Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Politik pazarlama araçlarının seçmen davranışlarına olan etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma: Dicle Üniversitesi İİBF örneği

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 522 - 530, 01.04.2016
https://doi.org/10.24289/ijsser.279063

Öz

Seçim dönemleri ve sonrasında seçmenlerin karşılarına sıklıkla çıkan siyasi partiler ve adayların temel hedefi en az maliyetle en çok oy miktarına ulaşmaktır. Küreselleşmenin de etkisiyle seçmen tercihlerinin giderek kararsızlaştığı ve ideolojilerin önemini yitirmeye başladığı bu dönemde siyasi partilerin söylem ve propagandalarında da birçok açıdan benzerliğin olduğu görülmektedir. Bu benzerliklerin doğurduğu rekabet olgusu, siyasi parti liderlerinin veya adaylarının en yüksek sayıdaki oy potansiyeline ulaşma ve dolayısıyla seçimi kazanabilmeleri bağlamında farklı bir takım çabalarla ön plana çıkmalarını gerekli kılmıştır. Bu çalışmada siyasi partilerin daha yüksek oy alabilmek için seçmen tercihlerini kendi fikirleri doğrultusunda etkilemek amacıyla, seçim dönemlerinde veya öncesinde gerçekleştirdikleri bu çalışmalar, politik pazarlama bağlamında uygulamalı olarak incelenmiştir. Bu kapsamda Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin oy verme alışkanlıkları ve siyasi tercihlerinin oluşmasında politik pazarlama araçlarının ne ölçüde etkili olup olmadığı istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Araştırma için 2013-2014 Eğitim yılı Bahar Yarıyılında İİBF’de öğrenim görmekte olan yaklaşık 1590 öğrenciden 240’ı örneklem seçilmiştir. Araştırmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu öğrencilerden yüzyüze anket yöntemiyle gerekli veriler elde edilmiş olup ilgili konuda öğrencilerin görüşleri saptanmaya çalışılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler frekans analizi, korelasyon analizi ve faktör analizi gibi analizlerle istatistiki olarak incelenmeye çalışılmıştır.


Kaynakça

  • Atilla, N. (1997). Politika Pazarlaması Örnekleriyle Türkiye’de Politika Pazarlaması ve Bir Kampanya Araçları Etkinlik Araştırması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Aydoğan, B. (2007). Politik Pazarlama ve Politik Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Eğilimler: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ayyıldız Ünnü N. A. (2009). Politik Pazarlamada Pazar Yönlülük ve Otantik Liderliğin Önemi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 9(4), 1243-1273.
  • Çatı, K., S. A. (2003). Politik Pazarlama Açısından Seçmen Kararlarında Etkili Olan Faktörler ve Sivas Örneği. Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 17(3-4), Ekim 2003, 255-270.
  • Demirtaş M. C. ve E.Özgül (2011). Siyasal Pazarlama Karması Unsurlarının Seçmen Tercihleri Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Uygulama. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar ,48(553).
  • Eke, E. (2008). Siyasal Propaganda Araçlarının Seçmen Davranışı Üzerindeki Etkisi: Isparta Örnek Olayı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta
  • İslamoğlu A.H. ve Ü. Alnıaçık (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı, İstanbul
  • İslamoğlu A.H. (2002). Siyaset Pazarlaması Toplam Kalite Yaklaşımı.2.Baskı, İstanbul: Beta Yayınları
  • Karaöz, S. (2004). Hemşirelerin politik gücü.,Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, (8) 30-36.
  • Kotler, Philip ve Armstrong, G. (2008). Principles of Marketing. 12 e, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Özdemir S. (2006). Politik Pazarlamada İmaj Türk Siyasal Yaşamında Kalitatif Bir Araştırma “Melih Gökçek Örneği”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ural, A., İ. Kılınç (2013), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, 4. Baskı , Detay Ya.:Ankara
  • --------,http://www.tdksozluk.com/s/politika/ E.T 2.6.2012

A research to determine the impact of the political marketing tools on electoral behavior: The case of Dicle University Faculty of Economics and Administrative Sciences

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 522 - 530, 01.04.2016
https://doi.org/10.24289/ijsser.279063

Öz

The main goal of political parties and candidates, who often encounter the voters during the election period and after, is achieve the highest votes with the lowest price. During this period that the choice of voter is getting indecisive and the importance of ideologies is losing with the effect of globalization, it is seen that there are also many similarities in rhetoric and propaganda of political parties. This competition fact caused by these similarities, made it necessary to be stand out with a great different efforts regarding the reaching the highest potential votes of the leaders of political parties or candidates and thereby winning the election. In this study, the efforts and workings of political parties performed during the election period or before were examined as applied in regards to political marketing so that political parties achieve higher ratings to influence the choices of the voters towards their own ideas. In this context, the voting habits of the students educated in Dicle University, Faculty of Economics and Administrative Sciences Department of Business Administration and the role of political marketing tools in formation of political preferences were analyzed statistically. For this research, 240 students were selected from nearly 1590 students educated in Faculty of Economics and Administrative Sciences Department of Business Administration at Academic year 2013-2014 spring semesters. Convenience sampling method is used in the study. Required data has been obtained from these students with face-to-face survey method and attempted to determine the student’s opinions. The data obtained as a result of the research was analyzed with statistical analysis such as frequency, correlation analysis and factor analysis.


Kaynakça

  • Atilla, N. (1997). Politika Pazarlaması Örnekleriyle Türkiye’de Politika Pazarlaması ve Bir Kampanya Araçları Etkinlik Araştırması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Aydoğan, B. (2007). Politik Pazarlama ve Politik Pazarlama Uygulamalarına Yönelik Eğilimler: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ayyıldız Ünnü N. A. (2009). Politik Pazarlamada Pazar Yönlülük ve Otantik Liderliğin Önemi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 9(4), 1243-1273.
  • Çatı, K., S. A. (2003). Politik Pazarlama Açısından Seçmen Kararlarında Etkili Olan Faktörler ve Sivas Örneği. Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 17(3-4), Ekim 2003, 255-270.
  • Demirtaş M. C. ve E.Özgül (2011). Siyasal Pazarlama Karması Unsurlarının Seçmen Tercihleri Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Uygulama. Finans Politik & Ekonomik Yorumlar ,48(553).
  • Eke, E. (2008). Siyasal Propaganda Araçlarının Seçmen Davranışı Üzerindeki Etkisi: Isparta Örnek Olayı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta
  • İslamoğlu A.H. ve Ü. Alnıaçık (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı, İstanbul
  • İslamoğlu A.H. (2002). Siyaset Pazarlaması Toplam Kalite Yaklaşımı.2.Baskı, İstanbul: Beta Yayınları
  • Karaöz, S. (2004). Hemşirelerin politik gücü.,Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, (8) 30-36.
  • Kotler, Philip ve Armstrong, G. (2008). Principles of Marketing. 12 e, New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Özdemir S. (2006). Politik Pazarlamada İmaj Türk Siyasal Yaşamında Kalitatif Bir Araştırma “Melih Gökçek Örneği”, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ural, A., İ. Kılınç (2013), Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, 4. Baskı , Detay Ya.:Ankara
  • --------,http://www.tdksozluk.com/s/politika/ E.T 2.6.2012
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil İbrahim Şengün

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şengün, H. İ. (2016). A research to determine the impact of the political marketing tools on electoral behavior: The case of Dicle University Faculty of Economics and Administrative Sciences. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2), 522-530. https://doi.org/10.24289/ijsser.279063
AMA Şengün Hİ. A research to determine the impact of the political marketing tools on electoral behavior: The case of Dicle University Faculty of Economics and Administrative Sciences. International Journal of Social Sciences and Education Research. Şubat 2016;2(2):522-530. doi:10.24289/ijsser.279063
Chicago Şengün, Halil İbrahim. “A Research to Determine the Impact of the Political Marketing Tools on Electoral Behavior: The Case of Dicle University Faculty of Economics and Administrative Sciences”. International Journal of Social Sciences and Education Research 2, sy. 2 (Şubat 2016): 522-30. https://doi.org/10.24289/ijsser.279063.
EndNote Şengün Hİ (01 Şubat 2016) A research to determine the impact of the political marketing tools on electoral behavior: The case of Dicle University Faculty of Economics and Administrative Sciences. International Journal of Social Sciences and Education Research 2 2 522–530.
IEEE H. İ. Şengün, “A research to determine the impact of the political marketing tools on electoral behavior: The case of Dicle University Faculty of Economics and Administrative Sciences”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 2, sy. 2, ss. 522–530, 2016, doi: 10.24289/ijsser.279063.
ISNAD Şengün, Halil İbrahim. “A Research to Determine the Impact of the Political Marketing Tools on Electoral Behavior: The Case of Dicle University Faculty of Economics and Administrative Sciences”. International Journal of Social Sciences and Education Research 2/2 (Şubat 2016), 522-530. https://doi.org/10.24289/ijsser.279063.
JAMA Şengün Hİ. A research to determine the impact of the political marketing tools on electoral behavior: The case of Dicle University Faculty of Economics and Administrative Sciences. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2016;2:522–530.
MLA Şengün, Halil İbrahim. “A Research to Determine the Impact of the Political Marketing Tools on Electoral Behavior: The Case of Dicle University Faculty of Economics and Administrative Sciences”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 2, sy. 2, 2016, ss. 522-30, doi:10.24289/ijsser.279063.
Vancouver Şengün Hİ. A research to determine the impact of the political marketing tools on electoral behavior: The case of Dicle University Faculty of Economics and Administrative Sciences. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2016;2(2):522-30.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.