BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MÜZİK ETKİNLİKLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARININ METAFORİK ANALİZİ

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 8, 75 - 83, 01.02.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının müzik etkinliklerine ilişkin sahip oldukları tutumlarının metaforik anlamda belirlenmesidir. Çalışma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim görmekte olan 108 sınıf öğretmenliği bölümü öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma metodolojisine uygun araştırma desenlerinden olgu bilim fenomenoloji deseninde gerçekleştirilen çalışmada veri toplamak amacı ile “Müzik etkinlikleri ……………… gibidir; çünkü ……………” ifadesinin yer aldığı sınıf öğretmeni adaylarının müzik etkinliklerine ilişkin tutumlarını belirleme formu kullanılmıştır. Bu form aracılığı ile katılımcıların müzik etkinliklerine ilişkin olarak oluşturdukları metaforik tanımlamalar ve bu metaforik tanımlamaların ortak özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın verileri, içerik analizi ve frekans analizi tekniği kullanılarak kategorize edilmiştir. Kategoriler, olumlu tutum, olumsuz tutum ve hem olumlu hem olumsuz ifadelerin yer aldığı ambivalans başlığı altında 3 kategoride değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda, katılımcıların müzik etkinliklerine ilişkin tutumlarını içeren metaforik tanımlamalardan 84’ü olumlu, 15’i olumsuz, 9’u ise hem olumlu hem olumsuz görüş bildiren ambivalans tutum kategorisinde yer alacak biçimde veriler elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler ışığında, katılımcıların müzik etkinliklerine ilişkin metaforik tanımlamalarına göre tutumlarının olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alkan, C. ve Kurt, M. (2014). Özel öğretim yöntemleri, disiplinlerin öğretim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. ve Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama.
  • Özçelik, D. A. (Çev.), Ankara: PEGEM Akademi. Artut, K. (2013). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 100-108.
  • Bloom, B. S. (2012). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. Özçelik D. A. (Çev.), Ankara: PEGEM Akademi.
  • Driscoll, M. P. (2012). Öğretim süreçleri ve öğrenme psikolojisi. Tutku, Ö. F., Okay, S. ve Şahin, E.
  • (Çev.), Ankara: Anı Yayıncılık. Duman, B. (2008). Öğrenme-öğretme kuramları ve süreç temelli öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (9), 471-484.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: hayat, anlam ve dil. Demir, G. Y. (Çev.), İstanbul
  • Paradigma Yayıncılık. Özdemir, S. M. (2011). Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları.
  • Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5 (3), 369-393. Say, A. (2005). Müzik öğretimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Semerci, N. ve Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Dergisi. 14 (1): 137-146. Schunk, D. H. (2009). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla. Şahin M. (çev.), İstanbul: Nobel Yayın.
  • Sönmez, V. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tolan, B. (1983). Toplum bilimlerine giriş: sosyoloji ve sosyal psikoloji. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (2005). Türk müzik kültürü. Ankara: Evrensel Müzikevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. (2008). Öğretmenim lütfen bu kitabı okur musun? Konya: Çizgi Kitabevi.

METAPHORICAL ANALYSIS OF PROSPECTIVE CLASS TEACHER CANDIDATES’ ATTITUDES TOWARDS MUSIC ACTIVİTIES

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 8, 75 - 83, 01.02.2018

Öz

The purpose of this research is to determine metaphorically the attitudes of prospective class teacher candidates’ towards music activities. The study was carried out with 108 students studying in the Mersin University Faculty of Education in the 2017-2018 academic year. Phenomenological design, one of qualitative study methods, was used in the study. The data were collected through the form of determining the attitudes of prospective class teacher candidates’ towards music activities in which there was the expression “The music activities is as …………….; because ……………..”. With this form it was aimed to determine the metaphorical definitions which the prospective participants made related to the music activities and the common features of these metaphorical definitions. The data were categorized using the content analysis and frequency analysis technique. The categories were evaluated under 3 categories which were named positive attitude, negative attitude and ambivalence which was involving both positive and negative statements. The results of the study indicated that 84 of the metaphorical definitions, which showed the attitudes of the prospective participants towards the music activities, fell into the positive category while 15 of them fell into the negative category. In addition 9 of the metaphorical definitions were found to be ambivalent. In light of the obtained data, it can be concluded that the majority of the prospective participants attitudes towards the music activities were positive according to the metaphorical definitions they made.

Kaynakça

  • Alkan, C. ve Kurt, M. (2014). Özel öğretim yöntemleri, disiplinlerin öğretim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. ve Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama.
  • Özçelik, D. A. (Çev.), Ankara: PEGEM Akademi. Artut, K. (2013). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Arslan, M. M. ve Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim öğretim açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 100-108.
  • Bloom, B. S. (2012). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. Özçelik D. A. (Çev.), Ankara: PEGEM Akademi.
  • Driscoll, M. P. (2012). Öğretim süreçleri ve öğrenme psikolojisi. Tutku, Ö. F., Okay, S. ve Şahin, E.
  • (Çev.), Ankara: Anı Yayıncılık. Duman, B. (2008). Öğrenme-öğretme kuramları ve süreç temelli öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (9), 471-484.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: hayat, anlam ve dil. Demir, G. Y. (Çev.), İstanbul
  • Paradigma Yayıncılık. Özdemir, S. M. (2011). Eğitim programı kavramına ilişkin öğretmen adaylarının metaforik algıları.
  • Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5 (3), 369-393. Say, A. (2005). Müzik öğretimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Semerci, N. ve Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de öğretmenlik tutumları. Fırat Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Dergisi. 14 (1): 137-146. Schunk, D. H. (2009). Öğrenme teorileri eğitimsel bir bakışla. Şahin M. (çev.), İstanbul: Nobel Yayın.
  • Sönmez, V. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tolan, B. (1983). Toplum bilimlerine giriş: sosyoloji ve sosyal psikoloji. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (2005). Türk müzik kültürü. Ankara: Evrensel Müzikevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. (2008). Öğretmenim lütfen bu kitabı okur musun? Konya: Çizgi Kitabevi.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tarkan Yazıcı

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Yazıcı, T. (2018). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MÜZİK ETKİNLİKLERİNE İLİŞKİN TUTUMLARININ METAFORİK ANALİZİ. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 4(8), 75-83.