Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Temel Eğitim Bölümü öğretmen adayları ve eğitim programı: Bir metafor çalışması

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 165 - 184, 30.03.2018
https://doi.org/10.24289/ijsser.400018

Öz



Bu
araştırmanın amacı, Temel Eğitim Bölümü öğrencilerinin eğitim programı kavramı
ile ilgili görüşlerinin metaforlar yolu ile incelenmesidir. Araştırmanın
çalışma grubunu 2016 - 2017 eğitim – öğretim yılı bahar döneminde Abant İzzet
Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümünde öğrenim gören son
sınıf öğrencileri (n=83) oluşturmaktadır. Araştırmada olgubilim deseni
kullanılmış ve öğretmen adaylarından “Eğitim programı………… benzer çünkü ………”
cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi
kullanılmış olup araştırma bulguları öğretmen adaylarının 7 kategori altında 74
metafor (çoğunluğu tarafından üretilen ilk beş metafor; pusula, ağaç, araba
direksiyonu, bilgisayar yazılımı ve fabrika, metaforlarının olduğu) ürettikleri
görülmüştür.




Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2017). Pre-Service Teachers’ Metaphorical Perceptions Regarding the Con-cept of Curriculum. International Journal of Instruction, 10(2), 263-278. http://www.e-iji.net/volumes/342-april-2017,-volume-10,-number-2 06.02.2018
  • Argon, T. ve Ateş, H. (2007). İlköğretim okulu birinci kademe öğretmenlerini etkileyen stres faktörleri (Stress factors affecting first level primary school teachers). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2), 51-60.
  • Aykaç, N. ve Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması (Comparison of methaphoric perception of teachers and pre-service teachers about curriculum) Eğitim ve Bilim (Education and Science), 39(173),328 – 340.
  • Botha, E. (2009).Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29(4),431-444.
  • Çırak Kurt, S. (2017). Ortaokul Öğretmenlerinin “Öğretim Programı” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları (Secondary School Teachers’ -Metaphoric Perceptions of The Concept of Curriculum). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi (Dicle University Journal of Ziya Gökalp Faculty of Education).(31),631-641 .http://www. zgefdergi.com /Makaleler/1558506714_1ID_654_Sevilay_ %c 3%a7 %c4%b1rak.pdf 19.02.2018
  • Çolak, F.(2013). Türkçe dil bilgisi öğretiminin genel sorunları ile alan literatüründeki tartışmalı konuların ilköğretim ikinci kademe dil bilgisi öğretimine yansımaları ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı.
  • Demeuse, M. ve Strauven, C. (2016). Eğitimde program geliştirme: Politik kararlardan uygulamaya. (Çev: Yusuf Budak). Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Erginer, E. (2011) . A metaphorical analysis of the meanings attributed to the education system by university students: A case study. Education, 131(3),653-662.
  • Erickson, L. B. and Pinnegar, S.(2017). Consequences of personal teaching metaphors for teacher identity and practice. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 23(1), 106-122, DOI: 10.1080/13540602.2016.1203774
  • Gillis, C. and Johnson, C.(2002). Metaphor as renewal: Re-imagining our professional selves. English Journal,91(6),37-43 http://www.tnellen.com/alt/Metaphor.pdf 06.05.2015
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükle-dikleri metaforlar [The metaphors that primary education teacher candidates use re-garding curriculum]. Eğitim ve Bilim Education and Science,38(169),126 - 141.
  • Leavy, A. M., Mc Sorley, F. A. and Bote, L. A. (2007).An examination of what metaphor construction reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teach-ing and learning. Teaching and Teacher Education,23(7),1217-1233, DOI: https://doi.org/10.1016/j. tate.2006.07.016 Levine, P.M. (2005). Metaphors images and of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4),172-175.
  • Marshall, H. (1990). Metaphor as an instructional tool in encouraging student teacher re-flection. Theory Into Practice, 29(2) , 128-132.
  • Mahlios, M., Massengill-Shaw, D. and Barry, A. (2010). Making sense of teaching through metaphors: a review across three studies. Teachers and Teaching: Theory and Practice,16( 1), 49 –
  • McCandless, B. (2012).The use and misuse of metaphor in education and education re-form. Education, 132(3),538-547.
  • McLaughlin, H. J. and Bryan, L.A. (2003). Learning from rural Mexican schools about commitment and work. Theory Into Practice, 42(4),289-295, DOI:10.1207/s15430421tip42 04_5.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Mouraz, A., Pereira, A.V. and Monteiro, R.(2013).The use of metaphors in the processes of teaching and learning in higher education. International Online Journal of Educa-tional Sciences-IOJES,5(1),99-110.http://www.iojes.net//userfiles/Article/IOJES_1041.pdf 02. 05. 2017
  • Nikitina, L. and Furuoka, F. (2008). “A language teacher is like…”: Examining Malaysian students’ perceptions of language teachers through metaphor analysis. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 5(2), 192-205 http://e-flt.nus.edu. sg/ v5n22008/nikitina.pdf 03.05.2017
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 293- 310.
  • Ornstein C.A.(2016).Eğitim programlarında güncel sorunlar. (Çev: Nilay T. Bümen) . Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Örten, D. ve Erginer, E. (2016). Türkiye’de eğitimde program geliştirme alanındaki öncü akademisyenlerin eğitimde program geliştirmeye ilişkin metaforik algıları (Metaphor-ical Perceptions on Curriculum Development made by the Leading Scholars in Tur-key Studying Curriculum Development), OPUS - Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi (International Journal of Society Researches),6(11),387–414 http://dergipark.gov.tr/download/article-file/25867019.02.2018
  • Özdemir, S.M. (2012).Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları (Metaphoric perceptions of prospective teachers regarding the concept of curriculum), Kuramsal Eğitimbilim Dergisi (Journal of Theoretical Educational Sci-ence), 5(3), 369-393, http://dergipark.gov.tr/akukeg/issue/29346 06.02.2018
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. (55), 459-496.
  • Tan Şişman, G. (2017). Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları Ders İçeriklerinde “Eğitim Programı” Kavramı (The Concept of Curriculum in the Pre-service Teacher Educa-tion Course Contents). İlköğretim Online Elementary (Education Online]), 16(3), 1301-1315 [Online]: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000201641 27.02.2018 DOI: 10.17051/ilkonline.2017.330259
  • Tyler, R. (2014). Eğitim programlarının ve öğretimin temel ilkeleri. (Çev: M. Emir Rüzgar ve Berna Aslan). Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.Vadeboncoeur, J. A., and Torres M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1),87-103, DOI: 10.1080/01596300303034.
  • Yeşilpınar-Uyar, M. (2017). Perceptions of Students from the Department of Computer Education and Instructional Technologies Regarding the Concept of Curriculum. In-ternational Education Studies, 10(9),9-22.http://www. ccsenet.org /journal/ in-dex.php / ies/article/ view/ 67656 07.02.2018
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yurdakul, B. (2015).Perceptions of Elementary School Teachers Concerning the Concept of Curriculum. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 125-139.
  • Zhao, H., Coombs, S. and Zhou, X. (2010). Developing professional knowledge about teachers through metaphor research: Facilitating a process of change. Teacher De-velopment, 14(3), 381-395.

Basic Education Department preservice teachers and curriculum A metaphor study

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 1, 165 - 184, 30.03.2018
https://doi.org/10.24289/ijsser.400018

Öz



The
aim of the present study is to examine the opinions of Basic Education
Department preservice teachers’ about the curriculum concept via their
metaphors.  The study group was formed by
Abant İzzet Baysal University Education Faculty Basic Education Department
senior preservice teachers (n=83) in the spring semester of 2016 -2017 academic
year. In the study phenomenological design was used and they were asked to complete
the following sentence, as: “Curriculum is like a(n) ………………. because ………………………
.” Content analysis technique was used and the findings revealed that
preservice teachers generate 74 metaphors (first five mostly generated
metaphors; compass, tree, car steering wheel, computer software and factory)
grouped under 7 categories.




Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2017). Pre-Service Teachers’ Metaphorical Perceptions Regarding the Con-cept of Curriculum. International Journal of Instruction, 10(2), 263-278. http://www.e-iji.net/volumes/342-april-2017,-volume-10,-number-2 06.02.2018
  • Argon, T. ve Ateş, H. (2007). İlköğretim okulu birinci kademe öğretmenlerini etkileyen stres faktörleri (Stress factors affecting first level primary school teachers). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2), 51-60.
  • Aykaç, N. ve Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması (Comparison of methaphoric perception of teachers and pre-service teachers about curriculum) Eğitim ve Bilim (Education and Science), 39(173),328 – 340.
  • Botha, E. (2009).Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29(4),431-444.
  • Çırak Kurt, S. (2017). Ortaokul Öğretmenlerinin “Öğretim Programı” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları (Secondary School Teachers’ -Metaphoric Perceptions of The Concept of Curriculum). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi (Dicle University Journal of Ziya Gökalp Faculty of Education).(31),631-641 .http://www. zgefdergi.com /Makaleler/1558506714_1ID_654_Sevilay_ %c 3%a7 %c4%b1rak.pdf 19.02.2018
  • Çolak, F.(2013). Türkçe dil bilgisi öğretiminin genel sorunları ile alan literatüründeki tartışmalı konuların ilköğretim ikinci kademe dil bilgisi öğretimine yansımaları ve çözüm önerileri. Yüksek Lisans Tezi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı.
  • Demeuse, M. ve Strauven, C. (2016). Eğitimde program geliştirme: Politik kararlardan uygulamaya. (Çev: Yusuf Budak). Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Erginer, E. (2011) . A metaphorical analysis of the meanings attributed to the education system by university students: A case study. Education, 131(3),653-662.
  • Erickson, L. B. and Pinnegar, S.(2017). Consequences of personal teaching metaphors for teacher identity and practice. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 23(1), 106-122, DOI: 10.1080/13540602.2016.1203774
  • Gillis, C. and Johnson, C.(2002). Metaphor as renewal: Re-imagining our professional selves. English Journal,91(6),37-43 http://www.tnellen.com/alt/Metaphor.pdf 06.05.2015
  • Gültekin, M. (2013). İlköğretim öğretmen adaylarının eğitim programı kavramına yükle-dikleri metaforlar [The metaphors that primary education teacher candidates use re-garding curriculum]. Eğitim ve Bilim Education and Science,38(169),126 - 141.
  • Leavy, A. M., Mc Sorley, F. A. and Bote, L. A. (2007).An examination of what metaphor construction reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teach-ing and learning. Teaching and Teacher Education,23(7),1217-1233, DOI: https://doi.org/10.1016/j. tate.2006.07.016 Levine, P.M. (2005). Metaphors images and of classrooms. Kappa Delta Pi Record, 41(4),172-175.
  • Marshall, H. (1990). Metaphor as an instructional tool in encouraging student teacher re-flection. Theory Into Practice, 29(2) , 128-132.
  • Mahlios, M., Massengill-Shaw, D. and Barry, A. (2010). Making sense of teaching through metaphors: a review across three studies. Teachers and Teaching: Theory and Practice,16( 1), 49 –
  • McCandless, B. (2012).The use and misuse of metaphor in education and education re-form. Education, 132(3),538-547.
  • McLaughlin, H. J. and Bryan, L.A. (2003). Learning from rural Mexican schools about commitment and work. Theory Into Practice, 42(4),289-295, DOI:10.1207/s15430421tip42 04_5.
  • Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Mouraz, A., Pereira, A.V. and Monteiro, R.(2013).The use of metaphors in the processes of teaching and learning in higher education. International Online Journal of Educa-tional Sciences-IOJES,5(1),99-110.http://www.iojes.net//userfiles/Article/IOJES_1041.pdf 02. 05. 2017
  • Nikitina, L. and Furuoka, F. (2008). “A language teacher is like…”: Examining Malaysian students’ perceptions of language teachers through metaphor analysis. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 5(2), 192-205 http://e-flt.nus.edu. sg/ v5n22008/nikitina.pdf 03.05.2017
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim fakültesini yeni kazanan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine giriş dersini almadan önce ve aldıktan sonra öğretmenlik mesleği hakkındaki metaforlarının karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 293- 310.
  • Ornstein C.A.(2016).Eğitim programlarında güncel sorunlar. (Çev: Nilay T. Bümen) . Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Örten, D. ve Erginer, E. (2016). Türkiye’de eğitimde program geliştirme alanındaki öncü akademisyenlerin eğitimde program geliştirmeye ilişkin metaforik algıları (Metaphor-ical Perceptions on Curriculum Development made by the Leading Scholars in Tur-key Studying Curriculum Development), OPUS - Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi (International Journal of Society Researches),6(11),387–414 http://dergipark.gov.tr/download/article-file/25867019.02.2018
  • Özdemir, S.M. (2012).Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları (Metaphoric perceptions of prospective teachers regarding the concept of curriculum), Kuramsal Eğitimbilim Dergisi (Journal of Theoretical Educational Sci-ence), 5(3), 369-393, http://dergipark.gov.tr/akukeg/issue/29346 06.02.2018
  • Saban, A. (2008). Okula İlişkin Metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. (55), 459-496.
  • Tan Şişman, G. (2017). Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları Ders İçeriklerinde “Eğitim Programı” Kavramı (The Concept of Curriculum in the Pre-service Teacher Educa-tion Course Contents). İlköğretim Online Elementary (Education Online]), 16(3), 1301-1315 [Online]: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000201641 27.02.2018 DOI: 10.17051/ilkonline.2017.330259
  • Tyler, R. (2014). Eğitim programlarının ve öğretimin temel ilkeleri. (Çev: M. Emir Rüzgar ve Berna Aslan). Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.Vadeboncoeur, J. A., and Torres M. N. (2003). Constructing and reconstructing teaching roles: A focus on generative metaphors and dichotomies. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 24(1),87-103, DOI: 10.1080/01596300303034.
  • Yeşilpınar-Uyar, M. (2017). Perceptions of Students from the Department of Computer Education and Instructional Technologies Regarding the Concept of Curriculum. In-ternational Education Studies, 10(9),9-22.http://www. ccsenet.org /journal/ in-dex.php / ies/article/ view/ 67656 07.02.2018
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yurdakul, B. (2015).Perceptions of Elementary School Teachers Concerning the Concept of Curriculum. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 125-139.
  • Zhao, H., Coombs, S. and Zhou, X. (2010). Developing professional knowledge about teachers through metaphor research: Facilitating a process of change. Teacher De-velopment, 14(3), 381-395.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kaya Yıldız

Yıldız Sevilay Bu kişi benim

Raşit Özen

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldız, K., Sevilay, Y., & Özen, R. (2018). Temel Eğitim Bölümü öğretmen adayları ve eğitim programı: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research, 4(1), 165-184. https://doi.org/10.24289/ijsser.400018
AMA Yıldız K, Sevilay Y, Özen R. Temel Eğitim Bölümü öğretmen adayları ve eğitim programı: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research. Ocak 2018;4(1):165-184. doi:10.24289/ijsser.400018
Chicago Yıldız, Kaya, Yıldız Sevilay, ve Raşit Özen. “Temel Eğitim Bölümü öğretmen Adayları Ve eğitim programı: Bir Metafor çalışması”. International Journal of Social Sciences and Education Research 4, sy. 1 (Ocak 2018): 165-84. https://doi.org/10.24289/ijsser.400018.
EndNote Yıldız K, Sevilay Y, Özen R (01 Ocak 2018) Temel Eğitim Bölümü öğretmen adayları ve eğitim programı: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research 4 1 165–184.
IEEE K. Yıldız, Y. Sevilay, ve R. Özen, “Temel Eğitim Bölümü öğretmen adayları ve eğitim programı: Bir metafor çalışması”, International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 4, sy. 1, ss. 165–184, 2018, doi: 10.24289/ijsser.400018.
ISNAD Yıldız, Kaya vd. “Temel Eğitim Bölümü öğretmen Adayları Ve eğitim programı: Bir Metafor çalışması”. International Journal of Social Sciences and Education Research 4/1 (Ocak 2018), 165-184. https://doi.org/10.24289/ijsser.400018.
JAMA Yıldız K, Sevilay Y, Özen R. Temel Eğitim Bölümü öğretmen adayları ve eğitim programı: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2018;4:165–184.
MLA Yıldız, Kaya vd. “Temel Eğitim Bölümü öğretmen Adayları Ve eğitim programı: Bir Metafor çalışması”. International Journal of Social Sciences and Education Research, c. 4, sy. 1, 2018, ss. 165-84, doi:10.24289/ijsser.400018.
Vancouver Yıldız K, Sevilay Y, Özen R. Temel Eğitim Bölümü öğretmen adayları ve eğitim programı: Bir metafor çalışması. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2018;4(1):165-84.

88x31.png

Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.