Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on the Relationship Between E-Health Literacy Levels and Technology Use of University Students

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 42 - 47, 18.07.2024

Öz

The study wants to answer questions such as whether the technology use levels of university students affect their e-health knowledge, reading and evaluation, and if so, to what extent. The study is carried out to find out whether there is a relationship between the e-health literacy levels of university students and their technology use levels. In the study, data were collected from 376 students studying at a foundation university with the convenience sampling method. The data were collected by face-to-face survey method and the survey consists of three parts: socio-demographic information form, e-health literacy scale and technology usage scale. In addition to the descriptive analyzes of the obtained data, it was used in parametric analyzes when it showed a normal distribution. Pearson Correlation was used to evaluate the relationships between the scales, and Multiple Linear Regression was used to examine the effects between them. The results were evaluated within the 95% confidence interval. As a result of the reliability analysis made on the obtained data, the data were found reliable. Looking at the descriptive information, while the e-health literacy scale was at a high level, the technology usage level was found at a medium level. According to the correlation analysis, a weak and positive relationship was found between the scales. According to the results of the regression analysis, technology usage level factors affect e-health literacy significantly.

Kaynakça

  • Aksoy, C. (2018). Teknoloji kullanım ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirliğinin ölçülmesi: üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1111-1131.
  • Deniz, S. (2020). Bireylerin e-sağlık okuryazarlığı ve siberkondri düzeylerinin incelenmesi. İnsan ve İnsan, 7(24), 84-96.
  • Doganay, S., Güzel, L. D., Öztürk, D., & Tanyeli, A. (2018). Tamamlayıcı ve alternatif tıp: Türk Sağlık Bilimleri ve Tıp öğrencileri arasında bilgi, tutum ve kullanma durumları. Journal of Contemporary Medicine, 8(1), 48-54.
  • MacKenzie, D., & Wajcman, J. (1999). The social shaping of technology. Open university press. Norman, C. D., & Skinner, H. A. (2006). eHEALS: the eHealth literacy scale. Journal of medical Internet research, 8(4), e507.
  • Özdamar, K. (2010). Paket Programlarla Istatistiksel Veri Analizi-2. 7. Baski. Eskisehir: Kaan Kitabevi. Schwartzberg, J. G., Cowett, A., VanGeest, J., & Wolf, M. S. (2007). Communication techniques for patients with low health literacy: a survey of physicians, nurses, and pharmacists. American journal of health behavior, 31(1), S96-S104.
  • Tabachnick, B. G., &Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson. Tamer Gencer, Z. (2017). “Norman ve Skinner’ın E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeğinin Kültürel Uyarlaması için Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1: 131-145.
  • Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlık işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
  • Zincirkiran, M., & Tiftik, H. (2014). Innovation or technological madness? a research on the students of business administration for their preferences of innovation and technology. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(2), 320-336.

Üniversite Öğrencilerinin E-sağlık Okuryazarlık Düzeyleri ile Teknoloji Kullanımları Arasındaki İlişki Üzerine

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 42 - 47, 18.07.2024

Öz

Çalışma üniversite öğrencilerinin teknoloji kullanım düzeylerinin e-sağlık bilgilerini, okumalarını ve değerlendirmelerini etkiliyor mu ve etkiliyorsa ne düzeyde etkiliyor gibi sorulara cevap vermek istemektedir. Çalışma üniversite okuyan öğrencilerin e–sağlık okuryazarlık düzeylerinin ve teknoloji kullanım düzeylerinin arasında bir ilişki olup olmadığını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmaktadır.
Çalışmada örneklem olarak bir vakıf üniversitesinde okuyan 376 öğrenciden kolayda örneklem yöntemiyle veri toplanmıştır. Veriler yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır ve anket sosyo-demografik bilgi formu, e-sağlık okuryazarlığı ölçeği ve teknoloji kullanım ölçeği olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Elde edilen verilerin tanımlayıcı analizlerinin yanı sıra normal dağılım gösterdiğinden parametrik analizlerde kullanılmıştır.
Elde edilen verilere yapılan güvenilirlik analizi sonucunda veriler güvenilir bulunmuştur. Tanımlayıcı bilgilere bakıldığında, e-sağlık okuryazarlığı ölçeği yüksek bir düzeydeyken teknoloji kullanım düzeyi orta düzeyde bulunmuştur. Yapılan ilişki analizine göre ölçekler arasında zayıf düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonucuna göre teknoloji kullanım düzeyi e-sağlık okuryazarlığını anlamlı şekilde etkilemektedir.

Kaynakça

  • Aksoy, C. (2018). Teknoloji kullanım ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirliğinin ölçülmesi: üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 1111-1131.
  • Deniz, S. (2020). Bireylerin e-sağlık okuryazarlığı ve siberkondri düzeylerinin incelenmesi. İnsan ve İnsan, 7(24), 84-96.
  • Doganay, S., Güzel, L. D., Öztürk, D., & Tanyeli, A. (2018). Tamamlayıcı ve alternatif tıp: Türk Sağlık Bilimleri ve Tıp öğrencileri arasında bilgi, tutum ve kullanma durumları. Journal of Contemporary Medicine, 8(1), 48-54.
  • MacKenzie, D., & Wajcman, J. (1999). The social shaping of technology. Open university press. Norman, C. D., & Skinner, H. A. (2006). eHEALS: the eHealth literacy scale. Journal of medical Internet research, 8(4), e507.
  • Özdamar, K. (2010). Paket Programlarla Istatistiksel Veri Analizi-2. 7. Baski. Eskisehir: Kaan Kitabevi. Schwartzberg, J. G., Cowett, A., VanGeest, J., & Wolf, M. S. (2007). Communication techniques for patients with low health literacy: a survey of physicians, nurses, and pharmacists. American journal of health behavior, 31(1), S96-S104.
  • Tabachnick, B. G., &Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston, Pearson. Tamer Gencer, Z. (2017). “Norman ve Skinner’ın E-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeğinin Kültürel Uyarlaması için Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması” İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1: 131-145.
  • Tengilimoğlu, D., Işık, O., & Akbolat, M. (2014). Sağlık işletmeleri yönetimi. Nobel Publication, Ankara.
  • Zincirkiran, M., & Tiftik, H. (2014). Innovation or technological madness? a research on the students of business administration for their preferences of innovation and technology. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 4(2), 320-336.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Okan Anıl Aydın 0000-0001-5992-1611

İsmail Secer 0000-0003-0932-1903

Oğuz Cece 0000-0002-2457-6413

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2024
Kabul Tarihi 14 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aydın, O. A., Secer, İ., & Cece, O. (2024). A Study on the Relationship Between E-Health Literacy Levels and Technology Use of University Students. Istanbul Kent University Journal of Health Sciences, 3(2), 42-47.
AMA Aydın OA, Secer İ, Cece O. A Study on the Relationship Between E-Health Literacy Levels and Technology Use of University Students. IKUJHS. Temmuz 2024;3(2):42-47.
Chicago Aydın, Okan Anıl, İsmail Secer, ve Oğuz Cece. “A Study on the Relationship Between E-Health Literacy Levels and Technology Use of University Students”. Istanbul Kent University Journal of Health Sciences 3, sy. 2 (Temmuz 2024): 42-47.
EndNote Aydın OA, Secer İ, Cece O (01 Temmuz 2024) A Study on the Relationship Between E-Health Literacy Levels and Technology Use of University Students. Istanbul Kent University Journal of Health Sciences 3 2 42–47.
IEEE O. A. Aydın, İ. Secer, ve O. Cece, “A Study on the Relationship Between E-Health Literacy Levels and Technology Use of University Students”, IKUJHS, c. 3, sy. 2, ss. 42–47, 2024.
ISNAD Aydın, Okan Anıl vd. “A Study on the Relationship Between E-Health Literacy Levels and Technology Use of University Students”. Istanbul Kent University Journal of Health Sciences 3/2 (Temmuz 2024), 42-47.
JAMA Aydın OA, Secer İ, Cece O. A Study on the Relationship Between E-Health Literacy Levels and Technology Use of University Students. IKUJHS. 2024;3:42–47.
MLA Aydın, Okan Anıl vd. “A Study on the Relationship Between E-Health Literacy Levels and Technology Use of University Students”. Istanbul Kent University Journal of Health Sciences, c. 3, sy. 2, 2024, ss. 42-47.
Vancouver Aydın OA, Secer İ, Cece O. A Study on the Relationship Between E-Health Literacy Levels and Technology Use of University Students. IKUJHS. 2024;3(2):42-7.