Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bireysel ve takım sporcularında optimal performans duygu durumu ve zihinsel antrenman ilişkisinin incelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 26 - 39, 30.06.2021

Öz

Bu çalışmanın temel amacı bireysel ve takım sporlarında optimal duygu durumu ve zihinsel antrenmanın ilişkisinin incelenmesidir. Araştırma betimsel araştırma modellerinden tarama modelidir. Çalışmaya Akdeniz Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören a ve bireysel sporcularından oluşan 74’ü kadın, 80’i erkek olmak üzere toplam 154 sporcu gönüllü olarak katılmıştır. Araştırma amacına yönelik olarak araştırmacı tarafından hazırlanmış olan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın amacına ulaşmak için; spor ortamında zihinsel antrenman uygulamalarında kullanılan zihinsel beceri ve zihinsel teknikleri ölçme amacı ile Behnke ve ark. (2017) tarafından geliştirilen ve Türk kültürüne uyarlaması Yarayan ve İlhan tarafından (2018) yapılan “Zihinsel Antrenman Ölçeği” ve egzersiz sırasında sporcunun ortaya koyabildiği, Jackson ve Eklund tarafından 2004 yılında geliştirilmiş olan ‘’Optimal Performans Duygu Durumu” ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; sporcuların zihinsel antrenman düzeyi ve optimal performans duygu durumu düzeylerinde cinsiyet değişkeni, haftalık egzersiz sayısı değişkeni ve branş değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunmazken yarışmacı değişkeni ve spor yılı değişkenine göre ise anlamlı farklılıklar bulunduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altıntaş, A. ve Akalan, C. (2008). Zihinsel antrenman ve yüksek performans. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1): 39–43.
  • Aslan, A., Kuru, E. (2002). Profesyonel Ve Amatör Futbolcuların Başarı Motivasyonu Farklılıkları Ve Sportif Tecrübe İlişkisi, Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt VII , Sayı : 2 , S:23
  • Behnke, M., Tomczak, M., Kaczmarek, L. D., Komar, M., ve Gracz, J. (2017). The sport mental training questionnaire: Development and validation. Current Psychology, 38(2), 504-516.
  • Biçer, Y.S., Aysan, H.A. (2008). Mental konsantrasyon çalışmalarının bilek güreşi erkek sporcularının reaksiyon zamanlarına etkisi. Fırat Üniversitesi, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 6(2): 147–153.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetinkalp, C.O. (2011). Optimal performans duygu durumu ve fiziksel benlik algısı: dansçılar üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Devlet Türk Musikisi Konservatuarı Anabilim Dalları Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir.
  • Erdoğan, B , Gülşen, D . (2020). Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Sporcuların Zihinsel Antrenman Düzeylerinin Belirlenmesi . Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi: 3(1), 219-228 . DOI: 10.38021/asbid.753967
  • Ergün, M. (2002), Elit Sporcularda Başarı Motivasyonun, Durumluluk Kaygısı Düzeyleri Üzerine Etkisi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Fidell, S., Tabachnick, B., Mestre, V., & Fidell, L. (2013). Aircraft noise-induced awakenings are more reasonably predicted from relative than from absolute sound exposure levels. The Journal of the Acoustical Society of America, 134(5), 3645-3653.
  • Gülşen, D.B.A, Yıldız, A.B., Yılmaz, B, Şahan, H. (2019). Spor Bilimleri Fakültesindeki Öğrencilerin Kendinle Konuşma ve Zihinsel Dayanıklılık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4 (4) , 459-470 . DOI: 10.31680/gaunjss.621767
  • Güngör, N. B. ve Çelik, O. B. (2020). The Effect of Attitude Towards Sport of Sports Science Faculty Students on Mental Well-Being, International Journal of Eurasian Education and Culture, Issue: 8, pp. (468- 493).
  • İkizler, C., Karagözoğlu, C. (1997). Sporda Başarının Psikolojisi. 3. Basım , Alfa Basın Yayın Dağıtım, İstanbul
  • Jackson, S. A., Eklund, R., ve Leatherman, G. (2004). The flow scales manual. Publishers Graphics.
  • Jackson, S. A., ve Marsh, H. W. (1996). Development and validation of a scale to measure optimal experience: The Flow State Scale. Journal of sport and exercise psychology, 18(1), 17-35.
  • Kivikangas, JM. (2006). Psychophysiology of flow experience: An explorativestudy, Department of Psychology, University of Helsinki.
  • Konter, E. (1999). Uygulamalı Spor Psikolojisinde Zihinsel Antrenman. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. :6–11, 54–57.
  • Moneta, GB. (2004). The flow experienceacross cultures. Journal of HappinessStudies. :115-121.
  • Neff, R. (2006). Mental Training for Athletes and Other Performers.
  • Schling G, Gubelman H. Erchaning Performance with Mental Training. Eurapean Perspectives on exercise and Sport Phychology, Human Kinetics Leeds, 1995; 180.
  • Weinberg R.S., Williams J.M. (2006). Integrating and Implementing a Psychological Skills Training Program in: Williams, J. M., ed., Applied Sport Psychology: Personal Growth to Peak Performance, 6th ed., McGraw-Hill, New York, p:425-457.
  • Yarayan, Y.E., ve İlhan, E.L. (2018). Sporda zihinsel antrenman envanteri’nin (SZAE) uyarlama çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 205-218.
  • Yıldız, A.B., Gülşen, D.B.A, Yılmaz, B. (2015). Sporcuların Optimal Performans Duygu Durumunun Yaşam Tatminleri Üzerindeki Etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(9),58-64. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/bsd/issue/53518/712610

Examine the relationship between optimal flow state and mental training in individual and team sports

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 26 - 39, 30.06.2021

Öz

The main aim of this study is to examine the relationship between flow state and mental training in individual and team sports.Research is a screening model from descriptive research models.154 athletes, 74 of whom were women and 80 of whom were men, participated voluntarily in the team and individual studying at the Faculty of Sports Sciences at Akdeniz University. A personal information form prepared by the researcher was used for the purpose of the research. Behnke at al. (2017) developed by Ilhan and adapted to Turkish Culture (2018) and made by Jackson and Eklund developed in 2004 by' the scale of mental training', to achieve the purpose of the research in sport mental training and mental techniques are used in applications to measure mental skills that have been developed also flow state scale is used. As a result of the study, the level of mental training and optimal performance of athletes according to the gender variable and the number of weekly exercises variable and branch change in the level of mood although there was no significant difference, it was found that there were significant differences according to the competitor variable and the Sports year variable.

Kaynakça

  • Altıntaş, A. ve Akalan, C. (2008). Zihinsel antrenman ve yüksek performans. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1): 39–43.
  • Aslan, A., Kuru, E. (2002). Profesyonel Ve Amatör Futbolcuların Başarı Motivasyonu Farklılıkları Ve Sportif Tecrübe İlişkisi, Gazi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt VII , Sayı : 2 , S:23
  • Behnke, M., Tomczak, M., Kaczmarek, L. D., Komar, M., ve Gracz, J. (2017). The sport mental training questionnaire: Development and validation. Current Psychology, 38(2), 504-516.
  • Biçer, Y.S., Aysan, H.A. (2008). Mental konsantrasyon çalışmalarının bilek güreşi erkek sporcularının reaksiyon zamanlarına etkisi. Fırat Üniversitesi, Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları Dergisi, 6(2): 147–153.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetinkalp, C.O. (2011). Optimal performans duygu durumu ve fiziksel benlik algısı: dansçılar üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Devlet Türk Musikisi Konservatuarı Anabilim Dalları Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı, İzmir.
  • Erdoğan, B , Gülşen, D . (2020). Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Sporcuların Zihinsel Antrenman Düzeylerinin Belirlenmesi . Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi: 3(1), 219-228 . DOI: 10.38021/asbid.753967
  • Ergün, M. (2002), Elit Sporcularda Başarı Motivasyonun, Durumluluk Kaygısı Düzeyleri Üzerine Etkisi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Fidell, S., Tabachnick, B., Mestre, V., & Fidell, L. (2013). Aircraft noise-induced awakenings are more reasonably predicted from relative than from absolute sound exposure levels. The Journal of the Acoustical Society of America, 134(5), 3645-3653.
  • Gülşen, D.B.A, Yıldız, A.B., Yılmaz, B, Şahan, H. (2019). Spor Bilimleri Fakültesindeki Öğrencilerin Kendinle Konuşma ve Zihinsel Dayanıklılık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4 (4) , 459-470 . DOI: 10.31680/gaunjss.621767
  • Güngör, N. B. ve Çelik, O. B. (2020). The Effect of Attitude Towards Sport of Sports Science Faculty Students on Mental Well-Being, International Journal of Eurasian Education and Culture, Issue: 8, pp. (468- 493).
  • İkizler, C., Karagözoğlu, C. (1997). Sporda Başarının Psikolojisi. 3. Basım , Alfa Basın Yayın Dağıtım, İstanbul
  • Jackson, S. A., Eklund, R., ve Leatherman, G. (2004). The flow scales manual. Publishers Graphics.
  • Jackson, S. A., ve Marsh, H. W. (1996). Development and validation of a scale to measure optimal experience: The Flow State Scale. Journal of sport and exercise psychology, 18(1), 17-35.
  • Kivikangas, JM. (2006). Psychophysiology of flow experience: An explorativestudy, Department of Psychology, University of Helsinki.
  • Konter, E. (1999). Uygulamalı Spor Psikolojisinde Zihinsel Antrenman. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. :6–11, 54–57.
  • Moneta, GB. (2004). The flow experienceacross cultures. Journal of HappinessStudies. :115-121.
  • Neff, R. (2006). Mental Training for Athletes and Other Performers.
  • Schling G, Gubelman H. Erchaning Performance with Mental Training. Eurapean Perspectives on exercise and Sport Phychology, Human Kinetics Leeds, 1995; 180.
  • Weinberg R.S., Williams J.M. (2006). Integrating and Implementing a Psychological Skills Training Program in: Williams, J. M., ed., Applied Sport Psychology: Personal Growth to Peak Performance, 6th ed., McGraw-Hill, New York, p:425-457.
  • Yarayan, Y.E., ve İlhan, E.L. (2018). Sporda zihinsel antrenman envanteri’nin (SZAE) uyarlama çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(4), 205-218.
  • Yıldız, A.B., Gülşen, D.B.A, Yılmaz, B. (2015). Sporcuların Optimal Performans Duygu Durumunun Yaşam Tatminleri Üzerindeki Etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(9),58-64. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/bsd/issue/53518/712610
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Süleyman Karaağaç Bu kişi benim 0000-0001-8284-5397

Prof. Dr. Hasan Şahan 0000-0002-4828-6285

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Kabul Tarihi 24 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaağaç, S., & Şahan, P. D. H. (2021). Bireysel ve takım sporcularında optimal performans duygu durumu ve zihinsel antrenman ilişkisinin incelenmesi. Uluslararası Türk Spor Ve Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(1), 26-39.