, M. (2018). Nabokov ve “Lujin Savunması”: satranç taşlarıyla yaşamı oynamak. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(3), 455-466. https://doi.org/10.24289/ijsser.425263
AMA Özberk M. Nabokov ve “Lujin Savunması”: satranç taşlarıyla yaşamı oynamak. International Journal of Social Sciences and Education Research. Temmuz 2018;4(3):455-466. doi:10.24289/ijsser.425263
Chicago Özberk, Mehmet. “Nabokov Ve ‘Lujin Savunması’: Satranç taşlarıyla yaşamı Oynamak”. International Journal of Social Sciences and Education Research 4, sy. 3 (Temmuz 2018): 455-66. https://doi.org/10.24289/ijsser.425263.
EndNote Özberk M (01 Temmuz 2018) Nabokov ve “Lujin Savunması”: satranç taşlarıyla yaşamı oynamak. International Journal of Social Sciences and Education Research 4 3 455–466.
IEEE M. Özberk, “Nabokov ve ‘Lujin Savunması’: satranç taşlarıyla yaşamı oynamak”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 4, sy. 3, ss. 455–466, 2018, doi: 10.24289/ijsser.425263.
ISNAD Özberk, Mehmet. “Nabokov Ve ‘Lujin Savunması’: Satranç taşlarıyla yaşamı Oynamak”. International Journal of Social Sciences and Education Research 4/3 (Temmuz 2018), 455-466. https://doi.org/10.24289/ijsser.425263.
JAMA Özberk M. Nabokov ve “Lujin Savunması”: satranç taşlarıyla yaşamı oynamak. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2018;4:455–466.
MLA Özberk, Mehmet. “Nabokov Ve ‘Lujin Savunması’: Satranç taşlarıyla yaşamı Oynamak”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 4, sy. 3, 2018, ss. 455-66, doi:10.24289/ijsser.425263.
Vancouver Özberk M. Nabokov ve “Lujin Savunması”: satranç taşlarıyla yaşamı oynamak. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2018;4(3):455-66.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.