Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 9 - 14, 31.01.2018

Öz






Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin  Etkinliğinin Değerlendirilmesi

 

Özet 

Amaç:Araştırma, hastanede öğrencilere verilen oryantasyon eğitiminin öğrencilerin uyum süreci üzerine etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Gereç ve Yöntem:Araştırmanın örneklemini, İstanbul Anadolu yakasında hizmet veren kadın hastalıkları doğum ve çocuk hastanesine staj için gelen 217 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan katılımcıların tanıtıcı özellikleri ve hastane hizmet sürecine yönelik soruları içeren 23 soruluk ön-test ve son-test anket formu ile elde edilmiştir. Öğrencilere oryantasyon eğitimi öncesinde ön-test ve eğitim sonrası son-test uygulanmıştır. Veriler SPSS programında yüzdelik hesaplama, t-test ve varyans analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin ön-test puanları incelendiğinde; en yüksek puanın %80 ile iletişim konularında alındığı, en düşük puanın %64.9 ile enfeksiyon konularında alındığı saptanmıştır. Son-testte ise öğrencilerin en yüksek puanı (% 88.5) ile yine iletişim konularında aldığı, en düşük puanı ise hasta güvenliği konularında (%74.9) aldığı saptanmıştır. Öğrencilerin ön-test puan ortalamasının 68.33±15.61, sontest puan ortalamasının 81.69±14.88 olduğu ve aradaki farkın anlamlı olduğu (p<.05), eğitim sonrası öğrencilerin puanlarının yükseldiği belirlenmiştir. Ayrıca daha önce iş sağlığı eğitimi alanların, kadın öğrencilerin, üniversite öğrencilerinin puanlarının diğerlerine göre daha yüksek olduğu ve aradaki farkın anlamlı olduğu saptanmıştır 

(p<.05). Sonuç: Öğrencilerin hastanelere staja çıktıklarında kurum bazlı oryantasyon eğitimlerine ihtiyaçlarının olduğu ve yapılan eğitimin öğrencilerin farkındalıklarını artırdığı belirlenmiştir. 


Anahtar kelimeler: Eğitim, ebe, hemşire, oryantasyon eğitimi, öğrenci

 

Assessment of the Effectiveness of Orientation Training Given to  Students at Hospital 

 

Abstract 

Objective: Study was performed to determine the effectiveness of orientation training provided for students at hospitals on the adaptation process of students. Materials and Methods: The sample included 217 students who were interns at an obstetrics and pediatrics hospital located at the Anatolian site of Istanbul. Data were collected using a pre-test and post-test questionnaire form which was prepared by the researchers and consisted of 23 questions on personal characteristics and hospital services. Prior to the orientation training, a pre-test was administered and following the training, a post-test was applied. Statistical analyses including percentiles, t-tests, and analysis of variance were carried out using the SPSS software. Findings:Pre-test results showed that students scored the highest on the communication category at 80% level, while the lowest scores were obtained from the infection category at 64.9% level. According to post-test results, the highest and lowest scores were obtained from the communication (88.5%) and patient safety (74.9%) categories, respectively. It was found that the mean pre- and post-test scores were 68.33±15.61 and 81.69±14.88, respectively. There was a significant difference between the pre- and post-test scores (p<.05). Students’ scores increased following the training. It was also determined that students who previously received occupational health training, who were female and who were university students significantly scored higher compared to others (p<.05). Conclusion: It was concluded that students need to receive organization based orientation programs during internship and that orientation training increased awareness.


Keywords: Training, midwife, nurse, orientation training, student.


Kaynakça

  • Aştı, T., & Taşocak, G. (1995). Klinik eğitimde farklı bir yaklaşım. Hemşirelik Bülteni, 9(35),7-17.
  • Attree, M., Cooke, H., & Wakefield, A. (2008). Patient safety in an english pre-registration nursing curriculum. Nurse Educ Pract., 8(4), 239–248.
  • Bodur, S., Filiz, E., Çimen, A., & Kapçı, C. (2012). Ebelik ve hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hasta güvenliği ve tıbbi hatalar konusundaki tutumu. Genel Tıp Dergisi, 22(2), 37-42.
  • Brown, L., Herd, K., & Humphries, G. (2005). The role of the lecturer in practice placements: what do students think?. J. Nursing Education in Practice, 5(2), 84-90.
  • Çalışkan, T., & Akgöz, S. (2005). Sağlık yüksek okulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada yıl içi ve yaz stajlarının katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31(1), 9-13.
  • Ecevit, A.Ş., Karabacak, Ü., Gülseven, B., & Şenturan, L. (2008). Hemşire öğrencilerin kendilerine uygulama yapmalarına ilişkin hastaların görüşleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(1), 25-32.
  • Ekinci, C.E., & Burgaz, B. (2007). Hacettepe üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134.
  • Esencan, T.Y., & Ergül, A. (2015). Jinekoloji ve obstetride tıbbi hatalar ve hasta güvenliği. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(2), 152-161.
  • Estrada, M.G. , Ma. GuanHing, S.M. , & Maravilla, S.N. (2015). Thomasian nursing education and clinical practice: A gap analysis. American Research Journal of Nursing, 1(2), 13-21.
  • Güvenç, M., & Kanan, N. (1993). Cerrahi hastalarının hemşirelerden ve öğrenci hemşirelerden beklentileri. Hemşirelik Bülteni, 7(30), 83-96.
  • İkiz, F.E., & Otlu, M.B. (2015). Üniversite Yaşamına uyum sürecinde yaşanan sorunlar ve başa çıkma yolları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 35-51.
  • Kolunsağ, A., & Özdemir, G.V. (2007). Sürdürülebilir oryantasyon modeli ve Sakarya Üniversitesi’ndeki durum. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 211-229.
  • Kutlu, M. (2004) Üniversite öğrencilerinin alıştırma-oryantasyon hizmetlerine ilişkin karşılaştıkları sorunlar ve beklentileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 207-208. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/77.pdf. Erişim Tarihi:24.01.2017.
  • Kyrkjebø, J.M., & Hage, I. (2005). What we know and what they do: nursing students’ experiences of improvement knowledge in clinical practice. Nurse Educ Today, 25,167-175.
  • Merih, Y., & Esencan, T.Y. (2007). Çocuk ve kadın doğum kliniklerinde çalışan hemşire/ebelerin mesleki tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. The evaluation of occupational attitude and behaviours of nurses / midwives who work at pediatrics and maternity clinics. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 38(2), 61-66.
  • Özyürek, R., Arıkan, D., & Şahin, M. (2016). Ege Üniversitesi öğrencilerinin oryantasyon ve akademik danışmanlık hizmetleri ile ilgili gereksinimlerinin belirlenmesi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1233-1270.
  • Penny, A.R. (2003). Changing the agenda for research into students’ views about university teaching: four shortcomings of SRT research. Teaching in Higher Education, 8(3), 399-411.
  • Sözen, C. (2003). Hemşirelikte öğretim. Ankara: Palme Yayıncılık, 10-27.
  • Tüzün, H., & Özdinç, F. (2010). 3-Boyutlu sanal üniversite oryantasyon ortamının geliştirilmesi. Akademik Bilişim 10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 653-657.http://yunus.hacettepe.edu.tr/~htuzun/html/academic/2010-AB TuzunOzdinc.pdf. Erişim Tarihi:24.01.2017.
  • Yeşilyaprak, B. (2016). 21. Yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. 25. Baskı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yücel, D., Timlioğlu, S., & Sağlam, Z.A. (2013). Asistan hekim oryantasyon (uyum) eğitimlerinin etkinliğinin ölçülmesi. Göztepe Tıp Dergisi, 28(3), 120-124.
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 9 - 14, 31.01.2018

Öz

Kaynakça

  • Aştı, T., & Taşocak, G. (1995). Klinik eğitimde farklı bir yaklaşım. Hemşirelik Bülteni, 9(35),7-17.
  • Attree, M., Cooke, H., & Wakefield, A. (2008). Patient safety in an english pre-registration nursing curriculum. Nurse Educ Pract., 8(4), 239–248.
  • Bodur, S., Filiz, E., Çimen, A., & Kapçı, C. (2012). Ebelik ve hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hasta güvenliği ve tıbbi hatalar konusundaki tutumu. Genel Tıp Dergisi, 22(2), 37-42.
  • Brown, L., Herd, K., & Humphries, G. (2005). The role of the lecturer in practice placements: what do students think?. J. Nursing Education in Practice, 5(2), 84-90.
  • Çalışkan, T., & Akgöz, S. (2005). Sağlık yüksek okulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada yıl içi ve yaz stajlarının katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31(1), 9-13.
  • Ecevit, A.Ş., Karabacak, Ü., Gülseven, B., & Şenturan, L. (2008). Hemşire öğrencilerin kendilerine uygulama yapmalarına ilişkin hastaların görüşleri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(1), 25-32.
  • Ekinci, C.E., & Burgaz, B. (2007). Hacettepe üniversitesi öğrencilerinin bazı akademik beklenti ve memnuniyet düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 120-134.
  • Esencan, T.Y., & Ergül, A. (2015). Jinekoloji ve obstetride tıbbi hatalar ve hasta güvenliği. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(2), 152-161.
  • Estrada, M.G. , Ma. GuanHing, S.M. , & Maravilla, S.N. (2015). Thomasian nursing education and clinical practice: A gap analysis. American Research Journal of Nursing, 1(2), 13-21.
  • Güvenç, M., & Kanan, N. (1993). Cerrahi hastalarının hemşirelerden ve öğrenci hemşirelerden beklentileri. Hemşirelik Bülteni, 7(30), 83-96.
  • İkiz, F.E., & Otlu, M.B. (2015). Üniversite Yaşamına uyum sürecinde yaşanan sorunlar ve başa çıkma yolları. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 35-51.
  • Kolunsağ, A., & Özdemir, G.V. (2007). Sürdürülebilir oryantasyon modeli ve Sakarya Üniversitesi’ndeki durum. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (14), 211-229.
  • Kutlu, M. (2004) Üniversite öğrencilerinin alıştırma-oryantasyon hizmetlerine ilişkin karşılaştıkları sorunlar ve beklentileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 207-208. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/77.pdf. Erişim Tarihi:24.01.2017.
  • Kyrkjebø, J.M., & Hage, I. (2005). What we know and what they do: nursing students’ experiences of improvement knowledge in clinical practice. Nurse Educ Today, 25,167-175.
  • Merih, Y., & Esencan, T.Y. (2007). Çocuk ve kadın doğum kliniklerinde çalışan hemşire/ebelerin mesleki tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. The evaluation of occupational attitude and behaviours of nurses / midwives who work at pediatrics and maternity clinics. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 38(2), 61-66.
  • Özyürek, R., Arıkan, D., & Şahin, M. (2016). Ege Üniversitesi öğrencilerinin oryantasyon ve akademik danışmanlık hizmetleri ile ilgili gereksinimlerinin belirlenmesi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1233-1270.
  • Penny, A.R. (2003). Changing the agenda for research into students’ views about university teaching: four shortcomings of SRT research. Teaching in Higher Education, 8(3), 399-411.
  • Sözen, C. (2003). Hemşirelikte öğretim. Ankara: Palme Yayıncılık, 10-27.
  • Tüzün, H., & Özdinç, F. (2010). 3-Boyutlu sanal üniversite oryantasyon ortamının geliştirilmesi. Akademik Bilişim 10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 653-657.http://yunus.hacettepe.edu.tr/~htuzun/html/academic/2010-AB TuzunOzdinc.pdf. Erişim Tarihi:24.01.2017.
  • Yeşilyaprak, B. (2016). 21. Yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. 25. Baskı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yücel, D., Timlioğlu, S., & Sağlam, Z.A. (2013). Asistan hekim oryantasyon (uyum) eğitimlerinin etkinliğinin ölçülmesi. Göztepe Tıp Dergisi, 28(3), 120-124.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuğba Yılmaz Esencan

Yeliz Doğan Merih Bu kişi benim

Funda Öztürkan Erdek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 2 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz Esencan, T., Doğan Merih, Y., & Öztürkan Erdek, F. (2018). Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 9-14.
AMA Yılmaz Esencan T, Doğan Merih Y, Öztürkan Erdek F. Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. İKÇÜSBFD. Ocak 2018;3(1):9-14.
Chicago Yılmaz Esencan, Tuğba, Yeliz Doğan Merih, ve Funda Öztürkan Erdek. “Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3, sy. 1 (Ocak 2018): 9-14.
EndNote Yılmaz Esencan T, Doğan Merih Y, Öztürkan Erdek F (01 Ocak 2018) Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3 1 9–14.
IEEE T. Yılmaz Esencan, Y. Doğan Merih, ve F. Öztürkan Erdek, “Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi”, İKÇÜSBFD, c. 3, sy. 1, ss. 9–14, 2018.
ISNAD Yılmaz Esencan, Tuğba vd. “Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 3/1 (Ocak 2018), 9-14.
JAMA Yılmaz Esencan T, Doğan Merih Y, Öztürkan Erdek F. Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. İKÇÜSBFD. 2018;3:9–14.
MLA Yılmaz Esencan, Tuğba vd. “Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 1, 2018, ss. 9-14.
Vancouver Yılmaz Esencan T, Doğan Merih Y, Öztürkan Erdek F. Hastanede Öğrencilere Verilen Oryantasyon Eğitiminin Etkinliğinin Değerlendirilmesi. İKÇÜSBFD. 2018;3(1):9-14.