Bu çalışmada n11.com,
Akbank ve Sinpaş GYO reklam filmleri ünlü Fransız psikanalist ve psikiyatr
Jacques Lacan’ın geliştirdiği yapısalcı psikanalist düşünceyle dirsek teması
kuran Žižekci düşünce ve kavram seti eşliğinde ele alınmıştır. Bu
bağlamda, ele alınan reklam içeriklerinin çözümlenmesinde Žižekci
düşüncenin “artık-keyif”, “obje petit
a”, “Simgesel”, “jouissance”, “yamuk bakmak” ve “mekanik ısrar” benzeri kavramların açıklama gücünden
yararlanılmıştır. Bu yolla, konu edilen reklam filmlerinin bilinçdışına
seslenme pratikleri somut/popüler örnekler eşliğinde açıklanmıştır. Çalışmanın
sonucunda; reklamların tüketici/izleyici öznelerin fantezilerine seslendiği;
reklam anlatıları/imgeleri yoluyla bireylere libidinal enerjilerini tüketim
nesnelerine yatırmaları yönünde ikna ve telkinlerde bulunudulduğu görülmüştür.
Ele alınan reklamlar sahip oldukları arzu doyurma vaadini bireylerin
eksikliklerine başvurarak; onlara, bu eksikliklerini hatırlatarak/anlatarak
gerçekleştirmiştir. Reklamlar bireylerin iç dünyalarına kazılı eksiklikleri
uyararak bilince çıkarmakta; sundukları nesneler evreniyle bireylere,- bir
yanılsama içerisinde- bu eksikliklerini giderebilecekleri çıkış yollarını
göstermektedir. Ne var ki ele alınan reklam filmlerinin de gösterdiği üzere,
reklam medyası, tüketici/izleyicisine asla tam olarak tatmin edilemeyecek öznel
arzularını doyurma vaadi/iddiasında bulunmaktadır.
Reklam Artık-keyif obje petit a Simgesel yamuk bakmak jouissance mekanik ısrar
This
paper drawing on Žižekian thought and its concepts examines n11.com, Akbank
ve Sinpaş GYO advertisements in respect to manipulation of desires. It exploits
the explanatory power of some of the prominent Lacano-Žižekian concepts such as “surplus-enjoyment”,
“objet petit a”, “Symbolic”, “jouissance”, “looking awry” and “mechanical
insistence”. It tries to show how advertisement media interpellates the
unconscious in the light of populer commercial content. It argues these
commercial media forms mainly target desires of consumers/audiences, and imbue/convince
people to spend their libidinal power on consumer products. These commercial
content make pledge to satisfy individual desires by advancing on people’s
lack, and by telling/reminding of them about this lack. These media forms
illusionary allude that world of products they exhibit serve people the exit
roads by dint of which they can attain their lack. In view of the examined
texts, the paper reveals advertisement media purports to satisfy people’s
desires which can actually never be attained.
Advertisement Surplus-enjoyment objet petit a Symbolic looking awry jouissance
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.