BibTex RIS Kaynak Göster

KELİMELERLE HAYKIRMAK, DİJİTAL ORTAMDA FEMİNİST İFADE: LİORA K'NİN FEMİNİST FOTOĞRAFLARI

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 17, 122 - 131, 01.02.2019

Öz

Sanat işlevi açısından düşünüldüğünde, bir sanat eserinin genellikle bir konunun görüşlerini içerdiği ve sorunun özünü izleyiciye aktardığı söylenebilir. Sanat eseri ayrıca yüzeyde ele alınan konu hakkında bir tartışma imkanı, tartışma ortamı da sunmaktadır. Dijital ortamın günümüzde çeşitli konularda sosyal farkındalık için önemli bir iletişim aracı olduğu yadsınamaz bir gerçektir. Küresel, sosyal, çevresel sorular dijital ortamda konuya ilgi duyanlar tarafından cesurca tartışılmakta, çeşitli yöntemlerle seçilen tema vurgulanarak izleyiciye sunulmaktadır. Bugün aktivizm, dijital ortamın ve dijital iletişimin gelişmesiyle daha da yayılmıştır. Müzelerin, galerilerin veya sergilerin sınırlarının ötesinde, sanat eserleri sanal alanda daha geniş bir izleyici kitlesine ulaşabilmektedir. Bugünün postmodern feminist fotoğrafçılığının bir temsilcisi olarak Liora K, fotoğraf projesi “Feminist Fotoğraflar” ile eylemci bir tarzı temsil etmektedir. Liora K'nin fotoğrafları genel olarak kadının bedeninin özgürlüğü, baskıdan kurtulması üzerine toplumsal farkındalık yaratma işlevini taşımaktadır. Liora K'nin "Feminist Fotoğraflar" projesini oluşturması aşamasında, kendisine farklı kadın ve erkek modeller poz vermiş ve bu bedenler üzerine protesto amaçlı sözler yazılmıştır. Liora K bu projesinde, kadınların farklı yönlerini bedenlerine yazılan kelimelerle yansıtmayı amaçlamıştır. Dövmeler gibi bedenlere yazılan bu sloganlar, çeşitli kadın haklarının ifadeleridir. Çalışma boyunca, Liora K’nin “The Feminist Photos/Feminist Fotoğraflar” projesinin feminist politikalar, beden üzerindeki feminist yazılar, dijital ortamda aktivist fotoğrafçılık kapsamında betimsel yöntemle incelenmesi amaçlanmaktadır. Postmodern feministlerin fotoğrafçılığına ilişkin saptamalarından faydalanılarak ve Judith Butler'ın “toplumsal cinsiyet performatifliği”, Gayatri Spivak'ın “feminist katılım”, Roland Barthes'ın “gösterge-işlev” kavramından yola çıkılarak, imge ve kelimelerle feminist sorunların hassas noktalarının nasıl gün yüzüne çıkarıldığının ve bu aşamada sanatsal yaratıcılığın rolünün önemi üzerinde durulmaktadır.

Kaynakça

  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. (B. Vardar & M. Rifat, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı Y.
  • Butler, J. (2014). Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi. (B. Ertür, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Chomsky, N. (2013). Medya Denetimi. (E. Baki, Çev.). İstanbul: Everest.
  • Clark, T. (2004). Sanat ve Propaganda. (E. Hoşsucu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Dollot, L. (1994). Kitle Kültürü ve Bireysel Kültür. İstanbul: İletişim.
  • Spivak, G. Ch. 2000. “The Politics of Translation”, in Lawrence Venuti (ed.), The Translation Studies Reader. London. New York: Routledge.
  • Feminist and Gender Theories, 21 Ağustos 2019 tarihinde https://www.sagepub.com/sites/default/files/upm-binaries/38628_7.pdf
  • Aktivizm, 21 Ağustos 2019 tarihinde https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/activism

SHOTING WITH WORDS, FEMINIST EXPRESSION IN DIGITAL MEDIA: FEMINIST PHOTOGRAPHS BY LIORA K

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 17, 122 - 131, 01.02.2019

Öz

When it is considered in terms of art function, it can be said that an artwork generally includes the views of a subject and conveys the essence of the problem to the audience. The work of art also provides an opportunity for discussion and discussion platform on the subject matter. It is an undeniable fact that digital media is an important communication tool for social awareness in various subjects. Global, social and environmental questions are boldly discussed by those interested in the digital environment, and the theme chosen by various methods is emphasized and presented to the audience. Today, activism has spread even more with the development of digital media and digital communication. Beyond the boundaries of museums, galleries or exhibitions, works of art can reach a wider audience in the virtual space. As a representative of today's postmodern feminist photography, Liora K represents an activist style with her photography project “Feminist Photography”. Liora K's photographs generally serve to raise social awareness of the freedom of the woman's body and the release of oppression. During the stage of Liora K's "Feminist Photography" project, different male and female models posed and protesting words were written on these bodies. In this project, Liora K aimed to reflect the different aspects of women with the words written on their bodies. These slogans written on bodies such as tattoos are expressions of various women's rights. Throughout the study, it is aimed to examine Liora K’s “The Feminist Photos” project with the descriptive method within the scope of feminist policies, feminist writings on the body and activist photography in digital media. Taking into account the postmodern feminists' perceptions of photography, Judith Butler's “gender performativity”, Gayatri Spivak's “feminist participation” and Roland Barthes's concept of “sign-function”, it is revealed how sensitive points of feminist problems are brought to light and the importance of the role of artistic creativity at this stage.

Kaynakça

  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. (B. Vardar & M. Rifat, Çev.). Ankara: Kültür Bakanlığı Y.
  • Butler, J. (2014). Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi. (B. Ertür, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Chomsky, N. (2013). Medya Denetimi. (E. Baki, Çev.). İstanbul: Everest.
  • Clark, T. (2004). Sanat ve Propaganda. (E. Hoşsucu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Dollot, L. (1994). Kitle Kültürü ve Bireysel Kültür. İstanbul: İletişim.
  • Spivak, G. Ch. 2000. “The Politics of Translation”, in Lawrence Venuti (ed.), The Translation Studies Reader. London. New York: Routledge.
  • Feminist and Gender Theories, 21 Ağustos 2019 tarihinde https://www.sagepub.com/sites/default/files/upm-binaries/38628_7.pdf
  • Aktivizm, 21 Ağustos 2019 tarihinde https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/activism
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Bahar Soğukkuyu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Soğukkuyu, B. (2019). KELİMELERLE HAYKIRMAK, DİJİTAL ORTAMDA FEMİNİST İFADE: LİORA K’NİN FEMİNİST FOTOĞRAFLARI. Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, 5(17), 122-131.