Today's reality has changed the sources of information to a considerable extent. However, this information weakens the nature of knowledge and depth of understanding, and its complexity. The superficial, yet highly attractive, rich sources of information are shared throughout the globe at the same time, with surprising speed and scale of influence that has influenced the networking effect throughout the day. This influential progress has led to the development of children's language, dreams, thinking, and even negative influence on them. It is a world reality that children, especially children and early childhood, do not use functional, syntactic and productive information, except in a limited number of academic circles functionally using rich Internet-based communication, pacification, and reporting. But our children in international competitions in Turkey, corresponding to middle childhood education process, failures in the area of reading comprehension and concrete in front of us as a dangerous gerçeçlik. The problem is information, reading of meaningful texts is not solved. The reality that leads to this is that there is no continuous, regular, willing, determined, relevant reading habit. This includes informative and artistic texts. In other words, our children are insufficiently understood in the analysis of texts loaded with information embedded in words. Because they do not like to read; they are turning to the internet environment of the new world, which is almost five senses. This reality of the new world that touches five senses is irrefutable and can not be prevented. However, along with this, we have to make reading as attractive as these effective tools of the new world. In this study, based on the language fuels the rationale and reality, the phenomenon of child and reading in Turkey, linguistic, intellectual, have been addressed to the imaginary reality. Then, with the proposal of the line book, which is supposed to contribute to overcoming the problem of not reading and reading habits, it is not only the novel, but also the texts of physics, chemistry, biology, philosophy, science are to be handed over to children, discussed, discussed and suggested.
Günümüz gerçekliği, bilgilenme kaynaklarını önemli ölçüde değiştirmiştir. Ancak bu bilgilenme ,bilginin niteliğini ve anlamanın derinliğini, karmaşıklığını ise zayıflatmıştır. Yüzeysel, ama oldukça çekici zengin bilgi kaynakları aynı anda tüm yerkürede paylaşılmakta, şaşırtıcı hız ve ölçüde bilişim, bildirişim ağı etkisini, tüm günü kapsayacak denli etkilileşmiştir. Bu etkili olgunun, çocuklarda dil, düş, düşünce yetilerini geliştirmediği, dahası bunlara olumsuz etkide bulunduğu iler sürülmektedir. İnternek kaynaklı zengin iletişim, paşlaşım, bildirişimi işlevsel olarak kullananan sınırlı sayıda akademik çevre dışında, özellikle ve öncelkile çocukluk ve orta çocukluk dönemi çocukların işlevsel, dizgesel ve üretken bilgilenme amaçlı kullanmadığı bir dünya gerçekliğidir. Ancak Türkiye’nin orta çocukluk dönemine denk gelen eğitim öğretim sürecindeki çocuklarımızın uluslararası yarışmalarda, okuma-anlama alanındaki başarısızlıkları somut ve tehlikeli bir gerçeçlik olarak da önümüzdedir. Sorun bilgi, anlam yüklü metinlerin okunmaması, çözümlenmemesidir. Buna neden olan gerçeklik ise sürekli ve dizgesel, istençli, kararlı, ilgili bir okuma alışkanlığının edinilmemesidir. Buna bilgilendirici ve sanatsal metinler dahildir. Bir diğer deyişle, çocuklarımız sözcüklerden örülü bilgi yüklü metinleri çözümlemede dolayısıyla anlamada yetersiz kalmaktadırlar. Çünkü okumayı sevmiyorlar; neredeyse beş duyuya yönelen yeni dünyanın internet ortamına yöneliyorlar. Beş duyuya dokunan yeni dünyanın bu gerçekliği reddedilemez ve önlemez. Ancak, bununla birlikte, bunun yanında okumayı da yeni dünyanın bu etkili araçları gibi çekici kılmak zorundayız. Bu çalışmada, sözüedilen gerekçe ve gerçekliklere dayalı olarak, çocuk ve Türkiye’deki çocuk olgusu okuma,dilsel, düşünsel, düşsel gerçekliklere ele alınmıştır. Ardından okuma, okuma alışkanlığı edinmeme sorununa katkı sunacağı düşünülen, önceleri “Çizgi Roman” olarak adlandırılan, tartışılan, çocuklarca, hatta yetişkinlerce de beğenilen kitap olgusunu, Çizgi Kitap” önerisi ile salt roman değil, fizik, kimya, biyoloji, felsefe, bilim metinlerinin de çizgilerle örülerek, çocuklara ulaştırılması gerektiği, irdelenmekte, tartışılmakta ve öneriler sunulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bölgesel Çalışmalar |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 10 |