Almost born in the same year, the group of individuals with common characteristics can be defined as the generation. Generation classification is made as Traditionalists, the Baby Boomer, Gen X, Y and Z. As part of this research, student’s problems were researched for the Y Generation who was born between 1980-1999. These problems have been identified with brain storming method, have been analysed with fishbone diagram and solution proposals have been presented by why-how tree diagram according to studens’ view of Süleyman Demirel University Isparta Vocational High School. 50 student have been selected from each of the seven departments in other words a total of 350 students of Süleyman Demirel University Isparta Vocational High School participated in this research. As a result of findings obtained from this research, students’ problems and solutions proposals by generation Y perspective should be shared with university management and local authorities so that the quality of education is expected to improve. The importance of this research is to identify the problems of students, to improve of the main problems and implementation of regulation and development works in other issues within the framework of total quality management. Also it would make important contributions if new researchers study about particularly the characteristics of generations in Turkey.
Keywords: Y Generation, University Student Problems, Fishbone Diagram, Tree Diagram.
Jel Classification: I21, I23Y Generation University Student Problems Fishbone Diagram Tree Diagram
Hemen hemen aynı yıllarda doğmuş, ortak özelliklere sahip kişilerin oluşturduğu gruplar kuşak olarak tanımlanmaktadır. Kuşak sınıflandırılması; Gelenekselciler, Bebek Patlaması, X, Y ve Z Kuşağı olarak yapılmaktadır. Bu çalışmada 1980-1999 arası doğanları içeren Y kuşağı bakış açısıyla öğrenci sorunları ele alınmıştır. Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören öğrencilerin görüşlerine göre bu sorunlar beyin fırtınası yöntemiyle belirlenmiş, Balık kılçığı diyagramıyla analiz edilmiş ve neden nasıl ağaç diyagramı aracılığıyla çözüm önerileri sunulmuştur. Araştırmaya Süleyman Demirel Üniversitesi Isparta Meslek Yüksekokulu’ndaki yedi bölümün her birinden 50’şer öğrenci katılmıştır. Yani toplamda 350 öğrenci ile araştırma yürütülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde Y kuşağı bakış açısıyla öğrenci sorunları ve çözüm önerilerinin üniversite yönetimiyle ve yerel yöneticilerle paylaşılması önerilmektedir. Böylece eğitimde kaliteyi geliştirmek amaçlanmaktadır. Araştırmanın önemi, öğrencilerin sorunlarının tespiti, ana problemlerin iyileştirilmesi ve diğer konularda da düzenleme ve geliştirme çalışmalarının toplam kalite yönetimi çerçevesinde uygulanmasıdır. Ayrıca bundan sonraki araştırmacıların bu alanda çalışmalar yapmasının önemli katkılar doğuracağı düşünülmektedir.
Y Kuşağı Üniversite Öğrenci Problemleri Balık Kılçığı Diyagramı Ağaç Diyagramı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.