Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 3, 807 - 813, 01.07.2015
https://doi.org/10.24289/ijsser.279158

Öz

Kaynakça

  • References
  • Akkurt, E. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan Türkçe öğretmenlerinin 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici ve tahkiyeli metinlerin anlaşılabilirlikleri ile ilgili görüşleri ve metinlerin metin okunabilirliği açısından incelenmesi (Unpublished master’s thesis). Kırıkkale University. Kırıkkale.
  • Akyol, H. (1998). Kelime tanıma ve okumaya etkisi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Sempozyumu Bildirileri, 1, 677-684.
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. Ankara Üniversitesi TÖ-MER Dil Dergisi, 58, 71-74.
  • Bağcı, H. & Ünal, Y. (2013). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeyi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1 (3), 12-28.
  • Baş, B. & İnan Yıldız, F. (2015) 2. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin okunabilirlik açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 52-61.
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe metinlerin okunabilirlik düzeylerinin tanımlanması ve sınıflandırılması (Unpublished doctoral dissertation). Ankara University, Ankara.
  • Çiftçi, Ö., Çeçen, M. A. & Melanlıoglu, D. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kita-plarındaki metinlerin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (22) 206-219.
  • Demir, M. & Çeçen, M. A. (2013). İlköğretim I-V. sınıflar Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 197, 80-94.
  • Erdem, C. (2011). Dil ve anlatım ders kitaplarındaki metinlerin kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri üzerine bir değerlendirme (Unpublished master’s thesis). Gazi University, Ankara.
  • Geçit, Y. (2010). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabının okunabilirlik derecesinin Türkçeye uyarlanmış flesh formülüne göre değerlendirilmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 903-910.
  • Günhan, E. (2004). Lise düzeyi kimya kitaplarının elektrokimya kısımlarının, fen okuryazarlığı, yanlış kavramlar ve okunabilirlik yönünden analizi (Unpublis-hed master’s thesis). Gazi University, Ankara.
  • Güven, S. (2010). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji ders kitabının okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu (Unpublished master’s thesis). Selçuk University, Konya.
  • Hargis, G., A. K. Hernandez, P. Hughes, J. Ramaker, S. Rouiller, & E. Wilde. (1998). Developing quality technical information: A handbook for writers and editors. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Hızarcı, S. H. (2009). İlköğretim 6. sınıf yeni sosyal bilgiler ders kitaplarının okunabilirlik düzeylerinin incelenmesi (Unpublished master’s thesis). Gazi University. Ankara.
  • İskender, E. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin kelime ve cümle yapılarıyla okunabilirlik düzeyleri arasındaki ilişki (Unpublished master’s thesis). Karadeniz Teknik University. Trabzon. Turkey.
  • İzgi, U. & Sezginsoy Şeker, B. (2012). Comparing different readability formulas on the examples of science-technology and social science textbooks. Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 178-182.
  • Klare, G. R. (1963). The measurement of readability. Ames, Iowa: Iowa State University Press.
  • Köse, E. A. (2009). Biyoloji 9 ders kitabında hücre ile ilgili metinlerin okunabilirlik düzeyleri. Journal of Arts and Sciences, 12, 141-150.
  • Kurnaz, C. & Erdem, C. (2012). Dil ve anlatım ders kitaplarındaki metinlerin kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri. Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4, 1-19.
  • Küçükahmet, L. (2001). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara. Nobel Yayınları.
  • Küçükahmet, L. (2004). Eğitim programlarında ders kitabının yeri. In L. Küçükahmet (Ed.), Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. (pp. 2-16). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lüle Mert, E. (2013). The readability of the texts in the Turkish textbooks in Tur-key. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 9 (3), 87-98.
  • Okur, A. & Arı, G. (2013). 6, 7, 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirliği. Elementary Education Online, 12 (1), 202-226. Retrieved from http://ilkogretim-online.org.tr
  • Solmaz, E. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf düzeylerindeki Türkçe metinlerde cümle uzunluğu, kelime uzunluğu ve kelime hazinesinin okunabilirlik üzerine etkisi. (Unpublished master’s thesis). Gazi University, Ankara.
  • Temur, T. (2002). İlköğretim 5.sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan metinler ile öğrenci kompozisyonlarının okunabilirlik düzeyleri açısından karşılaştırılması. (Unpublished master’s thesis). Gazi University, Ankara.
  • Tertemiz, N., Ercan, L. & Kayabaşı, Y. (2004). Ders kitabı ve eğitimdeki önemi. In L. Küçükahmet (Ed.), Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. (pp. 34-66). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tosunoğlu, M. & Özlük, Y. Ö. (2011). Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki düz yazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 189, 219-230.
  • Turan, İ. & Geçit, Y. (2010). Lise coğrafya 10. sınıf ders kitabının farklı okullara göre okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu, Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), 613-622.
  • Yürümez, B. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf biyoloji ders kitabının okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu (Unpublished master’s thesis). Selçuk University, Konya.
  • Zorbaz, K. Z. (2007). Türkçe ders kitaplarındaki masalların kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3, 87-101.
  • Textbooks that are analyzed
  • Demir, E., Bozbey, S., Oğan, M., Özkara, M., Aktaş, A. & Köksal, K. (2015). İlköğretim Türkçe 3 ders kitabı, öğrenci çalışma kitabı. Ankara: Özgün Matbacılık.
  • Oyanık, M. (2015) İlköğretim 3. sınıf Hayat Bilgisi ders ve öğrenci çalışma kitabı. Ankara: Semih Ofset Matbaacılık.

Readability of primary school 3rd grade Turkish and Social Studies text-books

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 3, 807 - 813, 01.07.2015
https://doi.org/10.24289/ijsser.279158

Öz

Textbooks are among the most commonly used educational tools. Therefore, texts in textbooks should ease learning, be readable and comprehensible. Readability can be simply defined as the level of a text’s easiness/difficulty for its reader.  Some significant studies on the readability of Turkish textbooks are Zorbaz (2007), Okur and Arı (2013), Bağcı and Ünal (2013) and Baş and İnan-Yıldız (2015). Studies on other textbooks include Kurnaz and Erdem (2012) (a study on language and expression textbooks), Köse (2009) (on biology textbooks) and Geçit (2010) (on social studies textbooks). The results of them reveal that some texts are not appropriate for students’ educational levels and the level of difficulty varies according to text type. The aim of this study is to determine the readability levels of texts in primary school 3rd grade Turkish and Social Studies textbooks that are accepted to be used in 2015-2016 school year. The formula adapted to Turkish by Ateşman (1997) is used in this study. Only prose is analyzed and poetry is left out of the scope. The results show that the readability levels of both textbooks that are analyzed are easy. However, texts are not given in an order from easy to difficult.


Kaynakça

  • References
  • Akkurt, E. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan Türkçe öğretmenlerinin 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki bilgilendirici ve tahkiyeli metinlerin anlaşılabilirlikleri ile ilgili görüşleri ve metinlerin metin okunabilirliği açısından incelenmesi (Unpublished master’s thesis). Kırıkkale University. Kırıkkale.
  • Akyol, H. (1998). Kelime tanıma ve okumaya etkisi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Sempozyumu Bildirileri, 1, 677-684.
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. Ankara Üniversitesi TÖ-MER Dil Dergisi, 58, 71-74.
  • Bağcı, H. & Ünal, Y. (2013). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeyi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1 (3), 12-28.
  • Baş, B. & İnan Yıldız, F. (2015) 2. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin okunabilirlik açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 52-61.
  • Çetinkaya, G. (2010). Türkçe metinlerin okunabilirlik düzeylerinin tanımlanması ve sınıflandırılması (Unpublished doctoral dissertation). Ankara University, Ankara.
  • Çiftçi, Ö., Çeçen, M. A. & Melanlıoglu, D. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kita-plarındaki metinlerin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (22) 206-219.
  • Demir, M. & Çeçen, M. A. (2013). İlköğretim I-V. sınıflar Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 197, 80-94.
  • Erdem, C. (2011). Dil ve anlatım ders kitaplarındaki metinlerin kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri üzerine bir değerlendirme (Unpublished master’s thesis). Gazi University, Ankara.
  • Geçit, Y. (2010). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabının okunabilirlik derecesinin Türkçeye uyarlanmış flesh formülüne göre değerlendirilmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 5 (3), 903-910.
  • Günhan, E. (2004). Lise düzeyi kimya kitaplarının elektrokimya kısımlarının, fen okuryazarlığı, yanlış kavramlar ve okunabilirlik yönünden analizi (Unpublis-hed master’s thesis). Gazi University, Ankara.
  • Güven, S. (2010). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji ders kitabının okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu (Unpublished master’s thesis). Selçuk University, Konya.
  • Hargis, G., A. K. Hernandez, P. Hughes, J. Ramaker, S. Rouiller, & E. Wilde. (1998). Developing quality technical information: A handbook for writers and editors. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Hızarcı, S. H. (2009). İlköğretim 6. sınıf yeni sosyal bilgiler ders kitaplarının okunabilirlik düzeylerinin incelenmesi (Unpublished master’s thesis). Gazi University. Ankara.
  • İskender, E. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin kelime ve cümle yapılarıyla okunabilirlik düzeyleri arasındaki ilişki (Unpublished master’s thesis). Karadeniz Teknik University. Trabzon. Turkey.
  • İzgi, U. & Sezginsoy Şeker, B. (2012). Comparing different readability formulas on the examples of science-technology and social science textbooks. Procedia Social and Behavioral Sciences, 46, 178-182.
  • Klare, G. R. (1963). The measurement of readability. Ames, Iowa: Iowa State University Press.
  • Köse, E. A. (2009). Biyoloji 9 ders kitabında hücre ile ilgili metinlerin okunabilirlik düzeyleri. Journal of Arts and Sciences, 12, 141-150.
  • Kurnaz, C. & Erdem, C. (2012). Dil ve anlatım ders kitaplarındaki metinlerin kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri. Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4, 1-19.
  • Küçükahmet, L. (2001). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara. Nobel Yayınları.
  • Küçükahmet, L. (2004). Eğitim programlarında ders kitabının yeri. In L. Küçükahmet (Ed.), Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. (pp. 2-16). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lüle Mert, E. (2013). The readability of the texts in the Turkish textbooks in Tur-key. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 9 (3), 87-98.
  • Okur, A. & Arı, G. (2013). 6, 7, 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirliği. Elementary Education Online, 12 (1), 202-226. Retrieved from http://ilkogretim-online.org.tr
  • Solmaz, E. (2009). İlköğretim 4. ve 5. sınıf düzeylerindeki Türkçe metinlerde cümle uzunluğu, kelime uzunluğu ve kelime hazinesinin okunabilirlik üzerine etkisi. (Unpublished master’s thesis). Gazi University, Ankara.
  • Temur, T. (2002). İlköğretim 5.sınıf Türkçe ders kitaplarında bulunan metinler ile öğrenci kompozisyonlarının okunabilirlik düzeyleri açısından karşılaştırılması. (Unpublished master’s thesis). Gazi University, Ankara.
  • Tertemiz, N., Ercan, L. & Kayabaşı, Y. (2004). Ders kitabı ve eğitimdeki önemi. In L. Küçükahmet (Ed.), Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu. (pp. 34-66). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tosunoğlu, M. & Özlük, Y. Ö. (2011). Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki düz yazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Millî Eğitim, 189, 219-230.
  • Turan, İ. & Geçit, Y. (2010). Lise coğrafya 10. sınıf ders kitabının farklı okullara göre okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu, Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), 613-622.
  • Yürümez, B. (2010). Ortaöğretim 9. sınıf biyoloji ders kitabının okunabilirliği ve hedef yaş düzeyine uygunluğu (Unpublished master’s thesis). Selçuk University, Konya.
  • Zorbaz, K. Z. (2007). Türkçe ders kitaplarındaki masalların kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3, 87-101.
  • Textbooks that are analyzed
  • Demir, E., Bozbey, S., Oğan, M., Özkara, M., Aktaş, A. & Köksal, K. (2015). İlköğretim Türkçe 3 ders kitabı, öğrenci çalışma kitabı. Ankara: Özgün Matbacılık.
  • Oyanık, M. (2015) İlköğretim 3. sınıf Hayat Bilgisi ders ve öğrenci çalışma kitabı. Ankara: Semih Ofset Matbaacılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Kurtoğlu Zorlu

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kurtoğlu Zorlu, Ö. (2015). Readability of primary school 3rd grade Turkish and Social Studies text-books. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(3), 807-813. https://doi.org/10.24289/ijsser.279158
AMA Kurtoğlu Zorlu Ö. Readability of primary school 3rd grade Turkish and Social Studies text-books. International Journal of Social Sciences and Education Research. Aralık 2015;1(3):807-813. doi:10.24289/ijsser.279158
Chicago Kurtoğlu Zorlu, Özlem. “Readability of Primary School 3rd Grade Turkish and Social Studies Text-Books”. International Journal of Social Sciences and Education Research 1, sy. 3 (Aralık 2015): 807-13. https://doi.org/10.24289/ijsser.279158.
EndNote Kurtoğlu Zorlu Ö (01 Aralık 2015) Readability of primary school 3rd grade Turkish and Social Studies text-books. International Journal of Social Sciences and Education Research 1 3 807–813.
IEEE Ö. Kurtoğlu Zorlu, “Readability of primary school 3rd grade Turkish and Social Studies text-books”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 1, sy. 3, ss. 807–813, 2015, doi: 10.24289/ijsser.279158.
ISNAD Kurtoğlu Zorlu, Özlem. “Readability of Primary School 3rd Grade Turkish and Social Studies Text-Books”. International Journal of Social Sciences and Education Research 1/3 (Aralık 2015), 807-813. https://doi.org/10.24289/ijsser.279158.
JAMA Kurtoğlu Zorlu Ö. Readability of primary school 3rd grade Turkish and Social Studies text-books. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2015;1:807–813.
MLA Kurtoğlu Zorlu, Özlem. “Readability of Primary School 3rd Grade Turkish and Social Studies Text-Books”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 1, sy. 3, 2015, ss. 807-13, doi:10.24289/ijsser.279158.
Vancouver Kurtoğlu Zorlu Ö. Readability of primary school 3rd grade Turkish and Social Studies text-books. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2015;1(3):807-13.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.