Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Halkla ilişkiler lisans öğrencilerinin yazma öz yeterlik algılarının belirlenmesi üzerine bir çalışma

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 150 - 164, 01.01.2018
https://doi.org/10.24289/ijsser.367327

Öz

Bu çalışmanın amacı, halkla ilişkiler bölümünde öğrenim
gören lisans öğrencilerinin yazma öz yeterliklerini belirlemektir. Çalışmanın
amacını gerçekleştirmek için, Güneydoğu Anadolu Bölgesinde bulunan bir
üniversitenin iletişim fakültesinde 2017 yılı güz döneminde halkla ilişkiler
metin yazarlığı dersi alan 67 lisans öğrencisinden yapılandırılmış soru formu
ile veri toplanmıştır. Halkla ilişkiler öğrencilerinin yazma öz yeterlik
düzeylerini belirlemek için ortalama puanlar; cinsiyete göre farklılıkları
tespit etmek için ise bağımsız örneklem t-testi kullanılmıştır. Elde edilen
sonuçlar, halkla ilişkiler öğrencilerinin yazma öz yeterliklerine ilişkin algı
düzeylerinin ortalama değerin üzerinde olduğunu göstermiştir. Öğrencilerin dil bilgisi
kullanım becerisine oranla kompozisyon becerisi algılarının daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Diğer bir sonuç, 
cinsiyete göre kompozisyon becerisinde bir farklılaşma görülmezken dil bilgisi
kullanım becerisinde kadınlar erkeklere oranla kendilerini daha yeterli
görmektedir şeklinde ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akar, C. (2008). Öz yeterlik inancı ve ilk okuma yazmaya etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2),185-198.
  • Akyürek, F. (2004). Senaryo yazarı olmak, senaryo yazmak. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Ayhan, A. (2015). Halkla İlişkiler, Tarihçe, Kavram ve Medya İlişkileri. Konya: Literatürk. Bandura, A. (1977). Self efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psy-chological Review, 84, 191-215.
  • Barry, A. (2003). Halkla ilişkilerin gücü. (Çev. Aysın Önen Steidle). Ankara: Elips Kitap.
  • Bayçu Uzoğlu, S. (2013). Halkla ilişkiler yazarlığı: Rol ve sorumluluklar. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Bayçu Uzoğlu, S. (2013). Halkla ilişkiler uygulamaları ve örnek olaylar: Kurum içi halkla ilişkiler ve uygulamaları. (Ed. Berrin Özkanal). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Birge, E. (2006). The great divide. Quill, 94 (August), 20-24. Bivins, T. H. (2008). Public relations writing, the essentials of style and format. New York: McGraw-Hill.
  • Brody, E.W. & Lattimore D. L. (1990). Public relations writing. New York: Praeger.
  • Cole, R.T., Hembroff, L.A. & Corner, A.D. (2009). National Assessment of the Perceived Writing Skills of Entry-Level PR Practitioners. Journalism & Mass Communication Ed-ucator, 64(1), 10–26.
  • Cutlip, S. M., Center, A. H., & Broom, G. M. (2000). Effective public relations. New Jer-sey: Prentice-Hall.
  • Çöklü, Y. E. (1999). Halkla İlişkiler Yazarlığı. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 10(10), 159-170.
  • Daniel, R. R. (2012). Using real world experience to develop public relations student's writing skills, proceeding, (ed. Marcia W. Distaso). San Francisco: PRSA Educators Academy.
  • Demir, T. (2014). Yazma öz yeterlik ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 28-35.
  • Elden, M. (2013). Halkla ilişkiler yazarlığı, yazmaya hazırlık: Yazar neyi, nasıl yazar?. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Göçer, A. (2012). The investigation of intertextuality: the use of linguistic texts of Turkish teacher candidates in the written texts those they created. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 184-195.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F., Kuşdemir, Y. & Bulut, P. (2017). Yazma öz yeterlik ölçeğinin psikometrik özellikleri. International Journal of Social Science, 58, 101-114.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe, yöntem, analiz. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Jalaluddin, I., Paramasivam, S., Husain, S. & Bakar, R.A. (2015). The consistency be-tween writing self-efficacy and writing performance. Journal of Language Teaching and Research, 6(3), 545-552.
  • Jolls, T. (2008). Globalocal: Media literacy for global village. International Media Litera-cy Research Form, Inaugoral Meeting. Kurbanoğlu, S. S. (2004). Öz yeterlik inancı ve bilgi profesyonelleri için önemi. Bilgi Dünyası, 5(2), 137-152.
  • Lingwall, A. (2012). Measuring student self-perceptions of writing skills in programs of journalism and mass communication. Proceeding (ed. Marcia W. Distaso). San Francis-co, CA: PRSA Educators Academy.
  • McCarthy, P., Meier, S. & Rinderer, R. (1985). Self efficacy and writing: A different view of self evaluation. College Composition and Communication, 36(4), 465-471.
  • Marsh, C., Guth, D. & Short, B.P. (2009). Strategic writing: Multimedia writing for public relations, advertising, sales and marketing and business communication. Boston: Pear-son Education.
  • Onat, F. (2014). Dijital çağda halkla ilişkiler yazarlığı. Ankara: Nobel Kitap.
  • Özdemirci, F. (1996). Kurum ve kuruluşlarda belge üretiminin denetlenmesi ve belge yö-netimi. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği Yayınları.
  • Özdemir, C. & Erdoğan, T. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının ilk okuma ve yazma öğre-timine ilişkin öz yeterlik inançlarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eği-tim Fakültesi Dergisi, 17(1), 314-331.
  • Özonat, Z. (2015). Sekizinci sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algıları. Erzincan Üni-versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, ÖS-II, 207-220.
  • Pajares. F. & Valiante, G. (1997). Influence of self-efficacy on elementary students writ-ing. The Journal of Educational Research, 90, 353-360.
  • Pajares, F., Hartley, J., & Valiante, G. (2001). Response format in writing self-efficacy assessment: Greater discrimination increases prediction. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 33(4), 214–21.
  • Peltekoğlu Balta, F. (2004). Halkla ilişkiler nedir. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2004). Halkla ilişkiler. İstanbul: Aktüel Yayınları.
  • Schunk, D. H. & Swartz C. W. (1993). Goal and progress feedback: effects on self-efficacy and writing achievement. The Annual Meeting of the American Educational Research Association, Atlanta, GA, 12-16.
  • Seitel, F. P. (2004). The practice of public relations. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Todd, V., & Hudson, C.J. (2007). Using graded peer evaluation to improve students writ-ing skills, critical thinking ability, and comprehension of material in a principles of public relations course. Journal of College Teaching & Learning, 4(10), 39-46.
  • Tokgöz, O. (1994). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Tok, M. & Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğret-menlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(50), 73-95.
  • Tortop, N. (1990). Kamu Yönetimde Halkla İlişkilerin Önemi, Uygulanması ve Kalkınma Planlarındaki Yeri. Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2).
  • Troia, G. A. & Graham, S. (2003). The consultant's corner: Effective writing instruction across the grades: What every educational consultant should know. Journal of Educa-tional and Psychological Consultation, 14(1), 75-89.
  • Wachholz, P. B. & Etheridge, C. P. (1996). Speaking for themselves: writing self-efficacy. Psychologist, 44, 1175-1184.
  • Wilcox, D. & Nolte, L. (1990). Public relations writing and media techniques: New York: Harper Collins.
  • Wiltse, M. E. (2006). Using writing to predict students' choice of majors. Journalism & Mass Communication Educator, 61, 179-194.
  • Yağmurlu, A. (2010). E-Halkla ilişkiler ve bakanlık uygulamaları. Selçuk İletişim Dergisi, 6(2), 62-80.
  • Yaman, H. (2010). Writing anxiety of Turkish students: Scale development and the work-ing procedures in terms of various variables. International Online Journal of Educa-tional Sciences, 2(1), 267-289.

A study on determination of writing self-efficacy perceptions of public relations undergraduate students

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 150 - 164, 01.01.2018
https://doi.org/10.24289/ijsser.367327

Öz

Purpose of this study is to determine
self-efficacy on writing of undergraduate students in field of public
relations. In order to realize the purpose of the study, data is collected
thanks to questionnaire from 67 university students, who take public relations
copywriting course in fall semester of 2017 at communication faculty of a
university in the Southeastern Anatolia Region.
 For determining the self-efficacy levels of
public relations students, average scores are used and the independent sample
t-test is used to determine differences by gender.
Collected
results showed that perception level of public relations students on writing
self-efficacy were above the average.
It
is determined that students' perception of composition skills was higher than
grammar usage. Another result is that while there is no difference in the
composition between genders, women are more likely to see themselves than men
in grammar use.

Kaynakça

  • Akar, C. (2008). Öz yeterlik inancı ve ilk okuma yazmaya etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2),185-198.
  • Akyürek, F. (2004). Senaryo yazarı olmak, senaryo yazmak. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Ayhan, A. (2015). Halkla İlişkiler, Tarihçe, Kavram ve Medya İlişkileri. Konya: Literatürk. Bandura, A. (1977). Self efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psy-chological Review, 84, 191-215.
  • Barry, A. (2003). Halkla ilişkilerin gücü. (Çev. Aysın Önen Steidle). Ankara: Elips Kitap.
  • Bayçu Uzoğlu, S. (2013). Halkla ilişkiler yazarlığı: Rol ve sorumluluklar. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Bayçu Uzoğlu, S. (2013). Halkla ilişkiler uygulamaları ve örnek olaylar: Kurum içi halkla ilişkiler ve uygulamaları. (Ed. Berrin Özkanal). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Birge, E. (2006). The great divide. Quill, 94 (August), 20-24. Bivins, T. H. (2008). Public relations writing, the essentials of style and format. New York: McGraw-Hill.
  • Brody, E.W. & Lattimore D. L. (1990). Public relations writing. New York: Praeger.
  • Cole, R.T., Hembroff, L.A. & Corner, A.D. (2009). National Assessment of the Perceived Writing Skills of Entry-Level PR Practitioners. Journalism & Mass Communication Ed-ucator, 64(1), 10–26.
  • Cutlip, S. M., Center, A. H., & Broom, G. M. (2000). Effective public relations. New Jer-sey: Prentice-Hall.
  • Çöklü, Y. E. (1999). Halkla İlişkiler Yazarlığı. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 10(10), 159-170.
  • Daniel, R. R. (2012). Using real world experience to develop public relations student's writing skills, proceeding, (ed. Marcia W. Distaso). San Francisco: PRSA Educators Academy.
  • Demir, T. (2014). Yazma öz yeterlik ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 28-35.
  • Elden, M. (2013). Halkla ilişkiler yazarlığı, yazmaya hazırlık: Yazar neyi, nasıl yazar?. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Göçer, A. (2012). The investigation of intertextuality: the use of linguistic texts of Turkish teacher candidates in the written texts those they created. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 184-195.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Güneş, F., Kuşdemir, Y. & Bulut, P. (2017). Yazma öz yeterlik ölçeğinin psikometrik özellikleri. International Journal of Social Science, 58, 101-114.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe, yöntem, analiz. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Jalaluddin, I., Paramasivam, S., Husain, S. & Bakar, R.A. (2015). The consistency be-tween writing self-efficacy and writing performance. Journal of Language Teaching and Research, 6(3), 545-552.
  • Jolls, T. (2008). Globalocal: Media literacy for global village. International Media Litera-cy Research Form, Inaugoral Meeting. Kurbanoğlu, S. S. (2004). Öz yeterlik inancı ve bilgi profesyonelleri için önemi. Bilgi Dünyası, 5(2), 137-152.
  • Lingwall, A. (2012). Measuring student self-perceptions of writing skills in programs of journalism and mass communication. Proceeding (ed. Marcia W. Distaso). San Francis-co, CA: PRSA Educators Academy.
  • McCarthy, P., Meier, S. & Rinderer, R. (1985). Self efficacy and writing: A different view of self evaluation. College Composition and Communication, 36(4), 465-471.
  • Marsh, C., Guth, D. & Short, B.P. (2009). Strategic writing: Multimedia writing for public relations, advertising, sales and marketing and business communication. Boston: Pear-son Education.
  • Onat, F. (2014). Dijital çağda halkla ilişkiler yazarlığı. Ankara: Nobel Kitap.
  • Özdemirci, F. (1996). Kurum ve kuruluşlarda belge üretiminin denetlenmesi ve belge yö-netimi. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği Yayınları.
  • Özdemir, C. & Erdoğan, T. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının ilk okuma ve yazma öğre-timine ilişkin öz yeterlik inançlarının belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eği-tim Fakültesi Dergisi, 17(1), 314-331.
  • Özonat, Z. (2015). Sekizinci sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algıları. Erzincan Üni-versitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, ÖS-II, 207-220.
  • Pajares. F. & Valiante, G. (1997). Influence of self-efficacy on elementary students writ-ing. The Journal of Educational Research, 90, 353-360.
  • Pajares, F., Hartley, J., & Valiante, G. (2001). Response format in writing self-efficacy assessment: Greater discrimination increases prediction. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 33(4), 214–21.
  • Peltekoğlu Balta, F. (2004). Halkla ilişkiler nedir. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2004). Halkla ilişkiler. İstanbul: Aktüel Yayınları.
  • Schunk, D. H. & Swartz C. W. (1993). Goal and progress feedback: effects on self-efficacy and writing achievement. The Annual Meeting of the American Educational Research Association, Atlanta, GA, 12-16.
  • Seitel, F. P. (2004). The practice of public relations. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • Todd, V., & Hudson, C.J. (2007). Using graded peer evaluation to improve students writ-ing skills, critical thinking ability, and comprehension of material in a principles of public relations course. Journal of College Teaching & Learning, 4(10), 39-46.
  • Tokgöz, O. (1994). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Tok, M. & Ünlü, S. (2014). Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğret-menlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(50), 73-95.
  • Tortop, N. (1990). Kamu Yönetimde Halkla İlişkilerin Önemi, Uygulanması ve Kalkınma Planlarındaki Yeri. Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2).
  • Troia, G. A. & Graham, S. (2003). The consultant's corner: Effective writing instruction across the grades: What every educational consultant should know. Journal of Educa-tional and Psychological Consultation, 14(1), 75-89.
  • Wachholz, P. B. & Etheridge, C. P. (1996). Speaking for themselves: writing self-efficacy. Psychologist, 44, 1175-1184.
  • Wilcox, D. & Nolte, L. (1990). Public relations writing and media techniques: New York: Harper Collins.
  • Wiltse, M. E. (2006). Using writing to predict students' choice of majors. Journalism & Mass Communication Educator, 61, 179-194.
  • Yağmurlu, A. (2010). E-Halkla ilişkiler ve bakanlık uygulamaları. Selçuk İletişim Dergisi, 6(2), 62-80.
  • Yaman, H. (2010). Writing anxiety of Turkish students: Scale development and the work-ing procedures in terms of various variables. International Online Journal of Educa-tional Sciences, 2(1), 267-289.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bayram Oğuz Aydın 0000-0003-2061-1688

Özlem Duğan 0000-0001-9028-7989

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, B. O., & Duğan, Ö. (2018). A study on determination of writing self-efficacy perceptions of public relations undergraduate students. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(1), 150-164. https://doi.org/10.24289/ijsser.367327
AMA Aydın BO, Duğan Ö. A study on determination of writing self-efficacy perceptions of public relations undergraduate students. International Journal of Social Sciences and Education Research. Ocak 2018;4(1):150-164. doi:10.24289/ijsser.367327
Chicago Aydın, Bayram Oğuz, ve Özlem Duğan. “A Study on Determination of Writing Self-Efficacy Perceptions of Public Relations Undergraduate Students”. International Journal of Social Sciences and Education Research 4, sy. 1 (Ocak 2018): 150-64. https://doi.org/10.24289/ijsser.367327.
EndNote Aydın BO, Duğan Ö (01 Ocak 2018) A study on determination of writing self-efficacy perceptions of public relations undergraduate students. International Journal of Social Sciences and Education Research 4 1 150–164.
IEEE B. O. Aydın ve Ö. Duğan, “A study on determination of writing self-efficacy perceptions of public relations undergraduate students”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 4, sy. 1, ss. 150–164, 2018, doi: 10.24289/ijsser.367327.
ISNAD Aydın, Bayram Oğuz - Duğan, Özlem. “A Study on Determination of Writing Self-Efficacy Perceptions of Public Relations Undergraduate Students”. International Journal of Social Sciences and Education Research 4/1 (Ocak 2018), 150-164. https://doi.org/10.24289/ijsser.367327.
JAMA Aydın BO, Duğan Ö. A study on determination of writing self-efficacy perceptions of public relations undergraduate students. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2018;4:150–164.
MLA Aydın, Bayram Oğuz ve Özlem Duğan. “A Study on Determination of Writing Self-Efficacy Perceptions of Public Relations Undergraduate Students”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 4, sy. 1, 2018, ss. 150-64, doi:10.24289/ijsser.367327.
Vancouver Aydın BO, Duğan Ö. A study on determination of writing self-efficacy perceptions of public relations undergraduate students. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2018;4(1):150-64.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.