VI. Fâtımî halifesi Hâkim Biemrillâh döneminde İsmâilîlik mezhebinden etkilenerek Mısır topraklarında ortaya çıkan ve Hâkim’in ulûhiyeti çerçevesinde şekillenen Dürzîlik, bâtınî bir inanış olarak kabul edilmektedir. Dürzîler, takiyye ve gizlilik inançları gereğince inanışlarını asrılar boyunca saklamış, bu sebeple de kapalı ve sırlı bir cemaat olarak anılmışlardır. Dürzî eserlerinin ele geçirilmesi ve mezhep hakkında yapılan araştırmalar neticesinde Dürzîlik hakkında bilgi sahibi olunsa da inanış günümüzde hala gizemini korumaktadır. Dürzîler hakkında ülkemizde de muhtelif çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmalar daha çok Dürzîlerin tarihi, inançları ve siyasî olayları üzerinedir. Mûsikî üzerine yapılmış başlı başına bir çalışma bulunmamaktadır. Mûsikî konusunda yapılan çalışmalara yabancı kaynaklarda rastlamaktayız. Bu araştırmalarda ise Dürzî mûsikîsinden ve cenaze ağıtlarından bahsedilmektedir. Dürzî dinî mûsikîsini ele alan özel bir çalışma bulunmamaktadır. Bu sebeple makalemizde Dürzîlerin dini mûsikîsi üzerinde durulacaktır.
Bu çalışma Dürzî inanışında dinî mûsikî geleneğinin araştırılması amacıyla yapılmıştır. Bu doğrultuda nitel araştırma yöntemlerinden tarama-derleme usulü uygulanarak konu hakkında yerli ve yabancı kaynaklar incelenmiş, konumuzla bağlantılı olan bazı metinler ise dilimize tercüme edilmiştir. Ayrıca mülakat yöntemine başvurularak Dürzîlerle görüşmeler gerçekleştirilmiş, Dürzî dinî mûsikîsini içeren ses kayıtlarına ulaşılmıştır. Bu ses kayıtları formlardan örneklerle notaya alınmıştır. Bu çalışma, yüksek lisans tezimizden oluşturulduğu için notalara yer verilmemiş ve araştırmamızda elde ettiğimiz tüm veriler makalemizde sınırlı bir şekilde sunulmuştur.
Druzism which emerged in the lands of Egypt under the influence of the Ismaili sect during the period of the sixth Fatimid caliph, al-Hakim bi-Amr Allah, and shaped within the framework of the divinity of the al-Hakim, is accepted as a esoteric belief. The Druze have kept their beliefs for centuries in accordance with their belief in taqiyya and secrecy, and for this reason, they have been called a closed and secret community. As a result of the seizure of Druze works and researches about the sect, we have learned about Druzism, but the belief still remains a mystery today. Various studies have been carried out about Druze in our country. These studies are mostly on the history, beliefs and political events of the Druze. There is no a study in itself on music. We come across studies on music in foreign sources. In these studies, Druze music and funeral laments are mentioned. There is no specific study dealing with Druze religious music. For this reason, our article will focus on the religious music of the Druze.
This study was carried out to research the religious music tradition in the Druze faith. Accordingly, by applying the scan-compilation method, one of the qualitative research methods, domestic and foreign studies on the subject were examined, and some texts related to our topic were translated into our language. In addition, interviews were made with Druze by using the interview method, and recordings of Druze religious music were attained. These sound recordings were written on note with examples from the forms. Since this study was created from our master's thesis, no notes were included and all the data we obtained in our research are presented in our article in a limited way.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 15 |