Din/İslam yalnız Allah hakkında söylenilen hükümlerden ve önermelerden ibaret değildir. Dine kaynağı bakımından bakıldığında ilahi/lâhuti tabiatı söz konusu iken; dinin hedef kitlesi söz konusu edildiğinde insani/nâsuti karakterinden söz etmek mümkündür. Kimi ekoller din konusunda yaratıcıya ve O’nun sıfatlarına önem ve ağırlık verirken kimi ekoller dinin muhatabı konumundaki insanı ön plana almışlardır. Başka bir ifadeyle din/yaratıcı karşısında insanın sorumluluklarını, yeteneklerini, sınanmasını ve özgürlüğünü ele alıp tartışmışlardır. Aslah konusu Kelâm’da insan fiilleri kapsamında konumlandırılmaktadır. Ancak her ekol farklı noktalardan/hassasiyetlerden hareket etmektedir. Kimi hareket noktası olarak Allah’ın mutlak kudretini, ezeli bilgisini ve mutlak iradesini esas almışken kimileri hareket noktası olarak insanın kapasitesini, sorumluluğunu ve özgürlüğünü esas almışlardır. Bu açıdan bakıldığında ekollerin kendi iç tutarlılıklarını muhafaza ettikleri söylenebilir. Zira her biri sahip oldukları metodolojileri üzerinden konuya yaklaşmaktadırlar. Biz bu makalede Mâtürîdî’nin aslah konusuna yaklaşımını ele alırken temel referanslarını ortaya koymayı ve Mu’tezile’ye yaptığı eleştirileri tasviri olarak tespit etmeyi amaçladık. Bu araştırmada temel metinler olarak Mâtürîdî’nin Tevhid adlı Kelâm klasiği ile hacimli Te’vîlât’ını esas aldık.
Islam is not only about the decrees and propositions about Allah. In term of a source of religion, the divine nature is in question; When it comes to the purpose of the religion, it is possible to talk about is humanitarian character. Some schools give importance to the creator and his attributes in religion, while some put human being as address of religion in the foreground. In other words, they discussed the responsibilities, abilities, testing and freedom of the human against the creator. The subject of 'Aslāh is positioned within the scope of human acts in Kalām. However, each school moves from different points. Some of them based on the absolute power, eternal knowledge and absolute will of Allah as a starting point, and some are based on human capacity, responsibility and freedom as a starting point. From this point of view, it can be said that the schools maintain their internal consistency because each of them approaches the subject through their methodology. In this article, we aimed to reveal the basic references of Mâtüridî, while discussing their approach to the subject of 'Aslāh to identify his criticisms of Mu'tazilah as a description. Besides, we have taken Mâtüridî's classical kalam, titled Kitâb al-Tawhid, and his voluminous Ta'wīlāt as the primary texts.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 14 |