The study wants to answer questions such as whether the technology use levels of university students affect their e-health knowledge, reading and evaluation, and if so, to what extent. The study is carried out to find out whether there is a relationship between the e-health literacy levels of university students and their technology use levels. In the study, data were collected from 376 students studying at a foundation university with the convenience sampling method. The data were collected by face-to-face survey method and the survey consists of three parts: socio-demographic information form, e-health literacy scale and technology usage scale. In addition to the descriptive analyzes of the obtained data, it was used in parametric analyzes when it showed a normal distribution. Pearson Correlation was used to evaluate the relationships between the scales, and Multiple Linear Regression was used to examine the effects between them. The results were evaluated within the 95% confidence interval. As a result of the reliability analysis made on the obtained data, the data were found reliable. Looking at the descriptive information, while the e-health literacy scale was at a high level, the technology usage level was found at a medium level. According to the correlation analysis, a weak and positive relationship was found between the scales. According to the results of the regression analysis, technology usage level factors affect e-health literacy significantly.
Çalışma üniversite öğrencilerinin teknoloji kullanım düzeylerinin e-sağlık bilgilerini, okumalarını ve değerlendirmelerini etkiliyor mu ve etkiliyorsa ne düzeyde etkiliyor gibi sorulara cevap vermek istemektedir. Çalışma üniversite okuyan öğrencilerin e–sağlık okuryazarlık düzeylerinin ve teknoloji kullanım düzeylerinin arasında bir ilişki olup olmadığını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmaktadır.
Çalışmada örneklem olarak bir vakıf üniversitesinde okuyan 376 öğrenciden kolayda örneklem yöntemiyle veri toplanmıştır. Veriler yüz yüze anket yöntemiyle toplanmıştır ve anket sosyo-demografik bilgi formu, e-sağlık okuryazarlığı ölçeği ve teknoloji kullanım ölçeği olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Elde edilen verilerin tanımlayıcı analizlerinin yanı sıra normal dağılım gösterdiğinden parametrik analizlerde kullanılmıştır.
Elde edilen verilere yapılan güvenilirlik analizi sonucunda veriler güvenilir bulunmuştur. Tanımlayıcı bilgilere bakıldığında, e-sağlık okuryazarlığı ölçeği yüksek bir düzeydeyken teknoloji kullanım düzeyi orta düzeyde bulunmuştur. Yapılan ilişki analizine göre ölçekler arasında zayıf düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonucuna göre teknoloji kullanım düzeyi e-sağlık okuryazarlığını anlamlı şekilde etkilemektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2 |