Arz metodunun Fıkıh ilminde hüküm elde edilirken ve Hadis ilminde hadislerin sıhhat derecesi tespit edilirken bir ölçüt olup olamayacağı tartışmalarından ötürü bu metot, İslami usûl ilimlerinin önemli bir konusu olarak literatürde yerini almaktadır. Bazı ekoller tarafından Arz metodunun Hadis-i Şeriflerin Hz Peygamber’e (sav) aidiyetinin belirlenmesinde tek ölçüt olarak sunulması sübjektif Kur'an-Sünnet çelişkisi iddialarını beraberinde getirmektedir. Bu durum Hadis rivayetlerinin isnadını inceleyen çalışmaların bulgularının görmezden gelinerek ilmî verilerin göz ardı edilmesine ve Hz Peygamber’e (sav) ait birtakım rivayetlerin şahsi kanaatlerle reddedilmesine sebep olmaktadır. Ayrıca Hadis’i Şerif’in Kur'anî ilkelere ters düştüğü ile ilgili öznel yargılar üzerinden ilmi bir çıkarımda bulunulması metodolojik bir problemi beraberinde getirmektedir. Bu sorunun ortadan kalkması ve arz konusunun ilmi bir metot olarak ele alınması için; arz metodunun mahiyetinin net bir şekilde ifade edilmesi, arz uygulamasının bir yöntem olarak kullanımında delillerinin ele alınması, arz uygulamalarının tarihsel sürecinin incelenmesi ve arz metodunun uygulama ilkelerinin ortaya konması gerekmektedir. Araştırmada öncelikle arz metodu tanımlanmaktadır ve kavramsal karışıklıkları önlemek amacıyla teâruzla muaraza terimleri arasındaki fark açıklanmaktadır. Ardından arz metodu ile ilgili tartışmaların başlangıç noktası olan “Kur'an-ı Kerim ile Hadis arasında çelişki olur mu?" ve “Hz. Peygamber (sav) Kuran-ı Kerim’e aykırı bir ifadede bulunur mu?” sorularına yer verilmektedir. Araştırmanın ilerleyen bölümlerinde arz yönteminin ne zaman başladığı, Hz. Peygamber (sav) döneminde, sahabe döneminde ve sonraki dönemlerde nasıl uygulandığı, Muhaddislerin ve Hanefi, Şafi, Maliki ve Hanbeli fakihlerinin bu metodu nasıl ele aldığı tahlil edilmektedir. Ardından arz metodunun uygulama ilkeleri, aklî ve naklî delilleri, uygulama örneği ve uygulamanın ilmî değerinin korunması için dikkat edilmesi gereken hususlar incelenmektedir.
This method takes its place in the literature as an important subject of Islamic methodological sciences due to the debates about whether the ‘ard method can be a criterion when obtaining judgments in the science of Fiqh and determining the degree of authenticity of hadiths in the science of Hadith. The presentation of the ‘ard method by some schools as the only criterion in determining the belonging of the Hadiths to the Prophet (peace be upon him) brings with it allegations of subjective Quran-Sunnah contradiction. This situation leads to neglecting scientific data by ignoring the findings of studies examining the chain of transmission of Hadiths and results in the rejection of certain Hadith narrations attributed to the Prophet (peace be upon him) based on personal opinions. Moreover, drawing subjective conclusions that Hadith contradicts Quranic principles poses a methodological problem. To resolve this issue and approach the matter of ‘ard as a scientific method, it is necessary to clearly define the nature of the arz method, consider the evidence for its application as a method, examine the historical development of arz practices, and establish the principles of its application. The study first defines the arz method and explains the difference between the terms 'teârud' and 'muarada' to prevent conceptual confusion. It then addresses the starting points of debates related to the questions "Can there be contradictions between the Quran and Hadith?" and "Did the Prophet (peace be upon him) ever make statements contrary to the Quran?" In the subsequent sections of the research, it analyzes when the ‘ard method began, how it was practiced during the time of the Prophet (peace be upon him), the period of the companions, and later periods, as well as how scholars of Hadith and jurists of various schools such as Hanafi, Shafi'i, Maliki, and Hanbali approached this method. The principles of the ‘ard method, its rational and narrational evidence, examples of its application, and considerations necessary to preserve its scientific integrity are then examined.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |