BibTex RIS Kaynak Göster

GENDER PERCEPTIONS OF PRESERVICE TEACHERS

Yıl 2011, Cilt: 3 Sayı: 2, 241 - 254, 01.12.2011

Öz

Recently, “gender” has become one of the most frequently addressed terms to explain the inequalities between women and men. It has become the center of attention because it explains the inequalities between women and men not in terms of biological differences but instead in terms of social and cultural differences. This study tries to determine the gender perceptions of preservice teachers through the views of 647 preservice teachers. The most significant finding of the study is that gender perceptions of the preservice teachers support the patriarchal structure. The results of the study show that, among the male and female preservice teachers, gender perceptions of male preservice teachers reflect a stronger traditional view which seems to support inequalities

Kaynakça

  • Aslan, G. (1997), Bankacılık Sektöründe İstihdam Örüntüleri ve Kadın İşgücü ile İlgili Farklılıklar, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Berktay, F. (2000), Tektanrılı Dinler Karşısında Kadın, İstanbul, Metis Yayınları.
  • Dinçer, Ö. (2007), Namus ve Bekâret: Kuşaklar Arasında Değişen Ne? İki Kuşaktan Kadınların Cinsellik Algıları, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doğaner, G., Yıldız, A., Azizoğlu, F. (2006), “Cumhuriyet Üniversitesi Kampusunda okuyan Kız Öğrencilerin Kızlık Zarı Hakkındaki Görüş ve Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi” 5 Temmuz 2011, http://www.ssyv.org.tr.
  • Dökmen, Y. Z. (2004), Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Ankara, Sistem yayıncılık.
  • Gönüllü, M., İçli G. (2001), “Çalışma Yaşamında Kadınlar: Aile ve Ev İlişkileri”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 25, No. 1, pp.81-100.
  • Gürsoy, E. (2004), “Kızlık Zarı Muayenesi/Bekaret Denetimi.” 5 Temmuz 2011, www.huksam.hacettepe.edu.tr.
  • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2004), Türkiye Nüfus Sağlığı Araştırması-2003 Ankara.
  • Johston, K.E., Bittinger, K., Smith, A., Madole, K.L. (2001) “Developmental Changes in Infants’ and Toddlers’ Attention to Gender Categories. Merrill- Palmer Ouarterely, Vol. 47, No. 4, pp.563-584.
  • Keith, B., Jacqueline, S. (2002), “Parent and adolescent gender role attitudes in 1990’s Great Britain”, Sex Roles, Vol. 46, No. 7/8, pp.239-244.
  • Kimberly, A., Mahaffy, K. (2002), “The gendering of adolescents’ childbearing and educational plans: reciprocal effects and the influence of social context”, Sex Roles, Vol. 46, No. 11/12, pp.403-417.
  • Kirman, M.A. (2004), Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, İstanbul, Rağbet Yayınları.
  • Krug, E.G., Dahlberg, L.L., Mercy,J. A., Zwi, A.B., Lozano, R. (2003), World Report on Violence and Health, Geneva. World Health Organization.
  • McLaren, P. (1989), Life in Schools, An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education , Longman, New York.
  • Öztürk, E. (1998), “Üniversite Öğrencilerinde Aşk ve Cinsellik.” 7. Anadolu Psikiyatri Günleri Kongresi, Haziran, Malatya.
  • Rosenkrantz, P., Vogel, S., Bee, H., Broverman, I., Broverman, D.M. (1986), “Sex Roles Stereotypes and Self Concepts in College Students”, Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 32, No. 3, pp.287-295.
  • Savran, G. A. (2004), Beden Emek Tarih – Diyalektik Bir Feminizm İçin. İstanbul: Kanat Kitap.
  • T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü (2008), Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2008-2013, T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü Yayını, Ankara.
  • Tan, M., Ecevit Y. ve Üşür, S.S. (2000), Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset, TÜSİAD yayınları, İstanbul.
  • Trommsdorff, G., Iwawaki, S. (1989), “Student’s Perceptions of Socialisation and Gender Role in Japan and Germany”, International Journal of Behavioral Development, Vol. 12, No. 4, pp.485-493.
  • Vefikuluçay, D., Demirel, S., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2007), “Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları” Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Vol. 14, No. 2, pp.12-27. Yılmaz, D.V., Zeynepoğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2009), “Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Görüşleri”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Vol. 6, No. 1, pp.775-792.
Yıl 2011, Cilt: 3 Sayı: 2, 241 - 254, 01.12.2011

Öz

Kaynakça

  • Aslan, G. (1997), Bankacılık Sektöründe İstihdam Örüntüleri ve Kadın İşgücü ile İlgili Farklılıklar, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Berktay, F. (2000), Tektanrılı Dinler Karşısında Kadın, İstanbul, Metis Yayınları.
  • Dinçer, Ö. (2007), Namus ve Bekâret: Kuşaklar Arasında Değişen Ne? İki Kuşaktan Kadınların Cinsellik Algıları, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doğaner, G., Yıldız, A., Azizoğlu, F. (2006), “Cumhuriyet Üniversitesi Kampusunda okuyan Kız Öğrencilerin Kızlık Zarı Hakkındaki Görüş ve Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi” 5 Temmuz 2011, http://www.ssyv.org.tr.
  • Dökmen, Y. Z. (2004), Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Ankara, Sistem yayıncılık.
  • Gönüllü, M., İçli G. (2001), “Çalışma Yaşamında Kadınlar: Aile ve Ev İlişkileri”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 25, No. 1, pp.81-100.
  • Gürsoy, E. (2004), “Kızlık Zarı Muayenesi/Bekaret Denetimi.” 5 Temmuz 2011, www.huksam.hacettepe.edu.tr.
  • Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2004), Türkiye Nüfus Sağlığı Araştırması-2003 Ankara.
  • Johston, K.E., Bittinger, K., Smith, A., Madole, K.L. (2001) “Developmental Changes in Infants’ and Toddlers’ Attention to Gender Categories. Merrill- Palmer Ouarterely, Vol. 47, No. 4, pp.563-584.
  • Keith, B., Jacqueline, S. (2002), “Parent and adolescent gender role attitudes in 1990’s Great Britain”, Sex Roles, Vol. 46, No. 7/8, pp.239-244.
  • Kimberly, A., Mahaffy, K. (2002), “The gendering of adolescents’ childbearing and educational plans: reciprocal effects and the influence of social context”, Sex Roles, Vol. 46, No. 11/12, pp.403-417.
  • Kirman, M.A. (2004), Din Sosyolojisi Terimleri Sözlüğü, İstanbul, Rağbet Yayınları.
  • Krug, E.G., Dahlberg, L.L., Mercy,J. A., Zwi, A.B., Lozano, R. (2003), World Report on Violence and Health, Geneva. World Health Organization.
  • McLaren, P. (1989), Life in Schools, An Introduction to Critical Pedagogy in the Foundations of Education , Longman, New York.
  • Öztürk, E. (1998), “Üniversite Öğrencilerinde Aşk ve Cinsellik.” 7. Anadolu Psikiyatri Günleri Kongresi, Haziran, Malatya.
  • Rosenkrantz, P., Vogel, S., Bee, H., Broverman, I., Broverman, D.M. (1986), “Sex Roles Stereotypes and Self Concepts in College Students”, Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol. 32, No. 3, pp.287-295.
  • Savran, G. A. (2004), Beden Emek Tarih – Diyalektik Bir Feminizm İçin. İstanbul: Kanat Kitap.
  • T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü (2008), Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ulusal Eylem Planı 2008-2013, T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü Yayını, Ankara.
  • Tan, M., Ecevit Y. ve Üşür, S.S. (2000), Kadın-Erkek Eşitliğine Doğru Yürüyüş: Eğitim, Çalışma Yaşamı ve Siyaset, TÜSİAD yayınları, İstanbul.
  • Trommsdorff, G., Iwawaki, S. (1989), “Student’s Perceptions of Socialisation and Gender Role in Japan and Germany”, International Journal of Behavioral Development, Vol. 12, No. 4, pp.485-493.
  • Vefikuluçay, D., Demirel, S., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2007), “Kafkas Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları” Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, Vol. 14, No. 2, pp.12-27. Yılmaz, D.V., Zeynepoğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2009), “Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Görüşleri”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Vol. 6, No. 1, pp.775-792.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA38TU97PV
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülay Aslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aslan, G. (2011). GENDER PERCEPTIONS OF PRESERVICE TEACHERS. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, 3(2), 241-254.
AMA Aslan G. GENDER PERCEPTIONS OF PRESERVICE TEACHERS. IJ-SSHS. Aralık 2011;3(2):241-254.
Chicago Aslan, Gülay. “GENDER PERCEPTIONS OF PRESERVICE TEACHERS”. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies 3, sy. 2 (Aralık 2011): 241-54.
EndNote Aslan G (01 Aralık 2011) GENDER PERCEPTIONS OF PRESERVICE TEACHERS. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies 3 2 241–254.
IEEE G. Aslan, “GENDER PERCEPTIONS OF PRESERVICE TEACHERS”, IJ-SSHS, c. 3, sy. 2, ss. 241–254, 2011.
ISNAD Aslan, Gülay. “GENDER PERCEPTIONS OF PRESERVICE TEACHERS”. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies 3/2 (Aralık 2011), 241-254.
JAMA Aslan G. GENDER PERCEPTIONS OF PRESERVICE TEACHERS. IJ-SSHS. 2011;3:241–254.
MLA Aslan, Gülay. “GENDER PERCEPTIONS OF PRESERVICE TEACHERS”. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, c. 3, sy. 2, 2011, ss. 241-54.
Vancouver Aslan G. GENDER PERCEPTIONS OF PRESERVICE TEACHERS. IJ-SSHS. 2011;3(2):241-54.