The approach to knowledge in Islamic thought is based on faith. Knowledge is the result of the subject-object relationship. We cannot consider both independently of each other. to information; Attributing useful-useless, right-wrong, valuable-worthless meaning can be through the senses and mind, as well as through revelation or inspiration or intuition. When knowledge is mentioned in Islamic mentality, religious texts directly related to belief and fiqh accumulation, which is the ijtihad interpretation of those texts, come to mind. Knowledge, its limits and the value judgment to be imposed on it are shaped by the belief of the person. In this study, we investigated the nature of knowledge in Islamic thought, its place in the texts, the approach to knowledge and its value in our kalam and procedural sources, and its relationship with the knowledge and value of ijtihad rulings that have a religious character. Our research is not in the light of epistemology, which is one of the main issues of philosophy, but with the aim of examining knowledge in line with our own theological and procedural works. In the context of knowledge, we tried to evaluate the verses and our fiqh heritage based on these verses, especially in the distinction of compulsory-acquisitive knowledge. We have dealt with the verses under the title of faithful news, which theologians used when distributing information, within the framework of mutawatir and news-i vahid. Apart from the verses, we have included the fiqh inferences under the umbrella of the acquisition of knowledge.
İslamî düşüncede bilgiye yaklaşım inanç eksenlidir. Bilgi, özne-nesne ilişkisinin sonucudur. Her ikisini birbirinden bağımsız düşünemeyiz. Bilgiye; faydalı-faydasız, doğru-yanlış, değerli-değersiz anlam yüklemek, duyular ve akıl yoluyla olabileceği gibi, vahiy veya ilham ya da sezgi vasıtasıyla da olabilir. İslâmî düşüncede bilgi denince, inançla doğrudan ilişkili olarak dinî naslar ve o nasların ictihâdî yorumu olan fıkhî birikim akla gelir. Bilgi, sınırları ve ona yüklenecek değer yargısı, kişinin inancıyla şekillenir. Biz bu çalışmada, İslâmî anlayışta bilginin mahiyetini, naslarda yerini, kelam ve usul kaynaklarımızda bilgiye ve değerine yönelik yaklaşımı, dinî karakter taşıyan ictihadî hükümlerin bilgi ve değeriyle ilişkisini araştırdık. Araştırmamız, felsefenin temel meselelerinden olan bilgi felsefesi (Epistemoloji) ışığında değil, bilgiyi kendi kelam ve usul eserlerimiz doğrultusunda inceleme amaçlıdır. Bilgi bağlamında naslar ile bu naslara dayanan fıkhî mirasımızı bilhassa zorunlu-iktisâbî bilgi ayrımında değerlendirmeye çalıştık. Nasları, kelamcıların bilgiyi taksim ederken yer verdikleri sadık haber başlığı altında mütevatir ve haber-i vâhid çerçevesinde ele aldık. Nasların dışında fıkhî çıkarımlara ise, bilginin iktisâbî çatısı altında yer verdik.
İslam Fıkıh Bilgi Zarurî İktisâbî Islam Fiqh Compulsory Knowledge Acquirement
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 9 |