BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ DRAMA YÖNTEMİNİ UYGULAMAYA İLİŞKİN YETERLİKLERİ

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 10, 395 - 407, 01.04.2018

Öz

Günümüzde öğrencilerin derse aktif katılımını sağlamak amacıyla, drama eğitimin her kademesinde yöntem olarak kullanılmaktadır. Dramanın istenilen nitelikte uygulanabilmesi için öğretmen adaylarının yeterlik düzeylerinin bilinmesi önem taşımaktadır. Bu bağlamda araştırmanın amacı, “öğretmen adaylarının drama yöntemini uygulamaya ilişkin yeterlik düzeylerinin ve bu düzeyler arasında çeşitli değişkenler açısından farklılık olup olmadığının belirlenmesi”dir. Balıkesir Üniversitesinde Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmenliği, Okul öncesi öğretmenliği, Sınıf öğretmenliği, Sosyal Bilgiler öğretmenliği ve Türkçe öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 207 öğrenciye ulaşılmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Karadağ, Çalışkan, Korkmaz ve Yüksel 2008 tarafından geliştirilen “Drama Lideri Olarak Öğretmen ve Eğitimsel Drama Uygulama Yeterliği” ölçeğinden yararlanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi ve korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında şu sonuçlara ulaşılmıştır. • Öğretmen adaylarının “dramayı planlama yeterliği”, “dramayı gerçekleştirme yeterliği” ve “drama sürecini değerlendirme yeterliği” boyutlarında kendilerini yeterli gördükleri belirlenmiştir. • Öğretmen adayların “dramayı planlama yeterliği”, “drama sürecini gerçekleştirme yeterliği” ve “drama sürecini değerlendirme yeterliği” kadınlar lehine anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. • Öğretmen adayların “dramayı planlama yeterliği”, “drama sürecini gerçekleştirme yeterliği” ve “drama sürecini değerlendirme yeterliği” bölümlere göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. • Öğretmen adaylarının “dramayı planlama yeterliği” ile; “drama sürecini gerçekleştirme yeterliği” ve “drama sürecini değerlendirme yeterliği” arasında orta düzeyde ilişki vardır. • Öğretmen adaylarının “drama sürecini gerçekleştirme yeterliği” ile “drama sürecini değerlendirme yeterliği” arasında yüksek düzeyde bir ilişki vardır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). “Oyun ve Yaratıcı Drama İlişkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). “Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları”, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1): 17-31.
  • Akyel, Y. (2011). “Okul Öncesi Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Drama Yöntemi (oyun) Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Aytaş, G. (2013). “Eğitim ve Öğretimde Alternatif Bir Yöntem: Yaratıcı Drama”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12): 35-54.
  • Başçı, Z., & Gündoğdu, K. (2011). “Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İlişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği”, İlköğretim Online, 10(2): 454-467.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). “Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı”, 21. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, 19. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K. & Fulton, C.R. (2003). “Effects of Creative Drama on Selfconcept, Social Skills, and Problem Behavior”, Journal of Educational Research, 96: 131-138.
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. & Aydede, M.N. (2010). “Fen Bilgisi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3): 741-758.
  • Karaatlı, M. (2006). “Verilerin Düzenlenmesi ve Gösterimi”. (Ed. Şeref Kalaycı), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, ss. 1-48, 2. Baskı, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karadağ, E., & Çalışkan, N. (2005). “Eğitim-Öğretim Sürecinde Drama Yönteminin Yeri ve Önemi”, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2): 1-9.
  • Koç, İ. (2013). “Öğretmenlerin Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yöntemini Uygulama ve Drama Tekniklerine İlişkin Yeterliliklerinin Belirlenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Köksal Akyol, A. (2003). “Drama ve Dramanın Önemi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1): 179- 190.
  • Köksal, N. (2007). “Eğitim Programı, İlköğretim Programı, Yaratıcı Drama, Öğretmen Özellikleri”, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(3/4): 179-192.
  • Maden, S. (2010). “Türkçe Öğretmenlerinin Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz yeterlikleri”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (14): 259-274.
  • Okvuran, A. (1995). “Çağdaş İnsanı Yaratmada Yaratıcı Drama Eğitimin Önemi ve Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Düzeylerine Etkisi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(1): 185- 194.
  • Özgür İşyar, Ö. (2017). “Sınıf Öğretmenlerinin Eğitimde Drama Kullanımına İlişkin Yeterlilik Algıları ve Drama Kavramına Yönelik Metaforları ile Görüşlerinin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Pinciotti, P. (1993). “Creative Drama and Young Children: The Dramatic Learning Connection”, Arts Education Policy Review, 94(6): 24-28.
  • San, İ. (1996). “Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem ve Yaratıcı Bireyi Yetiştiren Bir Disiplin: Eğitsel Yaratıcı Drama”, Yeni Türkiye Dergisi, 2(7): 148-160.
  • Tekerek, N. (2007). “Yaratıcı Dramanın Özgürlüğü, Alışkanlıkların Kalıpları ve Bir Uygulama Örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi”, 20(1): 189-219.
  • Üstündağ, T. (1998). “Yaratıcı Drama Eğitim Programının Ögeleri”, Eğitim ve Bilim, 22(107): 28- 35.

THE ADEQUACIES OF TEACHER CANDIDATES RELATED TO THE APPLICATION OF DRAMA METHOD

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 10, 395 - 407, 01.04.2018

Öz

Today, drama is used as a method in every stage of education to ensure active participation of students in the classroom. It is important that the qualification levels of the teacher candidates are known so that the drama can be applied in the desired quality. In this context, the aim of the research is to determine the qualification levels of teacher candidates related to application of the drama method and whether there are differences between these levels in terms of various variables. Fourth grade students studying in Computer and Instructional Technologies Teacher, Pre-school Teacher, Classroom Teacher, Social Studies Teacher and Turkish Language Teacher at Balıkesir University constitute the sample of the research. Within the scope of the research, 207 students have been reached. In this research, a screening model has been used from quantitative research methods."Teacher as the leader of drama" and "Educational Drama Application Qualification" scale developed by Karadağ, Çalışkan, Korkmaz and Yüksel 2008 has been used as a data collection mean. Frequency, percentage, independent sample t test, one way variance analysis and correlation analysis have been used in analyzing the data. Within the scope of the research, the following conclusions have been reached. • It has been determined that teacher candidates see themselves adequately in the topics of "adequacy of drama planning ", " adequacy of drama process application ", and "adequacy of drama process evaluation". • It has been determined that "adequacy of drama planning", "adequacy of drama process application" and "adequacy of drama process evaluation" of the candidate teachers have a significant difference in favor of women. • It has been determined that "adequacy of drama planning", "adequacy of drama process application" and "adequacy of drama process evaluation" of the teacher candidates have a significant difference according to the department studied them in university. • "Drama planning adequacy" of the teacher candidates has a moderate relationship between "the adequacy of drama process application" and "the adequacy of drama process evaluation" of the teacher candidates. • There is a high level of relationship between “adequacy of drama process application” and “adequacy of drama process evaluation” of teacher candidates.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (1993). “Oyun ve Yaratıcı Drama İlişkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). “Yaratıcı Drama Kavramı, Bileşenleri ve Aşamaları”, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1): 17-31.
  • Akyel, Y. (2011). “Okul Öncesi Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Drama Yöntemi (oyun) Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Aytaş, G. (2013). “Eğitim ve Öğretimde Alternatif Bir Yöntem: Yaratıcı Drama”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(12): 35-54.
  • Başçı, Z., & Gündoğdu, K. (2011). “Öğretmen Adaylarının Drama Dersine İlişkin Tutumları ve Görüşleri: Atatürk Üniversitesi Örneği”, İlköğretim Online, 10(2): 454-467.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). “Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı”, 21. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, 19. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
  • Freeman, G. D., Sullivan, K. & Fulton, C.R. (2003). “Effects of Creative Drama on Selfconcept, Social Skills, and Problem Behavior”, Journal of Educational Research, 96: 131-138.
  • Kahyaoğlu, H., Yavuzer, Y. & Aydede, M.N. (2010). “Fen Bilgisi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Drama Yönteminin Akademik Başarıya Etkisi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3): 741-758.
  • Karaatlı, M. (2006). “Verilerin Düzenlenmesi ve Gösterimi”. (Ed. Şeref Kalaycı), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, ss. 1-48, 2. Baskı, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karadağ, E., & Çalışkan, N. (2005). “Eğitim-Öğretim Sürecinde Drama Yönteminin Yeri ve Önemi”, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2): 1-9.
  • Koç, İ. (2013). “Öğretmenlerin Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yöntemini Uygulama ve Drama Tekniklerine İlişkin Yeterliliklerinin Belirlenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Köksal Akyol, A. (2003). “Drama ve Dramanın Önemi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1): 179- 190.
  • Köksal, N. (2007). “Eğitim Programı, İlköğretim Programı, Yaratıcı Drama, Öğretmen Özellikleri”, Yaratıcı Drama Dergisi, 1(3/4): 179-192.
  • Maden, S. (2010). “Türkçe Öğretmenlerinin Drama Yöntemini Kullanmaya Yönelik Öz yeterlikleri”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (14): 259-274.
  • Okvuran, A. (1995). “Çağdaş İnsanı Yaratmada Yaratıcı Drama Eğitimin Önemi ve Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Düzeylerine Etkisi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(1): 185- 194.
  • Özgür İşyar, Ö. (2017). “Sınıf Öğretmenlerinin Eğitimde Drama Kullanımına İlişkin Yeterlilik Algıları ve Drama Kavramına Yönelik Metaforları ile Görüşlerinin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Pinciotti, P. (1993). “Creative Drama and Young Children: The Dramatic Learning Connection”, Arts Education Policy Review, 94(6): 24-28.
  • San, İ. (1996). “Yaratıcılığı Geliştiren Bir Yöntem ve Yaratıcı Bireyi Yetiştiren Bir Disiplin: Eğitsel Yaratıcı Drama”, Yeni Türkiye Dergisi, 2(7): 148-160.
  • Tekerek, N. (2007). “Yaratıcı Dramanın Özgürlüğü, Alışkanlıkların Kalıpları ve Bir Uygulama Örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi”, 20(1): 189-219.
  • Üstündağ, T. (1998). “Yaratıcı Drama Eğitim Programının Ögeleri”, Eğitim ve Bilim, 22(107): 28- 35.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Kemal Oğuz Er

Derya Acar Başeğmez Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Er, K. O., & Acar Başeğmez, D. (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ DRAMA YÖNTEMİNİ UYGULAMAYA İLİŞKİN YETERLİKLERİ. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 4(10), 395-407.