BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKETİCİLERİN E-TİCARETİ KULLANMA NEDENLERİNİN ARAŞTIRILMASI: KIRŞEHİR ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 16, 45 - 54, 01.01.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, Kırşehir’de yaşayan tüketicilerin e-ticaret uygulamalarını kullanma nedenlerinin incelenmesidir. Araştırma 2018 yılında gerçekleştirilmiştir. Örneklem seçiminde basit rasgele örneklem seçimi yöntemi kullanılmış ve araştırmaya katılmayı kabul eden 353 kişiyle yüz-yüze anket görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların seçiminde en az bir defa e-ticaret kullanmış olma şartı aranmıştır. Çalışmada katılımcıların e-ticaret kullanma nedenlerinin belirlenmesinde yazarlar tarafından geliştirilen bir envanterden faydalanılmıştır. Envanterde 25 soru yer almaktadır. Envanter sorularına verilen cevaplar; 1-Kesinlikle katılmıyorum/ 5-Kesinlikle katılıyorum şeklinde 5’li Likert tipi olarak derecelendirilmiştir. Envanterin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,909 olarak hesaplanmıştır. Anket formlarından elde edilen veriler IBM SPSS Statistics22.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler üzerinde tanımlayıcı istatistikler, bağımız gruplar arası t testi ve tek yönlü varyans analizi testleri yapılmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların e-ticareti kullanma nedenlerinin başında; alışverişte mekân sorunun olmaması, 7/24 alışveriş yapılabilmesi ve ürün hakkında diğer tüketici yorumlarının görülebilmesi faktörlerinin etkili olduğu belirlenmiştir. Tüketicilerin bilgi güvenliği, ürüne kısa sürede erişebilme ve ürünün iade edilememesi hususlarında ise kaygılar yaşadığı görülmektedir. Çalışmadan elde edilen bulgular Kırşehir’deki tüketicilerin e-ticaret kulanım biçimi ve kullanım nedenlerinin Türkiye’deki tüketicilere benzerlikler gösterdiğini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Akkaya, S., (2012), “İnternetteki Tüketici Yorumlarının Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etkisi: İstanbul Sultanbeyli’de Görev Yapan Öğretmenler Üzerinde Bir Araştırma Çalışması”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Canpolat Ö., (2001) “E-Ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler”, T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü Yay., 20, Ankara.
  • Civan M. & Bal V., (2002) “E-Ticaret ve KOBİ’lerin Geleceği”, I. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi / Bildiriler Kitabı, 10-11 Mayıs 2002, Kocaeli Üniversitesi İİBF İktisat ve İşletme Bölümü, 327-335, Kocaeli.
  • Demirci, A., (2007). “Doğrudan Pazarlama: Tüketici Açısından Avantaj ve Dezavantajları”, Meslek Eğitim Dergisi, 7:9, 18-26.
  • Elibol, H. & Kesici, B., (2004), “Çağdaş İşletmecilik Açısından Elektronik Ticaret”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 303-329.
  • Erçetin, C., (2015), “ Elektronik Ticarette Tüketicilerin satın Alma Davranış ve Tercihlerini Etkileyen Unsurlar”, Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğan, S., (2002). “Makro Ekonomik Etkileri Açısından Yeni Ekonomi”, 1. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiriler Kitabı, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Karımlı, G., (2017), “E-ticaretin tüketici davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal medya kullanıcıları üzerinde bir araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Meşhur, Ö., (2008), “İşletmelerden Tüketicilere Elektronik Ticaret ve İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özgüven, N., (2011),“Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumları İle Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi” KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 13 (21): 47-54
  • Pense, F., (2008), “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde, E-Ticaretin Rekabet Şartlarına Etkilerinin Araştırılması”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tiryaki, B., (2008), “E-Tüketici ve Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması”, XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, 22-23 aralık 2008, İnet-tr’08, 106-107.
  • Wu, I.L., (2013), “The Antecedents of Customer Satisfaction and Its Link to Complaint Intentions in Online Shopping: An Integration of Justice, Technology, and Trust”, International Journal of Information Management, 33:1, 166-176.
  • Yeniçeri, T.;Yaraş, Y. & Akın, E., (2012), “Tüketicilerin Riskten Kaçınma Düzeylerine Göre Sanal Alışveriş Risk Algısı ve Sanal Plansız Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesi”, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 9, 146-164.
  • Yıldırım, E.,(2012), “İnternet Üzerinden Satın Alma Yapanların E-Perakende Sitelerine Yönelik Güven Oluşturmalarında Kullanıcı Yorumlarının Etkisi: Tüketici Elektroniği Ürünlerinde Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yomnak, T., (2005), “Perceptions of Service Qualityand Customer Satisfaction of Thai Online Shopping Services”, Doktora Tezi, H. Wayne Huizenga School of Business & Entrepreneur ship Nova South Eastern University, Florida.
  • Zeyrek, Ü.,(2015), “İşletmeden Tüketiciye Yönelik E-ticaret Sitelerinin İnternet Reklamlarının Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • ETİK, E-Ticaret Kurulu, www.elektronikticaretrehberi.com
  • TÜİK, Türkiye İstatistik Kurumu, www.tuik.gov.tr
  • TÜSİAD, Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği, www.eticaretraporu.org

INVESTIGATION OF THE CAUSES TO USE E-COMMERCE OF THE SOCIETY: KIRŞEHİR SAMPLE COMMUNITY

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 16, 45 - 54, 01.01.2019

Öz

The aim of this study is to examine the reasons of using e-commerce applications of living people in Kırşehir. The research was conducted in 2018. A simple random sampling method was used in the sample selection and a interviews were conducted with 353 people who accepted to participate in the study. The participants were required to use e-commerce at least once in their selection. In the study, an inventory developed by the authors was used to determine the reasons for using e-commerce. There are 25 questions in the inventory. Answers to inventory questions; 1-Strongly disagree / 5-Strongly agree with the 5-Likert type is rated as. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the inventory was calculated as 0.909. The data obtained from the questionnaires were analyzed using IBM SPSS Statistics22.0 program. Descriptive statistics, inter-group t-test and one-way analysis of variance were performed on the data. At the end of the study, the reasons for using the participants-trade are; It was determined that there were no problems in shopping, 24/7 shopping, and other consumer comments about the products were effective. It is observed that consumers have concerns about information security, access to the product in a short time and failure to return the product. The findings obtained in the study on consumer e-commerce Kırşehir form of usage and user why shows resemblance to consumers in Turkey reveal that.

Kaynakça

  • Akkaya, S., (2012), “İnternetteki Tüketici Yorumlarının Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etkisi: İstanbul Sultanbeyli’de Görev Yapan Öğretmenler Üzerinde Bir Araştırma Çalışması”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Canpolat Ö., (2001) “E-Ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler”, T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü Yay., 20, Ankara.
  • Civan M. & Bal V., (2002) “E-Ticaret ve KOBİ’lerin Geleceği”, I. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi / Bildiriler Kitabı, 10-11 Mayıs 2002, Kocaeli Üniversitesi İİBF İktisat ve İşletme Bölümü, 327-335, Kocaeli.
  • Demirci, A., (2007). “Doğrudan Pazarlama: Tüketici Açısından Avantaj ve Dezavantajları”, Meslek Eğitim Dergisi, 7:9, 18-26.
  • Elibol, H. & Kesici, B., (2004), “Çağdaş İşletmecilik Açısından Elektronik Ticaret”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11, 303-329.
  • Erçetin, C., (2015), “ Elektronik Ticarette Tüketicilerin satın Alma Davranış ve Tercihlerini Etkileyen Unsurlar”, Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğan, S., (2002). “Makro Ekonomik Etkileri Açısından Yeni Ekonomi”, 1. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildiriler Kitabı, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Karımlı, G., (2017), “E-ticaretin tüketici davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal medya kullanıcıları üzerinde bir araştırma”, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Meşhur, Ö., (2008), “İşletmelerden Tüketicilere Elektronik Ticaret ve İncelenmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özgüven, N., (2011),“Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumları İle Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi” KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 13 (21): 47-54
  • Pense, F., (2008), “Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerde, E-Ticaretin Rekabet Şartlarına Etkilerinin Araştırılması”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tiryaki, B., (2008), “E-Tüketici ve Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması”, XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, 22-23 aralık 2008, İnet-tr’08, 106-107.
  • Wu, I.L., (2013), “The Antecedents of Customer Satisfaction and Its Link to Complaint Intentions in Online Shopping: An Integration of Justice, Technology, and Trust”, International Journal of Information Management, 33:1, 166-176.
  • Yeniçeri, T.;Yaraş, Y. & Akın, E., (2012), “Tüketicilerin Riskten Kaçınma Düzeylerine Göre Sanal Alışveriş Risk Algısı ve Sanal Plansız Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesi”, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 9, 146-164.
  • Yıldırım, E.,(2012), “İnternet Üzerinden Satın Alma Yapanların E-Perakende Sitelerine Yönelik Güven Oluşturmalarında Kullanıcı Yorumlarının Etkisi: Tüketici Elektroniği Ürünlerinde Bir Uygulama”, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yomnak, T., (2005), “Perceptions of Service Qualityand Customer Satisfaction of Thai Online Shopping Services”, Doktora Tezi, H. Wayne Huizenga School of Business & Entrepreneur ship Nova South Eastern University, Florida.
  • Zeyrek, Ü.,(2015), “İşletmeden Tüketiciye Yönelik E-ticaret Sitelerinin İnternet Reklamlarının Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi”, Yüksek Lisans Tezi, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • ETİK, E-Ticaret Kurulu, www.elektronikticaretrehberi.com
  • TÜİK, Türkiye İstatistik Kurumu, www.tuik.gov.tr
  • TÜSİAD, Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği, www.eticaretraporu.org
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Musa Özata Bu kişi benim

Serap Gökbayrak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Özata, M., & Gökbayrak, S. (2019). TÜKETİCİLERİN E-TİCARETİ KULLANMA NEDENLERİNİN ARAŞTIRILMASI: KIRŞEHİR ÖRNEĞİ. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 5(16), 45-54.