Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Current issues teaching according to the opinions of social studies teachers

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 4, 1274 - 1295, 01.10.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.321626

Öz

This study aims to
determine the opinions of social studies teachers about the teaching of current
issues. The study model is case study, which is among
qualitativere
search methods. The study group, on the other hand, consists of 12 social
studies teachers whorender service at official secondary schools in the school
year of 2016-2017. The data were collected by using semi-structured interview
form. The data acquired from the study, on the other hand, were analyzed viade
scriptive analysis method. As a result of the study; social studies teachers
stated that current issues would prepare students to life, increase the
irinterest in the lesson and enable them to participate in the lesson more
actively. They also stated that current issues would enable students to be
raised as active citizens witnessing thereal condition of society. The teachers
indicated that they considered current issues a supplementary for social studies lesson andused them in the class when
necessary. They stated that they mainly used question-answerand discussion
methods whilet eaching current issues. It was determined that they paid attent
ionto a voiding political issues and preferring issues regarding society and
acquisitions. They indicated that coups, terror and anarchy had to be involve
damong current issues at mostand found school books insufficient in terms of
current issues. The teachers alsoindicated thatt here were problems
about current issues as students would come to the class with prejudices
obtained from their families and environment, there wasn’t enough time and the
issues would be brought to politics.

Kaynakça

  • Akdağ, H., Oğuz, R., Tatar, O. ve Subaşı, Y. (2014). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının güncel olaylar bağlamında öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Yıl:2, Sayı:2. S.49-65.
  • Akdaş, H. B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin karar verme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı. Ankara.
  • Arın, D., Deveci, H. (2008). Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Elektronik Journal Of Social Sciences. 7,26: 170-185.
  • Barr, R.,Barth, J. L., Shermis, S.S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası. ( C. DönmezÇev. Ed). Pegem Akademi. 1. Baskı. Ankara. Binbaşıoğlu, C. (2004). Eğitimde günlük olaylar ve öğretimi. Çağdaş Eğitim Dergisi.Sayı: 315, 14-16.
  • Canbulat, T. (2011). Sınıf öğretmenlerinin öğretme öğrenme sürecinde güncel haber kaynaklarını kullanma durumları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1(2), 187-204
  • Creswell, J.W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri (beş yaklaşıma göre araştırma ve araştırma deseni.(M. Bütün, S.B. Demir, Çev. Ed.).Gözden Geçirilmiş 2. Baskı.Ankara, Siyasal Kitapevi.
  • Demirkaya-Gedik, H. (2008a). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel konular. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (1), 117-134.
  • Demirkaya-Gedik, H. (2008b). Sosyal bilgiler eğitiminde güncel olaylar. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı. Ankara.
  • Deveci, H. (2007). Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1),EDAM İstanbul 417-451.
  • Eryılmaz, Ö. (2015). Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin sosyal problemlere duyarlılıklarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Gedik, H. (2010). Güncel olayların ilköğretim sosyal bilgiler derslerinde kullanımı ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11,Sayı 2, s 97-118.
  • Gürdoğan Bayır, Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sınıf Öğretmenliği Anabilim dalı. Eskişehir.
  • Gürkan, B. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde güncel olaylar: ilköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler eğitiminde güncel olayları ele alış biçimlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Adana.
  • Haas, M. E., Laughlın, M. A. (2000). Teaching Current Events: Its Status in social Studies Today, E D 440899.
  • Kaltsounis, T. (1987). Teachingsocial studies in the elementary school: the basics for citizenship. (2nd ed.) New Jersey: PrenticeHall
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Nelson, M. R. (1987). Childrenand social studies creative teaching in the elementary classroom. Florida: Harcourt Brace Jovanovich Publishers.
  • Öztürk, C., Deveci, H. (2011). Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programlarının değerlendirilmesi. Cemil Öztürk (Ed.), Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programları içinde (s.1-40). Ankara
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün, S.B. Demir, Çev. Ed.). 3. Baskıdan çeviri. Ankara, Pegem Akademi.
  • Ünlüer, G. (2008). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Zemin, S. (2013). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Güncel Olayların Öğrenci Başarısına ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programı. İzmir.

Sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre güncel konuların öğretimi

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 4, 1274 - 1295, 01.10.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.321626

Öz

Bu çalışmanın amacı;
sosyal bilgiler öğretmenlerinin güncel konuların öğretimine ilişkin görüşlerini
belirlemektir. Ara
ştırmanın
modeli
nitel araştırma
yöntemlerinden olan bir durum çalışmasıdır. Çalışma grubunu 2016-2017
eğitim-öğretim yılında resmi ortaokullarda görev yapan 12 sosyal bilgiler
öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler ise betimsel
analizi yöntemiyle çözümlenmi
ştir. Araştırma sonuçlarına göre
Sosyal bilgiler öğretmenleri güncel konuların öğrencileri hayata hazırladığını,
onların derse olan ilgisini artırdığını ve derse daha aktif katılmasına olanak
sağladığını belirtmişlerdir. Bununla birlikte, öğrencilerin içinde bulunduğu
toplumun gerçek durumuna yakından şahitlik ederek
etkin
vatandaşlar olarak yetişmelerini yardımcı olduğunu ifade etmişlerdir.
Öğretmenler güncel konuları sosyal bilgiler dersinin tamamlayıcısı olarak
gördüklerini, derste yeri geldikçe kullandıklarını ifade etmişlerdir.
Öğretmenler güncel konuları işlerken en fazla soru-cevap ve tartışma yöntemlerini
kullandıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca konuların siyasi içerikli olmamasına,
toplumu ilgilendiren konular olmasına ve kazanımla bağlantılı olmasına dikkat
ettikleri saptanmıştır. Güncel konular arasında en fazla darbeler, terör ve
anarşinin olması gerektiğini belirterek ders kitaplarını da güncel konular
bakımından yetersiz görmüşlerdir. Öğretmenler güncel konular ile ilgili olarak
öğrencilerin aile ve çevrelerinde edindikleri önyargılarla derse gelmesini,
yeterli zaman olmamasını ve konuların siyasete çekilmesini sorun olarak
görmüşlerdir.

Kaynakça

  • Akdağ, H., Oğuz, R., Tatar, O. ve Subaşı, Y. (2014). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının güncel olaylar bağlamında öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Yıl:2, Sayı:2. S.49-65.
  • Akdaş, H. B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin karar verme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı. Ankara.
  • Arın, D., Deveci, H. (2008). Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların kullanımının öğrenci başarısına ve hatırda tutma düzeyine etkisi. Elektronik Journal Of Social Sciences. 7,26: 170-185.
  • Barr, R.,Barth, J. L., Shermis, S.S. (2013). Sosyal bilgilerin doğası. ( C. DönmezÇev. Ed). Pegem Akademi. 1. Baskı. Ankara. Binbaşıoğlu, C. (2004). Eğitimde günlük olaylar ve öğretimi. Çağdaş Eğitim Dergisi.Sayı: 315, 14-16.
  • Canbulat, T. (2011). Sınıf öğretmenlerinin öğretme öğrenme sürecinde güncel haber kaynaklarını kullanma durumları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1(2), 187-204
  • Creswell, J.W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri (beş yaklaşıma göre araştırma ve araştırma deseni.(M. Bütün, S.B. Demir, Çev. Ed.).Gözden Geçirilmiş 2. Baskı.Ankara, Siyasal Kitapevi.
  • Demirkaya-Gedik, H. (2008a). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel konular. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12 (1), 117-134.
  • Demirkaya-Gedik, H. (2008b). Sosyal bilgiler eğitiminde güncel olaylar. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bilim Dalı. Ankara.
  • Deveci, H. (2007). Sosyal bilgiler dersinde güncel olayların öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1),EDAM İstanbul 417-451.
  • Eryılmaz, Ö. (2015). Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin sosyal problemlere duyarlılıklarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eskişehir.
  • Gedik, H. (2010). Güncel olayların ilköğretim sosyal bilgiler derslerinde kullanımı ve öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 11,Sayı 2, s 97-118.
  • Gürdoğan Bayır, Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sınıf Öğretmenliği Anabilim dalı. Eskişehir.
  • Gürkan, B. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde güncel olaylar: ilköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler eğitiminde güncel olayları ele alış biçimlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Adana.
  • Haas, M. E., Laughlın, M. A. (2000). Teaching Current Events: Its Status in social Studies Today, E D 440899.
  • Kaltsounis, T. (1987). Teachingsocial studies in the elementary school: the basics for citizenship. (2nd ed.) New Jersey: PrenticeHall
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Nelson, M. R. (1987). Childrenand social studies creative teaching in the elementary classroom. Florida: Harcourt Brace Jovanovich Publishers.
  • Öztürk, C., Deveci, H. (2011). Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programlarının değerlendirilmesi. Cemil Öztürk (Ed.), Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programları içinde (s.1-40). Ankara
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün, S.B. Demir, Çev. Ed.). 3. Baskıdan çeviri. Ankara, Pegem Akademi.
  • Ünlüer, G. (2008). Sosyal bilgiler dersinde gazete kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Zemin, S. (2013). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Güncel Olayların Öğrenci Başarısına ve Hatırda Tutma Düzeyine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programı. İzmir.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Güçin

Hatice Memişoğlu

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Güçin, G., & Memişoğlu, H. (2017). Current issues teaching according to the opinions of social studies teachers. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(4), 1274-1295. https://doi.org/10.24289/ijsser.321626
AMA Güçin G, Memişoğlu H. Current issues teaching according to the opinions of social studies teachers. International Journal of Social Sciences and Education Research. Ekim 2017;3(4):1274-1295. doi:10.24289/ijsser.321626
Chicago Güçin, Gökhan, ve Hatice Memişoğlu. “Current Issues Teaching According to the Opinions of Social Studies Teachers”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3, sy. 4 (Ekim 2017): 1274-95. https://doi.org/10.24289/ijsser.321626.
EndNote Güçin G, Memişoğlu H (01 Ekim 2017) Current issues teaching according to the opinions of social studies teachers. International Journal of Social Sciences and Education Research 3 4 1274–1295.
IEEE G. Güçin ve H. Memişoğlu, “Current issues teaching according to the opinions of social studies teachers”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 3, sy. 4, ss. 1274–1295, 2017, doi: 10.24289/ijsser.321626.
ISNAD Güçin, Gökhan - Memişoğlu, Hatice. “Current Issues Teaching According to the Opinions of Social Studies Teachers”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3/4 (Ekim 2017), 1274-1295. https://doi.org/10.24289/ijsser.321626.
JAMA Güçin G, Memişoğlu H. Current issues teaching according to the opinions of social studies teachers. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3:1274–1295.
MLA Güçin, Gökhan ve Hatice Memişoğlu. “Current Issues Teaching According to the Opinions of Social Studies Teachers”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 3, sy. 4, 2017, ss. 1274-95, doi:10.24289/ijsser.321626.
Vancouver Güçin G, Memişoğlu H. Current issues teaching according to the opinions of social studies teachers. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3(4):1274-95.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.