BibTex RIS Kaynak Göster

STRESS AND FUTURE CAREER ASPIRATIONS AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY

Yıl 2016, Cilt: 8 Sayı: 1, 233 - 250, 01.06.2016

Öz

It is evident that everyday life stresses may cause changes in the systematic cycle
of human kind. It has been proven that university students have been carrying
“future goal concerns” with them since the start of their university experience.
Studying in Turkish universities has allowed university students to undertake the
process of finding a job in either the public or private sector with ease at the end
of their studies, as demonstrated by the TUIK (Turkey Statistic Intuition).
However, in the last few years, unemployment rates have been increasing rapidly.
The increasing number of students enrolled at universities could be a contributing
factor to high unemployment rates. According to the statistics of the Turkish
Higher Education, in 2000-2001, 1.5 million students were enrolled to study. In
2015-2016, 6.7 million students were enrolled. Therefore, students will be faced
with greater competition in finding employment. This is of great concern to the
university student and his/her future career plans, especially during a time of slow
economic growth. Students who are job hunting under these circumstances are
under immense pressure. This paper addresses a number of factors – social and
economic, academic – which may be stressful to students in Turkey. The role and
responsibility of society in this regard is also reiterated. The aim of this study is to examine the factors that constitute sources of stress for Turkish university students and to provide suggestions for solution. Therefore the method of this study includes surveys carried out among students of various university programs in Turkey and is based on statistical data. As a result of the study, the effect of stress factors will be evaluated and suggestions for opening relevant programs and courses at state and private universities will be given as well as a solution through the support of entrepreneurship will be recommended

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2013), “Öğretmen Adaylarının Stres Nedenleri”, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3 (2), pp.147-174.
  • Arthur, M. B. &Rousseau, D. M. (2001), The boundaryless career: A new employment principle for a new organizational era., Oxford University Press on Demand.
  • Batur, H. Z. & Adıgüzel, O. (2014), “Schein’in Kariyer Değerleri Perspektifinde
  • Öğrencilerin Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma: Isparta İli Fen Lisesi Öğrencileri Örneği”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42(42), pp.328-348. Cahir, N. & Morris, R. D. (1991), “The psychology student stress questionnaire”,
  • Journal of clinical psychology, 47(3), pp.414-417. Can, S. & Can, G. (2011), “Kamu personeli seçme sınavı öncesinde öğretmen adaylarının stres düzeyleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), pp.765-778.
  • Çapulcuoğlu, U. & Gündüz, B. (2013), “Lise öğrencilerinde tükenmişliğin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve algılanan akademik başarı değişkenlerine göre incelenmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), pp.12-24.
  • Çondur, F. &Bölükbaş, M. (2014), “Türkiye’de İşgücü Piyasası ve Genç İşsizlik
  • Büyüme İlişkisi Üzerine Bir İnceleme”, Amme İdaresi Dergisi, 47(2), pp.77-93. Demirtaş, H. & Çoban, D. (2014), “Üniversite öğrencilerinin, üniversite ve fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği)” Ondokuz Mayıs
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), pp.113-144. Durna, U. (2006), “Üniversite Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Bazı Değişkenler
  • Açısından İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), pp.319-343. Dursun, S. & Aytaç, S. (2009), “Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik
  • Kaygısı”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Dergisi, 28(1), pp.71-78. Epçaçan, C. (2016), “Öğretmen Adaylarının KPSS Ve Öğretmenlik Atamaları
  • Hakkındaki Görüşleri”, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), pp.1095-1090.
  • EUROSTAT (2015), Unemployment rates by sex, age and educational attainment level(%), http://ec.europa.eu/eurostat, [26.08.2016]
  • EUROSTAT (2015), Median Age of Population, http://ec.europa.eu/eurostat, 08.2016]
  • Gümüştekin, G. E. & Gültekin, F. (2009), “Stres kaynaklarının kariyer yönetimine etkileri”, Dumlupınar University Journal of Social Sciences, 23. pp.147-158
  • Işık, E. (2013), “Üniversite Öğrencilerinin İdeallerindeki İşe Yönelmelerine Engel
  • Olduğunu Düşündükleri İşlevsel Olmayan Kariyer İnançları”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 172(172), pp.363-372. KOSGEB (2016), Girişimcilik Destek Programı, http://www.kosgeb.gov.tr, 06.2016]
  • Kozak, M. A. & Dalkıranoğlu, T. (2013), “Mezun Öğrencilerin Kariyer
  • Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği”, Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1), pp.41-52
  • Kralj, M. M., Mallinckrodt, B. & Frederick, T.L.L. (1989), “Sex differences in graduate student life-change stress and stress symptoms”, Journal of College
  • Student Development, 30, 333. Kula, K. Ş. & Saraç, T. (2016), “Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı/The
  • Future Anxiety of the University Students”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), pp.227-242. Marshall, G. D., Agarwal, S. K., Lloyd, C., Cohen, L., Henninger, E. M. & Morris, G. J. (1998), “Cytokine dysregulation associated with exam stress in healthy medical students”, Brain, Behavior, and Immunity, 12(4), pp.297-307.
  • Mazumdar, H., Gogoi, D., Buragohain, L. & Haloi, N. (2012), “A Comparative study on stress and its contributing factors among the graduate and post-graduate students”, Advances in Applied Science Research, 3(1), pp.399-406.
  • McClelland, D. C., Ross, G. & Patel, V. (1985), “The effect of an academic examination on salivary norepinephrine and immunoglobulin levels”, Journal of human stress, 11(2), pp.52-59.
  • MEB (2016), Teachers appointed, www.meb.gov.tr, [3.07.2016]
  • OSYM (2016), ALES Aplication Form, www.osym.gov.tr, [3.06.2016]
  • OSYM (2016), KPSS Data, www.osym.gov.tr, [3.06.2016]
  • Özen, Y. (2011), “Kişisel Sorumluluk Bağlamında Kariyer Seçimini Etkileyen
  • Sosyal Psikolojik Faktörler”, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 2(3), pp.81-96. Özder, A. (2014), “Geography Teachers' Job Preferences: A Study on Influence of the High School Geography Teacher”, SDU International Journal of Educational Studies, 1(1), pp.54-62.
  • Resmi Gazete (2012), http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/08/20120829- htm, [12.10.2016]
  • Sabuncuoğlu, Z.(2001), İşletmelerde Halkla İlişkiler, Ezgi Kitabevi Y., Bursa.
  • Sadioğlu, Ö. & Sezer, G. O. (2016),“KPSS’ye Girecek Sınıf Öğretmeni
  • Adaylarının Sınav Kaygıları İle Öz Duyarlılık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), pp. 244. Sarikaya, T. & Khorshid, L. (2009), “Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini
  • Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi”,Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), pp.393-423. Sarita, S. (2015), “Academic Stress among Students: Role and Responsibilities of Parents”, IJAR, 1(10), pp.385-388.
  • Şahin, İ., Şahin Fırat N., Zoraloğlu Y. E. & Açıkgöz, K. (2009), “Üniversite
  • Öğrencilerinin Sorunları”, e-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), pp.1435-1449.
  • Şentürk, E. E. & Buran, K. (2015), “Ön Lisans Öğrencilerinin Kariyer Değerlerini
  • Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştirma”, Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(3), pp.162-180. Tanrıverdi, H. & Kavsut, B. A. (2015), “Anadolu Öğretmen Lisesi Öğrencilerin
  • Öğretmenliğe Yönelik Tutumları Ve Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler Arasındaki İlişki”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54). pp.1-18. Turgut, M., Gökyürek, B. &Yenel, F. İ. (2004), “Beden Eğitimi Ve Spor
  • Yüksekokullarındaki Antrenörlük Eğitimi Ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bu Bölümleri Seçme Nedenleri Ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma”, G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), pp.91-99. TUIK (2016), “Unemployment in the 15-24 age group related to level of education”, https://biruni.tuik.gov.tr/gosterge/?locale=tr, [7.07.2016]
  • Qunlian, H. (2011), “The major difficulties and countermeasures of current university graduates' entrepreneurship in China”, Journal of Chinese
  • Entrepreneurship, 3(3), pp.228-239. Yavuzaslan, A. (2015), “The reasons for increasing employment demand in the public sector in Turkey”, Studia Mundi-Econamica, 2(2), pp.176-185.
  • Yayla, H.E. & Cengiz, E. (2005), “Muhasebe Mesleğinin Tercih Edilmesinde
  • Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 16(5), pp.147-168. Yilmaz, M. & Yasar, Z. (2016), “Ögretmen Adaylarinin Kamu Personeli Seçme
  • Sinavina (KPSS) Yönelik Algilari/Perceptions of Teacher Candidates for Public Personnel Selection Examination”, Bartin Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 5(2), pp.644-651. YÖK (2016), Number of University Students in Turkey by Years (1995-2016),
  • Higher Education Data, https://istatistik.yok.gov.tr/ ,[7.07.2016]
  • YÖK (2016), Number of Universities in Turkey, Higher Education
  • Data, https://istatistik.yok.gov.tr/ ,[29.07.2016]
  • YÖK (2016), Number of Students in Teacher Training, Higher Education
  • Data, https://istatistik.yok.gov.tr/ ,[29.07.2016]
  • YÖK (2007), Türkiyenin Yükseköğretim Stratejisi, Ankara, ISBN: 978-975-7912- 3

A. Yavuzaslan

Yıl 2016, Cilt: 8 Sayı: 1, 233 - 250, 01.06.2016

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, B. (2013), “Öğretmen Adaylarının Stres Nedenleri”, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3 (2), pp.147-174.
  • Arthur, M. B. &Rousseau, D. M. (2001), The boundaryless career: A new employment principle for a new organizational era., Oxford University Press on Demand.
  • Batur, H. Z. & Adıgüzel, O. (2014), “Schein’in Kariyer Değerleri Perspektifinde
  • Öğrencilerin Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma: Isparta İli Fen Lisesi Öğrencileri Örneği”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 42(42), pp.328-348. Cahir, N. & Morris, R. D. (1991), “The psychology student stress questionnaire”,
  • Journal of clinical psychology, 47(3), pp.414-417. Can, S. & Can, G. (2011), “Kamu personeli seçme sınavı öncesinde öğretmen adaylarının stres düzeyleri”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), pp.765-778.
  • Çapulcuoğlu, U. & Gündüz, B. (2013), “Lise öğrencilerinde tükenmişliğin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve algılanan akademik başarı değişkenlerine göre incelenmesi”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), pp.12-24.
  • Çondur, F. &Bölükbaş, M. (2014), “Türkiye’de İşgücü Piyasası ve Genç İşsizlik
  • Büyüme İlişkisi Üzerine Bir İnceleme”, Amme İdaresi Dergisi, 47(2), pp.77-93. Demirtaş, H. & Çoban, D. (2014), “Üniversite öğrencilerinin, üniversite ve fakülte kavramlarına ilişkin metaforları (İnönü Üniversitesi Örneği)” Ondokuz Mayıs
  • Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), pp.113-144. Durna, U. (2006), “Üniversite Öğrencilerinin Stres Düzeylerinin Bazı Değişkenler
  • Açısından İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), pp.319-343. Dursun, S. & Aytaç, S. (2009), “Üniversite Öğrencileri Arasında İşsizlik
  • Kaygısı”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Dergisi, 28(1), pp.71-78. Epçaçan, C. (2016), “Öğretmen Adaylarının KPSS Ve Öğretmenlik Atamaları
  • Hakkındaki Görüşleri”, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(3), pp.1095-1090.
  • EUROSTAT (2015), Unemployment rates by sex, age and educational attainment level(%), http://ec.europa.eu/eurostat, [26.08.2016]
  • EUROSTAT (2015), Median Age of Population, http://ec.europa.eu/eurostat, 08.2016]
  • Gümüştekin, G. E. & Gültekin, F. (2009), “Stres kaynaklarının kariyer yönetimine etkileri”, Dumlupınar University Journal of Social Sciences, 23. pp.147-158
  • Işık, E. (2013), “Üniversite Öğrencilerinin İdeallerindeki İşe Yönelmelerine Engel
  • Olduğunu Düşündükleri İşlevsel Olmayan Kariyer İnançları”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 172(172), pp.363-372. KOSGEB (2016), Girişimcilik Destek Programı, http://www.kosgeb.gov.tr, 06.2016]
  • Kozak, M. A. & Dalkıranoğlu, T. (2013), “Mezun Öğrencilerin Kariyer
  • Algılamaları: Anadolu Üniversitesi Örneği”, Anadolu University Journal of Social Sciences, 13(1), pp.41-52
  • Kralj, M. M., Mallinckrodt, B. & Frederick, T.L.L. (1989), “Sex differences in graduate student life-change stress and stress symptoms”, Journal of College
  • Student Development, 30, 333. Kula, K. Ş. & Saraç, T. (2016), “Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı/The
  • Future Anxiety of the University Students”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), pp.227-242. Marshall, G. D., Agarwal, S. K., Lloyd, C., Cohen, L., Henninger, E. M. & Morris, G. J. (1998), “Cytokine dysregulation associated with exam stress in healthy medical students”, Brain, Behavior, and Immunity, 12(4), pp.297-307.
  • Mazumdar, H., Gogoi, D., Buragohain, L. & Haloi, N. (2012), “A Comparative study on stress and its contributing factors among the graduate and post-graduate students”, Advances in Applied Science Research, 3(1), pp.399-406.
  • McClelland, D. C., Ross, G. & Patel, V. (1985), “The effect of an academic examination on salivary norepinephrine and immunoglobulin levels”, Journal of human stress, 11(2), pp.52-59.
  • MEB (2016), Teachers appointed, www.meb.gov.tr, [3.07.2016]
  • OSYM (2016), ALES Aplication Form, www.osym.gov.tr, [3.06.2016]
  • OSYM (2016), KPSS Data, www.osym.gov.tr, [3.06.2016]
  • Özen, Y. (2011), “Kişisel Sorumluluk Bağlamında Kariyer Seçimini Etkileyen
  • Sosyal Psikolojik Faktörler”, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 2(3), pp.81-96. Özder, A. (2014), “Geography Teachers' Job Preferences: A Study on Influence of the High School Geography Teacher”, SDU International Journal of Educational Studies, 1(1), pp.54-62.
  • Resmi Gazete (2012), http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/08/20120829- htm, [12.10.2016]
  • Sabuncuoğlu, Z.(2001), İşletmelerde Halkla İlişkiler, Ezgi Kitabevi Y., Bursa.
  • Sadioğlu, Ö. & Sezer, G. O. (2016),“KPSS’ye Girecek Sınıf Öğretmeni
  • Adaylarının Sınav Kaygıları İle Öz Duyarlılık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), pp. 244. Sarikaya, T. & Khorshid, L. (2009), “Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini
  • Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi”,Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), pp.393-423. Sarita, S. (2015), “Academic Stress among Students: Role and Responsibilities of Parents”, IJAR, 1(10), pp.385-388.
  • Şahin, İ., Şahin Fırat N., Zoraloğlu Y. E. & Açıkgöz, K. (2009), “Üniversite
  • Öğrencilerinin Sorunları”, e-Journal of New World Sciences Academy, 4(4), pp.1435-1449.
  • Şentürk, E. E. & Buran, K. (2015), “Ön Lisans Öğrencilerinin Kariyer Değerlerini
  • Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştirma”, Electronic Journal of Vocational Colleges, 5(3), pp.162-180. Tanrıverdi, H. & Kavsut, B. A. (2015), “Anadolu Öğretmen Lisesi Öğrencilerin
  • Öğretmenliğe Yönelik Tutumları Ve Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler Arasındaki İlişki”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54). pp.1-18. Turgut, M., Gökyürek, B. &Yenel, F. İ. (2004), “Beden Eğitimi Ve Spor
  • Yüksekokullarındaki Antrenörlük Eğitimi Ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bu Bölümleri Seçme Nedenleri Ve Beklentileri Üzerine Bir Araştırma”, G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), pp.91-99. TUIK (2016), “Unemployment in the 15-24 age group related to level of education”, https://biruni.tuik.gov.tr/gosterge/?locale=tr, [7.07.2016]
  • Qunlian, H. (2011), “The major difficulties and countermeasures of current university graduates' entrepreneurship in China”, Journal of Chinese
  • Entrepreneurship, 3(3), pp.228-239. Yavuzaslan, A. (2015), “The reasons for increasing employment demand in the public sector in Turkey”, Studia Mundi-Econamica, 2(2), pp.176-185.
  • Yayla, H.E. & Cengiz, E. (2005), “Muhasebe Mesleğinin Tercih Edilmesinde
  • Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Çalışması: Karadeniz Teknik Üniversitesi Örneği”, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 16(5), pp.147-168. Yilmaz, M. & Yasar, Z. (2016), “Ögretmen Adaylarinin Kamu Personeli Seçme
  • Sinavina (KPSS) Yönelik Algilari/Perceptions of Teacher Candidates for Public Personnel Selection Examination”, Bartin Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 5(2), pp.644-651. YÖK (2016), Number of University Students in Turkey by Years (1995-2016),
  • Higher Education Data, https://istatistik.yok.gov.tr/ ,[7.07.2016]
  • YÖK (2016), Number of Universities in Turkey, Higher Education
  • Data, https://istatistik.yok.gov.tr/ ,[29.07.2016]
  • YÖK (2016), Number of Students in Teacher Training, Higher Education
  • Data, https://istatistik.yok.gov.tr/ ,[29.07.2016]
  • YÖK (2007), Türkiyenin Yükseköğretim Stratejisi, Ankara, ISBN: 978-975-7912- 3
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA72EH23DY
Bölüm Makaleler
Yazarlar

A. Yavuzaslan Bu kişi benim

A. Barişçil Bu kişi benim

Maria Fekete Farkas Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yavuzaslan, A., Barişçil, A., & Farkas, M. F. (2016). STRESS AND FUTURE CAREER ASPIRATIONS AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, 8(1), 233-250.
AMA Yavuzaslan A, Barişçil A, Farkas MF. STRESS AND FUTURE CAREER ASPIRATIONS AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY. IJ-SSHS. Haziran 2016;8(1):233-250.
Chicago Yavuzaslan, A., A. Barişçil, ve Maria Fekete Farkas. “STRESS AND FUTURE CAREER ASPIRATIONS AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY”. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies 8, sy. 1 (Haziran 2016): 233-50.
EndNote Yavuzaslan A, Barişçil A, Farkas MF (01 Haziran 2016) STRESS AND FUTURE CAREER ASPIRATIONS AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies 8 1 233–250.
IEEE A. Yavuzaslan, A. Barişçil, ve M. F. Farkas, “STRESS AND FUTURE CAREER ASPIRATIONS AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY”, IJ-SSHS, c. 8, sy. 1, ss. 233–250, 2016.
ISNAD Yavuzaslan, A. vd. “STRESS AND FUTURE CAREER ASPIRATIONS AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY”. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies 8/1 (Haziran 2016), 233-250.
JAMA Yavuzaslan A, Barişçil A, Farkas MF. STRESS AND FUTURE CAREER ASPIRATIONS AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY. IJ-SSHS. 2016;8:233–250.
MLA Yavuzaslan, A. vd. “STRESS AND FUTURE CAREER ASPIRATIONS AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY”. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, c. 8, sy. 1, 2016, ss. 233-50.
Vancouver Yavuzaslan A, Barişçil A, Farkas MF. STRESS AND FUTURE CAREER ASPIRATIONS AMONG UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY. IJ-SSHS. 2016;8(1):233-50.