Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TRADITION OF MIDDLE ABANDONMENT IN KYRGYZ AND KAZAKH TURKS

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 264 - 278, 01.09.2024
https://doi.org/10.59305/ijvuts.1470876

Öz

Throughout their millennia-long history, Turks consider establishing a family as sacred due to viewing the family as the foundation of society. The family, shaped not only by blood ties but also by solidarity, love, and loyalty fostered through living together, is a fundamental institution in Turkish culture. In Turkish culture, the family is seen as a determinant of an individual's identity and social position. Each member of the family is deeply connected with one another through profound respect and love. The family serves not only as a network of support and solidarity but also as a carrier of cultural heritage. The bond of family forms the basis of society among Turks, shaping the resilience and endurance of Turkish communities. In Turkish culture, women are viewed as the cornerstone of society and the sacred center of the family. Women are praised not only as wives or mothers but also as symbols of wisdom, grace, and power. Women are valued for the progress and welfare of society. The wisdom and patience of women are of critical importance in maintaining peace and harmony within the family and society. Additionally, the ability of women to guide with prudence contributes to societal decision-making. Marriages among Turks typically occurred through agreement and mutual compromise between families. However, in some cases, especially when disagreements or unwanted marriages between families arose, couples preferred to elope. In such cases, the man would often marry the woman he loved by eloping with her. The tradition of bride kidnapping was often associated with the love and determination of young couples. However, this practice could sometimes lead to tension and disagreements between families and could be viewed as contrary to societal norms. This study provides information on the tradition of bride kidnapping, which is among the types of marriages of Kyrgyz and Kazakh Turks. Research findings indicate that the tradition of bride kidnapping appears as a continuing tradition among Kyrgyz people from the past to the present, while among Kazakhs, it is identified as a tradition that emerged particularly after the 1930s.

Destekleyen Kurum

Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi

Proje Numarası

SYL-2023-12835

Teşekkür

Erciyes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi'ne desteklerinden dolayı teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Tezcan, M. (2003). Türk Kültüründe kız kaçırma geleneklerinin antropolojik çözümlenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 6(6), 1-8.
  • Ünal, A. (2021). Kırgız toplumunda geçmişten günümüze kalın (başlık parası) geleneği. Millî Folklor Dergisi, 17(131), 47-61
  • Yüce, M., & Dosbayeva, B. (2007). Kırgız Türklerinde evlenme geleneği. Modern Türk Araştırmaları Dergisi, 4(1), 8-24.

KIRGIZ VE KAZAK TÜRKLERİNDE KIZ KAÇIRMA GELENEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 264 - 278, 01.09.2024
https://doi.org/10.59305/ijvuts.1470876

Öz

Türkler, binlerce yıllık tarihleri boyunca aileyi toplumun temeli olarak gördükleri için aile kavramı kutsaldır. Aile, sadece kan bağıyla değil, aynı zamanda birlikte yaşamanın getirdiği dayanışma, sevgi, sadakatle şekillenen bir müessesedir. Türk kültüründe aile, bireyin kimliğini ve toplumsal konumunu belirleyen unsur olarak görülmektedir. Ailedeki her birey, birbirine karşı derin bir saygı ve sevgiyle bağlıdır. Aile, sadece dayanışma ve destek ağı değil, aynı zamanda kültürel mirasın taşıyıcısıdır. Türklerde aile bağı, toplumun temelini oluşturur ve bu bağın gücü, Türk toplumlarının direncini ve dayanıklılığını şekillendirir. Türk kültüründe kadın, toplumun temel direği ve ailenin kutsal merkezi olarak görülür. Kadın, sadece eş veya anne olarak değil, aynı zamanda bilgelik, zarafet ve güç sembolü olarak övgüyle anılır. Kadın, toplumun ilerlemesi ve refahı için değerlidir. Kadınların bilgeliği, sabrı, aile içinde ve toplumda barışın, uyumun korunmasında kritik öneme sahiptir. Ayrıca, kadının sağduyuyla yönlendirme yeteneği, toplumsal kararlara katkıda bulunmaktadır. Türklerde evlilikler genellikle aileler arasında anlaşma ve karşılıklı uzlaşmayla gerçekleşirdi. Ancak bazı durumlarda, özellikle aileler arasındaki anlaşmazlıklar veya istenmeyen evlilikler söz konusu olduğunda, çiftler kaçarak evlenmeyi tercih ederlerdi. Bu durumda, erkek genellikle sevdiği kadını kaçırarak evlenirdi. Kız kaçırma geleneği, genellikle genç çiftlerin aşkı ve kararlılığıyla ilişkilendirilirdi. Ancak, bu durum bazen aileler arasında gerilime ve anlaşmazlıklara neden olabilir ve toplumsal normlara aykırı olarak görülebilirdi. Bu çalışmada Kırgız ve Kazak Türklerinin evlilik türleri arasında yer alan kız kaçırma geleneğine ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda kız kaçırma geleneği Kırgızlarda geçmişten günümüze kadar devam eden bir gelenek olarak karşımıza çıkarken, Kazaklarda özellikle 1930’lu yıllardan sonra ortaya çıkan bir gelenek olarak tespit edilmiştir.

Proje Numarası

SYL-2023-12835

Kaynakça

  • Tezcan, M. (2003). Türk Kültüründe kız kaçırma geleneklerinin antropolojik çözümlenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 6(6), 1-8.
  • Ünal, A. (2021). Kırgız toplumunda geçmişten günümüze kalın (başlık parası) geleneği. Millî Folklor Dergisi, 17(131), 47-61
  • Yüce, M., & Dosbayeva, B. (2007). Kırgız Türklerinde evlenme geleneği. Modern Türk Araştırmaları Dergisi, 4(1), 8-24.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kuzey-Batı (Kıpçak) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Çelik 0000-0002-8945-4986

Eliçe Demir 0000-0001-6756-858X

Proje Numarası SYL-2023-12835
Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 19 Nisan 2024
Kabul Tarihi 6 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik, F., & Demir, E. (2024). KIRGIZ VE KAZAK TÜRKLERİNDE KIZ KAÇIRMA GELENEĞİ. Uluslararası İdil - Ural Ve Türkistan Araştırmaları Dergisi, 6(2), 264-278. https://doi.org/10.59305/ijvuts.1470876
AMA Çelik F, Demir E. KIRGIZ VE KAZAK TÜRKLERİNDE KIZ KAÇIRMA GELENEĞİ. IJVUTS. Eylül 2024;6(2):264-278. doi:10.59305/ijvuts.1470876
Chicago Çelik, Fatih, ve Eliçe Demir. “KIRGIZ VE KAZAK TÜRKLERİNDE KIZ KAÇIRMA GELENEĞİ”. Uluslararası İdil - Ural Ve Türkistan Araştırmaları Dergisi 6, sy. 2 (Eylül 2024): 264-78. https://doi.org/10.59305/ijvuts.1470876.
EndNote Çelik F, Demir E (01 Eylül 2024) KIRGIZ VE KAZAK TÜRKLERİNDE KIZ KAÇIRMA GELENEĞİ. Uluslararası İdil - Ural ve Türkistan Araştırmaları Dergisi 6 2 264–278.
IEEE F. Çelik ve E. Demir, “KIRGIZ VE KAZAK TÜRKLERİNDE KIZ KAÇIRMA GELENEĞİ”, IJVUTS, c. 6, sy. 2, ss. 264–278, 2024, doi: 10.59305/ijvuts.1470876.
ISNAD Çelik, Fatih - Demir, Eliçe. “KIRGIZ VE KAZAK TÜRKLERİNDE KIZ KAÇIRMA GELENEĞİ”. Uluslararası İdil - Ural ve Türkistan Araştırmaları Dergisi 6/2 (Eylül 2024), 264-278. https://doi.org/10.59305/ijvuts.1470876.
JAMA Çelik F, Demir E. KIRGIZ VE KAZAK TÜRKLERİNDE KIZ KAÇIRMA GELENEĞİ. IJVUTS. 2024;6:264–278.
MLA Çelik, Fatih ve Eliçe Demir. “KIRGIZ VE KAZAK TÜRKLERİNDE KIZ KAÇIRMA GELENEĞİ”. Uluslararası İdil - Ural Ve Türkistan Araştırmaları Dergisi, c. 6, sy. 2, 2024, ss. 264-78, doi:10.59305/ijvuts.1470876.
Vancouver Çelik F, Demir E. KIRGIZ VE KAZAK TÜRKLERİNDE KIZ KAÇIRMA GELENEĞİ. IJVUTS. 2024;6(2):264-78.