Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İDKAB öğretmen adaylarının metaforik çevre algıları

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 5 S, 1700 - 1714, 27.09.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.336854

Öz

Metafor, bir
kelimeyi, düşünceyi, olguyu, durumu veya kavramı kabul edilen anlamı dışında,
açıklamak veya farklı anlamlara ulaşmak amacı ile kullanmaktır. Metafor, bir
dil sanatı olması yanında felsefi düşünce üretme ve mantık ile de doğrudan
ilgilidir. Bu bağlamda metafor, bilimsel alanların birçoğunda kendisine
başvurulan bir açıklama yöntemidir. Daha çok soyut konuların yer aldığı din ve
ahlak alanı ise mecaz ve sembollerin yoğun olarak kullanıldığı bir alandır. Bu
nedenle Kuran ve sünnet, metaforlar açısından zengin bir muhtevaya sahiptir.
Eğitim alanında inanç, düşünce ve duyguları açıklamada, karşılıklı iletişim ve
kendini ifade etmede metaforlara başvurulur. Din eğitimi alanında da öğretmen
ve öğrencilerin metaforik anlatımlardan yararlanması bir zorunluluktur. Çünkü
dini alanda üretilen bilgilerin başka alanlarla ilişkilendirilmesi ve
karşılıklı bilgi transferinde metaforlar yardımcı olabilir. Araştırmada, din
eğitimi alanında metaforların kullanılmasının gerekliliği ve önemi üzerinde
durulmuş, konu öğretmen adaylarının çevreyi algılayışları örnekliğinde ele
alınmıştır. 
Araştırma, Bayburt Üniversitesi İDKAB Bölümü öğretmen adayı olan son sınıf
öğrencilerinin 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde aldığı Çevre ve Din
Eğitimi dersinin bir ürünüdür. Çalışma, söz konusu dersi alan 105 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.
Dönem içinde derste yapılan ortak etkinliklerde “Din eğitimi açısından çevrenin
anlamı nedir?” sorusuna örnek metaforlar üretilmiştir. İkinci bir adımda
öğrencilerin aynı soruyu bireysel olarak cevaplamaları istenmiştir. Araştırma
verileri “Din eğitimi açısından çevre 
……dir. ….gibidir.  Çünkü…”
cümlelelerine öğrencilerin verdiği cevaplardan elde edilmiştir. Araştırmada
yöntem olarak olgu bilim deseni kullanılmış olup veriler içerik analiz
tekniğiyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular kavramsal ilişkilerine göre
sınıflandırılmış ve benzer başlıklar altında değerlendirilmiştir. Çevre ile
ilgili öğretmen adayları tarafından üretilen metaforların Allah, insan ve evren
ilişkileri bağlamında din eğitimi alanında kullanılabilecek yararlı bir içeriğe
sahip olduğu gözlenmiştir. 

Kaynakça

  • Akan, D., Yalçın, S., & Yıldırım, İ. (2014). “Okul Müdürü” Kavramına İlişkin Öğretmenlerin Metaforik Algıları. İlköğretim Online.
  • Balta, E. E. (2015). Öğretmen Adaylarının Ana Diline İlişkin Metaforları. International Journal of Languages’ Education and Teaching.
  • Çalışkan, N. (2009). Kavramsal Anahtar Modeliyle İki Dilli Çocuklara Metafor ve Deyim Öğretimi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili Ve Edebiyatı Anabilim Dalı Türk Dili Bilim Dalı.
  • Çalışkan, N. (2009). Metaforların Izinde Bir Yazarın Kavramlar Dünyasına Giriç: Cemil Meriç’in Bu Ülke’sinde Kitap Metaforları. Dil Araçtırmaları.
  • Kılıç, İ. B., & Altındaş, O. (2016). Çağdaş Sanatta Metaforik Düşünce. İdil Sanat ve Dil Dergisi.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. 07 20, 2017 tarihinde Metaphors We Live By: http://www.cabrillo.edu/~ewagner/WOK%20Eng%202/Lakoff%20&%20Johnson%20-%20Metaphors%20We%20Live%20By.pdf adresinden alındı
  • Özdemir, M. (2012). Lise Öğrencilerinin Metaforik Okul Algılarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim.
  • P.R.Wilkinson. (2002). Thesaurus of Traditional English Metaphors.
  • Parın, K. (2017). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. Söylem.
  • Sezgin, F., Koşar, D., Koşar, S., & Er, E. (2017). Öğretmenlerin Öğrenciye Yönelik Metaforlarının Belirlenmesine İlişkin Nitel Bir Araştırma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Sezgin, Z. Ç. (2016). Öğretmen Adaylarının ve İlkokul Öğrencilerinin Kitap Kavramına İlişkin Metoforik Algıları. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Çanakkale: Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Yalçın, M., & Erginer, A. (2012). İlköğretim Okullarında Okul Müdürüne İlişkin Metaforik Algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi .
  • Yıldırım, A., & Şimşek , H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zabotkina, V. (2017, 08 12). Cognitive Modeling in Linguistics: Conceptual Metaphors. Cognitive Modeling in Linguistics: Conceptual Metaphors: http://shanghailectures.org/sites/default/files/guestlectures_slides/Zabotkina%20-%20Conceptual%20metaphors.pdf adresinden alındı

İDKAB teaching candidates’ perception on environment

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 5 S, 1700 - 1714, 27.09.2017
https://doi.org/10.24289/ijsser.336854

Öz

Metaphor is used in order to explain the
meaning except from the meaning that a word, view, fact, case or concept is
accepted or to get different meanings. Metaphor is directly related to generate
a philosophical view and to the logic as it is an art of language. In this
sense, metaphor is an explanation method that it is applied in most of
scientific fields. The field of religion and morals that the abstract subjects
are mostly included is a field that the simile and symbols are densely used.
Metaphors are used to explain the faith, view and emotions in the education and
to express the mutual communication and oneself. In the research, the necessity
and importance of metaphors’ usage in the field of religious education have
been focused and the subject has been considered in sampling the teaching
candidates’ perception on environment. The research is an output of lesson on
Environment and Religious Education that the senior students in The Department
of Religious Culture and Morals Knowledge ERCMK Teaching from Bayburt
University had it in 2016-2017 education year’s spring term. The students were
asked to answer the same question individually. The research data was obtained
from the answers that the students gave to the statements “ Environment is…in
terms of religious education. It is like…….Because….”. The phenomenology design
was used in the research and the data was analyzed with the content analysis
technique. The findings which were obtained were categorized by the conceptual
relations and they were assessed under the similar titles.
  

Kaynakça

  • Akan, D., Yalçın, S., & Yıldırım, İ. (2014). “Okul Müdürü” Kavramına İlişkin Öğretmenlerin Metaforik Algıları. İlköğretim Online.
  • Balta, E. E. (2015). Öğretmen Adaylarının Ana Diline İlişkin Metaforları. International Journal of Languages’ Education and Teaching.
  • Çalışkan, N. (2009). Kavramsal Anahtar Modeliyle İki Dilli Çocuklara Metafor ve Deyim Öğretimi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili Ve Edebiyatı Anabilim Dalı Türk Dili Bilim Dalı.
  • Çalışkan, N. (2009). Metaforların Izinde Bir Yazarın Kavramlar Dünyasına Giriç: Cemil Meriç’in Bu Ülke’sinde Kitap Metaforları. Dil Araçtırmaları.
  • Kılıç, İ. B., & Altındaş, O. (2016). Çağdaş Sanatta Metaforik Düşünce. İdil Sanat ve Dil Dergisi.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. 07 20, 2017 tarihinde Metaphors We Live By: http://www.cabrillo.edu/~ewagner/WOK%20Eng%202/Lakoff%20&%20Johnson%20-%20Metaphors%20We%20Live%20By.pdf adresinden alındı
  • Özdemir, M. (2012). Lise Öğrencilerinin Metaforik Okul Algılarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Eğitim ve Bilim.
  • P.R.Wilkinson. (2002). Thesaurus of Traditional English Metaphors.
  • Parın, K. (2017). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. Söylem.
  • Sezgin, F., Koşar, D., Koşar, S., & Er, E. (2017). Öğretmenlerin Öğrenciye Yönelik Metaforlarının Belirlenmesine İlişkin Nitel Bir Araştırma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Sezgin, Z. Ç. (2016). Öğretmen Adaylarının ve İlkokul Öğrencilerinin Kitap Kavramına İlişkin Metoforik Algıları. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Çanakkale: Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi.
  • Yalçın, M., & Erginer, A. (2012). İlköğretim Okullarında Okul Müdürüne İlişkin Metaforik Algılar. Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcileri Dergisi .
  • Yıldırım, A., & Şimşek , H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zabotkina, V. (2017, 08 12). Cognitive Modeling in Linguistics: Conceptual Metaphors. Cognitive Modeling in Linguistics: Conceptual Metaphors: http://shanghailectures.org/sites/default/files/guestlectures_slides/Zabotkina%20-%20Conceptual%20metaphors.pdf adresinden alındı
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Demir

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 5 S

Kaynak Göster

APA Demir, Ö. (2017). İDKAB teaching candidates’ perception on environment. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5 S), 1700-1714. https://doi.org/10.24289/ijsser.336854
AMA Demir Ö. İDKAB teaching candidates’ perception on environment. International Journal of Social Sciences and Education Research. Ekim 2017;3(5 S):1700-1714. doi:10.24289/ijsser.336854
Chicago Demir, Ömer. “İDKAB Teaching candidates’ Perception on Environment”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3, sy. 5 S (Ekim 2017): 1700-1714. https://doi.org/10.24289/ijsser.336854.
EndNote Demir Ö (01 Ekim 2017) İDKAB teaching candidates’ perception on environment. International Journal of Social Sciences and Education Research 3 5 S 1700–1714.
IEEE Ö. Demir, “İDKAB teaching candidates’ perception on environment”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 3, sy. 5 S, ss. 1700–1714, 2017, doi: 10.24289/ijsser.336854.
ISNAD Demir, Ömer. “İDKAB Teaching candidates’ Perception on Environment”. International Journal of Social Sciences and Education Research 3/5 S (Ekim 2017), 1700-1714. https://doi.org/10.24289/ijsser.336854.
JAMA Demir Ö. İDKAB teaching candidates’ perception on environment. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3:1700–1714.
MLA Demir, Ömer. “İDKAB Teaching candidates’ Perception on Environment”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 3, sy. 5 S, 2017, ss. 1700-14, doi:10.24289/ijsser.336854.
Vancouver Demir Ö. İDKAB teaching candidates’ perception on environment. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2017;3(5 S):1700-14.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.