Bu çalışmanın amacı, Isparta’da öğrenim gören 11-13 yaş gurubu öğrencilerin popüler spor branşları hakkındaki metaforik algılarını belirlenmesidir. Araştırmaya 2014-2015 öğretim yılı Isparta il merkezinde bulunan 3 ortaöğretim okulu 5 ve 6 sınıf ve yaş ortalamaları 11,5±1.29 olan toplam 250 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanmış olan Futbol, Basketbol, Voleybol, Yüzme, Masatenisi, Taekwondo spor branşlarına ait yarı yapılandırılmış metafor belirleme evrakları aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma, aynı katılımcı gruptan 2 defa veri toplanarak gerçekleştirilmiştir. I. uygulamada toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş ve II. uygulamada bu analize bağlı olarak geliştirilmiş Mutluluk, Kavga, Küfür, Faul, Şike, Can Simidi, Hakem, Kulvar, Kuşak, Dövüş, Tekme metaforları öğrencilerin seçimine sunulmuştur. Elde edilen verilerin analizinde Microsoft Office Excel, SPSS 16 paket programı, Minitab16 programı, tek yönlü ki-kare testi, ki-kare homojenlik testi ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Bulgular yüzde ve frekans ile ki-kare testi grafikleri kullanılarak sunulmuştur. Şike metaforunun Futbol branşında beklenildiği oranda kullanıldığı, Masatenisi ve Taekwondo branşında ise hiç kullanılmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra Mutluluk metaforunun ise Futbol branşında beklenenin çok üstünde kullanıldığı Taekwondo branşında ise hiç kullanılmadığı bulunmuştur. Sonuç olarak, öğrencilere sunulan metaforların branşlara göre anlamlı farklılık ilişkisi gösterdikleri tespit edilmiştir. Futbol branşında Şike metaforunun en çok kullanılmasına rağmen öğrencilerin en çok Mutluluk metaforunu da bu branşta kullandıkları, Voleybol branşında Basketbol branşından daha fazla Şike metaforunun kullanıldığı görülmüştür. Öğrencilerin bu algıları sporla ilgilenme düzeylerine bağlı olarak yorumlanmıştır.
The aim of this study is to determine metaphorical sense about popular sports of students on the age group of 11-13 who studying in Isparta. 250 students have participated to the research who age average of 11,5±1.29 studying at 3 different schools in 5th and 6th classes. The data of the study collected by data tool which was prepared by the researcher as semi-structured documents identifying branches about Football, Basketball, Volleyball, Swimming, Table tennis, Taekwondo sports. Research was carried out from the same group of participants gathered twice data. First practice the collected data were analyzed by content analysis of second application depending on the improved happiness, foul, referee, lane, fight, chicanery, curse, life line, kick metaphorical groups presented to students choice. Microsoft Office Excel, SPSS 16, Minitab 16, one-way chi square, chi square homogeneity and content analysis tests used to analyze for collected data. Findings represented by using percentage, frequency and chi square graphics. Metaphor chicane has used by students in Football as expected but never used in table tennis and taekwondo. Although metaphor happiness has used in football as over the expected never used in taekwondo. As a result, significant difference found out among sports branches according to metaphors. Although metaphor chicane the most used in football, the metaphor happiness also most used in this branch. It is observed that metaphor chicane has used in volleyball more than basketball. Metaphorical sense of students reviewed by depending on their perceptions of sport.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.